Paard weigert wormenkuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:05

Mensen die beweren dat het altijd te leren is.
Heb je die zooi wel eens geproefd of geroken?!
Écht hoor dat ís chemisch smerig!
Vind je het gek dat een paard er niet intrapt met een uitgeholde wortel of voer.
Je mag wel 20 kg slobber aanmaken wil je die smaak maskeren. :+

ElCamino

Re: Paard weigert wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:10

We deden het bij een Quarter hier op stal met hoofdstel in.
Met halster lukte niet, met hoofdstel in geen probleem

Mijn eigen oude ruin van 32 krijg je prima alles in, zonder halster, zonder vasthouden etc, gewoon losstaand zelfs. Alleen slikt die h*fter gewoon NIET door!!!!
Dus zaak is : geen hooi in de satal, geen voer niks..... want dan neemt hij een hap en spuugt alles inclusief kuur eruit.
Rijden nadat je het gegeven hebt? Met kwijl en al loopt het er zó weer uit...

Ik zet hem óf vast aan de muur 20 minuten, óf voordat hij de paddock ingaat......kan hij 2 uur nadenken en niet slikken.... ik win!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:16

AstridJ schreef:
Sintara het paard linkt de spuit aan een vieze smaak in de mond en daarom doen ze moeilijk. Je kan dat gedrag ombuigen met clickertraining. Het werkt idd niet om de ene keer met een spuit met appelmoes aan te komen en de andere keer met de vieze wormenspuit. Dat verschil hebben ze zo door, daarmee verander je het gedrag niet. Met clickertraining verander je het negatieve van de vieze smaak naar iets positiefs. Dat is de kracht van clickertraining.

Ik clicker niet, maar besteed er zeker wel tijd aan. Ik gebruik approach and retreat samen met veel beloningen naast de retreat. Paard blij, en ik blij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:17

moonfish13 schreef:
Mensen die beweren dat het altijd te leren is.
Heb je die zooi wel eens geproefd of geroken?!
Écht hoor dat ís chemisch smerig!
Vind je het gek dat een paard er niet intrapt met een uitgeholde wortel of voer.
Je mag wel 20 kg slobber aanmaken wil je die smaak maskeren. :+

Ruiken is IMO idd al genoeg. :') Als ik paard was mocht je clickeren wat je wilde. :')
Heb het ooit in een ver verleden met slobber geprobeerd. Ik kreeg de geur zelfs niet gemaskeerd. := Laat staan de smaak.

Ik zie niet in waarom ik zou moeten gaan klooien met een clicker als ik ook gewoon op een minuut tijd die spuit er in kan duwen. Korte pijn voor beide. Een pleister ruk ik ook in één keer af bij mezelf en niet milimeter per milimeter.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:24

Gewoon zo! :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:27

MirandaMalik schreef:
[ Video ]

Die van jou is gewoon niet helemaal 100 :')
In dezelfde categorie als een kennis van mij die paracetamol lekker vindt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:28

MirandaMalik schreef:
[ Video ]

Hihi! Ja zo zie ik het graag! :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:30

MirandaMalik schreef:
[ Video ]

_O-
Het is natuurlijk wel een shet :=

Ik spuit al 7 jaar zo elke dag Prascend in één van de merries hun mond, dat schijnt ook niet lekker te zijn :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 16:33

Het klopt dat Zosja raar is! :D 8)7 :))
Maar met mijn andere paarden kan ik het ook los geven.
En Malik is erg kieskeurig, die lust zelfs veel snoepjes niet. :=

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 16:52

Kijk: zoals het bij Zosja gaat, zo had ik het een beetje voor ogen :j
Maar ik denk dat ik het gewoon aan een vaardige stalhouder vraag.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:05

AstridJ schreef:
Ik lees hier toch genoeg mensen met paarden die er een probleem van maken en een praam moeten gebruiken of hun paarden in de trailer moeten zetten of een doek over het hoofd moeten gooien enz enz?

Clickertraining is geen trutten :+ Dat is gewoon een techniek waar je oa paarden dingen mee kan leren die ze niet zo prettig vinden. Niet iedereen is even handig met zo'n spuit he (ik ook niet nml. zit er altijd mee te klooien). Clickertraining is niet ingewikkeld, je moet alleen wel even tijd steken in de juiste techniek en timing anders werkt het juist voor geen meter en krijg je een paard dat opdringerig wordt. Als je clickertraining goed toepast kan je het heel handig toepassen voor dit soort dingen. Een paard dat rustig stil blijft staan en waar je de spuit op je gemak in de mond kan duwen is toch veel prettiger?

Een praam voor zoiets basaals vind ik ook wel wat van hoor.

Als je zegt niet handig te zijn met zo'n spuit snap ik dat je voor clicker training kiest, maar voor mij persoonlijk is dat gewoon tijdverspilling. De spuit zit er zo in en na 2 a 3 keer begrijpen ze dat ze niet doodgaan en dat ze al snel verder kunnen met hun leven dus het gaat hooguit om 3 keer waarbij ik even op moet letten wat ik doe.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:41

Jullie lezen niet zo goed :D Ik zeg dat als je paard echt problemen heeft met de spuit en het een hels karwei wordt om de spuit op een normale manier te geven dat je dan clickertraining kunt gebruiken om het gedrag om te buigen. Als de spuit er zonder al te veel strubbelingen in krijgt dan is clickertraining natuurlijk niet nodig. Ik heb het ook maar bij 1 van mijn paarden gebruikt (die er echt problemen mee had), bij mijn andere paarden is dat nooit nodig geweest. Ik zeg dat clickertraining erg kan helpen om probleemgedrag om te buigen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:47

LiselotZorro schreef:
AstridJ schreef:
Toch wel typisch dat de meeste hier liever kiezen voor vechten dan om er even tijd in te steken om je paard er comfortabel mee te maken. :D

Vechten? :') stel je niet zo aan, die spuit zit er zo in. Mensen maken het zelf groter dan dat het is.

Mooi, kom jij volgende week even die spuit zetten bij mevr Taart?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:48

Ik moet zeggen, uit de verhalen mag ik mevrouw taart wel. Net mijn soort paard :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:52

Sintara schreef:
Ik moet zeggen, uit de verhalen mag ik mevrouw taart wel. Net mijn soort paard :D

Mevr Taart is een nonnetje :D

Zusters van Liefde, Krengen van Barmhartigheid :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:56

AstridJ schreef:
Jullie lezen niet zo goed :D Ik zeg dat als je paard echt problemen heeft met de spuit en het een hels karwei wordt om de spuit op een normale manier te geven dat je dan clickertraining kunt gebruiken om het gedrag om te buigen. Als de spuit er zonder al te veel strubbelingen in krijgt dan is clickertraining natuurlijk niet nodig. Ik heb het ook maar bij 1 van mijn paarden gebruikt (die er echt problemen mee had), bij mijn andere paarden is dat nooit nodig geweest. Ik zeg dat clickertraining erg kan helpen om probleemgedrag om te buigen.

Jij drukt je niet zo goed uit. Er valt weinig mis te lezen aan: ‘ Toch wel typisch dat de meeste hier liever kiezen voor vechten dan om er even tijd in te steken om je paard er comfortabel mee te maken. :D

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:14

Geen enkel paard van mij vindt het echt prettig, maar bij de meeste is het simpelweg spuit erin en klaar, geen gekke of moeilijke dingen. Eentje heeft er wel heel veel problemen mee, maar die heeft dan ook een trauma waardoor hij vaak met soortgelijke spuiten verdoofd werd. Dus met heel veel rust en vertrouwen gaat dat steeds beter.

Maar mijn oudste paard is al 13 jaar een hel. Inmiddels bijna 22, braafste en makkelijkste paard van stal, totdat hij een kuur ziet.
We hebben hem heel lang tabletten gegeven, maar dit had hij na twee keer door en at hij niet meer. Werkelijk alles geprobeerd.
Daarna regelmatig aan de instructeur gevraagd. Die was echt "no-nonsense" en vingervlug. Maar ben hem heeft het paard uiteindelijk gauw drie halsters gesloopt :')

Voer, wortelen, slimme trucjes werken allemaal niet. Heb er ook een hele lange tijd clicker training in gezet (denk toch zeker een jaar op getraind) maar uiteindelijk toch steeds geen succes.
Nu probeer ik het elk jaar weer rustig op te bouwen en te proberen, maar eindig toch met wat dwang: ik pak zijn lip vast als een praam, op het moment dat hij zijn hoofd even stil heeft uit irritatie douw ik direct de spuit erin.

Als dit het enige is wat helpt, dan maar zo. Voor die ene keer per jaar...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 02:14

Hier vindt geen 1 het super leuk, maar ze doen het allemaal braaf. Ik hou wel het hoofd even een tijdje omhoog, totdat het is doorgeslikt.

Mn merrie die ik een jaar heb, kan niet zoveel rond haar hoofd hebben. Ik deed de eerste keer een halster om, kwam met de spuit en ze kwam naar achter en ging rechtop.
Omdat ik al meer werk aan vertrouwen heb gehad met haar, negeer ik dat. Ik werk aan het vertrouwen, stel haar gerust en kan dan de spuit er toch in. Kijkt ze stom verbaasd........
Wat ik wel doe is haar nog even vasthouden en bijv even een borstel er overheen ofzo. Dus niet alleen voor die spuit pakken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 08:23

Mijn ene pony die is heel makkelijk met spuiten, toen die een week metacam kreeg kwam die aangerend van achter uit de wei als ik met het spuitje zwaaide :')
Daar is de grootste uitdaging datie z'n mond nooit leeg heeft, altijd wel een restje hooi en alsie dan de wormkuur proeft wil hij alles uit z'n mond laten vallen. Maar die heb ik de laatste keer gegeven na een bosrit van 2 uur, hoofdstel af, halster om, spuit erin en klaar.

De senior kon ik het gemakkelijkst gewoon door z'n voer roeren, hij kreeg geweekt voer, bietenpulp, grasbrok, zemelen, en als ik de kuur daar gewoon doorheen roerde ging de bak voer nog steeds schoon op.

Geen gestoei of geklungel hier dus.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:19

Ayasha schreef:
AstridJ schreef:

Jij drukt je niet zo goed uit. Er valt weinig mis te lezen aan: ‘ Toch wel typisch dat de meeste hier liever kiezen voor vechten dan om er even tijd in te steken om je paard er comfortabel mee te maken. :D

Ja ik zei 'de meeste', dat is dus niet iedereen. ;) Ik bedoelde dus inderdaad dat degene met problemen meestal kiezen voor vechten (praam erop bv) terwijl je het ook op een positievere manier kan oplossen als je er wat tijd in steekt. Spuit hup in de mond duwen en klaar (zoals het bij de meesten gaat) is geen vechten. :D
En TS vraagt om een slim idee van haar paard met wormenspuit probleem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:37

Die gouwe ouwe van mij geeft niks om eten en die weet zachtjes aan ook wel dat als het winter wordt, er weer een Pramox aan zit te komen dus ze gaat vast in standje achterdochtig.... dat is er ook zo 1 dat als je voor de 100e keer schudt met een plastic tasje met appels, de koudbloeden van heinde en verre aan komen galopperen omdat er wat te vreten valt...en zij rent juist naar 2 dorpen verderop want HET.RITSELT. :wow:

Maargoed. Bij Rena moet je dus zorgen dat je zo haar zo nanchelant mogelijk te pakken krijgt. Maar dit soort rotzakken die wéten het gewoon >;)

Afijn, als je dan eindelijk een keer het halster er omheen hebt. Zorgen dat haar mond leeg is. Goed kort aan stevig vastzetpunt vastzetten met veiligheidsknoop. Naar binnen en de wormenkuur pakken (want als je die al bij je hebt krijg je dat halster sowieso niet om :roll: ) en vast helemaal voorbereid met dopje er af en juiste gewicht ingesteld in je zak,

Halster vastpakken en als de snelste cowboy van het Wilde Westen je spuit naar binnen duwen en zover mogelijk naar achteren leegspuiten. Direct de knoop lostrekken en hoofd omhoog en lippen op elkaar houden, zodat het spul wegsmelt in haar mond en ze het niet uit kan spugen.

Paar keer blazen op haar neus, zachtjes knijpen hier en daar zodat ze uiteindelijk *GULP* de boel doorslikt. En dan niet in de nep-slik trappen!!! Want dan sputtert ze de klodders alsnog om je oren _-:(

Pas als je echt duidelijk ziet dat het weg is, een appeltje geven tegen de vieze smaak. Want anders vermaalt ze het appeltje zodanig dat die de klodders Pramox mee naar buiten neemt..... -O-

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 09:21

AstridJ schreef:

Nogmaals: het wordt geen hels karwei. Gewoon niet miepen en hup klusje klaar, de keer er op is paard al braver.

Ik vind overigens de trailer helemaal nog niet zo'n stom idee. Dan kunnen ze ook nergens heen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 10:24

Hier ook altijd veel problemen bij onze Quarter met de Equest Pramox. Hij is dan ook verrast als hij andere types wormenkuren krijgt en je ziet hem dan nadenken dat het niet heel erg vies is. Maar er is wel een 'trauma' voor deze (Pramox) dus altijd oorlog hier om het er in te doen. Steigeren Headbangen Bijna kopstoten.

Je moet super snel zijn. Dat probeer je eerst. Is dat mislukt en heeft hij het al door.. Lichte druk met de spuit op buitenkant van zijn mond. En uiteraard alvast in de juiste richting. Niet er in spuiten nog. Maar gewoon spuit tegen zijn buiten kant mond duwen lichtjes. En weer los. En weer druk.

Op een gegeven moment zal hij rustig worden en dan moet je idd die hele snelle actie doen!

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:02

ik dacht ook altijd niet trutten maar gewoon doorpakken en snel zijn. Heb in de ruim 30 jaar dat ik paarden heb nooit gedacht dat ik mn " verlies" toe zou moeten geven Maarrrrrr......heb een welsh pony waar ik het echt niet voor elkaar krijg. Niet alleen gevaarlijk voor mezelf maar ook voor hemzelf. Achterover klappen, enz....Blinde paniek gewoon ondanks oefenen met lege wormspuiten en dan alleen zover komen dat hij net het puntje redelijk rustig aanraakt. Vreemden kunnen hem amper benaderen dus dat werkt ook niet. Super wantrouwende pony meneer. Hij krijgt het dus gewoon door een dikke bak slobber met veel suiker om de smaak te verhullen terwijl mijn paard dan smachtend staat toe te kijken :D
Blijf wel oefenen met de lege wormspuit dus wie weet ooit...... :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 11:03

Hahahaaa.... Ik heb er twee, waarvan één ook écht een enorm portret is bij de wormkuur. Ben er na 15 jaar zo handig in geworden. Het is een hele act, maar ik ben hem gewoon net even te slim af.... (en ik heb een héél erg slim en razendsnel paard, hoor). Hij mag het bv niet zien, niet ruiken, spuit moet al open in mijn verste rechterzak zitten... Ik bedek zijn ogen met mijn hand, terwijl ik het halster ook vast heb en dan heeeeeeeel snel, actie. Niemand anders lukt het, maar het is een kwestie van oefenen....

Gelukkig staat hij niet meer op gras , wegens zware IR, dus eens per jaar is voldoende.