lnvdh schreef:het is idd niet te voorkomen dat ze zand eten. Ik was met onze haflinger echt van overtuigd dat we het goed deden. gaven hem maandelijks een kuur, zomers iets minder vaak maar wel regelmatig mestonderzoek. de dierenarts had ons verteld dat sommige paarden ondanks preventief onderhoud gewoon evengoed de Sjaak zijn en dat ik het niet had kunnen voorkomen ( mss heeft hij het uit troost gezegd maar dat is dat maar zo )
Onze nieuwe pony ben ik extra alert.. we hebben hem pas een maand en hij heeft dus nu een kuur vlozaad gehad. ik wilde na de kerst een kuur lijnzaad geven. Ik heb juist gelezen als je langere tijd achter elkaar doorgaat met lijnzaad of vlozaad dat de darmen er immuun voor worden dus dat daarom kuren van max een week wordt geadviseerd. ze staan nachts op stal met stro en overdag nagenoeg onbeperkt hooi buiten op verharding die we minimaal 4 a 5 dan per week vegen.. na mijn gevoel kunnen we niet meer doen dan dit. Bewegen zijn we net mee begonnen, hij is herstellende van een longontsteking...
Ja, daarom stoppen wij er steeds tussendoor mee. Ook met de lijnzaad. We voeren een zak op, op 5 paarden en dan even niks.
SVRL schreef:Ik krijg er bij mijn shet niets in, hij gooit zijn emmer gewoon om. Medicatie moet ik kunnen oplossen om in zijn mond te kunnen spuiten. Al wat over zijn voer moet, gaat er gewoon niet in. Best wel frustrerend, omdat hij net degene is die onder de hooinetten en in de kantjes staat te scharrelen. Heb tot hiertoe nog geen zandwegkuur gevonden die ik in water kan oplossen om toe te dienen.

Is ook echt lastig. Je kan kijken naar de subli slobber of zelf slobber maken ( met weinig suikers ) en dan psyllium erdoor.
Hier wordt de vlozaad beter gegeten dan de husk, maar de zwarte zaad gaat ook goed. We wisselen dat af. En anders lijnzaad proberen. Het zal iets minder werken, maar preventief met regelmaat wel wat doen.
Jessica_K schreef:Ik zit alweer te kijken naar wat ik zal kopen voor de volgende zandkuur over een maand. Wat zijn jullie ervaringen met:
- zwarte vs. bruine psylliumzaad?
- psylliumzaad vs. psylliumhusk?
Wij wisselen af. De 1 zegt dat zaad beter werkt en de andere husk. Husk gaat er moeilijker in, dus wij doen de ene keer de bruine (vlozaad) en de andere keer husk en dan weer een keer zwarte zaad.
Mi_Amore schreef:Hier krijgen de paarden ook énkel hooi in bakken want anders wordt er idd veel te veel zand gesnoept.
Wel goede tip om het preventief in de gaten te houden, misschien toch eens wat psyllium in huis halen.
Dank voor de waarschuwing TS!
Hier komt er ook wel hooi naast de bakken en netten, maar ze eten niet echt de restjes van de grond. Toch kan je zandopname nooit voorkomen, dus zou het echt altijd uit voorzorg doen. In hooi zelf zit ook al zand.