Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:01

OrchideeDHX schreef:
Ik leef zo met iedereen mee die hiermee te maken heeft of heeft gehad..

Hier ook een moeilijke, juli geheel zand en worm vrij, en toen in september na verhuizing zand in de mest. Hierbij snel gehandeld en een vlozaadkuur gegeven, helaas bij het mest onderzoek in zowel oktober als november weer zand te vinden...

Waarom het niet weg te krijgen is, is een raadsel. Volgende week beginnen we met een andere kuur, psyllium van PUUR dit keer, dubbele dosering.. hebben anderen ervaring met deze kuur?

Zandvrij in juli weet je niet, enkel dat er toen niks uit kwam (of heb je een foto laten maken?). Mesttest op zand in onbetrouwbaar.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:10

SVRL schreef:
Ik krijg er bij mijn shet niets in, hij gooit zijn emmer gewoon om. Medicatie moet ik kunnen oplossen om in zijn mond te kunnen spuiten. Al wat over zijn voer moet, gaat er gewoon niet in. Best wel frustrerend, omdat hij net degene is die onder de hooinetten en in de kantjes staat te scharrelen. Heb tot hiertoe nog geen zandwegkuur gevonden die ik in water kan oplossen om toe te dienen. -O-

En als je nogal ruim bent met gewone keuken stroop ( ja veel duiken maar is maar voor even paard van te voren proberen voor dat je er vlo zaad bij doet iets warm maken en het is vrij zoet

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:31

lnvdh schreef:
het is idd niet te voorkomen dat ze zand eten. Ik was met onze haflinger echt van overtuigd dat we het goed deden. gaven hem maandelijks een kuur, zomers iets minder vaak maar wel regelmatig mestonderzoek. de dierenarts had ons verteld dat sommige paarden ondanks preventief onderhoud gewoon evengoed de Sjaak zijn en dat ik het niet had kunnen voorkomen ( mss heeft hij het uit troost gezegd maar dat is dat maar zo )
Onze nieuwe pony ben ik extra alert.. we hebben hem pas een maand en hij heeft dus nu een kuur vlozaad gehad. ik wilde na de kerst een kuur lijnzaad geven. Ik heb juist gelezen als je langere tijd achter elkaar doorgaat met lijnzaad of vlozaad dat de darmen er immuun voor worden dus dat daarom kuren van max een week wordt geadviseerd. ze staan nachts op stal met stro en overdag nagenoeg onbeperkt hooi buiten op verharding die we minimaal 4 a 5 dan per week vegen.. na mijn gevoel kunnen we niet meer doen dan dit. Bewegen zijn we net mee begonnen, hij is herstellende van een longontsteking...

Ja, daarom stoppen wij er steeds tussendoor mee. Ook met de lijnzaad. We voeren een zak op, op 5 paarden en dan even niks.

SVRL schreef:
Ik krijg er bij mijn shet niets in, hij gooit zijn emmer gewoon om. Medicatie moet ik kunnen oplossen om in zijn mond te kunnen spuiten. Al wat over zijn voer moet, gaat er gewoon niet in. Best wel frustrerend, omdat hij net degene is die onder de hooinetten en in de kantjes staat te scharrelen. Heb tot hiertoe nog geen zandwegkuur gevonden die ik in water kan oplossen om toe te dienen. -O-

Is ook echt lastig. Je kan kijken naar de subli slobber of zelf slobber maken ( met weinig suikers ) en dan psyllium erdoor.
Hier wordt de vlozaad beter gegeten dan de husk, maar de zwarte zaad gaat ook goed. We wisselen dat af. En anders lijnzaad proberen. Het zal iets minder werken, maar preventief met regelmaat wel wat doen.

Jessica_K schreef:
Ik zit alweer te kijken naar wat ik zal kopen voor de volgende zandkuur over een maand. Wat zijn jullie ervaringen met:
- zwarte vs. bruine psylliumzaad?
- psylliumzaad vs. psylliumhusk?

Wij wisselen af. De 1 zegt dat zaad beter werkt en de andere husk. Husk gaat er moeilijker in, dus wij doen de ene keer de bruine (vlozaad) en de andere keer husk en dan weer een keer zwarte zaad.

Mi_Amore schreef:
Hier krijgen de paarden ook énkel hooi in bakken want anders wordt er idd veel te veel zand gesnoept.

Wel goede tip om het preventief in de gaten te houden, misschien toch eens wat psyllium in huis halen.

Dank voor de waarschuwing TS!

Hier komt er ook wel hooi naast de bakken en netten, maar ze eten niet echt de restjes van de grond. Toch kan je zandopname nooit voorkomen, dus zou het echt altijd uit voorzorg doen. In hooi zelf zit ook al zand.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 12:38

Ik lees in een oud Bokt-topic dat er in de Subli Psyllium slobber maar 23% psylliumvezel zit. Lijkt mij dus niet echt een goede optie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:13

Jessica_K schreef:
Ik lees in een oud Bokt-topic dat er in de Subli Psyllium slobber maar 23% psylliumvezel zit. Lijkt mij dus niet echt een goede optie.

Ja, is ook weinig in verhouding en blijft slobber.

Maar preventief als een pony het echt niet eet, is het wel beter iets dan niets.

Ik zelf zou zelf een papje maken dan, maar zeker bij de shetlander of d-pony kunnen wij bijv geen kilo's erin gaan gooien.

Hannanas

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:15

Eten alle moeilijke eters ook geen gekookt lijnzaad? Vaak zijn paarden daar dol op. Volgens ene Davids mag je daar per dag veel meer van voeren, zeker in tijdelijk verband. Gerust 500-800 gram per dag (ligt aan het gewicht).

Lijkt me dat voor de gemiddelde pony een kuurtje van een week lang iedere dag 400 gram gekookt lijnzaad wel wat zou moeten doen.

OrchideeDHX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:00

Wat als psyllium niet voldoende werkt?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:47

Jessica_K schreef:

Klopt maar als ze dat goed eten kan je iets zaad toevoegen en dan geven. Hier maakte ik dat aan met scheut perensap erbij

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:10

OrchideeDHX schreef:
Wat als psyllium niet voldoende werkt?

Dat ligt eraan hoeveel zand er in de darmen zit. Als je een foto hebt en er zit echt veel zand in, zal de veearts met paraffine per sonde aan de gang moeten en daarna evt in de mond spuiten.

Is het nog niet heel ernstig, kan een veearts je ook paraffine geven om zo vaak mogelijk per dag in de mond te spuiten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:25

Mag ik hier binnenvallen met een vraag?

Mijn pony staat 24/7 op wei. Ik ga zelf 1 tot 2 keer per week en red het niet om elke dag te gaan om een kuur te geven. Er is ook niemand om stal die dit elke dag kan doen. Nu vraag ik mij af wat het handigste is om te doen. Kan ik nu elke keer dat ik geef psyllium vezels door het voer doen? Een scheut lijnzaadolie erbij? Zou dit voldoende helpen?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 01:48

Mijn paard eet ook zand. Dit is ontstaan nadat hij een flinke blessure had en dus pijn. Blijkbaar ging hij daardoor meer zand eten. bij toeval omdat hij op een trainingslocatie was en daar flink gestrest gooide hij een goeie hoop zand mest eruit. Terwijl hij toch netjes een kuur kreeg met psyllium. Later heeft hij voor de blessure ook inspannend in een paardenzwembad gezwommen. Hier ging hij nog meer van mesten. In deze mest zat ook weer veel zand. Zijn buik was daarna de helft minder dik en bol.

Ik merk dus ook vooral omdat wij vaak erg goed voor onze paarden zorgen. Dat uurtje trainen wat wij in een rijbak doen echt niet voldoende inspanning is en beweging voor een paard. uit zichzelf in de weide zie je ze ook geen grote afstanden lopen puur omdat de noodzaak, opzoek naar voedsel, water niet nodig is en ze altijd eten krijgen van ons. Dus bewegen ze vele malen minder dan dat ze zouden doen als ze zelfstandig leven. Onze trainingen lijken intensief maar zijn dit vaak voor een paard met hartslagmeters enz niet zo.

Ik weet nu dat als ik de kuur doe inmiddels ook met bitterzout mijn paard ook flink veel moet laten bewegen. Dus wandelingen langer maken enz. Dat dan de meeste zand er mee uit komt. Dat die darmen echt moeten werken om te vertreren. Zwembad gaat helaas niet meer:) Dit was een mooie inspanning.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:59

Almighty schreef:
Mijn paard eet ook zand. Dit is ontstaan nadat hij een flinke blessure had en dus pijn. Blijkbaar ging hij daardoor meer zand eten. bij toeval omdat hij op een trainingslocatie was en daar flink gestrest gooide hij een goeie hoop zand mest eruit. Terwijl hij toch netjes een kuur kreeg met psyllium. Later heeft hij voor de blessure ook inspannend in een paardenzwembad gezwommen. Hier ging hij nog meer van mesten. In deze mest zat ook weer veel zand. Zijn buik was daarna de helft minder dik en bol.

Ik merk dus ook vooral omdat wij vaak erg goed voor onze paarden zorgen. Dat uurtje trainen wat wij in een rijbak doen echt niet voldoende inspanning is en beweging voor een paard. uit zichzelf in de weide zie je ze ook geen grote afstanden lopen puur omdat de noodzaak, opzoek naar voedsel, water niet nodig is en ze altijd eten krijgen van ons. Dus bewegen ze vele malen minder dan dat ze zouden doen als ze zelfstandig leven. Onze trainingen lijken intensief maar zijn dit vaak voor een paard met hartslagmeters enz niet zo.

Ik weet nu dat als ik de kuur doe inmiddels ook met bitterzout mijn paard ook flink veel moet laten bewegen. Dus wandelingen langer maken enz. Dat dan de meeste zand er mee uit komt. Dat die darmen echt moeten werken om te vertreren. Zwembad gaat helaas niet meer:) Dit was een mooie inspanning.

Als een paard zoveel zand eet, zou ik echt naar tekorten kijken. Zeker als een paard steeds een uur zwaar moet trainen en zweet bijv, kan je best eens wat tekort krijgen. Als een paard door blessure dan stil staat, kan voer, opname etc veranderen.

Op een wei bewegen ze niet veel. Dat zie je al bij mensen die hun paard een gps tracker om hebben gedaan. Je kan evt met prikpaaltjes op de wei een pad afzetten dat ze steeds moeten lopen om naar het water te komen bijv. En steeds een nieuw stuk wei aanbieden. Of een wei opdelen met meerdere openingen, zodat ze steeds gaan kijken waar nog wat is.

Wij hebben een soort pp en de weitjes hebben dus rust nu. Het grote pad loopt om alles heen met meerdere voerpunten met hooi.
Het kan allemaal vrij simpel.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:43

Nav dit topic vlozaad besteld, nu maar hopen dat mijn shet het ook gaat eten, ze is nogal kieskeurig.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 13:19

Amber_anne schreef:
Mag ik hier binnenvallen met een vraag?

Mijn pony staat 24/7 op wei. Ik ga zelf 1 tot 2 keer per week en red het niet om elke dag te gaan om een kuur te geven. Er is ook niemand om stal die dit elke dag kan doen. Nu vraag ik mij af wat het handigste is om te doen. Kan ik nu elke keer dat ik geef psyllium vezels door het voer doen? Een scheut lijnzaadolie erbij? Zou dit voldoende helpen?

Ik vind dit wel een goede vraag, maar ik denk eerlijk gezegd dat het weinig zin heeft om maar 1 of 2 keer per week psyllium/lijnzaadolie te geven. Zou dan echt kijken of je hulp kunt krijgen van stalgenoten.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 15:42

kom je maar 1 a 2 keer per week bij de paarden dan??? en de andere dagen niemand??

OrchideeDHX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:36

lnvdh schreef:
kom je maar 1 a 2 keer per week bij de paarden dan??? en de andere dagen niemand??

Wat een rare reactie, dat lijkt mij namelijk niet! Ik denk dat het punt meer is dat diegene stalgenootjes niet wil opzadelen met taken, een zandkuur blijft namelijk niet bij 1 keer, en al helemaal niet bij een moeilijke eter oid.

Op mijn vorige stal werd ik persoonlijk helemaal gillend gek, ik was de enige die er heel de week was, en de rest was er 1 á 2 keer. Ik ben daar constant bezig geweest met dekens wisselen, dekens rechtleggen, paarden voeren, medicijnen geven etc. Ik voelde mij alsof ik op dat moment geen andere keuze had, want paarden verdienen alles, maar achteraf gezien zou ik het niet nog eens doen, het opzadelen van anderen met jouw eigen taken is gewoon niet zo netjes

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 16:40

Onze ruin krijgt nu een Psyllium kuurtje. En extra mineralen omdat hij graag door het zand wroet.
En ontwormt (want ja, dat zand kan ook wormpjes/eitjes bevatten natuurlijk), we hebben geen idee wanneer dit voor de laatste keer is gedaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:21

Vandaag moest ik met mijn eigen paardje naar de kliniek voor controle.

Hij zei ook al, zoveel paarden momenteel met zandkoliek.
Ik vroeg aan hem, hoe kan dat nu eigenlijk? Zijn er evengoed genoeg die met enige regelmaat een zandkuur krijgen maar evengoed zandkoliek kregen.
Hij zei al, tegenwoordig lopen de paarden met de winter veel meer buiten in de mooi gedraineerde paddocks. Waar ze vroeger veel meer op stal stonden mogen ze nu veel meer naar buiten. Maar waar het nog wel eens aan schort is
Ze vervelen zich daar gruwelijk (sommige gaan daardoor zand eten)
Niet alle paarden krijgen voldoende ruwvoer
Ze gaan langs de kanten grasjes zoeken, ondergrond nat, trekken wortels met zand mee (overigens ook op te korte weides nu het geval)
Ruwvoer op de grond voeren

Naarmate dit meer en meer ging veranderen zagen ze ook een toename van zandkolieken.
Nu is hij wel van mening dat veel meer buiten een zeer goede verbetering is dan veel op stal. Maar wel een nare bijkomstigheid waar iedereen goed op bedacht moet zijn. Zijn advies geef toch iedere 4 weken een kuur tegen zand en dan 1 week.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:33

OrchideeDHX schreef:
lnvdh schreef:

Wat een rare reactie, dat lijkt mij namelijk niet! Ik denk dat het punt meer is dat diegene stalgenootjes niet wil opzadelen met taken, een zandkuur blijft namelijk niet bij 1 keer, en al helemaal niet bij een moeilijke eter oid.

Op mijn vorige stal werd ik persoonlijk helemaal gillend gek, ik was de enige die er heel de week was, en de rest was er 1 á 2 keer. Ik ben daar constant bezig geweest met dekens wisselen, dekens rechtleggen, paarden voeren, medicijnen geven etc. Ik voelde mij alsof ik op dat moment geen andere keuze had, want paarden verdienen alles, maar achteraf gezien zou ik het niet nog eens doen, het opzadelen van anderen met jouw eigen taken is gewoon niet zo netjes

Precies orchidee. De stal eigenaar komt dagelijks controleren maar voert niet bij, weidegenoten komen ook ongeveer 2 keer per week. In de vakantie red ik het om elke dag te gaan maar als ik werk lukt dat niet. Daarom mijn vraag

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 17:44

kiki1976 schreef:

Ik vroeg aan hem, hoe kan dat nu eigenlijk? Zijn er evengoed genoeg die met enige regelmaat een zandkuur krijgen maar evengoed zandkoliek kregen.
Hij zei al, tegenwoordig lopen de paarden met de winter veel meer buiten in de mooi gedraineerde paddocks. Waar ze vroeger veel meer op stal stonden mogen ze nu veel meer naar buiten. Maar waar het nog wel eens aan schort is
Ze gaan langs de kanten grasjes zoeken, ondergrond nat, trekken wortels met zand mee (overigens ook op te korte weides nu het geval)

Naarmate dit meer en meer ging veranderen zagen ze ook een toename van zandkolieken.
Nu is hij wel van mening dat veel meer buiten een zeer goede verbetering is dan veel op stal. Maar wel een nare bijkomstigheid waar iedereen goed op bedacht moet zijn. Zijn advies geef toch iedere 4 weken een kuur tegen zand en dan 1 week.

Dat is absoluut 1 ding. Ik ken heel veel stallen die postzegels paddocks hebben waar paarden niks van hooi krijgen en ook alleen staan, geen water etc etc.

Maar..........de veearts vergeet 1 ding. Vroeger gingen paarden gewoon vaker dood aan koliek. We wisten helemaal niet wat voor soort koliek ze hadden. Maar er werden echt minder paarden nog naar een kliniek gebracht waar alle mogelijkheden van onderzoeken en behandelen waren zoals nu.

Je weet dus gewoon niet hoe vaak het toen zandkoliek was. Paarden krijgen het hele jaar rond wel zand binnen. Zat mensen die paarden alleen op kort gras hebben staan.
En wat denk je van de groei van de pp's. Wij hebben onze paarden al jaren het hele jaar rond op zand. Met wei als extra van voor tm najaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 19:24

kiki1976 schreef:

mijn paarden staan ook 6 maanden per jaar overdag op goed gedraineerde zand paddocks en heb in de 5 jaar ze zo staan nog nooit zandkoliek gehad bij ze. Ze krijgen daar onbeperkt hooi aangeboden in NF bakken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:47

kiki1976 schreef:

Mijn paard is afgelopen januari geopereerd aan zandkoliek. Daar gaven ze ook aan dat de droge zomers er behoorlijk aan bijdragen. Gras wordt te kort, kan niet voldoende bij groeien, te weinig land in de meeste gevallen om voldoende om te weiden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:54

Superpony
Deels wel deels niet met je eens.
Vroeger was er idd minder bekend. Maar toen hoorde je het ook wel, maar dan idd alleen als er veel zand in de mest zat,

Popstra, je zegt het zelf al, ruim voldoende hooi.
Als ik hier in de regio kijk zijn er diverse stallen waar ze op de paddock al geen hooi krijgen.

Kaitlyn die periode is ook idd slecht en veroorzaakt veel zandkoliek. Net als de paarden die veel graven-zandeten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 09:59

Ladygiroc schreef:
Geen ervaring mee hoor maar zou je dan ook preventief een foto kunnen maken?

Ik heb hierom gevraagd bij onze dierenarts die best goed bekend staat en zij zeiden dat het niet kan...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:08

Hier staan 70 pensionpaarden, ze gaan elke dag in de zandpaddock, ZONDER hooi.
Ze staan hier 2.5 uur in, iedereen kan piepen dat het te weinig is maar de situatie is hier nu eenmaal zo.
(Mijn paard staat er dan 2x in vanwege zijn pensioen.)
Wanneer ze op stal staan is er altijd ruim voldoende hooi. De meesten eten het niet eens helemaal op tot de volgende hooironde.

Er staat er hier werkelijk NOOIT eentje met koliek.
Blijkbaar is de 2,5 uur buien net lang genoeg om de verveling niet te laten toeslaan en ze eten dus geen zand, een enkeling graaft naar China (dat dan weer wel)
Let wel: Dit is geen excuus van mij voor de korte paddocktijd hoor!!!!

Het is denk ik dus van belang wanneer ze wél langer buiten staan op zand en je voert hooi bij het van de grond af te houden.

En hier staan ze van mei tot einde seizoen op de wei, gras op = van de wei af. Dat scheelt ook enorm in zandopname.