Pony staakt, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony staakt, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:29

Ach, wat erg voor de pony en voor jou. Wel goed dat je dit uit hebt laten zoeken, anders had je het nooit geweten. :(:)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:30

Wat een vervelend nieuws, maar wel goed van je dat je er naar hebt laten kijken!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:35

Ach jeetje, wat een vervelende uitkomst.. Goed dat je niet bent blijven doormodderen maar bent gaan zoeken naar de oorzaak. Klinkt ook als een fijn stel dierenartsen, kundig en eerlijk. Lijkt me een zware pil als ze adviseren je paardje terug te brengen.. succes bij het maken van de keuze hoe je nu verder wilt.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 17:40

Dankjulliewel voor de berichtjes :)
Hierbij de foto’s, voor degene die dat interessant vinden om te bekijken.
Schoft en deel van het rug waar het meeste gewicht van de ruiter zit. De rest van haar rug was goed.
Afbeelding
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:41

Ach bah wat een vervelend nieuws -O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:44

Wat naar, maar toch ook fijn dat je weet waar het van komt :(:)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:48

Oei wat vervelend voor je. Wel top dat je hebt laten nazien idd.
Ik ken van foto’s niet veel, is het probleem op de schoft dat de wervels niet vlak zijn bovenaan?
Gaan jullie het revalidatietraject in?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 17:54

Poekkie schreef:
Oei wat vervelend voor je. Wel top dat je hebt laten nazien idd.
Ik ken van foto’s niet veel, is het probleem op de schoft dat de wervels niet vlak zijn bovenaan?
Gaan jullie het revalidatietraject in?

Het probleem op de schoft zijn die op de foto wat meer doorzichtige aanhechtingen aan de zijkant van de wervels, als je begrijpt wat ik bedoel. Die soort verdikkingen. Dat komt door overmatig en krampachtige aanspanning van de schoft door pijn zeiden ze. We gaan het traject niet aan. De dierenarts raadde het ons af. Ze zeggen dat ze waarschijnlijk altijd vlagen gaat hebben van rugpijn en dat het traject ontzettend lang duurt. Dat wil ik haar eigenlijk niet aandoen :(

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:01

Kissing spines dus. Hier had ik al voor gevreesd. Fotos zien er echt niet goed uit |(
Denk dat je beter je energie steekt in een andere, correcte pony, en deze terugbrengt.
Vind het echt jammer voor je. Hopelijk vind je snel een ander maatje waar je lekker mee aan de slag kunt.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:05

Jeetje wat lastig meis.

Een moeilijke keuze ook om haar terug te brengen, want de kans is groot dat ze haar opnieuw willen verkopen. Anderzijds is het niet jouw probleem maar die van de handelaar.

Heb je een idee wat je met haar wilt gaan doen?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:11

Denk dat terugbrengen de enige optie is, als TS haar geld wil terugkrijgen, wat wel zo eerlijk zou zijn van de handelaar. TS staat hier erg sterk, gezien dit probleem niet kon gezien worden bij de aankoop en er (volgens mij) een groot vermoeden is dat dit paard geprepareerd werd voor de verkoop. Op de korte tijd dat TS de pony heeft, kan er niet zulke degeneratie van de wervels ontstaan zijn, dus het is duidelijk dat het probleem al aanwezig was ten tijde van de verkoop.
Ik hoor dit toch dikwijls helaas, van geïmporteerde paarden...
Gelukkig voor TS is ze onmiddellijk behoorlijk beginnen te onderzoeken, ipv te beginnen met allerlei -peuten en -pathen en nieuwe zadels enz. Hoe langer het paard in je bezit, hoe slechter je kansen komen te liggen om haar terug te brengen.
Ik geef altijd het advies eerst het reguliere traject te doorlopen (DA, foto's, scans) vooraleer je met het secundaire begint. In 99% van de gevallen komt het probleem dan al naar boven vooraleer je 1000den euros kwijt bent aan een dier wat toch nooit behoorlijk bruikbaar zal zijn.
Laatst bijgewerkt door sevke op 06-01-21 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 18:13

Dankjewel sevke, ook voor het duimen en je betrokkenheid :)
@kellyR, we gaan haar terugbrengen en eventueel inruilen. Ik vind het een naar idee, maar iets anders zit er ook niet echt in. Ik heb de kennis en kunde niet om haar op de juiste manier te trainen, vrees ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:14

Het is natuurlijk niet gezegd dat de verkopende tussenpartij dit wist. Die hadden hem ook pas net toch?
Voor iedereen akelig maar misschien heeft de verkoper wel de mogenlijkheden om op te bouwen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:14

Jeika, daar moet je ook niet aan willen beginnen, aan het proberen dit probleem op te lossen. Je verdient een gezonde, eerlijke en correcte pony waar je leuk mee aan de slag kunt. Niet een dier met een medisch probleem waarvan je toch nooit weet of het een bruikbare pony zal worden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:16

Sizzle, uit wat ik begrepen heb is de verkoper een handelaar. Die hebben de paarden altijd maar kort. Of hij het wist of niet, hij zal het dier zowiezo moeten terugnemen wettelijk gezien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:20

Ja natuurlijk moeten ze hem terugnemen maar ik zou niet gelijk met de beschuldigende vinger die kant op wijzen. Als ze een goede ruiter hebben hoeft het niet perse een reeds bekend probleem te zijn dat ze expres achtergehouden of weggemoffeld hebben.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-01-21 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:21

Ah nee wat een nare uitslag. Zowel voor jou als pony. Ik snap dat je haar terug wilt brengen, maar belandt ze dan niet in de handel bij mensen die dit traject van voor af aan moeten beginnen? En tegen dezelfde teleurstelling aanlopen? Of erger..dat ze een leven vol pijn tegemoet gaat. Ik snap dat het niet jouw probleem is en spreek jou er zeker niet op aan. Maar is inslapen voor dit beestje geen optie en dan met een garantie dat jij (een deel van) je geld terug krijgt?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:23

Sizzle schreef:
Ja natuurlijk moeten ze hem terugnemen maar ik zou niet gelijk met de beschuldigende vinger die kant op wijzen. Als ze een goede ruiter hebben hoeft het niet perse een reeds bekend probleem te zijn dat ze expres achtergehouden of weggemoffeld hebben.

Dat is waar, en ik beschuldig ook niemand, maar ik vind het verschil wel treffend van hoe de pony loopt op de testritfoto en op die van erna. Pony kan ook niet op die tijd zo erg verkeerd gereden zijn, want TS heeft er amper iets mee gedaan.
Zulke verschillen maken mij argwanend. :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 18:26

Marigo schreef:
Ah nee wat een nare uitslag. Zowel voor jou als pony. Ik snap dat je haar terug wilt brengen, maar belandt ze dan niet in de handel bij mensen die dit traject van voor af aan moeten beginnen? En tegen dezelfde teleurstelling aanlopen? Of erger..dat ze een leven vol pijn tegemoet gaat. Ik snap dat het niet jouw probleem is en spreek jou er zeker niet op aan. Maar is inslapen voor dit beestje geen optie en dan met een garantie dat jij (een deel van) je geld terug krijgt?

Ik hoop het niet natuurlijk. We gaan proberen te regelen of deze informatie op een of andere manier met haar mee kan gaan. In haar paspoort noteren, of via haar chip, misschien dat mensen haar nu herkennen van bokt en het hier kunnen lezen. Dat zou echt mijn grootste nachtmerrie zijn, om haar ergens door de pijn heen moeten zien lopen. Inslapen ga ik niet doen. Geld terug krijgen we niet, we mogen haar inruilen voor een ander.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:27

Marigo schreef:

mooi idee, maar euh... "Welkom in Utopia" zou ik zeggen.
Ik draai al heel wat jaren mee in de paardenwereld, al meer dan dubbel zolang dan TS oud is, en -helaas- komt dit erg veel voor. Dezelfde dieren worden opnieuw en opnieuw verkocht, mensen lopen steeds tegen hetzelfde probleem aan. Maar eerlijk : zou jij het doen?
Moest het mijn paard zijn, ik bracht haar terug en vroeg mijn geld weer. Jammer voor het dier, maar het is niet aan TS om haar verlies te nemen. Het kind heeft de pony amper een paar weken.

Befleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:50

sevke schreef:
Marigo schreef:

Ik draai al heel wat jaren mee in de paardenwereld, al meer dan dubbel zolang dan TS oud is, en -helaas- komt dit erg veel voor. Dezelfde dieren worden opnieuw en opnieuw verkocht, mensen lopen steeds tegen hetzelfde probleem aan. Maar eerlijk : zou jij het doen?
Moest het mijn paard zijn, ik bracht haar terug en vroeg mijn geld weer. Jammer voor het dier, maar het is niet aan TS om haar verlies te nemen. Het kind heeft de pony amper een paar weken.

Ik schrik van de hardheid van dit bericht :o . Zelf zou ik de pony houden of als ik geen geld had inlaten slapen. Ze terug het circuit in sturen is toch heel erg sneu .?

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:51

Jeika schreef:
Marigo schreef:

Ik hoop het niet natuurlijk. We gaan proberen te regelen of deze informatie op een of andere manier met haar mee kan gaan. In haar paspoort noteren, of via haar chip, misschien dat mensen haar nu herkennen van bokt en het hier kunnen lezen. Dat zou echt mijn grootste nachtmerrie zijn, om haar ergens door de pijn heen moeten zien lopen. Inslapen ga ik niet doen. Geld terug krijgen we niet, we mogen haar inruilen voor een ander.

Dan wens ik echt van harte dat jouw volgende pony er een gaat zijn waar je gewoon lekker van kunt gaan genieten zonder zorgen.

Heel veel sterkte :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Marigo op 06-01-21 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 18:54

sevke schreef:
Marigo schreef:

In dit geval heeft de handelaar er ook baat bij dat de pony niet meer doorverkocht wordt. Hij zal ontevreden klanten terug krijgen met het bijbehorende gedoe. En daar hebben handelaren ook echt geen zin in of tijd voor toch? Ik zou het netjes hebben gevonden als hij een aanzienlijk deel van het aankoopbedrag zou terugstorten, zodat de pony waardig een einde krijgt.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 19:18

Dankjewel marigo :)

Ik zou natuurlijk ook liever niet hebben dat ze de handel weer in zou gaan, maar om eerlijk (en misschien wat bot) te zijn.. ik wil wel een pony. Het geld krijgen we hoogstwaarschijnlijk niet terug, en we hebben geen 5000 euro liggen voor een andere pony. :o als we haar kunnen inruilen heb ik toch een pony om verder mee te gaan.. ik hoop gewoon dat de volgende eigenaar op de hoogte wordt gesteld van haar gebreken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:29

Dat is wel heel positief gedacht Marigo, de meeste handelaren interesseert dat geen fluit volgens mij.