Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:08

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je hier niet eerder een DA bij hebt gehaald.. Paard dat al 3 / 4 maanden continu aan het rennen en stressen is := de kans op permanente schade aan zowel het skelet als de organen is zo groot. Ik zou maandag direct de dierenarts bellen en een uitgebreid bloedonderzoek laten doen incl Cushing. Durf er donder op te zeggen dat Cushing hier wel een rol in speelt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:13

Mijn pony kocht ik met 15 en hij was niet makkelijk voor kinderen.
Voor mij ook niet altijd, gauw kijkerig, per ongeluk op je tenen staan en dan zélf schrikken dat hij op je tenen stond.
Butsen en bulten van zijn hoofd stoten, hij was gewoon onhandig en een echte welshpony.
Gewoon een heethoofd.
Hij werd minder en minder en ik liet hem prikken op cushing, waarde was 70 maar de dierenarts zei probeer de medicatie en oordeel dan.
Hij heeft nooit meer op mijn tenen gestaan, en kijkt werkelijk nergens meer naar.
Nooit meer zijn hoofd gestoten, en er rijdt nu een kind van 8 manegelessen mee. :wow:

Zelf heb ik het omgekeerde van cushing, dus te weinig cortisol.
Ik slik kunstmatig cortisol en bij teveel voel je je ontzettend gejaagd, onrustig en heb je geen overzicht meer.
Ik vind sommige dingen in het leven niks, trauma, maar ik kan dan ook echt niet meer helder denken.
Ik kan echt onmogelijk nog relativeren en kan erg bang zijn, dan moet er ook extra medicatie in.
Anders gaat het niet goed aka knock out, maar die medicatie zorgt niet dat de onrust en angst weggaat.
Jou pony heeft als hij cushing heeft 24/7 onrust en gebrek aan overzicht, en kennelijk dan zó erg dat hij zich extreem angstig voelt.
Ik sluit cushing echt niet uit.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:52

Testen op PPID én Leverwaarden testen. Onze ppid pony is waarschijnlijk overleden aan leverfalen.
Komt hier niets uit? Dan verder kijken naar tumor. Sterkte!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:56

Iilssx schreef:
En wat zou je hier dan aan kunnen doen? Hij krijgt alleen kwart kilo basisbrok en hele dag door hooi.

Natrium chloride (keukenzout, ZONDER jodium) geven. Maar inderdaad sowieso eerst een dierenarts erbij.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 17:06

Nyaleti schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je hier niet eerder een DA bij hebt gehaald.. Paard dat al 3 / 4 maanden continu aan het rennen en stressen is := de kans op permanente schade aan zowel het skelet als de organen is zo groot. Ik zou maandag direct de dierenarts bellen en een uitgebreid bloedonderzoek laten doen incl Cushing. Durf er donder op te zeggen dat Cushing hier wel een rol in speelt.

Vind dit niet zo'n leuke opmerking eerlijk gezegd.. Het was eerst met tussenpozen weer wat beter af en toe door verschillende interventies.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 17:08

moonfish13 schreef:
Mijn pony kocht ik met 15 en hij was niet makkelijk voor kinderen.
Voor mij ook niet altijd, gauw kijkerig, per ongeluk op je tenen staan en dan zélf schrikken dat hij op je tenen stond.
Butsen en bulten van zijn hoofd stoten, hij was gewoon onhandig en een echte welshpony.
Gewoon een heethoofd.
Hij werd minder en minder en ik liet hem prikken op cushing, waarde was 70 maar de dierenarts zei probeer de medicatie en oordeel dan.
Hij heeft nooit meer op mijn tenen gestaan, en kijkt werkelijk nergens meer naar.
Nooit meer zijn hoofd gestoten, en er rijdt nu een kind van 8 manegelessen mee. :wow:

Zelf heb ik het omgekeerde van cushing, dus te weinig cortisol.
Ik slik kunstmatig cortisol en bij teveel voel je je ontzettend gejaagd, onrustig en heb je geen overzicht meer.
Ik vind sommige dingen in het leven niks, trauma, maar ik kan dan ook echt niet meer helder denken.
Ik kan echt onmogelijk nog relativeren en kan erg bang zijn, dan moet er ook extra medicatie in.
Anders gaat het niet goed aka knock out, maar die medicatie zorgt niet dat de onrust en angst weggaat.
Jou pony heeft als hij cushing heeft 24/7 onrust en gebrek aan overzicht, en kennelijk dan zó erg dat hij zich extreem angstig voelt.
Ik sluit cushing echt niet uit.

Wat naar voor je :( duidelijke uitleg dankjewel!

Corelli

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:21

Wat ontzettend rot TS, goed dat je er spoedig een DA naar gaat laten kijken. Een hersenbloeding kan ook gek gedrag veroorzaken, misschien kan je dat ook opperen..
Sterkte zeg!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:48

Goed dat er een d.a komt kijken, mijn paard veranderd ook van gedrag als er lichamelijk iets aan de hand is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:54

Citaat:
mijn pony is sinds 3/4 maand zo gestresst dat hij en ik er doodongelukkig van worden.

Ik heb alles geprobeerd.. hij krijgt maar een kwart kilo per dag brok met 24/7 ruwvoer + magnesium (dit gebruik ik nu circa 5 maanden)

Van teveel aan magnesium kunnen ze ook weer gestrest reageren.

Ik zou zeker de DA bellen. Daarnaast zou ik liever vitaminebrok geven dan een kwart gewone brok want met dat laatste komt hij niet aan zijn vitaminen en mineralen (reken maar uit). En de magnesium zou ik persoonlijk stoppen als het sindsdien juist zoveel erger is geworden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:20

Iillsx, voor mij is het goed te doen hoor!
Alleen niks menselijks is mij vreemd en bij angst merk je dan goed hoe lastig teveel cortisol is.
En ook überhaupt wat teveel cortisol met je doet.
Mijn pony kreeg eerder cushing dan ik dit kreeg, en ik kan alles nu zó goed plaatsen.
Sommige mensen geven paarden bewust geen medicijnen tegen cushing, dan zeg ik ook weet je wat je paard mogelijk voelt nu..?
Je moet het zelf weten maar hoe zou jij het vinden als je je 24/7 zus of zo voelt..?
Ik kan aan mijn pony ook zien wanneer ik zijn medicijnen bij moet stellen.
Ik zie dat hij onrustig wordt en boos doet, en niet dat clownskoppie heeft wat hij hoort te hebben.
Het heeft écht extreem veel invloed op hoe ze zich mentaal voelen.
Ik denk als er enkel cushing uitkomt, dat je je rot schrikt van hoe je pony veranderd met de medicijnen.
Dat je echt denkt waarom heb ik dit niet eerder gezien, en waarom heb ik zo getwijfeld over die medicijnen.
Halleluja voor prascend, echt waar.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 12:52

Ik heb verschillende filmpjes van het gedrag van mijn pony maar hoe kan ik dat hieraan toevoegen? Of kan dit niet in Bokt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:00

uploaden op youtube en dan de link hier neer zetten.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 18:25

De link van zijn gedrag..
https://youtu.be/rpITGwzpGtg

Dit gaat dus de hele dag bijna zo door, hij staat nu hele dag binnen en op stal is hij wel heel gespannen en draait ook de kont naar je toe maar niet rennen (kan ook bijna niet)

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:34

Iedereen in dit topic heeft het over lichamelijke problemen. In een vorige post had ik gevraagd of er toevallig hoogspanningsmasten in de buurt staan. Lopen zelfs over de bak zie ik je filmpje ...
Je moet uiteraard eerst lichamelijke oorzaken uitsluiten maar houd in je achterhoofd dat je pony hier weleens zo gestresst van kan worden.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:38

Arm dier. Hopelijk kan de dierenarts morgen zsm meer duidelijkheid geven of tenminste zaken uitsluiten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:40

Oei.. ik schrik wel van dit filmpje. Had hem veel eerder bij een DA gebracht. Dit is niet normaal hoor!

Neem aan dat je morgen meteen een afspraak maakt?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:47

Ik schrik er ook van. Goed dat je een dierenarts bloed laat nakijken. Maar inderdaad ook spanningsmasten wel heel dichtbij. Dat kan ook enorm stresserend werken. Ik krijg zelf een beetje het idee dat de pony wilt vluchten, onder de druk uit wil komen. En die druk zou jij ook kunnen voelen door het spanningsveld.

Is er een mogelijkheid hem tijdelijk ergens te stallen verder van de masten af ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:51

Ik durf bijna met 99% te zeggen dat het de hoogspannings kabels zijn en dat de da niet eens nodig is.

Ga maar eens luisteren die dingen maken altijd een knetterend/zoomend geluid en helemaal als het vochtig weer is.
Ik rijd hier in de buurt ook wel eens langs een mast met een kast erbij en ondanks dat ik het eigenlijk niet hoor gaat mijn paard toch wel degelijk een stuk harder lopen. Als we ervoorbij zijn is hij weer okay.

Dat gebeurde 2x voor ik de 3e keer door had dat het daar door kwam.
Ik zou de pony zo snel mogenlijk verhuizen en als het dan niet beter word de DA bellen.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:57

Ik heb niet alles gelezen maar ik had iets vergelijkbaars bij 1 van mijn Pony's. Dierentolk symone ottervanger heeft mijn pony daar heel goed in geholpen. Ik weet nu waar de stress vandaan kwam en dat is verholpen. Hij staat nu weer relaxed bij z'n vriendjes in de wei.

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:10

Je zou denken dat als de angst door de omgeving komt dat na bijna 4 maanden 24/7 blootstelling het paard ondertussen wel gewend zou raken.
Om zo paniekerig te blijven zou ik eerder de dierenarts laten komen dan de moeite doen om het paard te verhuizen.
Misschien is het niks en ligt het wel aan de omgeving maar wat kan het kwaad om eerst medische problemen, die altijd de kans hebben om ernstig te zijn, uit te sluiten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:14

die hoogspanningsmasten geloof ik niet heel erg in,maar goed het zou kunnen
ik herken trouwens de omgeving, sta je in Witten?
ik heb ook in dat dorp gestaan met mijn ruin en die werd er niet warm of koud van.

mag ik vragen wat voor ruwvoer je pony krijgt?
is dat hooi of kuil
als ik zo kijk lijkt het net alsof je pony stampvol energie zit en daarom zo keihard rond rent.

ben wel benieuwd wat een veearts eventueel kan doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:16

sassycas schreef:
Je zou denken dat als de angst door de omgeving komt dat na bijna 4 maanden 24/7 blootstelling het paard ondertussen wel gewend zou raken.
Om zo paniekerig te blijven zou ik eerder de dierenarts laten komen dan de moeite doen om het paard te verhuizen.
Misschien is het niks en ligt het wel aan de omgeving maar wat kan het kwaad om eerst medische problemen, die altijd de kans hebben om ernstig te zijn, uit te sluiten?

Als er ergens schrikdraad knettert gaat die van mij toch echt een pasje harder lopen en er naar kijken en dat al 22 jaar lang.

Ik ga voor de hoogspannings kabels :P en zeg verhuizen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:18

tja, daar kun je op gokken maar ik zou de dierenarts erbij halen.
Die van mij staan bijna naast hoogspanningsmasten, dat interesseert ze totaal niet

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 19:26

Ik zie veel reacties over de hoogspanningsmasten. Hij staat hier nu 2 jaar, dan zou hij dit gedrag toch al 2 jaar moeten vertonen door de masten? Of zie ik dat verkeerd? Morgen komt de dierenarts om zeker te weten dat er medisch niks aan de hand is.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 19:29

ellepel schreef:
die hoogspanningsmasten geloof ik niet heel erg in,maar goed het zou kunnen
ik herken trouwens de omgeving, sta je in Witten?
ik heb ook in dat dorp gestaan met mijn ruin en die werd er niet warm of koud van.

mag ik vragen wat voor ruwvoer je pony krijgt?
is dat hooi of kuil
als ik zo kijk lijkt het net alsof je pony stampvol energie zit en daarom zo keihard rond rent.

ben wel benieuwd wat een veearts eventueel kan doen.

Ja klopt in Witten. Hij krijgt hooi en dus een kwart kilo basisbrok. Ik rij normaal 5x in de week maar nu rent hij zichzelf zo kapot dat rijden gewoon niet mogelijk is. Hij kan echt genoeg zijn energie kwijt in de ''normale' situatie. Hij gaat ook door met rennen als hij echt dood en doodop is..