Weer kreupel, ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Re: Weer kreupel, ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:27

Ik ben een stille meelezer, deels omdat ik zelf ook al een tijd aan het tobben ben met langdurige kreupelheid. Dat lijkt iig een peesprobleem te zijn (bevestigd op echo), maar de vraag is of er niet nog meer stuk is bij haar.
ik lees nu net je bericht dat ze de locatie hebben kunnen vinden bij jou, dat is al heel fijn, maar ik duim met je mee dat de prognose uiteindelijk ook goed is! Het is iig slopend als je niet weet wat het is.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:32

wat vreselijk zeg... ik wil je heel veel sterkte wensen... een pijnvrij pensioen klinkt al heel erg lief van je....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 11:33

Ja, daarom wilde ik ook echt de scinti. Het spronggewricht is nooit eerder ter sprake geweest. Nooit. Altijd is gedacht dat het hoger zat, maar niet duidelijk waar. Daarom wilde ik het zo graag in beeld hebben, want dan kun je pas gericht behandelen.
Behandeling van heup, bekken, si of knie is weer heel anders dan een spronggewricht.

Gek als ik ben is google mijn beste vriend en blijkt dat er veel paarden met een dergelijke breuk na hele lange tijd weer okee zijn. Niet goed, maar wel pijnvrij en okee. Ik duim enorm dat dat voor Jim ook geldt.
Positieve is dat hij nooit op 3 benen heeft gestaan, het been wel heeft belast alleen anders neergezet, liggen en opstaan gewoon ging. Dus ik hoop echt dat het meevalt en het herstelbaar is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:36

Pfoe pittig! Het been van het spronggewricht is wel uitverdoofd geweest toch? Daar kwam het niet in naar voren? Wonderbaarlijk toch zo dat diagnoseonderzoek scintigrafie. Hopelijk kunnen ze met een rontgen meer zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 11:38

Ja, het been is vanaf de knie naar beneden uitverdoofd geweest. In 3 fases, eerst kogel, daarna sprong en daarna knie. Ook daarom is de sprong denk ik nooit ter sprake gekomen. Iedereen was er van overtuigd dat het hoger zat. Dat liet het klinisch beeld ook zien.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:40

Daihyo schreef:
Ja, daarom wilde ik ook echt de scinti. Het spronggewricht is nooit eerder ter sprake geweest. Nooit. Altijd is gedacht dat het hoger zat, maar niet duidelijk waar. Daarom wilde ik het zo graag in beeld hebben, want dan kun je pas gericht behandelen.
Behandeling van heup, bekken, si of knie is weer heel anders dan een spronggewricht.

Gek als ik ben is google mijn beste vriend en blijkt dat er veel paarden met een dergelijke breuk na hele lange tijd weer okee zijn. Niet goed, maar wel pijnvrij en okee. Ik duim enorm dat dat voor Jim ook geldt.
Positieve is dat hij nooit op 3 benen heeft gestaan, het been wel heeft belast alleen anders neergezet, liggen en opstaan gewoon ging. Dus ik hoop echt dat het meevalt en het herstelbaar is.

Ik hoop het ook voor je, duim mee voor een pijnvrij pensioen of beter.

Ik Google ook wat af hoor. En het schijnt dat het probleem dat Titane heeft (griffelbeenfractuur) een goede prognose heeft bij de meeste paarden. Helaas ziet het er nu naar uit dat Titane juist een van de uitzonderingen is. :roll:

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 11:46

Dat maakt het vaak zo lastig! Mijn merrie had een behoorlijke zwelling op de voorkant van de sprong. Is daar eerst gescand, en inderdaad een scheur in de pees. Voor de zekerheid die peesschede uitverdoofd of dat het issue was, op de harde rechte lijn nog onregelmatig, maar de harde volte en zachte volte, zuiver. Is het dan inderdaad alleen die pees of is er meer? En dat meer, is dat dan een secundair probleem? Hier leek het ook van hoger te komen.

Wellicht is dat bij Jim ook. Is zn sprong stuk, maar dat die door compensatie van zn sprong, ergens niet lekker loopt, maar dat niet stuk is? En de wonderen zijn de wereld nog niet uit, wellicht is die na een jaar pensioen, weer goed genoeg om 'm weer recreatief op te pakken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:11

Pfff nee, oliebol...
Duim voor je dat hij bij die paarden hoort die pijnvrij is na een tijd.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:47

Hier draaien de duimen mee! Wat rot om te horen dat het ineens heel ergens anders zit dan tot nu toe gedacht...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 12:55

Dit is verrot. -O-

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:06

Goed dat de scintigrafie uitsluitsel geeft, dat was dus een goede beslissing! Ik snap dat je je zorgen maakt over de toekomst, maar je merkt het snel genoeg aan je paard. Als ze onbelast kunnen en blijven bewegen, goed eten en overall vrolijk blijven dan zegt dat genoeg. Pijnvrij vind ik zelf relatief - ik vraag me af hoeveel paarden er echt pijnvrij zijn. Ik kijk liever naar hoe mijn paard zich gedraagt.

De tijd zal het leren, ik ben benieuwd of de foto’s nog extra informatie geven. Sterkte.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:12

Ik heb er 1 gehad die door een klap van een ander paard een scheur in her spronggewricht had. Qua banden die daar rond omheen uitgerekt waren hebben we er een paar maanden uit gelegen maar paard is uiteindelijk wel rad geworden. :j

Natuurlijk niet helemaal te vergelijken maar een succes verhaal is altijd fijn om te lezen.

Ik hoop dat je vanmiddag een mooie prognose krijgt!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:14

Ladygiroc schreef:
Ik heb er 1 gehad die door een klap van een ander paard een scheur in her spronggewricht had. Qua banden die daar rond omheen uitgerekt waren hebben we er een paar maanden uit gelegen maar paard is uiteindelijk wel rad geworden. :j

Natuurlijk niet helemaal te vergelijken maar een succes verhaal is altijd fijn om te lezen.

Ik hoop dat je vanmiddag een mooie prognose krijgt!

Nou ja, met het gedonder dat er op de vorige stalling is geweest, is het geen gek idee dat hij misschien een klap heeft opgevangen. Misschien de banden al wat verrekt van de uitglijder daar weer voor.

Lastige is dat je er niet meer achter gaat komen wat er gebeurd is.

Nu gewoon duimen voor een voorspoedig herstel. Dat ie nog mooi leerpaard kan spelen voor noura

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:20

Daihyo schreef:
*2 jankbuien verder*

Ik duim heel erg voor een pijnvrij pensioen.

Sterkte TS!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:23

Oh wat erg... Volg je topic al langer in stilte omdat ik ook al langer met mijn merrie aan aan het sukkelen ben. Wij dachten eigenlijk links, en dan de knie of hoger. Na uitgebreid onderzoek (kreupelheid en rontgenfoto's) blijkt ze heftige spat rechtsachter in het spronggewricht te hebben. Nogsteeds poedersuiker, maar wel een semi gunstige prognose. Hopelijk is dit voor jou ook zo!!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:26

Heel veel sterkte, hopelijk straks meer uitsluitsel.
Duim heel hard dat ze hem pijnvrij kunnen krijgen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:33

Ik denk ook dat spronggewricht anders is dan knie of hoger.
Kid had spat, en waarschijnlijk al toen ik haar kocht (klinisch gekeurd destijds)
Dus mocht het bij Jim een mooie breuk zijn en aan elkaar groeien dan ziet het er minder somber uit.
Maar goed dat is vanuit een leek gedacht, ik ben benieuwd wat de dierenarts ervan vindt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 15:40

Gabrielletje schreef:
Goed dat de scintigrafie uitsluitsel geeft, dat was dus een goede beslissing! Ik snap dat je je zorgen maakt over de toekomst, maar je merkt het snel genoeg aan je paard. Als ze onbelast kunnen en blijven bewegen, goed eten en overall vrolijk blijven dan zegt dat genoeg. Pijnvrij vind ik zelf relatief - ik vraag me af hoeveel paarden er echt pijnvrij zijn. Ik kijk liever naar hoe mijn paard zich gedraagt.

De tijd zal het leren, ik ben benieuwd of de foto’s nog extra informatie geven. Sterkte.

Dit ben ik met je eens. Hij toont wat dat betreft goed of hij happy is of niet.

We gaan het zien. Is nu zo weinig over te zeggen zonder meer informatie. Maar als ik alles op een rij zet, dan krijg ik wel steeds meer hoop dat met lange tijd rust het misschien niet goed komt, maar wel acceptabel. En dat is voldoende. Blij op de wei is oké. En op een paar mindere dagen na, heeft hij dat wel gestaan tussen het gedoe in de kudde en nu. Dus ik hoop dat dat er echt nog wel in zit. En dan zien we verder wel.

Verder is de kogel door de kerk wat betreft verhuizen. Nog even met vanavond in het achterhoofd, maar hij gaat morgen sowieso mee, dan brengen we hem morgen meteen naar de nieuwe plek. Na veel overleg en nadenken is dat het beste. Zoals het er nu uitziet (tenzij vanavond anders uitwijst), mag ik hem morgenmiddag ophalen. Dat betekent dat we Noura morgenochtend daar al brengen en dan morgenmiddag Jim meteen vanuit de kliniek.

Bedankt voor alle steun en ervaringen, hier in het topic of via pb. Dat voelt goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:42

Heel goed besluit om hem meteen op z'n nieuwe plek te brengen :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 17:32

Prettig dat de scintigrafie wél duidelijkheid heeft gegeven, al is het een enorme poedersuiker. Ik hoop dat er een pijnvrije en (redelijk) confortabele toekomst in zit voor Jim.

Ik ben benieuwd dat de röntgenfoto nog toevoegt en wens je ook alvast veel succes met verhuizen morgen, en dat daarna de rust weer wat terugkeert ook :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 18:18

Het gewricht is goed, geen artrose. Wel beschadigingen en kneuzingen op de botten. Botverdichting is veranderd. Daarvan heeft hij botpijn. Oorzaak waarschijnlijk een klap of rare beweging.

Hij heeft een aantal opties gegeven. Beste optie was infuus met tildren om de botstructuur te verbeteren en corticosteroiden spuit lokaal.

Daarnaast minimaal 4 maanden rust. We mogen hem morgen om 15.00u halen. Dan laat de arts de plaatjes nog zien met toelichting en mag hij mee. Verhuizing was een goed idee. Herstelkans voor pijnvrij en goed op de wei is 80%. Maar kan ook zomaar zijn dat hij volledig herstelt.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:23

Wat een goede prognose!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:24

O dat klinkt nog best hoopvol! Ik hoop op nog vele oortjes fototopics eigenlijk. Liefst nog ff vossenoortjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:26

Oh dat klinkt goed, je zou bijna denken dat hij in zijn goede periode een rare schuiver heeft gemaakt weer waardoor dit is ontstaan of kan dat niet?

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 18:31

Nou dat klinkt toch voorzichtig positief! 4 maand is zo voorbij hè is het een idee om iets van glucosamine te geven om te ondersteunen?