Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FleurVP schreef:Ik zou ook geen voorzichtig zijn met sommige adviezen. Maar wel kritisch zijn richting de dierenarts en flink doorvragen. Die van mij mocht bijvoorbeeld in een dubbele stal van 4 bij 6 boxrust hebben. Die moet er wel zijn natuurlijk, maar dat scheelde echt enorm, hij kon anders van een nacht op stal al dikke benen hebben en nu nergens last van gehad, heeft denk ik ook echt de doorbloeding en het herstel bevorderd. Ook mocht ik niet te lang stappen maar wel onbeperkt aan de hand grazen toen ik daar naar vroeg. Ook toen hij daarna in een kleine paddock mocht ging het vooral omdat hij niet flink kon remmen vanuit snelheid en heb ik een soort slalom uitgezet met prikpaaltjes waardoor hij toch net even wat meer ruimte had maar geen snelheid kon maken.
Door door te vragen waar de echte risico's zitten kun je het vaak wel een stuk beter en leuker maken voor een paard en ook herstel bevorderen. Een goede dierenarts denkt echt wel met je mee en anders zou ik een second opinion vragen.
Wildgirl schreef:@c_alsemgeest, ts heeft een foto van de wond gedeeld.
Daarop zie je dat de wond al mooi aan het dichttrekken is.
Mijn ervaring, ook met nog heftiger wonden welke niet gehecht konden worden, is dat wanneer je de doorbloeding goed houdt door rustige beweging en je consistent 2x pd gaat smeren met honingzalf je dit soort wonden binnen 2 weken goed dicht hebt zitten.
Mijn dierenarts beaamd dit ook.
Ik snap niet dat men dit soort wonden in wil pakken en stalrust pakt. Wellicht spekt de DA van de TS haar/zijn eigen portemonnee hiermee maar een wond zoals op de foto van TS kun je prima anders behandelen. [ [url=m/BN6rW6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ter illustratie, ook dit soort wonden blijven hier open. Langwerkende AB spuiten en goede honingzalf en klaar ben je.
Wildgirl schreef:bigone schreef:Honingzalf er op en ik snap, nu ik de foto gezien heb, het idee van boxrust niet zo goed. Ik dacht een diepe snee met hechtingen. Dit is wel een rot plek maar ik zou dit dagelijks insmeren met honingzalf en paard naar buiten doen. Maar, ik ben geen veearts dus luister maar naar je eigen.
Hier ga ik volledig in mee, dit krijg je prima dicht met honingzalf. Hier gaan de paarden alleen op boxrust bij een breuk, diepe wond met hechtingen of zware peesblessure. Maar ook dan, afhankelijk per paard.
JeanneV schreef:Een dierenarts geeft advies op basis van een studie en jarenlange praktijkervaring met deze cases. Jij vindt het als onwetende nodig om dat op basis van een emotionele reden in twijfel te trekken en vraagt vervolgens advies op een internetforum met grotendeels emotionele pennymeisjes.
Trek jij het behandel plan van de dokter ook in twijfel als je zelf een blindedarmontsteking hebt???
Sintara schreef:Het grote voordeel is dat ik dan met eigen ideeën aan kan komen bij de dierenarts. Ik had gevraagd wat ik moest doen als het verband afzakt, antwoord was het verband opnieuw aanleggen.
Nu heb ik gevraagd of ik het op de manier van Apple kan doen. Zelf had ik het niet verzonnen zeg maar