Guasha therapie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij bekend met guasha?

Ja
85 (43%)
Nee
112 (56%)

Totaal aantal stemmen: 197

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:11

Muze schreef:
Toch snap ik rien wel.
Want waarom zou je dit precies niet met je handen kunnen bereiken door massage?

Massage met je handen is massage. De extra is de diepere inwerking van de steen in de diepere huidlagen die voor de werking zorgt. Uiteraard is elke steen en elke paard en elk lichaam en dus de werking is anders.

Muze

Re: Guasha therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:18

Er bestaat ook bindweefsel massage: met de hand..

Ik begrijp wel dat dit met een voorwerp dieper inwerkt.
Waar ik ook best voorstander van ben.

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 22:20

Muze schreef:
Toch snap ik rien wel.
Want waarom zou je dit precies niet met je handen kunnen bereiken door massage?

Volgens mij geef ik hier al antwoord op op pagina 2 waar je de vraag stelt waarom er bij de mens bloeduitstortingen ontstaan! Ik denk dat je hier je antwoord in kan vinden.

Daarbij, de stenen hebben inderdaad ook meerwaarde!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:15

Met massage kun je ook bloed uitstortingen krijgen.
Ik krijg ( nu even niet uiteraard) met regelmaat sport massage en soms heb ik daar ook blauwe plekken van.

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 11:13

Muze schreef:
Met massage kun je ook bloed uitstortingen krijgen.
Ik krijg ( nu even niet uiteraard) met regelmaat sport massage en soms heb ik daar ook blauwe plekken van.

Ja zou kunnen, echter zoals uitgelegd op pagina 2 ontstaat er vacuum. Dit is iets waarvan ik denk dat je het niet kan bereiken met je handen :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 10:25

Hebben hier mensen goede adresjes voor schrapers die niet via dropshippers/ ali komen.
En dus échte stenen...

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 10:46

Muze schreef:
Hebben hier mensen goede adresjes voor schrapers die niet via dropshippers/ ali komen.
En dus échte stenen...

Ik zou kijken op de guasha-shop!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:34

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:43

Ik zie dat Greetje nu ook online een cursus aanbiedt.
Iemand daar al ervaring mee?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:13

Ben ik ook wel benieuwd naar

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 21:32

Muze schreef:
Ik zie dat Greetje nu ook online een cursus aanbiedt.
Iemand daar al ervaring mee?

Alleen online?
Mijn man heeft de opleiding bij Santai gevolgd en die is behoorlijk pittig, daarbij gaat het er juist om dat je verschillende types leert kennen en behandelen lijkt mij.
Ik zie niet in hoe je zoiets kwalitatief online neer kunt zetten.

Ik zou mijn geld er niet aan willen besteden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:01

Nee. Niet alleen online. Je kan ook praktijkdagen doen.
Ben juist benieuwd of mensen er wél ervaring mee hebben.
Wat bedoel je met “ types”?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:44

Wellicht dat dit topic nog steeds slechts over paarden gaat, maar als iemand die zelfs al bijna een jaar maandelijks guasha doet (naast massage, dry needling en cupping) kan ik wel zeggen dat het echt helpt.

Ik heb een heel klein plekje bij mijn ribben, altijd pijn, echt zo'n over belaste spier. We komen er verder niet aan tijdens het masseren omdat ik heeeeel kietel gevoelig ben en dan gelijk van de tafel lig en omdat je rond de ribben sowieso niet veel spier hebt om te beschermen. Dus het enige wat mijn masseur doet is het schrapen met de guasha (ze gebruikt dus geen steen al heeft ze die wel, maar echt een schraper). Daarmee gaat ze over mijn ribben heen voor een minuut of twee en enkel precies dat plekje wordt gelijk paars (dat is altijd wel even 2 minuten op mijn tanden bijten haha). Daarna heb ik er een week of drie totaal geen last meer van. Geweldig!

Afbeelding

Ik raad het dus zeker aan voor mensen die overbelaste spieren hebben - waarschijnlijk ook voor paarden. Máár, als het specifiek gaat om voelbare spierknopen dan denk ik dat needlen, of gewoon met de hand masseren, dat is in mijn ervaring beter om die spieren zacht te krijgen

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 22:48

Gua Sha is pure kwakzalverij. Het heeft geen enkel positief effect. Wel een negatief effect, het veroorzaakt nl. onderhuidse bloedingen, wat iedereen trouwens eenvoudigweg kan zien.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 23:34

Muze schreef:
Nee. Niet alleen online. Je kan ook praktijkdagen doen.
Ben juist benieuwd of mensen er wél ervaring mee hebben.
Wat bedoel je met “ types”?

Verschillende types paarden.
Ik ben van mening dat, ervaring of niet, alleen online geen zoden aan de dijk gaat zetten.
Misschien leuk voor een ontspannings behandeling, maar dan houdt het wel op.

@ Lestrange01, super om te lezen, ik hoor vaker dit soort verhalen (van de zijlijn) en mijn eigen ervaring (heerlijk zo'n huistherapeut) heb ik natuurlijk ook.
Ik heb mijn fysiopakket gewoon op kunnen zeggen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:35

De online cursus is bedoeld om zelf te kunnen leren voor je eigen paarden en familie. Je wordt dan geen officieel therapeut en kan dan ook niet (verzekerd) aan de slag met mensen/paarden van andere

Wil je echt aan slag voor mens/paard als verdiensten dan moet je wel de praktijkdagen en dus examen enz in volgen om jezelf te kunnen verzekeren en therapeut te noemen.

Ik zelf ben officieel Guasha therapeut voor mens en paard opleiding bij Greetje gevolgd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:45

NL6 schreef:
Veraaaaah schreef:
Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord? Wat moet ik mezelf hierbij voorstellen?

Hoi! dankje voor je reactie!

Guasha therapie is een schraap techniek wat ervoor zorgt dat Qi (energie) weer in de juiste richting gaat stromen en de doorbloeding goed op gang komt.
Paarden hebben afvalstoffen en toxines in hun lichaam die blokkades kunnen veroorzaken. Het lichaam slaat deze afvalstoffen op in het bindweefsel en dicht tegen de gewrichten aan. De combinatie van techniek en de inwerking van de steen zorgen ervoor dat de afvalstoffen in beweging komen.
Zo kunnen de cellen weer worden voorzien van voldoende zuurstof en voedingsstoffen.

Ik weet niet hoe ik een foto toe moet voegen maar hier is een filmpje van Greetje met extra uitleg.
https://www.youtube.com/watch?v=Qb9GNvmL9as

Is hier onderzoek naar gedaan en bewijs van?

Ik kan me niet voorstellen dat dit werkt. Zoals jij beschrijft werkt een lichaam ook niet. Die van een iig mens niet en dat van een paard lijkt me ook niet.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:12

@verootjoo, niet? Je lijf ruimt nooit afvalstoffen op?

Het is een eeuwenoude therapie en ik zie zoveel wonderlijke resultaten.
Bijvoorbeeld RSI klachten die na jaren - andere vormen van therapie- wegblijven, chronische pijnen die verminderen of zelfs verdwijnen, paarden die je weer aan kunt raken, losser gaan bewegen (zelfs na osteo), minder humeurig worden en zelfs een merrie die na 4 jaar weer hengstig werd...

Bewijs genoeg voor mij en de mensen/ paarden die mijn man en collega therapeuten behandelen.

Het zou voor de mensen die onderzoek en bewijs nodig hebben om te geloven mooi zijn dat er iemand onderzoek naar wil doen lijkt mij.
Ik schat alleen zomaar in dat er niet genoeg aan valt te verdienen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:43

Ja je lichaam ruimt zeker wel afvalstoffen op. Maar niet op de manier hoe beschreven wordt.

Bijzonder dat een eeuwenoude methode nooit bewijzen heeft kunnen aanleveren voor de werkzaamheid :o

Als het bewezen werkzaam is valt er zeker genoeg aan te verdienen, maar blijkbaar lukt het niet om aan te tonen dat het werkt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 09:52

Dat is jouw mening. Wellicht zijn de onderzoeken er wel, ik heb ze niet nodig om te zien en ervaren dat het werkt.

Overigens bijzonder om iets zelfs zonder het zelf ervaren te hebben zo af te kraken.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:00

Ik ben zelf ook gediplomeerd guasha therapeut via Santai. Het opleidingsgedeelte paard liep toen via Greetje.

Zelf ben ik geen voorstander van alleen online, ook niet als het maar voor jezelf en je eigen dieren is.
Ik denk dat praktijkervaring heel belangrijk is om het goed en veilig uit te voeren.

Heb hele mooie resultaten gezien van Guasha. Ben er zelf mee in aanraking gekomen maanden na een ongeluk. Ik liep toen bij de Fysio maar dat had voor mijn schouder en nek niet voldoende resultaat.
Ik had toen een soort wellness weekend geboekt voor mij en mijn paard bij Greetje en kwam zo in aanraking met Guasha. Voor mijn nek/schouders was dat bevrijdend. Ik heb toen een poos gedubt maar uiteindelijk besloten de opleiding te volgen en geen seconde spijt van gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:18

Ik heb ook ervaring met guasha, bij mezelf en bij de paarden..heb hele positieve ervaringen ermee bij de paarden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:37

Ik heb zelf als therapeut goede positieve ervaringen. Zelf paard met lichte kissing spine die niet meer bokt en z’n gedrag beter is naast das z’n lijf losser is.

Kissing spine zal altijd aanwezig blijven dus guasha is niet het middel tegen KS maar het paard heeft er zeker baad bij.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:41

verootjoo schreef:
Ja je lichaam ruimt zeker wel afvalstoffen op. Maar niet op de manier hoe beschreven wordt.

Bijzonder dat een eeuwenoude methode nooit bewijzen heeft kunnen aanleveren voor de werkzaamheid :o

Als het bewezen werkzaam is valt er zeker genoeg aan te verdienen, maar blijkbaar lukt het niet om aa LPn te tonen dat het werkt.

Precies, menselijk lichaam met werkende lever en nieren slaat geen toxines noch afvalstoffen op, en al helemaal niet in het bindweefsel. Gelukkig maar:)

Dat is ongeveer zo wetenschappelijk als aderlating om lichaam te bevrijden van overbodige humoren...

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 13:00

Maar is het niet beter vergelijkbaar met dry needling? Hierbij zorg je voor een kleine ontstekingsreactie door het triggeren van de spierknoop met de naald, en daardoor wordt de knoop minder. Ik neem aan dat guasha iets vergelijkbaars doet, enkel op plekken waar een needle bijvoorbeeld niet goed gebruikt kan worden (zoals in mijn geval bij mijn ribben).