Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Zal het niet zo zijn dat mensen niet (meer) ontwormen omdat de wormkuren niet meer zo te koop zijn hier? Je eerst mestonderzoek MOET laten doen voor je spuiten van de DA mee krijgt?
Slmt9 schreef:Ah ik zie dat ik mijn schema van afgelopen jaar had geplaatst, maar toen was er sprake van een bloedwormbesmetting. Begreep al even niet waarom ik moxi in april had staan.
Mijn ‘gewone’ schema is:
1-3: mestonderzoek
1-6: panacur (als nodig)
1-9: mestonderzoek
1-11: moxidectine
31-12: prazi+iver
Dus twee opeenvolgende kuren vanwege de cyclus en de overige afhankelijk van mestonderzoek.
Eerder deed ik die twee kuren andersom, nu doe voor lintworm later omdat vorst tegenwoordig lag op zich laat wachten.
Het Woud gaf aan dat moxi in nov/dec effectief is, dan doen we het zo.
linda2008 schreef:Slmt9 schreef:Ah ik zie dat ik mijn schema van afgelopen jaar had geplaatst, maar toen was er sprake van een bloedwormbesmetting. Begreep al even niet waarom ik moxi in april had staan.
Mijn ‘gewone’ schema is:
1-3: mestonderzoek
1-6: panacur (als nodig)
1-9: mestonderzoek
1-11: moxidectine
31-12: prazi+iver
Dus twee opeenvolgende kuren vanwege de cyclus en de overige afhankelijk van mestonderzoek.
Eerder deed ik die twee kuren andersom, nu doe voor lintworm later omdat vorst tegenwoordig lag op zich laat wachten.
Het Woud gaf aan dat moxi in nov/dec effectief is, dan doen we het zo.
Maar was het niet zo dat je in okt/nov juist ivermectine nodig had voor de horzellarven ? Of hoe zat het ook alweer?
_Penotti schreef:Ook niet in het najaar Astorga?
Eigenlijk raden de zaken die het mestonderzoek doen dat ook aan.
Omdat niet alles zichtbaar is in het onderzoek, zoals nu weer bijna de horzellarven.
kiki1976 schreef:Alleen blind ontwormen wil ik ook niet, zeker niet met de resistentie en dat echt nog geen andere kuren zijn
Evie89 schreef:Hallo,
ik weet dat er op dit topic al een even niet meer gereageerd is, maar ik wil toch even wat vragen.
Ik heb recent mijn paardje van 18j gekocht en nu blijkt hij bloedworm te hebben. Hij stond een beetje mager en was wat lusteloos. Hij staat in een kudde van 14 paarden 24h buiten op een wei van 10ha.
Ik heb wel gemerkt dat er veel kak ligt en vroeg me af of dit een oorzaak is.
Hoewel ik niet met zekerheid kan zeggen dat hij het al niet vanaf de vorige eigenaar heeft, aangezien hij daar op stal stond 24/7 en extra voer bij kreeg. Hij stond al niet dik toen hij bij mij kwam.
Nu vraag ik mij af wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen? En omdat ik hier al schema's van ontwormingen zag staan, vroeg ik mij ook af of dit ook nut heeft als hij bij andere paarden staat?
Daarnaast ben ik wel ongerust omdat ik gelezen heb dat 50% van de paarden er niet door komt ookal hebben ze een behandeling gekregen.
(Ik heb de dierenarts erbij geroepen dus nu is hij in behandeling)
Thioro schreef:kiki1976 schreef:Alleen blind ontwormen wil ik ook niet, zeker niet met de resistentie en dat echt nog geen andere kuren zijn
Maak daar maar gewoon geen nieuwe kuren van. Er zitten geen nieuwe ontwormingsmiddelen in de pipeline.
Wanneer er volledige resistentie tegen ivermectine en later ook moxidectine is, zitten we gewoon met een groot probleem.