Ontwormingsschema volwassen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Ontwormingsschema volwassen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:33

Helemaal niet ontwormen vind ik inderdaad ivm horsellarven niet zo tof.
Ik heb op een bioboerderij gestaan en daar mocht dan in principe ook echt alleen maar na positieve eiertelling ontwormt worden, echter wel altijd in het najaar (ook zonder test).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:46

Wij ontwormen alleen in het begin van de winter met Pramox
Ik doe 2 x per jaar (rond april en augustus) mestonderzoek, maar niet bij dezelfde paarden.
Er komt nu al een paar jaar niets uit en ik heb geen problemen. Dus laat ik het maar zo.

Nieuwe paarden krijgen altijd een wormspuit als ze hier komen. Dat vindt de DA prima.
Voor fokmerries en veulens volg ik een ander schema.

Wij hebben een redelijk vaste kudde en weiden regelmatig om. En er lopen ook schapen op het zelfde land, dat schijnt ook te helpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 13:35

Zal het niet zo zijn dat mensen niet (meer) ontwormen omdat de wormkuren niet meer zo te koop zijn hier? Je eerst mestonderzoek MOET laten doen voor je spuiten van de DA mee krijgt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:04

Popstra schreef:
Zal het niet zo zijn dat mensen niet (meer) ontwormen omdat de wormkuren niet meer zo te koop zijn hier? Je eerst mestonderzoek MOET laten doen voor je spuiten van de DA mee krijgt?

Nee dat denk ik niet,mestonderzoek is ook niet gratis.
En mensen worden bang gemaakt.Wormkuur is gif en ontwormen werkt resistentie in de hand.
Het resistentie probleem komt bijna uitsluitend door onder doseren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:13

Bij ons krijg je echt geen wormkuren meer mee. Alleen 1x per jaar de pramox. Je krijgt alleen een kuur na wormonderzoek. Als het onderzoek schoon is maar je paard heeft wel symptomen dan heb je mooi pech. Die kuur krijg je niet. Mijn paard wordt al 4 jaar maar 1x per jaar ontwormd met pramox maar het zit me al een tijd niet lekker.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:22

Ik kon bij mijn DA niet eens mest inleveren...die zouden het dan weer opsturen naar een bedrijf. Nou ja dat kan ik zelf ook wel. Ik ga toch maar weer eens kijken of ik ze in het buitenland kan bestellen. Wormtesten zijn leuk maar ik vind het ook weer een gedoe om ze aan te vragen, op te sturen etc. Eerlijk is vergeet het of ben te laat. En als je ze dan hebt schijt het paard weer niet. De laatste keer heb ik 2 kuren besteld..alvast een pramox daar werd ik gelijk over gebeld.

Ik ga straks verhuizen en daar is het ieder voor zich wbt ontwormen. Is het dan niet beter weer een schema aan te houden ipv mest onderzoek?
Of 2x onderzoek en in iedergeval voor en najar ontwormen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 18:30

Slmt9 schreef:
Ah ik zie dat ik mijn schema van afgelopen jaar had geplaatst, maar toen was er sprake van een bloedwormbesmetting. Begreep al even niet waarom ik moxi in april had staan.

Mijn ‘gewone’ schema is:
1-3: mestonderzoek
1-6: panacur (als nodig)
1-9: mestonderzoek
1-11: moxidectine
31-12: prazi+iver

Dus twee opeenvolgende kuren vanwege de cyclus en de overige afhankelijk van mestonderzoek.
Eerder deed ik die twee kuren andersom, nu doe voor lintworm later omdat vorst tegenwoordig lag op zich laat wachten.
Het Woud gaf aan dat moxi in nov/dec effectief is, dan doen we het zo.

Maar was het niet zo dat je in okt/nov juist ivermectine nodig had voor de horzellarven ? Of hoe zat het ook alweer? :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:00

Ivermectine en moxidectine zijn zeer verwant. Ze hebben daardoor dezelfde resistentieproblemen (kruisresistentie) maar doden daardoor ook dezelfde parasieten, waaronder horzellarven. Moxidectine werkt echter wel dieper in, waardoor het gevaarlijk is voor zeer jonge dieren (veulens onder de 4 maanden, waarbij de bloed-hersenbarriere minder ontwikkeld is) en dieren waarbij door een afwijking deze barriere minder ontwikkeld is (MDR1-defect bij honden en konijnen, maar daarbij is ook ivermectine gemakkelijk levensgevaarlijk).

Het werkt daaardoor ook in de darmwand, waar het een extra stadium bloedwormen aanpakt waar de ivermectine niet bij komt en waardoor het dus 5 weken langer werkte, en ja, ik gebruik bewust verleden tijd, want door veelvuldig en verkeerd gebruik is de ERP, egg reapperance period, de periode wanneer het aantal uitgescheide eieren tot 5% van het eerdere aantal terugkeert, de manier waarop bepaald wordt hoe lang een middel werkt. Ironisch genoeg is dat exact door middel van dat mestonderzoek dat hier naar de prullenbak wordt verwezen. Maar door dit onderzoek is gebleken dat er al allerlei bloedwormfamilies zijn die in plaats van resp. 8 en 13 weken vrijwel geen eieren uitscheidde (doordat het tot die tijd duurde dat er weer wormen in een uitscheidende fase leefden), is het nu terug naar resp. 4 en 5 weken in de ergste families, waarbij er geen of vrijwel geen periode is waarbij helemaal geen eieren meer worden uitgescheiden. Sommige van deze resultaten, ze zijn wereldwijd onderzocht/gevonden, maar met grote regionale verschillen (resp. 6 en 9 weken komen bijvoorbeeld ook voor, zelfs nog gebieden waar ze nog op 7 en 12 weken zitten, waar dus nog vrijwel geen verminderde werking is), zijn al bijna 10 jaar oud. Het zijn deze onderzoeken geweest waardoor men in Nederland steeds dwingerder is gaan sturen naar mestonderzoek in plaats van blind ontwormen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 19:17

linda2008 schreef:
Slmt9 schreef:
Ah ik zie dat ik mijn schema van afgelopen jaar had geplaatst, maar toen was er sprake van een bloedwormbesmetting. Begreep al even niet waarom ik moxi in april had staan.

Mijn ‘gewone’ schema is:
1-3: mestonderzoek
1-6: panacur (als nodig)
1-9: mestonderzoek
1-11: moxidectine
31-12: prazi+iver

Dus twee opeenvolgende kuren vanwege de cyclus en de overige afhankelijk van mestonderzoek.
Eerder deed ik die twee kuren andersom, nu doe voor lintworm later omdat vorst tegenwoordig lag op zich laat wachten.
Het Woud gaf aan dat moxi in nov/dec effectief is, dan doen we het zo.

Maar was het niet zo dat je in okt/nov juist ivermectine nodig had voor de horzellarven ? Of hoe zat het ook alweer? :=

Dat is afhankelijk van wanneer t gaat vriezen, dat was vroeger idd okt/nov. De laatste jaren schuift dat steeds op, vandaar dat ik eind dec en soms zelf begin januari aanhoudt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 23:58

_Penotti schreef:
Ook niet in het najaar Astorga?
Eigenlijk raden de zaken die het mestonderzoek doen dat ook aan.
Omdat niet alles zichtbaar is in het onderzoek, zoals nu weer bijna de horzellarven.

Nee, hier adviseert de DA steeds om niet te ontwormen nav het mestonderzoek en de stalling volgt dat advies. Laatste keer ontwprmen was misschien wel 4jr geleden ofzo.

Dank voor je uitgebreide verhaal SImt9, echt leerzaam. Wel zonde hoor, al die resistentie. Voor mijn gevoel is het ook in een relatief korte periode ontstaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 14:45

De resistentie van bloedwormen tegen pyranthel en praziquantel is er al 30 jaar.
En van spoel en veulenwormen tegen ivermectine ook al 20 jaar.
Dus niet van gisteren :D
En niet denken dat niet ontwormen helpt om resistentie te voorkomen.
Weten waar tegen je moet ontwormen,en welk jaargetijde en de goede dosering,dat helpt wel om resistentie te voorkomen.

Evie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:31

Hallo,

ik weet dat er op dit topic al een even niet meer gereageerd is, maar ik wil toch even wat vragen.
Ik heb recent mijn paardje van 18j gekocht en nu blijkt hij bloedworm te hebben. Hij stond een beetje mager en was wat lusteloos. Hij staat in een kudde van 14 paarden 24h buiten op een wei van 10ha.
Ik heb wel gemerkt dat er veel kak ligt en vroeg me af of dit een oorzaak is.
Hoewel ik niet met zekerheid kan zeggen dat hij het al niet vanaf de vorige eigenaar heeft, aangezien hij daar op stal stond 24/7 en extra voer bij kreeg. Hij stond al niet dik toen hij bij mij kwam.
Nu vraag ik mij af wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen? En omdat ik hier al schema's van ontwormingen zag staan, vroeg ik mij ook af of dit ook nut heeft als hij bij andere paarden staat?

Daarnaast ben ik wel ongerust omdat ik gelezen heb dat 50% van de paarden er niet door komt ookal hebben ze een behandeling gekregen.
(Ik heb de dierenarts erbij geroepen dus nu is hij in behandeling)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 14:15

ook bij 24/7 op stal kan een paard wormen krijgen. Je kunt dus nooit met 100% zekerheid zeggen dat hij het niet al heeft gehad. Ontwormen met moxidectine is het enige wat je kunt doen als je het mij vraagt.

(rode bloedworm kwam bij mij ook niet uit het mestonderzoek, een paar dagen later kreeg ze dectomax gespoten en er kwam een enorme lading bloedworm af. Maar dan komen we misschien al weer te veel in de discussie over wel of geen mestonderzoek...)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:32

Ik ontworm in het voorjaar (eraquell) en rond de eerst nachtvorst (pramox) en daarnaast mestonderzoek.
Moet wel zeggen dat ik het mestonderzoek echt met grote regelmaat doe, minimaal 1x per maand.
Eitjes worden nu eenmaal niet altijd uitgescheiden, dus je moet maar net in de juiste cyclus testen. Daarom is 2x per jaar een onderzoek riskant dat je er dus net naast zit.
Alleen blind ontwormen wil ik ook niet, zeker niet met de resistentie en dat echt nog geen andere kuren zijn. Maar vaar ook niet blind op enkel op mestonderzoek, je ziet gewoon weg niet alles.
Moet wel zeggen dat ik de cursus zelf heb gedaan, ideaal. Want als je het steeds moet laten doen dan wordt het een duur grapje.

Evie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 17:38

dank jullie!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:59

kiki1976 schreef:
Alleen blind ontwormen wil ik ook niet, zeker niet met de resistentie en dat echt nog geen andere kuren zijn

Maak daar maar gewoon geen nieuwe kuren van. Er zitten geen nieuwe ontwormingsmiddelen in de pipeline.
Wanneer er volledige resistentie tegen ivermectine en later ook moxidectine is, zitten we gewoon met een groot probleem.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:27

Evie89 schreef:
Hallo,

ik weet dat er op dit topic al een even niet meer gereageerd is, maar ik wil toch even wat vragen.
Ik heb recent mijn paardje van 18j gekocht en nu blijkt hij bloedworm te hebben. Hij stond een beetje mager en was wat lusteloos. Hij staat in een kudde van 14 paarden 24h buiten op een wei van 10ha.
Ik heb wel gemerkt dat er veel kak ligt en vroeg me af of dit een oorzaak is.
Hoewel ik niet met zekerheid kan zeggen dat hij het al niet vanaf de vorige eigenaar heeft, aangezien hij daar op stal stond 24/7 en extra voer bij kreeg. Hij stond al niet dik toen hij bij mij kwam.
Nu vraag ik mij af wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen? En omdat ik hier al schema's van ontwormingen zag staan, vroeg ik mij ook af of dit ook nut heeft als hij bij andere paarden staat?

Daarnaast ben ik wel ongerust omdat ik gelezen heb dat 50% van de paarden er niet door komt ookal hebben ze een behandeling gekregen.
(Ik heb de dierenarts erbij geroepen dus nu is hij in behandeling)

Het beste werkt het toch wel als er een centraal ontwormingssysteem is. Anders blijven ze elkaar besmetten. Misschien kan je eens navragen hoe de ontworiming op stal is geregeld?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:41

Thioro schreef:
kiki1976 schreef:
Alleen blind ontwormen wil ik ook niet, zeker niet met de resistentie en dat echt nog geen andere kuren zijn

Maak daar maar gewoon geen nieuwe kuren van. Er zitten geen nieuwe ontwormingsmiddelen in de pipeline.
Wanneer er volledige resistentie tegen ivermectine en later ook moxidectine is, zitten we gewoon met een groot probleem.

Daarom zeg ik ook nog, wat niet is kan nog komen.
Al lijkt het op korte termijn nog niet in te zitten idd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:21

Ik ben van mening sommige mensen te vaak ontwormen. Plus het gewoon hygiënisch moet zijn op stal, weilanden en paddocks. Dus dagelijks stront weg halen ipv enkel opstrooien e.d

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 22:22

Bloedwormen zijn vrij hardnekkig,het beste is omweiden.Poep weghalen scheelt ook wel iets,maar vergeet niet dat er soms in 1 gram mest 1000 eitjes kunnen zitten.Als dit paard in een kudde loopt en de anderen zijn niet ontwormd schiet het niet echt op.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 10:43

Even een vraagje,
Mijn paard heeft in augustus Pramox gehad nav een wormentest.

Nu hoor ik regelmatig dat je dit moet doen na de eerste nachtvorst.
Misschien een beetje dom, maar is dit echt zo? Wat zijn de consequenties als je het eerder geeft, zoals mijn paard in augustus?

We verhuizen over 3 weken naar een nieuwe stal waar ze met de eerste nachtvorst pramox geven. Maar ik vind dat eigenlijk een beetje dubbel op :| heb de spuit wel liggen. Maar wil hem niet onnodig vol duwen.

Wat is jullie idee hier over?

1.5 maand terug nog een wormentest met een minimale waarde.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 10:46

Pramox wordt inderdaad in december of na de eerste nachtvorst "geadviseerd" (voor zover nog iets word geadviseerd). De reden is omdat Pramox werkzaam is tegen volwassen bloedworm, ingekapselde bloedworm, horzellarven én lintworm. Na de eerste nachtvorst is omdat dan de horzels dood zouden moeten zijn en je niet weer opnieuw besmet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:14

Het moet echt een paar nachten flink vriezen wil je de larven van de bloedworm dood krijgen.Een nachtje min1 is echt niet genoeg

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 12:30

Heb nog nooit zoveel pony's gezien met bleodworm als de afgelopen jaar. Ik heb vele pony's onder me hoede voor verkoop. Hier gaat er standaart een kuur in bij aankoop. De vorige zeggen dan ja maar wij hebben mest onderzoek laten doen en er was niks te vinden.

Nou..... Vol vroeger werden de handelsponys door handelaren netjes ontwormd gewoon op de markt volle doos en hoppa erin nu word dit niet meer gedaan en zie ik veel wormen buikjes.

Nieuwe altijd net pramox
En mijn 2 vaste winter pramox en dan nog 2 keer maar dat is altijd diverse kijk op dat moment naar de pony's en beleid en overleg dan.
Meestal komt dit uit op een panacur en richting de zomer...... Wit doosje een lichtere kuur..... Naam kwijt.
(word iedere dag 2 tot 3 keer uitgemest)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 14:27

Is gewoon enkel de groene Equest niet genoeg voor bloedworm?