Paard voelt zich beroerd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 20:52

Monique1963 schreef:
wat is dat en hoe zie je dat?

Je bent me net voor Mo, ik ben ook wel heel benieuwd. NOg nooit van gehoord.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:22

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 21:36

Hier staat er ook veel info over : https://www.paulickreport.com/horse-car ... ted-soles/

Het komt erop neer dat als een paard een dunnere zool heeft, en dan in te plakkerige modder gaat staan, de zool zich terugtrekt tegen het hoefbeen aan. Vervolgens kan zich dan tussen de zool en het hoefbeen ook nog een blaar of zweer gaan vormen. Het paard loopt dan op het zachte alsof die hoefbevangen is, en op het harde veel beter.
Om het op te lossen moet je het paard op droge stevige ondergrond zetten, zoveel mogelijk onbelast mee stappen ook op het harde. En bij bekappen iets meer hoefwand laten staan maar wel goed afronden

Mel had het niet heel erg, geen blaar of zweer en ook niet de hele zool is teruggetrokken. Vooral een stuk rondom de straal dus dat valt niet erg op :+ Maar ze heeft nog niet veel 'kussen' omdat ze nog niet lang van de ijzers is, en de zool was eerst keurig stevig maar door de omslag in het weer te week geworden. Dus de verwachting is dat het snel weer helemaal goed komt.

Gelukkig had ik haar wel op een droog stuk paddock gezet met alleen een plas in de hoek, en niet in de modder wat ze bij bevangen paarden aanraden..

Monique1963

Re: Paard voelt zich beroerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:59

Dank voor je uitleg, weer wat geleerd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 09:22

Ja graag gedaan. Ik had er ook nog nooit van gehoord, ik dacht juist dat haar zool netjes hol aan het trekken was en dus aan het verbeteren.
Zo zie je maar weer.. Je kunt altijd verder leren.

Niffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:23

Ik heb zojuist je topic doorgelezen Sintara, interessant, ik kende het ook niet. Wat fijn dat je paard van zo slecht naar zoveel beter is gegaan. Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent met hoe je haar aantrof. Gelukkig gaat het alweer een stuk beter :(:)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 22:17

Dankjewel! Het was inderdaad enorm schrikken, ik had nog nooit een paard zo ziek gezien. Zelfs paarden met droes zien er beter uit dan zij er afentoe bij stond.. En dan met een paar dagen/kleine week was het 'over'.

De haakjes zet ik erbij omdat de zool terug moet groeien, en dat gaat minimaal 6 weken duren. Maar de pijn was dus al best snel weg.. Ik had haar voor het weekend op halve zakjes buut gezet, en sinds zondag staat ze al helemaal zonder pijnstiller. Ze loopt in alle gangen zuiver *\o/*

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:31

Mocht iemand het zich trouwens afvragen, zo ziet het eruit (probleem zijn de twee deukjes naast de punt van de straal, en eentje bij teen vlak voor de hoefwand) :
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:36

wat bijzonder en apart.
ik had er ook nog nooit van gehoord.
dan vind ik het toch wel fijn dat dit soort informatie op bokt gedeeld word hoor.
kun je weer ontzettend veel van leren!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:41

Ik had er ook nog nooit van gehoord. Maar met ons natte land zou je toch zeggen dat het vaker voorkomt. Mogelijk zonder symptomen verder? Fijn dat het beter gaat met je paard.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:49

Ja daarom deel ik het ook, voor het geval er nog iemand zulke symptomen ziet en niet weet wat er aan de hand is.
In eerste instantie denk je natuurlijk aan een zweer of hoefbevangenheid, terwijl de behandeling daarvan toch ook weken/modder inhoud. Opzich gaf Mel al meteen heeel duidelijk aan dat dat wat haar betreft niet gewenst was maarja he. Als je dat toch doet bij zo'n geval is je paardje toch zwaar de pineut..

Deze foto is van internet, dit is een erger geval maar hierop zie je goed de deuken enzo wat dus zo typisch is voor de kwaal Afbeelding