Mn paard heeft gek gedaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Re: Mn paard heeft gek gedaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 08:50

Ja ik vermoed bijna al lijkt het me zo gek. Al deed ik het het precies zoals de dierenarts mij adviseerde. Dus ben erg benieuwd wat ze zegt. Ga zo naar stal om ook even voor haar een foto te maken van de wond

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 08:58

Ah nee :( wat balen dat hij nu kreupel loopt. Wel vreemd telkens na het verzorgen en anders niet. Reageert hij ook gevoelig als je aan het spoelen bent en de zalf erop smeert, of laat hij dat prima toe?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 09:05

Schadows17 schreef:
Ah nee :( wat balen dat hij nu kreupel loopt. Wel vreemd telkens na het verzorgen en anders niet. Reageert hij ook gevoelig als je aan het spoelen bent en de zalf erop smeert, of laat hij dat prima toe?

Ja he super stom zijn wij en jij ook met zo lekker bezig met de paarden:( hij reageert er inderdaad wel gevoelig op. Dan wil hij zn been echt weg trekken bij het spoelen. We proberen nu ook echt goed te kijken of het schoon is en als het schoon is dan is het gewoon schoon.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:49

Misschien is de waterstraal te krachtig?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 11:03

Ja.

En denk nog iets waar ik gister pas bij stil stond. Ik had al die tijd zn hoef niet uit gekrabt omdat dat niet handig is met zn plekje. Maar zag er zaterdag al wel een plakaat onder. Maar dacht oke zit wel met het plekje. En toen gister dacht ik opeens ja. hij heeft wel dunne zolen wat ze in Wolvega zeiden bij de keuring en aan de hand van foto's. Daarom moest hij destijds zo snel mogelijk op ijzers. Dus wilde nu toch zn hoef uitkrabben. En haalde er grote stenen eronder vandaan wat in dat plakkaat zat. Toen heb ik het weer behandeld en nu liep hij vanaf de eerste stap uit zn stal weer loep zuiver! Je kon niks meer zien.

Maar dat verklaard nog niet waarom hij pas na het behandelen weer rottiger ging lopen de afgelopen dagen nadat ik hem uit de wei haalde en behandeld had. Of dat dan zn hele voet pijn doet.

Zo ziet het er nu uit de wond:
Spoiler:
Afbeelding

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:11

Divers schreef:
Peelie schreef:
Als je bang bent dat je paard gek doet, vraag dan om muisjes bij je DA.

Succes met de wondgenezing.

Ik zou dat niet aanraden, het hoofd is aanwezig maar het lijf kan niet reageren en dat zorgt voor stress.
Beterschap

Mijn dierenarts heeft geen muisjes meer. De productie daarvan schijnt gestopt te zijn.

Ik gebruikte het voor een paard dat met oud en nieuw anders zijn benen brak.
Tegenwoordig heb ik het gelukkig niet meer nodig.

TS, Als je overigens nog wat zoekt, kan ik je wel Puur Tranquil (ook wel eens te vinden onder Puur Rust) aanraden.
Maakt niet suf, maar haalt wel de scherpe kantjes eraf.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 19:17

Bedankt voor de tip. Ben heel erg benieuwd hoe ik hem nu vanavond uit de wei haal. En twijfel heel erg of ik hem niet bij de andere paarden zal zetten maar dat vind ik denk ik toch iets te spannend. Op dit weitje staat hij zo rustig. En het is toch een paard die wel van spelen houd. Het is vandaag ook een mooie droge dag geweest in tegenstelling tot de afgelopen dagen. Maar de DA zei dat regen niet heel veel uitmaakte, maar in het kader dat de wond mooi moet gaan helen/drogen is het wel fijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:21

zou hem toch even apart houden, kans zit er ook nog in dat andere paarden aan die wond gaan zitten.
zou even wachten tot het dicht zit :j

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 19:35

O goeie ellepel, daar had ik nog niet eens zo bij stil gestaan. Nee dan kan ik hem beter apart houden. waar hij nu staat staat hij ook prima. toch gek he en ik blijf me verbazen. vanuit stal kon hij ook alle paarden zien in de wei/paddock en ook al stond er een paard naast dan nog had hij er niet veel steun aan en bleef hij maar onrustig doen. En nu staat hij ook van een afstandje of naja wel dichterbij natuurlijk in z'n eentje in een klein weitje en is hij de rust zelve..

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 21:28

Hij liep wederom weer helemaal goed alleen dit keer ook na het behandelen. Het behandelen vind hij overigens heel naar. Hij stampt echt met zn hoef.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:36

Misschien dat hij juist daarom, met de stenen in zijn hoef, stokkreupel was. Mooi dat het zo iets simpels was.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:38

Is het misschien een optie om niet met een waterstraal maar met bijvoorbeeld een bekertje en warmer water te werken? Of met een plastic spuitje? Ik vermoed dat de combinatie van de open wond met koud en stromend water heel vervelend kan voelen. Eventueel dus ook minder water in hoeveelheid, maar met wat isobetadine er in verdund. Misschien zit ik er helemaal naast hoor.

Maar idd, goed dat de kreupelheid opgelost is!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 21:57

Tieneke schreef:
Is het misschien een optie om niet met een waterstraal maar met bijvoorbeeld een bekertje en warmer water te werken? Of met een plastic spuitje? Ik vermoed dat de combinatie van de open wond met koud en stromend water heel vervelend kan voelen. Eventueel dus ook minder water in hoeveelheid, maar met wat isobetadine er in verdund. Misschien zit ik er helemaal naast hoor.

Maar idd, goed dat de kreupelheid opgelost is!

Dat is een goed idee zeg. Daar heb ik nog niet aan gedacht het warme water. Goeie!

Ja vermoed het haast al zit ik wel nog steeds met een raadsel waarom de reactie na het spoelen erger werd. Maar als ik nu bedenk.. de plek is hoe dan ook gevoelig. Het blijft een wond. Maar doordat hij een tijd op het zachte loopt is het iets minder gevoelig die stenen. En laat hij het dan ook als ik het ophaal minder zien maar het moet hoe dan ook gevoelig lopen. En als ik hem dan afspoel wat niet fijn voelt dan is waardoor het toch gevoeliger wordt in combinatie met zn hoef is dat natuurlijk ook niet echt prettig.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 07:45

Fijn dat hij weer helemaal goed loopt :)! Ja warm water en inderdaad met een spuit schoonspoelen ipv met een straal uit een waterslang, misschien reageert hij daar minder gevoelig op.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 08:57

En misschien is het ook een watje. Want hij trekt zn been al op, als je aan komt lopen :')

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:08

Die denkt ook, achnee daar gaan we weer :P :=
Hoe lang moet je nog spoelen dagelijks?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 11:18

Ja ik wil even overleggen met de DA. Misschien dat 1x per dag goed is. Eerst zei de DA heel goed schoonmaken, 3x per dag, maar die wond werd helemaal wit omdat het zo week was. Dus toen zelf naar 2x per dag gegaan. Als hij van stal naar buiten gaat en van buiten naar binnen gaat. De DA belt niet terug dat is een beetje jammer.

Doet me ook zo goed weer dat hij buiten staat. In een klein stukje maar hij is zoo veel rustiger op stal. En ook mijn DA zei idd ook dat je hem beter buiten kan zetten dan binnen wat betreft de viezigheid.
Afbeelding

De stal spoelt zn wond nu in de ochtend als ik werk. Dat vind ik wel heel erg fijn. Want kan niet uren op blijven nemen.. en zoals vrijdag zaterdag en zondag kan ik het zelf gewoon.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 13:51

Heb de DA gesproken. Die zei dat ze snapte dat ik nu niet naar de kliniek ging. Alleen benadrukte ze wel als die kreupelheid er weer is dan wel naar de kliniek want dat is vreemd als het door een wond komt. Ze verwacht niet dat het met het gewricht wat is omdat hij het dan wel direct zou hebben gehad maar dan kan er mogelijk iets zijn met het bot. Alleen twijfel ik zelf wel of je het dan ook niet op het zachte zou moeten zien duidelijk.

Ze adviseerde wel om te blijven smeren echt. En schoon te houden en ze zegt ook ja het ene paard geeft bij een kleine snee meteen een gil en de andere pas bij een gebroken been. Ik ga nu door met schoonhouden van de wond en bij twijfel stuur ik een foto. Maar ze benadrukte wel dat het heel lang nog gaat duren en dat hij voorlopig even rust moet houden. Maar goed allang blij dat hij niet kreupel meer loopt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 09:01

Het gaat sinds het weekend iedere dag wat beter met Hiciente. We spoelen nu 1x per dag, mits het toch viez is 2x omdat hij heel erg reageerde en omdat de wond zo gevoelig bleef. En gister liep hij echt met een fijne wond de wei uit.

Hij is nog steeds helemaal zuiver :D en reageert al beter op het afspoelen gelukkig. Meneer gaat ook weer lekker rollen :') want haal hem soms als een zandmonster de wei uit (je hebt daar een klein pkej met zand). Nu vooral heel erg veel geduld hebben en schoonhouden in dien nodig. Traumeel druppels lijken ook zn werk te doen heb ik het idee!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:31

Oh, fijn dat het de goede kant opgaat!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 20:53

Spoiler:
Afbeelding

Dit is zn wondje nu. Het blijft mooi doorbloed en niet dikker dan het begin.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:38

Lijkt mooi te genezen! Het is ook best een gat. Nog enig idee hoe hij eraan is gekomen?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 23:00

Nee denk er nu nog steeds over hoe het kon gebeuren. Er was wel een nieuw paard in de kudde gekomen. Maar ja het lijkt me sterk dat het van een trap is geweest. Anders kan het nooit zo diep zijn geweest. Het kan zijn dat hij is gaan rollen 3n toen ergens is ingekomen. De DA vind het als een winkelhaak eruit zien. Hoop gewoon zo dat ik het juiste nu doe. Spoel nu zn wond 1 keer per dag uit. Merk dat het s ochtends eigenlijk wel mooi schoon is (hij staat snacht's op stal) en dan wel goed met honingzalf behandelen. En het lijkt stabiel. Het is wel iets dikker rondom de wknd als je zn andere hoef vergelijkt en er zal wel een litteken uitkomen, maar ben blij dat hij goed loopt. Zelfs weer gek doet.

Ik heb wel een watje volgens mij. Wilde vanochtend van de pure wond een foto maken en zodra ik op mn hurken wilde gaan zitten trok hij zn been al de lucht in haha.

Het lijkt al wel iets meer te vullen en dat vind ik vooral belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 00:25

Vaak komt het ook omdat je aandacht aan continue 1 punt vind en ze dat vervelend vinden, hahaha. Zo had die van mij ooit een wondje op zn achterbeen, maar zelfs toen die bijna dicht was of al dicht was en ik aan dat been zat tilde hij hem een keer op :Y) :')

Fijn dat het al een stuk beter gaat!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 11:31

Haha ja vandaag ook weer. Ga op mn hurken zitten en hij begint meteen te schrapen :').Het is wel een uitdaging om het goed schoon te maken, maar het lijkt nu van binnen mooi te vullen. En daar hoopte ik wel echt op omdat je daar zo snel vuil kan hebben en dat daar de 'grootste' risico ligt voor ontsteking. Ik verwacht dat hij wel een flupje houd, kijken hoe het opdroogt en verwacht dat het wel iets dikker is wat betreft littekenweefsel maar dat zal 'slechts' een schoonheidsfoutje zijn en zal hem niet belemmeren in z'n beweging :D