Paard kreupel na bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:41

ikke schreef:
Dat had ik verwacht, 4x gebroken voetas omdat er te weinig van de toon gehaald wordt. Maar platvoeten zijn dit niet. De wand heeft te weinig steun waardoor ie naar buiten flairt.

Hoe lang is het geleden dat de smid geweest is?

Zo vanaf foto (wat niet hetzelfde is als wanneer je ernaast staat) zou ik de toon iets korter willen zien zodat de gebroken voetas opgelost wordt. Van de zolen moet ie wellicht eens afblijven en dan de gehele wand iets korter.

Nee, niet in een keer corrigeren, dan weet je zeker dat ie een maand kreupel loopt.
Maar ik had ze rampzaliger verwacht, eerlijk gezegd. Dit is niet goed maar wereldrampen zijn het echter niet.

Heb je foto's van de onderkant?

Enne, bedenk ook dat het een het ander niet uitsluit. Het feit dat de voeten niet top bekapt zijn kan kreupelheid veroorzaken maar dan kan er nog steeds artrose bij zitten.

Ikke kun je uitleggen wat een gebroken voet as is en hoe je dat op deze foto’s ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:04

fransje23 schreef:
Pareltjes schreef:
Mag toch aannemen dat een hoefsmid wel ziet of het paard gevoelig is door rotstraal.

Neem nooit iets aan :D
I
Die gleuf zo hoog tussen de hoefballen hoort daar niet, bij geen enkel paard. Maar ik in de praktijk zie ik het heel regelmatig. Dus ik vermoed dat het vaker niet dan wel gezien en gezegd wordt door hoefsmeden.

In mijn geval geeft de smid het wel aan als hij de straal niet OK vindt. Ik probeer zijn voeten zo droog mogelijk te houden en verzet in de winter mijn hooi stolp om te voorkomen dat ze in vies hooi staan. Wil nog voor de komende winter een hoek verharden om er een hooibak op te zetten om een extra droge voer plek naast de stal te creëren die ik ook proper kan houden.

Hoefschoenen, ook aan gedacht, maar dan moet hij ze wel 24/7 aanhouden, lijkt me ook niet ideaal. En ik moet ze ook nog aan krijgen. Links voor kan ik zijn voet even opnemen, maar hij kan echt niet lang zijn gewicht op rechts voor zetten. Rechts voor wil hij nu niet geven, zodra ik nog maar naar zijn been wijs, klauwt hij zijn voet naar voor, weg van mijn hand. Het is echt wel over duidelijk dat hij daar nu pijn heeft. Vandaag viel het ook weer op dat hij vlot en snel doorstapt in hun paddock, maar niet op de verharding wil. Hij heeft heel de dag onder de bomen gestaan en last gehad vd insecten, terwijl hij anders op stal staat waar hij wel insecten vrij is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:29

Ik heb niet alles gelezen maar je verhaal komt aardig overeen met dat van mijn merrie van 19.
Zij had ook dunne zolen en een gebroken voetas, ze heeft een poosje op ijzers met zooltjes gestaan en daarna jaren op ijzers voor. Tot ze dat niet meer verdroeg, ze ging er bijna bij liggen als de smid moest beslaan.
Zo erg is het bij jou nog niet want je paard loopt nog op blote voeten.
Een ijzertje kan verlichting geven maar het hoeft niet. Mijn paard was echt een brave, dat ze het zo lang heeft verdragen doet me nog wel pijn achteraf. Ik ben uiteindelijk door gaan zoeken bij een goede kliniek, daar bleek ze echt helemaal stuk te zijn in alle benen (artrose /spat ) ik heb haar ter plekke in laten slapen.
Ze was niet kreupel tot op het laatst.
Jij weet al meer dan ik, hij heeft artrose in de schouder en dunne zolen. Hoefschoenen kun je zo ver ik weet niet 24 uur omhouden.
Vertrouw op je smid en dierenarts en laat nieuwe foto's maken, ik zou niet alleen van de hoeven doen maar ook hoger kijken.
Mijn paard was niet kreupel omdat alle 4 de benen pijn deden, ze liep hooguit wat stijf en soms gevoelig. Zoek het goed uit en overleg met de dierenarts en de hoefsmid maar kijk vooral naar je paard, je hebt hem al zo lang je kent hem het beste. Laat je niet foppen zoals mijn merrie bij mij deed.

Vooral je laatste post is heel herkenbaar. -O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:25

Als ik het verhaal van je paard lees en ik zie de kwaliteit van de hoeven nu dan zou ik toch niet willen uitsluiten dat het geen voedingsissue is. Mijn ervaring met lyme en andere heftige infectieziekten is dat ze het lichaam uitputten en de natuurlijke lichaamsreserves aan diverse voedingsstoffen opgebruiken.
Door altijd net genoeg te voeren krijg je de reserves dus nooit aangevuld en blijft het eigenlijk dweilen met de kraan open. Het voer dat je geeft lijkt mij niet verkeerd maar de vraag is wel, geef je genoeg van dit voer? Ik heb de samenstelling bekeken en om voldoende mineralen en vitamines te geven moet je van dit voer toch zeker 3 kilo per dag voeren. Het voer bevat vrij weinig aan vitamine E en magnesium, terwijl dit vooral voor lymies erg belangrijke stoffen zijn. Vitamine E heeft wat bloedverdunnende eigenschappen waardoor de doorbloeding van de voeten makkelijker gaat. Ook Calcium, Fosfor en Magnesium zou naar mijn smaak wel iets meer mogen zijn.

Mijn merrie heeft een aantal jaar geleden na een heftige virusinfectie dezelfde voetproblemen als die van jou gehad, ook eerst proberen op te lossen met ijzers en dat werkte tijdelijk ook wel wat. Uiteindelijk haar rantsoen helemaal geoptimaliseerd met behulp van voedingstabellen en nooit meer een hoefzweer gezien. Ze loopt al lang weer op blote voeten zonder brokkelvoeten in gestrekte draf over de stenen en is inmiddels 25 <3

monsera

Re: Paard kreupel na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:38

Misschien kun je je stal en verharde voer plekken voorzien van rubberen matten. Daar heeft je paard mss niet zo, last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:42

justkid schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar je verhaal komt aardig overeen met dat van mijn merrie van 19.
Zij had ook dunne zolen en een gebroken voetas, ze heeft een poosje op ijzers met zooltjes gestaan en daarna jaren op ijzers voor. Tot ze dat niet meer verdroeg, ze ging er bijna bij liggen als de smid moest beslaan.
Zo erg is het bij jou nog niet want je paard loopt nog op blote voeten.
Een ijzertje kan verlichting geven maar het hoeft niet. Mijn paard was echt een brave, dat ze het zo lang heeft verdragen doet me nog wel pijn achteraf. Ik ben uiteindelijk door gaan zoeken bij een goede kliniek, daar bleek ze echt helemaal stuk te zijn in alle benen (artrose /spat ) ik heb haar ter plekke in laten slapen.
Ze was niet kreupel tot op het laatst.
Jij weet al meer dan ik, hij heeft artrose in de schouder en dunne zolen. Hoefschoenen kun je zo ver ik weet niet 24 uur omhouden.
Vertrouw op je smid en dierenarts en laat nieuwe foto's maken, ik zou niet alleen van de hoeven doen maar ook hoger kijken.
Mijn paard was niet kreupel omdat alle 4 de benen pijn deden, ze liep hooguit wat stijf en soms gevoelig. Zoek het goed uit en overleg met de dierenarts en de hoefsmid maar kijk vooral naar je paard, je hebt hem al zo lang je kent hem het beste. Laat je niet foppen zoals mijn merrie bij mij deed.

Vooral je laatste post is heel herkenbaar. -O-

Ik ben me er echt wel van bewust dat er dingen uit de bus kunnen komen die ik liever niet hoor. Heb vandaag echt een moeilijke dag gehad en zal blij zijn als morgen een dag afgesproken kan worden met de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:47

irmaz schreef:
Als ik het verhaal van je paard lees en ik zie de kwaliteit van de hoeven nu dan zou ik toch niet willen uitsluiten dat het geen voedingsissue is. Mijn ervaring met lyme en andere heftige infectieziekten is dat ze het lichaam uitputten en de natuurlijke lichaamsreserves aan diverse voedingsstoffen opgebruiken.
Door altijd net genoeg te voeren krijg je de reserves dus nooit aangevuld en blijft het eigenlijk dweilen met de kraan open. Het voer dat je geeft lijkt mij niet verkeerd maar de vraag is wel, geef je genoeg van dit voer? Ik heb de samenstelling bekeken en om voldoende mineralen en vitamines te geven moet je van dit voer toch zeker 3 kilo per dag voeren. Het voer bevat vrij weinig aan vitamine E en magnesium, terwijl dit vooral voor lymies erg belangrijke stoffen zijn. Vitamine E heeft wat bloedverdunnende eigenschappen waardoor de doorbloeding van de voeten makkelijker gaat. Ook Calcium, Fosfor en Magnesium zou naar mijn smaak wel iets meer mogen zijn.

Mijn merrie heeft een aantal jaar geleden na een heftige virusinfectie dezelfde voetproblemen als die van jou gehad, ook eerst proberen op te lossen met ijzers en dat werkte tijdelijk ook wel wat. Uiteindelijk haar rantsoen helemaal geoptimaliseerd met behulp van voedingstabellen en nooit meer een hoefzweer gezien. Ze loopt al lang weer op blote voeten zonder brokkelvoeten in gestrekte draf over de stenen en is inmiddels 25 <3

De hoeven hebben er altijd zo uitgezien, lang voor hij Lyme en die andere besmettingen had. Daarnaast krijgt hij jaarlijks een volledig bloedonderzoek waarbij er ook getest wordt of hij geen vitaminen tekort heeft. Toen hij 5 jaar geleden zo ziek was, had hij idd een vitamine E tekort, volgens zijn bloedafname van juni jl heeft hij helemaal geen tekorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:52

monsera schreef:
Misschien kun je je stal en verharde voer plekken voorzien van rubberen matten. Daar heeft je paard mss niet zo, last van.

Normaal ligt er een dikke laag vlas in de stal. In de zomer haal ik hem leeg, omdat de buren hun zwembad naast mijn stal hebben. Waar ik vroeger woonde, heb ik een tijd rubber tegels in de stal gehad, die bleven uiteindelijk niet meer goed liggen, vandaar dat ik ze niet mee verhuisd heb. Rubber onder de hooi stolp ben ik van plan, vind alleen niets dat niet spekglad wordt in de winter.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:01

maralyn schreef:
[

Dan zou ik er juist voor kiezen om te beginnen met hoefschoenen, zodat de bloedsomloop gestimuleerd wordt. Het moet toch ergens beginnen.

Hoefschoenen kunnen niet 24/7 gebruikt worden. En bij een paard met dunne zolen moet je echt altijd druk op de zool vermijden.

Ik las over babesia en piroplasmose. Mijn pre test hier ook positief op, maar dat wil weinig zeggen volgens de DA. Enkel door bloed genomen tijdens een koortsopstoot op kweek te zetten, kan je zeker zijn dat de infectie oplaait en de klachten hiervan komen.
Ikzelf test ook positief op Lyme, maar nooit een tekenbeet gehad of ziek geweest. :+

Ik hoop dat je DA snel kan komen en je zekerheid krijgt of in elk geval dingen kan uitsluiten.

Een tip die misschien kan helpen bij de smid of als je zijn hoeven uitkrabt : leg een dikke mat of een dikke doek onder zijn steunbeen. Scheelt pijn als hij er veel gewicht moet opzetten en werkt ook weer iets makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:08

Pandora2 schreef:
maralyn schreef:
[

Dan zou ik er juist voor kiezen om te beginnen met hoefschoenen, zodat de bloedsomloop gestimuleerd wordt. Het moet toch ergens beginnen.

Hoefschoenen kunnen niet 24/7 gebruikt worden. En bij een paard met dunne zolen moet je echt altijd druk op de zool vermijden.

Ik las over babesia en piroplasmose. Mijn pre test hier ook positief op, maar dat wil weinig zeggen volgens de DA. Enkel door bloed genomen tijdens een koortsopstoot op kweek te zetten, kan je zeker zijn dat de infectie oplaait en de klachten hiervan komen.
Ikzelf test ook positief op Lyme, maar nooit een tekenbeet gehad of ziek geweest. :+

Ik hoop dat je DA snel kan komen en je zekerheid krijgt of in elk geval dingen kan uitsluiten.

Een tip die misschien kan helpen bij de smid of als je zijn hoeven uitkrabt : leg een dikke mat of een dikke doek onder zijn steunbeen. Scheelt pijn als hij er veel gewicht moet opzetten en werkt ook weer iets makkelijker.

Oh, bedankt voor de tip!

Wat je zegt over die besmettingen klopt idd. Hij testte er toen wel positief op, maar had geen koorts of andere symptomen. Het grote probleem was toen zijn pancytopenie waar we nooit een oorzaak voor gevonden hebben.

Dierenarts voor de RX is gebeld, helaas voicemail. Heb data ingesproken, wacht nu op bevestiging. Ook even naar mijn vaste DA gebeld, omdat ik mijn paard ondanks de duivelsklauw toch niet comfortabel vind. Ook hier voicemail en wachtend op een antwoord.

De arme dommel staat sinds vanmorgen ook vol bultjes op zijn linker zijde. Ik vermoed insectenbeten, maar ga het toch ff opvolgen en de foto's doorappen naar mijn DA.

Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:18

Pandora2 schreef:
maralyn schreef:
[

Druk op de zool juist niet vermijden maar juist opbouwen. Dat ga je met ijzers überhaupt niet redden.

Maar goed, dat is hoe ik er over denk...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:37

Balte schreef:

Een masker heb ik, meneer schuurt het helaas af. Normaal staat hij op stal en redt hij het zonder deken, nu heb ik al gevloekt dat ik geen exzeemdeken heb. Jammer genoeg reageert hij op anti vliegenspray en gel, durf het bij hem niet te gebruiken omdat hij er zwellingen krijgt na het aanbrengen van spray of gel.

Woensdag komen ze foto's nemen. Heb even kort aan de telefoon het verloop van de laatste dagen geschetst, DA zegt dat een probleem hogerop in het been ook uitgesloten moet worden. Voet en been zullen dus op de foto gaan. Ben blij dat er zo snel een gaatje is. Zal pas terug goed kunnen slapen zodra er een diagnose en behandelplan is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:13

Maralyn, Druk op de zool kun je niet opbouwen bij ééntje met dunne zolen. Anders stond hij nu niet kreupel. Druk genoeg op die zool zo zonder ijzers lijkt me :P
Een paard gaat echt niet kapot hoor van ijzers. Wat moet dat moet. Comfort is het allerbelangrijkste, toch ?

Zoals ik al zei...theorie en praktijk... ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:03

Het kan zijn dat ik het niet goed heb begrepen,excuses dan daarvoor. Maar jouw paard is dus voor het bekappen niet kreupel en erna wel? Als ik het goed begrijp? Dan gaat er toch iets mis door het bekappen? Dat heb ik ook wel eens gehad. Veearts erbij en die zei dat hij te kort was bekapt en dus ijzers met zooltjes moest. Dat heb ik toen laten doen door diezelfde smid maar het werd eigenlijk nog erger voor mijn pony. Later een andere smid genomen die een heel andere aanpak had en dat ging wel.Toen de voeten weer lang waren ijzers er weer af uiteraard. Ik ben niet tegen ijzers maar zonder is beter,zeker voor een paard wat toch niet over de harde weg hoeft.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:10

Pandora2 schreef:
maralyn schreef:
[

Niet correct. Die zijn er wel. Meerdere types zelfs. Als je niet op de hoogte bent dan niet zomaar wat roepen...
Vraag Klaas van Hoofware even naar mogelijkheden. Wat van belang is dat is dagelijkse controle en reiniging van de schoenen, en evt. een droog reservepaar. En uiteraard niet in modder laten lopen met hoefschoenen. Maar dat zou logisch moeten zijn...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:20

anjali schreef:
Het kan zijn dat ik het niet goed heb begrepen,excuses dan daarvoor. Maar jouw paard is dus voor het bekappen niet kreupel en erna wel? Als ik het goed begrijp? Dan gaat er toch iets mis door het bekappen? Dat heb ik ook wel eens gehad. Veearts erbij en die zei dat hij te kort was bekapt en dus ijzers met zooltjes moest. Dat heb ik toen laten doen door diezelfde smid maar het werd eigenlijk nog erger voor mijn pony. Later een andere smid genomen die een heel andere aanpak had en dat ging wel.Toen de voeten weer lang waren ijzers er weer af uiteraard. Ik ben niet tegen ijzers maar zonder is beter,zeker voor een paard wat toch niet over de harde weg hoeft.

Dit is de eerste keer dat er een duidelijke link is tussen het bekappen en het kreupel gelopen. Paard heeft de afgelopen jaren wel, telkens in de zomer, een periode kreupel gelopen, wat we tot hiertoe altijd geweten hebben aan hoefbevangenheid. We konden alleen nooit een trigger vinden waarom hij altijd in juli of augustus out of the bleu bevangen stond. Denk dat hij de laatste jaren jaarlijks op PIDD en IR getest is. Nu ik 2 keer na mekaar dezelfde problemen heb, begint mijn DA te vermoeden dat mijn paard nooit echt bevangen geweest is, maar dat er iets met zijn zolen is. In de koelere en nattere periodes staat hij nooit kreupel na het bekappen. Moest daar iets fout lopen, zou hij, denk ik toch, na iedere bekapbeurd kreupel staan en niet alleen in juli of augustus.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:26

Precies Lindsey 99.

Daarnaast is de voet nog niet op de foto geweest.

En hoeven niet stuk van ijzers??
Euhm. Nee, deze discussie ga ik echt niet voeren als je er zo over denkt Pandora. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:27

Lindsey_99 schreef:
Pandora2 schreef:

Niet correct. Die zijn er wel. Meerdere types zelfs. Als je niet op de hoogte bent dan niet zomaar wat roepen...
Vraag Klaas van Hoofware even naar mogelijkheden. Wat van belang is dat is dagelijkse controle en reiniging van de schoenen, en evt. een droog reservepaar. En uiteraard niet in modder laten lopen met hoefschoenen. Maar dat zou logisch moeten zijn...

Ondergrond is hier een probleem. De helft vd paddock staat onder water na een fikse regenbui. Heb nu net ook het stuk moeten afgeven dat in de winter droog blijft, vandaar dat we een extra verharde voerplaats gaan maken. Aangezien het paddock natuurgebied is, is aanleggen van drainage niet mogelijk.
Het is voor hem ook, op dit moment, te oncomfortabel om zijn voeten lang op te tillen. Rechts wil hij al helemaal niet geven. Heb voor mijn jongste paard hoefschoenen en de tijd die ik nodig heb om de voeten proper te maken plus schoen aan te doen is voor Bacardi echt te lang. De smid moet tijdens het bekappen ook regelmatig de voet terug naar zetten, omdat hij niet lang zijn volle gewicht op 1 been kan zetten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:31

SVRL schreef:
Het is voor hem ook, op dit moment, te oncomfortabel om zijn voeten lang op te tillen. Rechts wil hij al helemaal niet geven. Heb voor mijn jongste paard hoefschoenen en de tijd die ik nodig heb om de voeten proper te maken plus schoen aan te doen is voor Bacardi echt te lang. De smid moet tijdens het bekappen ook regelmatig de voet terug naar zetten, omdat hij niet lang zijn volle gewicht op 1 been kan zetten.

Als dit echt alleen door de te dunne zool komt dan zou je onder de hoef/hoeven die op de grond blijft een dikke handdoek of deken oid te zetten. Dat geeft vaak verlichting waardoor je de hoeven langer kunt vasthouden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:40

maralyn schreef:
Euhm. Nee, deze discussie ga ik echt niet voeren als je er zo over denkt Pandora. Sorry.

Nee, deze discussie ga ik ook niet aan want ik denk er niet alleen zo over, ik zie het elke dag dat een paard niet kapot gaat van ijzers :')
Ik heb een merrie van 28 jaar staan die al haar hele leven ijzers vooraan heeft. Op 2 jaar na dan.
Niks mis met de hoeven. Niks mis met het paard. Alleen dunne zolen na hoefbevangenheid.

Mijn eerste paardje is 31 geworden mét ijzers. Hij is gestorven aan koliek, dus niks met de voeten te zien. :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:52

Pandora2 schreef:
maralyn schreef:

Nee, deze discussie ga ik ook niet aan want ik denk er niet alleen zo over, ik zie het elke dag dat een paard niet kapot gaat van ijzers :')
Ik heb een merrie van 28 jaar staan die al haar hele leven ijzers vooraan heeft. Op 2 jaar na dan.
Niks mis met de hoeven. Niks mis met het paard. Alleen dunne zolen na hoefbevangenheid.

Mijn eerste paardje is 31 geworden mét ijzers. Hij is gestorven aan koliek, dus niks met de voeten te zien. :+

Verstokte ketting roker van een oma is ook 104 geworden gezond.

Tsjah... Sorry hoor :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:58

Kijk, voor mij is het belangrijkste dat een paard pijnvrij 365 dagen per jaar kan lopen. En als daar dan ijzers voor nodig zijn, dan is dat maar zo.
Het is maar net wat past bij het paard. Met kortzichtigheid is geen enkel dier gebaat.
Ik heb er ook 2 zonder ijzers lopen. Helemaal prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 13:47

Pandora2 schreef:
Kijk, voor mij is het belangrijkste dat een paard pijnvrij 365 dagen per jaar kan lopen. En als daar dan ijzers voor nodig zijn, dan is dat maar zo.
Het is maar net wat past bij het paard. Met kortzichtigheid is geen enkel dier gebaat.
Ik heb er ook 2 zonder ijzers lopen. Helemaal prima.

Ik deel je mening. Ben ook pro blootvoets, wil dit paard ook blootvoets houden, maar als woensdag uit de RX iets komt waardoor ik mijn paard alleen pijnvrij kan houden door hem (hopelijk tijdelijk) op ijzers te zetten, gaan er ijzers onder. Uiteraard pas na overleg met de herboriste die hier komt, als zij mogelijkheden ziet om mijn paard met kruiden te helpen, heeft dat de voorkeur.

Net mijn vaste DA nog gesproken. Zij deelt de vrees dat zijn artrose mee de boosdoener is, schouder gaat woensdag dus ook mee op de foto. De bultjes zijn idd waarschijnlijk een allergische reactie op insecten. Ben nu helaas op mijn werk aangekomen voor de late, de maat voor een deken nemen zal voor morgen zijn.

Graag dus ook tips voor een goed exzeemdeken dat ook tijdens hete dagen op kan.