Paard wordt nu geopereerd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

J_emma

Re: Paard wordt nu geopereerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 07:28

Lief dat je het vraagt! Wisselend. Op zich wel goed qua wond en algehele gezondheid. Maar het eten opbouwen gaat wel gepaard met diarree en wat pijn in de buik. Paste op zich volgens de arts nog wel binnen de grenzen van het normale, maar was ook reden om haar extra te monitoren.
En verder staat ze af en toe redelijk ontspannen te suffen, maar zijn er ook momenten, nu ze wat helderder wordt en wat meer energie krijgt, dat ze zich helemaal in het zweet staat te ijsberen en er héél graag uit wil. Ik mocht even een mini-staprondje over het terrein met haar doen, en aan de ene kant was dat heel fijn voor haar, even eruit en bewegen en buitenlucht.
Aan de andere kant heb ik het idee dat het ook bij haar iets heeft getriggerd van 'maar hier is ook gewoon een buiten!' waardoor ze daar erg op gefocust is. Meer dan toen ze niets anders gezien had dan de stal.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:16

Mmm wat lastig inderdaad want je wil natuurlijk dat ze zich rustig houdt. Hoe lang moet ze nog blijven?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:24

Wat een spannende nacht was dat voor je!
Hopelijk geneest ze snel en blijft het veulen ook in leven.
Het is al zuur genoeg. Maar wat heb jij goed gehandeld zeg, direct je gevoel achterna, dierenarts erbij en op naar de kliniek.

Hoe voel jij je zelf?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:16

Ow, jeetje. Hoe vaak halen zij haar eruit? Zou wat vaker wandelen niet goed zijn voor de darmwerking? Hopelijk is ze snel stabiel en hersteld de rest thuis op haar eigen plek verder goed.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 17:20

Jolliegirl schreef:
Wat een spannende nacht was dat voor je!
Hopelijk geneest ze snel en blijft het veulen ook in leven.
Het is al zuur genoeg. Maar wat heb jij goed gehandeld zeg, direct je gevoel achterna, dierenarts erbij en op naar de kliniek.
Hoe voel jij je zelf?

Dank je! Bij dit soort dingen moet het inderdaad gewoon snel. Zeiden ze op de kliniek ook, dat het tijdsverloop wel in haar voordeel was.
Ik voel me ten opzichte van haar tekort schieten omdat ik er 'maar' 2x per dag ben en zij daar maar staat te staan..Tegelijkertijd weet ik ook wel dat dat niet nodig is, en ik er a. moeilijk 24/7 kan zijn en dan b. ook niet veel kan doen. Dus nu houden we het op 2x staprondje, borstel er overheen en lekker in de deuropening hangen zodat ze frisse lucht kan snuiven en naar buiten kan kijken. Een soort paarden-tv ;-)

Lukasje schreef:
Mmm wat lastig inderdaad want je wil natuurlijk dat ze zich rustig houdt. Hoe lang moet ze nog blijven?

Dat hangt af van hoe het gaat, voor het weekend thuis of daarna. Bij de minste twijfel liever daarna wat mij betreft, omdat ik zelf cursus heb en het weekend weinig thuis ben.

superpony schreef:
Ow, jeetje. Hoe vaak halen zij haar eruit? Zou wat vaker wandelen niet goed zijn voor de darmwerking? Hopelijk is ze snel stabiel en hersteld de rest thuis op haar eigen plek verder goed.

Dat denk ik ook, maar op het moment idd enige beweging 2x per dag met mij en wat ze zelf in haar box beweegt. We moeten natuurlijk nog heel voorzichtig zijn met de wond,en ze is nogal beweeglijk en voorwaarts. Ik moet haar ook vooral afremmen :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:27

Het is toch al bijna een week? Weet je of en wanneer ze naar huis mag?

Is evt wat suf houden geen optie anders? Ik ben de laatste die daarvoor is, maar anders heb je grote kans dat ze even flink haar benen zal strekken thuis. En doet ze dat niet de eerste dag, dan wel de 10e dag. Dan is het misschien al minder risico, maar toch........ik denk dat ze wat kwijt wil qua opgekropte energie en frustratie.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 22:50

Nou, ze is thuis hoor! 10 dagen na de operatie. Trailer ging gelukkig snel en met niet al teveel stress. Ik had onze kleine dikke shet meegenomen, en ze was heel blij hem te zien. Laten snuffelen, shet omgedraaid en de trailer in en toen was de keuze bij kuddegenoot blijven of niet de trailer in. Het werd dat eerste :-)
En nu is het allemaal nog even spannend voor haar. Aan de ene kant is ze veel meer ontspannen dan daar, aan de andere kant ook veel drukker en meer aan het bewegen door de box, want op de anderen gefocust. Maar komt vast goed!
En het veulen zat er nog, en was lekker aan het bewegen :-)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:52

Fijn om te horen. En gelukkig geen extra trailer stres