Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ygold schreef:Dan schrijf ik hierbij ook even van me af...
Hier soortgelijk geval, pony werd alleen al ziek vóór de hittegolf.
Donderdag 23 juli nog voor de kar gehad, toen was ze al wat rustiger voor haar doen, maar we maakten er niet zo veel van.
Vrijdag in t land niets aan haar te zien en zaterdag de 25e halen we haar van het land met heel vieze ogen en 41.1 koorts.
Dierenarts gebeld, spuit gekregen, en quadrisol en oogzalf om zelf te doen.
Woensdag nog nix opgeknapt, geen koorts meer boven de 39.9 maar wel veel schommelingen.
Arts van kliniek erbij aan de antibiotica en nog steeds geen verbetering.
Maandags ondertussen 10 dagen aan het dokteren en pony nog steeds niet fit en ogen staan nog steeds niet hoe t hoort.
Pony naar kliniek gebracht, heeft daar 5 nachten gestaan en toen naar huis omdat ze zo onrustig werd van de box, anders dadelijk nog een maagzweer ook.
Vandaag voor controle geweest, pony ondertussen bijna 3 weken ziek, oorzaak nog steeds onbekend.
Alles is zo een beetje wel bekeken, bloed op virussen, Bacteriën, foto’s van hoofd en borst, echo rectaal , endoscoop, bloed gecheckt op teek, en dokter weet niet waar nog naar te zoeken.
Ontstekingseiwit hoog, vraag is alleen waar de ontsteking zit.
Al een aantal dagen een temp van 38.0/38.2 wat met deze warmte wel acceptabel is.
Ni maar van de antibiotica af om te zien hoe ze reageert.
Of ze blijft goed of ze wordt weer zieker, maar met een koortspiek kan je wel weer meer in het bloed vinden.
Over een week weer op controle, als ze goed blijft.
Ja zeg t maar... ♀️
Saaams schreef:Gezien het bosrijke gebied en het bericht hierboven. Is het geen tekenbeet/lyme?
Cheminee schreef:Misschien een gekke suggestie maar als hij in de nacht op stal staat zou je eventueel een ventilator voor zijn stal kunnen zetten om lekker af te koelen
xLoki schreef:Dank jullie wel!geerke schreef:Jee,ik ben benieuwd naar het parasitaire onderzoek.Het zullen toch geen wormen zijn?
Hij heeft 2wkn geleden nog mestonderzoek gehad en was schoon... en voor zover mij bekend is krijg je daar niet acuut zo’n reactie op...
Grit schreef:Veel sterkte, ik weet hoe zenuwslopend dit is.
Mijn paard is met een vergelijkbaar ziekteverloop uiteindelijk in Utrecht terecht gekomen en daar bleek dat zijn milt geheel ontstoken was, veroorzaakt doordat er iets scherps door de maagwand de milt had aan geprikt. Dit komt zelden voor en was daardoor een van de laatste organen die bekeken werd.
Kleine kans dat dit jouw paard ook is overkomen, maar je kan het eventueel meenemen in je overleg met de DA.