Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:09

Beterschap!!!

Wat een ellende en dan ook nog eens een mega hitte golf.

Ondanks alles.. Let ook op jezelf.

Boras

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:15

Heel veel beterschap voor je paard, ik hoop dat het zich snel weer een beetje paard voelt.
Wat een ellende voor het dier en dan ook nog zulk extreem weer.

Voor jou ts, heel veel sterkte. Hopelijk krijg je snel weer tijd voor jezelf en rust.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:58

Wat heftig! Heel veel beterschap voor Loki, zo sneu als je paard zo ziekig is :(

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:18

Hoe gaat het met Loki?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 15:28

Daar ben ik weer... we zijn ondertussen op dag 7 sinds hij koorts kreeg.
Eergisteren en gisteren leek hij een stukje op te knappen, hij werd fitter en de koorts bleef onder de 38.9. Hij begon meer te eten ook. Ik kreeg gisteren de eerste bloeduitslagen telefonisch door, waarbij vooral een afweerreactie te zien was en verhoogde ontstekingswaarden. Ook was het betaglobuline verhoogd, wat wijst op een ‘indringer’ in het lichaam. Vandaag de uitslag van de neusswab terug: alles negatief dus geen droes, rhino, etc. Echter wel weer 39.0 temperatuur vanmorgen en dus officieel een week koorts... nog steeds geen uitslagen van het parasitaire onderzoek wat vrijdag in het bloed is afgenomen.

Vanaf het moment dat ik dat met de DA heb besproken is er het een en ander veranderd. Ik wil er niet teveel over uitwijden maar ik heb besloten om de behandeling over te laten nemen door mijn oorspronkelijke DA (die een weekend weg was toen hij ziek werd), gezien ik niet tevreden was met het beleid wat de huidige behandelend DA opstelde en de communicatie wat al een week stroef loopt. Nu gaat Loki dus vandaag starten met antibiotica (oxytetracycline) voor 5 dagen, zolang het lukt thuis maar als ie weer verslechterd zal hij naar de Faculteit in Utrecht gaan. Voor nu hebben we besloten om dat niet te doen omdat hij nu weer goed eet en drinkt en hem dat veel stress zal geven.

Hopelijk komt vandaag of morgen dan eindelijk de uitslag van het parasitair onderzoek binnen en kunnen we zeggen wat hem nou zo ziek maakt. Fingers crossed...

Sharel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:47

Vreselijk om in onzekerheid te zitten zo lang.. heel slopend.. de duimen draaien!
Zou Salmonella-infectie nog kunnen?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 15:55

Sharel schreef:
Vreselijk om in onzekerheid te zitten zo lang.. heel slopend.. de duimen draaien!
Zou Salmonella-infectie nog kunnen?

Daar heeft hij niet de symptomen van (diarree/koliek)...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:02

Jee,ik ben benieuwd naar het parasitaire onderzoek.Het zullen toch geen wormen zijn?

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:04

Ik volg mee, wat een drama om geen diagnose te hebben en hierdoor niet echt gericht te kunnen (be) handelen op de oorzaak. :( Veel sterkte TS, ik duim voor je dat de aanknopingspunten die er nu zijn meer antwoord gaan geven. :knuffel:

Rianne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:04

Wat ontzettend vervelend dati ziek blijft! Hopelijk vinden jullie snel waar het aan zal liggen

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 16:10

Dank jullie wel!

geerke schreef:
Jee,ik ben benieuwd naar het parasitaire onderzoek.Het zullen toch geen wormen zijn?

Hij heeft 2wkn geleden nog mestonderzoek gehad en was schoon... en voor zover mij bekend is krijg je daar niet acuut zo’n reactie op...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:14

Wat een ellende zeg!!!
Ik duim heel hard mee voor Loki. :knuffel:

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:36

Oef en dat nog steeds met die hitte, dat werkt ook niet mee...
Nog weer heel veel sterkte voor jullie!

Ygold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:02

Dan schrijf ik hierbij ook even van me af...
Hier soortgelijk geval, pony werd alleen al ziek vóór de hittegolf.
Donderdag 23 juli nog voor de kar gehad, toen was ze al wat rustiger voor haar doen, maar we maakten er niet zo veel van.
Vrijdag in t land niets aan haar te zien en zaterdag de 25e halen we haar van het land met heel vieze ogen en 41.1 koorts.
Dierenarts gebeld, spuit gekregen, en quadrisol en oogzalf om zelf te doen.
Woensdag nog nix opgeknapt, geen koorts meer boven de 39.9 maar wel veel schommelingen.
Arts van kliniek erbij aan de antibiotica en nog steeds geen verbetering.
Maandags ondertussen 10 dagen aan het dokteren en pony nog steeds niet fit en ogen staan nog steeds niet hoe t hoort.
Pony naar kliniek gebracht, heeft daar 5 nachten gestaan en toen naar huis omdat ze zo onrustig werd van de box, anders dadelijk nog een maagzweer ook.
Vandaag voor controle geweest, pony ondertussen bijna 3 weken ziek, oorzaak nog steeds onbekend.
Alles is zo een beetje wel bekeken, bloed op virussen, Bacteriën, foto’s van hoofd en borst, echo rectaal , endoscoop, bloed gecheckt op teek, en dokter weet niet waar nog naar te zoeken.
Ontstekingseiwit hoog, vraag is alleen waar de ontsteking zit.
Al een aantal dagen een temp van 38.0/38.2 wat met deze warmte wel acceptabel is.
Ni maar van de antibiotica af om te zien hoe ze reageert.
Of ze blijft goed of ze wordt weer zieker, maar met een koortspiek kan je wel weer meer in het bloed vinden.
Over een week weer op controle, als ze goed blijft.
Ja zeg t maar... ‍♀️

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:26

Gezien het bosrijke gebied en het bericht hierboven. Is het geen tekenbeet/lyme?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 17:37

Misschien een gekke suggestie maar als hij in de nacht op stal staat zou je eventueel een ventilator voor zijn stal kunnen zetten om lekker af te koelen

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 18:19

Ygold schreef:
Dan schrijf ik hierbij ook even van me af...
Hier soortgelijk geval, pony werd alleen al ziek vóór de hittegolf.
Donderdag 23 juli nog voor de kar gehad, toen was ze al wat rustiger voor haar doen, maar we maakten er niet zo veel van.
Vrijdag in t land niets aan haar te zien en zaterdag de 25e halen we haar van het land met heel vieze ogen en 41.1 koorts.
Dierenarts gebeld, spuit gekregen, en quadrisol en oogzalf om zelf te doen.
Woensdag nog nix opgeknapt, geen koorts meer boven de 39.9 maar wel veel schommelingen.
Arts van kliniek erbij aan de antibiotica en nog steeds geen verbetering.
Maandags ondertussen 10 dagen aan het dokteren en pony nog steeds niet fit en ogen staan nog steeds niet hoe t hoort.
Pony naar kliniek gebracht, heeft daar 5 nachten gestaan en toen naar huis omdat ze zo onrustig werd van de box, anders dadelijk nog een maagzweer ook.
Vandaag voor controle geweest, pony ondertussen bijna 3 weken ziek, oorzaak nog steeds onbekend.
Alles is zo een beetje wel bekeken, bloed op virussen, Bacteriën, foto’s van hoofd en borst, echo rectaal , endoscoop, bloed gecheckt op teek, en dokter weet niet waar nog naar te zoeken.
Ontstekingseiwit hoog, vraag is alleen waar de ontsteking zit.
Al een aantal dagen een temp van 38.0/38.2 wat met deze warmte wel acceptabel is.
Ni maar van de antibiotica af om te zien hoe ze reageert.
Of ze blijft goed of ze wordt weer zieker, maar met een koortspiek kan je wel weer meer in het bloed vinden.
Over een week weer op controle, als ze goed blijft.
Ja zeg t maar... ‍♀️

Jeetje wat een ellende zeg, ik weet helemaal hoe je je voelt en kan me voorstellen dat je na 3 weken helemaal gesloopt bent ;( (en dan niet te denken aan hoe je financieel gesloopt bent...)
Wat mijn dierenarts vandaag nog noemde is, mocht hij negatief testen op de parasieten (anaplasma en babesia), kunnen we nog testen op antistoffen ertegen. Zij noemde dat voor 1 dag koorts, 1 week hersteltijd staat. Dus misschien is het mogelijk dat jouw paard nog de naweeën heeft van een parasitaire infectie?

Saaams schreef:
Gezien het bosrijke gebied en het bericht hierboven. Is het geen tekenbeet/lyme?

De parasieten waar hij op wordt getest zijn idd gerelateerd aan tekenbeten!

Cheminee schreef:
Misschien een gekke suggestie maar als hij in de nacht op stal staat zou je eventueel een ventilator voor zijn stal kunnen zetten om lekker af te koelen

Geen gekke gedachte hoor! Hij staat alleen 24/7 buiten dus dat gaat niet op voor ons.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 12-08-20 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 18:23

xLoki schreef:
Dank jullie wel!

geerke schreef:

Hij heeft 2wkn geleden nog mestonderzoek gehad en was schoon... en voor zover mij bekend is krijg je daar niet acuut zo’n reactie op...

Nee,lijkt mij ook niet.Hoewel ik mestonderzoek niet zo vertrouw.
Darmontsteking zou nog wel kunnen door wormen,maar dan zou de ontlasting niet goed zijn.Vermoed dus niet dat wormen de oorzaak zijn van zijn ziekte.
Wanneer was hij voor het laatst ontwormd?
Ik hoop zo dat hij gewoon opknapt,kan hoor...en dan weet je niet wat het is geweest.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:38

Veel sterkte :knuffel: , ik weet hoe zenuwslopend dit is.

Mijn paard is met een vergelijkbaar ziekteverloop uiteindelijk in Utrecht terecht gekomen en daar bleek dat zijn milt geheel ontstoken was, veroorzaakt doordat er iets scherps door de maagwand de milt had aan geprikt. Dit komt zelden voor en was daardoor een van de laatste organen die bekeken werd.
Kleine kans dat dit jouw paard ook is overkomen, maar je kan het eventueel meenemen in je overleg met de DA.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:57

Grit schreef:
Veel sterkte :knuffel: , ik weet hoe zenuwslopend dit is.

Mijn paard is met een vergelijkbaar ziekteverloop uiteindelijk in Utrecht terecht gekomen en daar bleek dat zijn milt geheel ontstoken was, veroorzaakt doordat er iets scherps door de maagwand de milt had aan geprikt. Dit komt zelden voor en was daardoor een van de laatste organen die bekeken werd.
Kleine kans dat dit jouw paard ook is overkomen, maar je kan het eventueel meenemen in je overleg met de DA.

Wauw. Bij welke testsmethode kwamen ze daar achter?

Beterschap ts, ben benieuwd of ze iets van een tekenziekte vinden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:02

Op de echo zag de milt er afwijkend uit en een punctie bevestigde de ontsteking.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:59

Hoe is het met je paard? Knapt hij wat op?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:20

Jeetje wat een verhaal zeg. Ben benieuwd hoe het nu gaat. Met deze hitte is het echt niet te doen. Gelukkig blijft het nu onder de 30 graden als het goed is.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:47

Ik volg dit even. Vandaag ook ineens 40 graden uit het niets ....

Katootje7791

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:55

Hoe is het met zijn gehalte aan witte bloedlichaampjes? Is dat onderzocht?