Waarom wel of geen koliekoperatie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:30

Nav de koliek operatie van het paard van mijn beste vriendin (die haar ervaring hier ook heeft neergezet) heb ik besloten het nooit te doen. Veel ingelezen en het risico van narcose + kans op succes + de herstelperiode zijn voor mij een no go. Om over de kosten maar niet te spreken.

Mijn voornemen is een paar werken geleden getest, hij stond om 7u s avonds met koliek. Meteen aangegeven dat operatie geen optie is. DA is om 2 uur s nachts nog moeten komen voor paraffine, maar gelukkig is hij weer helemaal t mannetje!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:05

De percentages die Kiki noemt zijn denk ik iets te zwart-wit te noemen. Het hangt helemaal af van de soort koliek, waar het zit, dunne darm, dikke darm, al afgestorven darm, draaiing van de darm, milt-nierband koliek, zandkoliek, ga zo maar door.
Hier is een klein onderzoek onder 300 paarden gedaan, in de andere artikelen onderaan kan je nog meer lezen over langere termijn conclusies: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16028616/ .

Mijn vorige paard, Marlou ( kortweg Lou) heb ik in Wolvega aan zandkoliek laten opereren. Voor de operatie was de kans 50/50, door een buikpunctie wisten we al wel dat het zandkoliek was. Tijdens de operatie zakte de kans, de darm was enorm opgeblazen en de kans was groot dat bij het maken van een snee de darm te ver zou opengaan. Ik heb de operatie door laten gaan en dat heeft op zich goed uitgepakt. Wel is de peesplaat van de buik nooit mooi geheeld ( de huid uiteindelijk wel). Na enige tijd thuis bleek dat ze een MRSA-bacterie had, waardoor AB niet aansloeg. Dit moest ik dagelijks extra schoonmaken. Vervolgens heeft ze zo'n half jaar na de operatie nog een operatie ondergaan omdat ze een breuk had gekregen en als die groter zou worden, zou de darm daarin kunnen zakken. Uiteindelijk was ze weer zo goed dat ik weer kon rijden, maar ze is nooit meer helemaal de oude geworden, wel goed om rustig wat mee rond te tuffen, weidegang was goed, totdat ze na 5 jaar 3 peesblessures kreeg, waarvan er eentje niet meer herstelde, toen is ze gaan hemelen. Ze heeft nooit meer koliek gehad, maar ze kon haar buikspieren gewoonweg niet meer goed gebruiken, waardoor ze meer op de voorhand is gaan lopen, met de peesblessures tot gevolg. Door deze ervaring zou ik niet snel weer aan een koliekoperatie beginnen.