Hoefijzers vs Hoefschoenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Hoefijzers vs Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:40

Mijn Vipers 135 x 135 draaien niet.
Bij mijn vorige paard (140x140) draaiden ze wel. Geen idee wat het verschil is.

Ik heb het al eerder even gevraagd maar weet iemand hoe scootboot en flexboot maten te vergelijken zijn met renegade?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:38

Ik heb gisteren de testschoenen en passchalen van de scootboot mogen ontvangen. Gisteravond gelijk gepast natuurlijk, en wat blijkt?
Mijn paard met mooie ronde hoefjes past de normale scootboots niet. :Y) Gelukkig zaten er ook de slim versies bij, alleen nu twijfel ik.
De 5 slim past Mattie echt perfect. Hij draait niet, ik kan nog een vinger tussen de achterste straps krijgen zonder te moeten wrikken, en de opening voor aan de schoen oogt ook goed. Alleen bovenlangs sluit de schoen niet goed aan. De 4 slim wel, maar die is dan gewoon weer echt te klein, daar krijg ik nauwelijks mijn vinger tussen de achterste straps, en is de opening vooraan veel te breed.
Is het heel erg als het boven niet goed aansluit?

De 4 slim

Afbeelding

Afbeelding

En de 5 slim

Afbeelding

Afbeelding

(En voor het beeld even de normale 4 waar ik de testschoenen van heb)

Afbeelding

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:12

De normale 4 is echt veel te groot, dus dat heb je goed en de 4s is duidelijk te klein. De 5s sluit niet helemaal aan idd. Bij mijn pony sluit de schoen wel helemaal aan langs de hoef, dus ik zou zelf niet voor deze schoen kiezen, want het sluit niet mooi aan. Wat zegt Equischoen erover?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:42

Ik zag in alle filmpjes en foto's inderdaad ook dat de schoen gewoon aansluit boven. Zou het nog uitmaken of de straps voor erop zitten en dicht zijn?
Ik heb equischoen even een mailtje met vraag om advies gedaan, ook omdat ik moet beslissen of ik een voucher wil of het bedrag teruggestort. De vorige keer waren ze super snel met antwoorden dus ik verwacht vandaag wel een reactie. (Hopelijk, want ik wil de set vandaag weer terugsturen zodat hij zeker op tijd terug is.)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:45

Ik denk dat je een ander merk moet. Het lijkt ook alsof de hoef er scheef in zit? Die ruimte in de hoek aan de achterkant

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:31

Het maakt zeker nog wel uit of er straps aan zitten!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:44

Ik mag zonder meerkosten de 5 slim uitproberen, dan zie ik ook direct of het beter zit met de straps.

In de 4 gingen zijn hoeven alle kanten op, dus toen zaten ze wel scheef erin ja. In de 5 slim en 4 slim niet, maar de foto's van de achterkant zijn niet helemaal recht van achter genomen, dat vertekent misschien iets.

Eerst de 5s nog even uitproberen, en anders misschien maar Renegades of flexboots. Ik ben alleen bang dat de laatste toch een te dunne zool hebben voor mijn paard.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:48

Equischoen is heel fijn daarin. Ik twijfelde ook met die passchelpen, en ik had al zoveel uitgeprobeerd, dat ik 2 maten huurschoenen opgestuurd kreeg om beide te testen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 15:54

Ja echt prettige service. Ik krijg snel antwoord en er wordt goed meegedacht. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 08:51

Vraagje: ik heb in de overgang van ijzers naar blootsvoets rondom de equipe fusions.
Eerst 24/7 aan gehad, nu al bloot, en alleen met rijden aan...

Maar heb soms toch het gevoel dat het wat lomp loopt, ondanks dat ze in gewicht toch echt heel licht zijn.
Heeft iemand ook die ervaring of verbeeld ik dat me?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:20

Ik heb nu Equine Fusions, en een van de redenen dat ik naar andere schoenen wil overstappen is inderdaad dat mijn paard er vrij lomp mee loopt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:24

Mijn paard is enorm lichtvoetig dus ik herken het niet zo (wel andere schoenen) . Maar ze was al lichtvoetig met ijzers eerlijk gezegd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:34

Sintara schreef:
Mijn paard is enorm lichtvoetig dus ik herken het niet zo (wel andere schoenen) . Maar ze was al lichtvoetig met ijzers eerlijk gezegd

Mijn andere, soepeler, paard heeft er ook minder moeite mee... Dit paard is wat grover, korter, meer gedrongen en minder soepel.
Alles dat niet meewerkt, werkt al vlot niet echt mee..... als u begrijpt wat ik bedoel ;-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:46

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:24

Afbeelding

Onlangs hoefschoenen aanlaten passen bij fra voor mijn pony in de winter rijden we minimaal buiten maar hij heeft voor niet de beste hoeven! Daar hij in de blubber staat zijn ijzers dan niet de beste optie.

Voordeel van de hoefschoenen is wel ze kunnen uit wat zeker niet hoeft en hang ze heel simpel aan het zadel ( met het inlopen er van bv) nu doen we er uren op stap draf galop
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:12

Vandaag heb ik een passessie gehad voor Ranger. Hij loopt extreem gevoelig op steentjes/grindpaden. En dat is niet fijn als we wandelingen doen van 2u. Ben zelfs al aangesproken door mensen dat mijn paard mank is. Moet dan uitleggen dat het door gevoelige zolen is en op vlakke ondergrond wel goed gaat. Maarja soms kan je grind niet vermijden helaas. Ook als ik afstap loopt hij nog gevoelig erop.
Uit RX van beide voorhoeven is gebleken dat de zool erg dun is.

Uit de passessie is gebleken dat de scootboots maat 1 rond het beste passen. Mijn paard heeft perfect ronde voetjes ook, breedte als lengte 12,5cm.

Passessie is ook met het oudere model zoals je kan zien. Ik krijg wel het nieuwe model toegestuurd ;)

Nu nog zonder de bandjes en straps. Maar vind het meteen mooi staan.

Heb tevens gekozen om gewoon standaard zwarte bandjes te nemen. Al die kleurtjes hoeft voor mij niet haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:19

Art_Ificious schreef:
Vandaag heb ik een passessie gehad voor Ranger. Hij loopt extreem gevoelig op steentjes/grindpaden. En dat is niet fijn als we wandelingen doen van 2u. Ben zelfs al aangesproken door mensen dat mijn paard mank is. Moet dan uitleggen dat het door gevoelige zolen is en op vlakke ondergrond wel goed gaat. Maarja soms kan je grind niet vermijden helaas. Ook als ik afstap loopt hij nog gevoelig erop.
Uit RX van beide voorhoeven is gebleken dat de zool erg dun is.

Uit de passessie is gebleken dat de scootboots maat 1 rond het beste passen. Mijn paard heeft perfect ronde voetjes ook, breedte als lengte 12,5cm.

Passessie is ook met het oudere model zoals je kan zien. Ik krijg wel het nieuwe model toegestuurd ;)

Nu nog zonder de bandjes en straps. Maar vind het meteen mooi staan.

Heb tevens gekozen om gewoon standaard zwarte bandjes te nemen. Al die kleurtjes hoeft voor mij niet haha.

[ [url=m/1RBdTx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/S0l4ap.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VtsoNd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel veel succes. Weet zeker dat je net als bij ons nu met plezier gaat rijden. Je zult meteen verschil merken. Was hier althans wel. Al hebben wij andere hoefschoenen. Er is verschil van dag en nacht.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:40

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:39

Ik heb sinds kort flex boots en ik ben er zo blij mee. Net 4 dagen in de bossen rondgecrossed. Geen schuurplekken, geen gedraai en ze blijven ook in een harde galop perfect zitten.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:44

Die zien er ook leuk uit. Horen die bovenaan zo los te zitten?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:58

misschien dat ik eroverheen heb gelezen.

zijn hoefschoentjes ook mogelijk voor paardjes die erg gevoelig zijn en bvb peesjes al niet accepteren?
helaas een pony met lastige hoefjes dus zat aan zoiets te denken.
(ik zoek kleine schoenen voor een mini appa trouwens, ik ge vanavond meten)

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:37

marley93 schreef:
Ik heb nu Equine Fusions, en een van de redenen dat ik naar andere schoenen wil overstappen is inderdaad dat mijn paard er vrij lomp mee loopt.

Vind ik ook, ben overgestapt naar Scoot Boots.
Natuurlijk zullen er ook paarden zijn waarbij de hoefvorm niet past bij de Scoots, maar omdat ze ook smalle (Slim) versies hebben, en de schoenen door verhitting aan de hoefballen nog wat aan te passen zijn, hebben ze best een groot bereik.
Bij andere modellen zal dat veel preciezer komen (ervaring met Equine fusion, Renegade Viper, Eaysboot Glove en Old Mac G2)
De zolen van de moderne Equine Fusion zijn wel heel fijn overigens.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:39

Art_Ificious schreef:

Ja die horen zo te zitten. Wij hebben ze zelf ook. En hier zitten ze ook losjes. Het gaat om de gaiters dat die goed vast zitten.
Afbeelding
Dit zijn die bij onze fjord

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:04

Maar let op dat je de flex boots niet te los doet bovenaan (snug but not tight staat in de handleiding, dus ik doe ze altijd met vinger ertussen strak, zodat ze zonder die vinger goed aansluiten maar niet strak zitten), ik had een keer de schoen niet zo heel strak en die schoot uit bij versnellen op asfalt (weg oversteken). Op de foto's hierboven ziet het er goed uit!

Oh ja, als er iemand geïnteresseerd is in maat 2 scoot boots, ik heb er nog een stel nauwelijks gebruikte staan O:)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:56

Art_Ificious schreef:

Ik heb en een passer erbij gehad. Die gaf aan dat ze juist niet te stak moeten zitten want ze moeten hun stap nog kunnen maken.

Ik ben 1 keer de schoen verloren maar det kwam omdat meneer erop stond. Normaal zou hij dan zijn ijzer afgetrapt hebben. Nu dus alleen de schoen af.