Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DiantaM schreef:Wat naar TS..
Hko hoeft geen einde te zijn, maar gezien jouw verhaal van hoe slecht hij lichamelijk loopt en de blessures die hij al heeft gehad.. dat lijf kan dit niet. En wellicht zou anders trainen het verbeteren, maar wil je je zelf altijd afvragen of een paard pijn heeft, bij elke stap die je zet? Dat heb ik persoonlijk nooit gewild.
Elisa2 schreef:Van HKO krijgen ze ook vaak ongelijke voeten, en je ziet wisselende kreupelheid maar wel altijd kreupel als de ontsteking op speelt. Veel struikelen ook vaak..weet niet of de TS dat herkent?
Het is sowieso moeilijk wat te zeggen van achter het beeldscherm zonder beeldmateriaal. Ik denk dat het goed is om iig een second opinion te doen en de voeten uit te verdoven om te kijken of het dier dan beter loopt. Van pijn in de benen krijgen ze ook vaak pijn in de rug, maar andersom kan ook voorkomen zeker als een paard ook op de voorhand en scheef erbij loopt. Het is een lastige puzzel soms.
_Penotti schreef:Elisa2 schreef:Van HKO krijgen ze ook vaak ongelijke voeten, en je ziet wisselende kreupelheid maar wel altijd kreupel als de ontsteking op speelt. Veel struikelen ook vaak..weet niet of de TS dat herkent?
Het is sowieso moeilijk wat te zeggen van achter het beeldscherm zonder beeldmateriaal. Ik denk dat het goed is om iig een second opinion te doen en de voeten uit te verdoven om te kijken of het dier dan beter loopt. Van pijn in de benen krijgen ze ook vaak pijn in de rug, maar andersom kan ook voorkomen zeker als een paard ook op de voorhand en scheef erbij loopt. Het is een lastige puzzel soms.
Hier gaf de DA juist aan dat ongelijke voeten, dus het stijle graasvoetje vaak samen gaat met een HKO.
Niet dat de HKO het stijl/smallere voetje geeft.
Bij mijn paard kwam het er dan ook al uit met een rontgen keuring toen hij zo uit de opfok kwam.
Ik denk wel dat recht richten altijd belangrijk is, maar eentje een bemerking aan die voorvoetjes wel extra extra belangrijk.
Voor ts denk ik dat ik niet teveel meer zou gaan verzinnen.
Hij heeft al lange tijd last.
Dat is niet te vergelijken met een die slecht is op de foto maar goed loopt.
Rocamor schreef:Ik heb een paard gekend dat ook hko had. Die heeft nog heel wat jaren goed gelopen en kon gewoon gereden worden.
Mbt de rug, mijn Rocamor is/was (leeft nog maar hoeft enkel nog de kaken te trainen door de weide kaal te houden), liep bij iets druk op de rug gelijk in telgang. Die kon ook in 1 koude nacht al zijn (rug)spieren kwijtraken of tig kg afvallen. Die is hypermobiel en daardoor ook zo lastig met het rijden of voor zichzelf. Ik herken dus wel veel in wat je schrijft. Overigens is mijn paard met hals en rug op de foto geweest. Hij had ergens ietwat weinig ruimte tussen de wervels. Maar volgens de veearts was dat niet vreemd met een paard van 17 en zijn bouw.
Ik zóu je willen aanraden toch eens te verdiepen in pssm.
En volg je gevoel. Wat voel / denk Jij?
Laibadji schreef:Het wordt hier letterlijk een mindf*ck
Mijn vaste DA heeft de foto's ook bekeken samen met een collega DA. Hun conclusie: hoefkatrol kan geen probleem zijn aangezien hij niet mankt. Er zijn veel paarden met hoefkatrol die perfect in de hogere sport mee draaien!
Hier word ik dus gillend gek van.
De ene zegt niet meer rijden, de andere zegt geen probleem.
Hij heeft ooit een week mank gestaan omdat hij met de voorvoet een springbalk aantikte bij het balkjes draven. Was dit de hoefkatrol of niet?
De rug blijft ook in mijn maag zitten. Spieren op de rug zijn een utopie.
Het is toch niet normaal dat je paard weken in de lappenmand ligt omdat iemand er iets harder op gaat zitten. Dan moet alle manegepaarden toch buiten strijd zijn?
En dan alle osteo die dringend was, het manken op de achterhand...
Mijn DA denkt nu eerder aan problemen aan het bewegingsapparaat van de achterhand. Bv sprong of heup/ bekken...
Zij komt nu woensdag of donderdag kijken. Ik moet dan eens rijden waar zij bij is zodanig dat ze hem kan zien werken.