Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:22

Weidebloem schreef:
Joman: dat beweer ik ook niet en heb inmiddels ook genoeg van je negatieve houding in dit topic.

Mooi, dan tem je erop toch?
Je bericht is voor wat betreft inhoud gewoon niet interessant, aangezien je niets afweet van transfauneren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 09:59

ik heb me er eens in verdiept omdat mijn merrie echt zomaar waterdunne diarree heeft met voer verandering.
maar schijnt dat als je resultaat wil van mest voeren je dit echt vrij lange tijd wel dagelijks moet doen.

als je engels een beetje goed js raad ik je echt aan om dit helemaal door te lezen:
https://www.researchgate.net/publicatio ... rspectives

en dit

https://www.researchgate.net/publicatio ... directions

voordroog kan echt heel mooi spul zijn en wij geven het ook.
maar niet elk paard heeft net de goede vertering er voor en dan kun je die dunne mest met waterstraaltje krijgen.
hier lopen er ook een paar die dat dan hebben
wat helpt?
2e snee, kort fijn hooi, met veel blad en weinig stengel geven.
staan ze gegarandeerd binnen 2 dagen op perfect mooie mest zonder waterstraaltjes.

probeer dat gewoon eens een paar dagen?
mocht dat echt niks doen kun je altijd nog wat anders proberen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:17

Moderatoropmerking:
Inmiddels heb ik het hele topic doorgenomen nadat ik een flinke buts TEMS open zag staan. Ik heb kritisch gekeken en het is veel heen en weer gedram. Met daarop natuurlijk reacties over en weer. Dit terwijl het topic juist heel interessant zou kunnen zijn.
Bij deze het uitdrukkelijke verzoek om persoonlijke sneren achterwege te laten, je te houden aan het onderwerp, meningen van anderen te respecteren om het zo voor een ieder prettig te houden.

PSvanLot

Re: Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 12:39

Via pm heb ik een aantal mooie ervaringen gekregen van mensen die het op aanraden van de veearts zo gedaan hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:28

Ik vind het allemaal zo gek nog niet. Veulens eten immers in hun begin stadia ook de mest van hun moeder voor hun darm flora. Dat zijn geen hele hopen die ze opvreten maar telkens een beetje.
Ook oudere paarden willen wel eens wat keutels vreten. Zal ook niet voor niks zijn.
Ik denk dat je best kunt proberen het door voer te mengen. Desnoods door een slobber.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:30

Kun je geen gewoon hooi geven? Vermoed dat dat mestwater komt door de voordroog

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:30

Mega interessant TS maar is 1 mest bal dan genoeg?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:54

Interessant plan. Sloopt een paardenmaag de nieuwe darmflora die in een mestbal/mestwater zit niet? Zou me kunnen voorstellen dat het anders logischer is om het voorbij de maag te brengen, maar dat is dan niet zelf te doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 16:51

Astorga schreef:
Interessant plan. Sloopt een paardenmaag de nieuwe darmflora die in een mestbal/mestwater zit niet? Zou me kunnen voorstellen dat het anders logischer is om het voorbij de maag te brengen, maar dat is dan niet zelf te doen.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je het verder dan de maag kunt brengen? Dan valt met een gewone scopie denk ik al wel mee.
Voer verblijft bij een paard niet heel lang in de maag.

Om degene die het interessant vinden een update te geven. Ze eet het niet graag, maar het prutje van gisteren is grotendeels opgegaan. Vandaag weer gegeven en toen at ze er een paar hapjes van, ze had helaas net een grote bult voordroog gekregen en daar al goed van gegeten.
Ik heb het goed vochtig gemaakt zodat ze het later nog kan eten.
Ben benieuwd morgen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:56

Lukasje schreef:
Ik heb het ooit bij een veulen geweten dat er door de DA mest “opgegoten” werd van een gezond paard, maar dat was dus met een sonde rechtstreeks in de maag.

Ik vraag me af of een paard zo maar eender welke mest van een ander paard zal opeten?

De mest van mijn paard wordt regelmatig gegeten door haar weidegenoten. En die staan er dan uitgebreid op te smakken.
Maar ze pakken alleen verse mest, niet mest die er al een half uur ligt bijvoorbeeld.

Mest om de darmen op orde te brengen is dus niet heel vreemd. Maar mooiste is als ze zelf die keuze kunnen maken en de juiste mest voor Zichzelf kunnen opzoeken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 17:11

Dat zou zeker het mooiste zijn maar dat gaat helaas niet.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:22

Ben je al bekend met het supplement natural Digest? Is speciaal om de darmflora te herstellen/ in balans te brengen. Succes met je paard

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:50

Ik ben wel benieuwd hoe nu met je paard gaat TS

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 10:01

havermout schreef:
Ben je al bekend met het supplement natural Digest? Is speciaal om de darmflora te herstellen/ in balans te brengen. Succes met je paard

Daar heb ik de afgelopen week wat onderzoek naar gedaan en gesproken met de ontwikkelaars. Het is naar me onderweg.

Chesss schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe nu met je paard gaat TS

Het gaat mondjesmaat beter. De mest blijft wisselend, maar ze zit wel super glanzend in haar vel. Ook vind ik dat ze aan blijft komen.

Het mest voeren is een paar dagen goed gegaan, daarna at ze het niet meer. Zelf denk ik niet dat het te wijten is aan de mest maar aan de slobber waar ze echt helemaal niks aan vindt. Ze eet het zonder toevoegingen ook niet. Tis sowieso een zeer matige eter. Met alles.

In overleg met de veearts staat ze nu op een kuur Omeprazol en zandweg brokjes. Daar ben ik vandaag een week mee onderweg. We zullen zien wat dit gaat brengen. We gaan er gewoon veel geduld mee hebben.

De zandwegbrokjes vindt ze uiteraard ook niets aan, ook al geeft de fabrikant 100% smaakgarantie, ze probeert ze te laten liggen, ook als ze door haar brokken zitten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:29

Van een vriendin weet ik dat paarden in bijv. Portugal bij een paardenopvang ook wel geholpen worden met mest van een ander paard geven en daardoor de darmflora weer te verbeteren. En dat schijnt verbluffend goed te werken. En zelf heb ik wel meegemaakt dat een veulen mest van de moeder ging eten. Instinctief weten veulens kennelijk toch dat daar goede stoffen in zitten als ze zelf aan de dunne zijn.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:38

Zelf heb ik in geval van paard met mestwater hele goede ervaring met bijvoeren van Hartig Lucerne Digest. Een halve emmer per dag en weg mestwater, superspul.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 10:42

Hobbyhorse schreef:
Zelf heb ik in geval van paard met mestwater hele goede ervaring met bijvoeren van Hartig Lucerne Digest. Een halve emmer per dag en weg mestwater, superspul.

Daar heb ik me ook over ingelezen, maar lees dat de kwaliteit nogal wisselt en er veel harde stukken in zitten?
Met mijn kieskeurige eter vind ik het wat moeilijk om aan te schaffen, zonde als ze het niet eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:45

Als je bezig bent met Omeprazol, zou ik me heel goed inlezen. Niet voldoende afbouwen kan problemen veroorzaken of verergeren. Zoals ik al zei: gastro brokken van Havens en goed hooi. Je bent zometeen zoveel rommel in je paard aan het stoppen en zoveel dingen tegelijk aan het proberen, dat je niet meer weet wat helpt. Maar ok.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 10:52

Joman schreef:
Als je bezig bent met Omeprazol, zou ik me heel goed inlezen. Niet voldoende afbouwen kan problemen veroorzaken of verergeren. Zoals ik al zei: gastro brokken van Havens en goed hooi. Je bent zometeen zoveel rommel in je paard aan het stoppen en zoveel dingen tegelijk aan het proberen, dat je niet meer weet wat helpt. Maar ok.

Volgens mij bepaald mijn veearts wat goed is voor mijn paard en niet jij.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:58

Hobbyhorse schreef:

Klopt, het kan prima met mestwater. Je hoeft geen vaste mest te voeren.
Als je een paar mestballen in warm water weekt en dat een uurtje laat staan en dan het mestwater afgiet en door iets lekkers voert zoals bijv. de Lucerne digest dan eten de meeste paarden het zo op. Geef het bijv. een aantal dagen of een weekje als kuur.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:37

PSvanLot schreef:
Hobbyhorse schreef:

Daar heb ik me ook over ingelezen, maar lees dat de kwaliteit nogal wisselt en er veel harde stukken in zitten?
Met mijn kieskeurige eter vind ik het wat moeilijk om aan te schaffen, zonde als ze het niet eet.

Ik heb niets gemerkt van wisselende kwaliteit , er zitten wat kleine brokjes in wat waarschijnlijk geperste Lucerne of zo is? Zo’n zak is niet duur en ze eten het erg graag vind ik, als het helpt is het een erg goedkope oplossing. Ook moeten ze veel kauwen om het op te eten.

@Henny_w Sorry als ik me slecht heb uitgedrukt maar ik voer De Hartig digest aan een paard wat heel snel en hardnekkig last had van mestwater, ik doe géén mestwater of mest door dat voer.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:41

Hebben ze bij ons op stal ook gedaan, werkte goed.
Mestbal + appelmoes + slobber mengseltje en dan ging het er prima in, paard is er erg van opgeknapt destijds.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:44

henny_w schreef:
Van een vriendin weet ik dat paarden in bijv. Portugal bij een paardenopvang ook wel geholpen worden met mest van een ander paard geven en daardoor de darmflora weer te verbeteren. En dat schijnt verbluffend goed te werken. En zelf heb ik wel meegemaakt dat een veulen mest van de moeder ging eten. Instinctief weten veulens kennelijk toch dat daar goede stoffen in zitten als ze zelf aan de dunne zijn.

Veulens doen dat vooral omdat de moeder veilige planten eet en zij zo die planten kunnen leren eten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:03

Hobbyhorse schreef:
@Henny_w Sorry als ik me slecht heb uitgedrukt maar ik voer De Hartig digest aan een paard wat heel snel en hardnekkig last had van mestwater, ik doe géén mestwater of mest door dat voer.

Okee, dan heb ik het verkeerd begrepen ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 19:12

Een update voor wie het interessant vind.

Via via advies gekregen
Natural'Digest te geven. Zou zeker wat voor haar darmen en mest kunnen doen.
Na flink overleg met oa de producenten besloten het te gaan geven. Het beloofd gouden bergen en daardoor was/ben ik er wat sceptisch over maar volgens de veearts zitten er geen kwade producten in.

Met deze ontwikkelingen maken ze reclame. Mijn paard ziet er niet super slecht uit, maar valt in de categorie van dag 0.
Afbeelding

Op 16 juni de pot binnen gekregen en gaan voeren. 2 schepjes brokjes per dag. Ikzelf dacht redelijk vlug al iets verbetering te zien, maar dat wil je natuurlijk ook heel graag.

Dit was een beeld wat ik de afgelopen weken regelmatig gezien heb. Het was uiteraard niet altijd zo dun, maar nooit super mooie ballen.

Dit was redelijk uniek, vandaar de foto.
4 juni
Afbeelding

Vandaag ben ik het 10 dagen aan het voeren en tijdens het wandelen ging ze mesten.

Afbeelding

Ik hoop dat dit zo blijft! Dan hebben we een slag gewonnen.