Insuline resistent of pssm?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 09:54

Popstra schreef:
ElskaIsland schreef:
Ik zag een leuk paard op fb, een quarter ruin van 11. Ik vroeg of hij op pssm getest was. Toen kreeg ik als antwoord; nee hij is 11 en ruin, daar testen we niet meer op. Dat is toch raar? Ik las dat pssm 1 zich bij quarters vroeg uit, rond 3 jaar... maar het lijkt me dat er uitzonderingen zijn?

Ondertussen ben ik al aardig nerveus voor de uitslag van morgen.

Dat is helemaal niet raar. Ik heb quarters en dat zijn ook ruinen dus die gaan.niet voor nakomelingen zorgen van 11 en ouder die vanaf hun 3e in de sport hebben gelopen. Die zijn daar ook nooit op getest want dat gebeurde 11 jaar terug niet standaart zoals nu en hebben nergens last van dus waarom zou je die nog laten testen??[/quote

Omdat pssm 2 nog kan? Mijn paard is ook bijna 11?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:00

Ik heb een tinkerruin van 13.
Die is ook niet getest.
Hij heeft geen klachten dus waarom testen?
Zou ik die verkopen mag de koper testen, ik ga het niet doen.

Mijn tinkermerries die nog jong zijn zijn wel getest.
Reden daar kunnen veulentjes mee gefokt worden. En nu is pssm1 bekend.
Gelukkig zijn ze pssm1 vrij. En dat was ook handig toen ik 1 van hen verkocht.

ElskaIsland

Re: Insuline resistent of pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 17:15

Nog niet alle uitslagen waren binnen... Ze liep achter erg stijf vandaag, spieren voelden ook strak. Gister voelde ze losser En liep ze ook beter; vrolijker...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:04

ElskaIsland schreef:
Nog niet alle uitslagen waren binnen... Ze liep achter erg stijf vandaag, spieren voelden ook strak. Gister voelde ze losser En liep ze ook beter; vrolijker...

Staat ze nog op het gras?

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 22:33

Agossie schreef:
ElskaIsland schreef:

Staat ze nog op het gras?

Ja... ik dacht; ik wacht uitslagen af. En daarbij... anders staat ze helemaal alleen in haar box En de rest in de wei...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:41

Misschien moet je dan toch die stap zetten om haar alleen in de box te zetten, want ik denk niet dat weidegang haar goed doet... Misschien heb je een stalgenoot die zijn of haar paard erbij wil zettem tijdelijk? Of misschien kun je een paddock creëeren? Weidegang zou ik dus per direct stopzetten. Er zaten de afgelopen ook dagen veel suikers in het gras.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 07:11

Agossie schreef:
Misschien moet je dan toch die stap zetten om haar alleen in de box te zetten, want ik denk niet dat weidegang haar goed doet... Misschien heb je een stalgenoot die zijn of haar paard erbij wil zettem tijdelijk? Of misschien kun je een paddock creëeren? Weidegang zou ik dus per direct stopzetten. Er zaten de afgelopen ook dagen veel suikers in het gras.

Ja dat t gras weer ‘rijker’ is na de regen. Ik ga maar hard op zoek naar een andere plek... want er zijn niet zoveel mogelijkheden, denk ik.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:53

Als de keuze wei of stal is, en niets ertussen, dan ben ik inderdaad bang dat er weinig anders opzit om een plek zoeken met een (grote) paddock of paddock paradise zonder weidegang. Ik kwam met mijn IR pony en shetten ook niet weg met de normale pensionstallen. Ze staan nu op een PP.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:22

Bij zulke paarden alleen keuze wei of stal is net wat te beperkt denk inderdaad.
Die van mij staat de ochtend in de paddock, de middag met graasmasker in de wei en avond weer in de paddock en dat gaat goed.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 17:44

Nou. Ik belde, want ze had weer een soort ‘aanval’, apathisch en niet eten op de wei. Eenmaal op stal meteen eten en praatjes. Da gebeld, meteen uitslagen. Las ze zo op: IR. belt ze later op, nee toch geen IR... verkeerd geïnterpreteerd! Nu toch pssm ingezet. Duurt 20 werkdagen... en ze mag idd niet meer op de wei.
Vanmorgen bij stal geweest waar ze zomer b winter in paddock kan. Paddock paradise ook gezien , maar te ver weg helaas. Dus maar snel verhuizen...
herkennen jullie zo’n aanval? Later was er niets meer aan de hand.... of niets is overdreven, naar maar ze was weer alert en ‘aanwezig’, liep goed. Hoeven iets warm, verder geen tekenen van hoef bevangenheid. Hoeven gekoeld... Bizar dit allemaal. Het is de afgelopen 1,5 week wel raak. Daarvoor eigenlijk niets groots.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:30

Ga naar het PSSM forum op Facebook en leg daar uit wat je ziet en meemaakt; daar kunnen ze je zeker adviseren. Op Youtube staan veel filmpjes van PSSM paarden bijv. https://www.youtube.com/watch?v=XHce2pEitEE
Sterkte

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:33

De test is intestuurd, gewoon even afwachten nu en ondertussen beginnen met afvallen, dat moet sowieso gebeuren toch?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:01

Kunnen ze ook pssm hebben zonder echt die aanvallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:24

Ja, daarom merken heel veel tinker eigenaren niet dat hun paard pssm1 heeft, die worden dan als dwars en lui bestempeld. Eerst maar even afwachten toch?
Kan uiteindelijk van alles zijn helaas.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:01

Cowgirl schreef:
Kunnen ze ook pssm hebben zonder echt die aanvallen.

Die van mij heeft PSSM2 en ook geen echte aanvallen

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:39

Nu staat ze op de wei met graasmaker. Ze vindt het niks, MAAR ze eet niks (wil het niet snappen) en loopt lekker heen en weer. Goed voor haar gewicht ;) En ze voelt weer normaal, loopt ook goed.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:43

Ze moet wel ruwvoer kúnnen eten, dus zo arm mogelijk hooi, anders kan ze maagzweren krijgen. Nu is het voor een uurtje of 3 à 4 niet zo erg, hoor.

Goed dat je in ieder geval een tijdelijke oplossing hebt gevonden, ook al is deze niet ideaal.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 13:30

Agossie schreef:
Ze moet wel ruwvoer kúnnen eten, dus zo arm mogelijk hooi, anders kan ze maagzweren krijgen. Nu is het voor een uurtje of 3 à 4 niet zo erg, hoor.

Goed dat je in ieder geval een tijdelijke oplossing hebt gevonden, ook al is deze niet ideaal.

Ze gingen weer op tijd naar binnen vandaag vanwege de regen. Ik ga haar verhuizen binnenkort.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:02

ElskaIsland schreef:
Nu staat ze op de wei met graasmaker. Ze vindt het niks, MAAR ze eet niks (wil het niet snappen) en loopt lekker heen en weer. Goed voor haar gewicht ;) En ze voelt weer normaal, loopt ook goed.

Dat leren ze wel.
1 van mij was ook echt zo'n eigenwijze die dan maar niks at.
Na 3 uur heb ik een pluk hooi gegeven voor zijn maag en kap weer op.
Denk maar dat hij na een tijd at hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:24

Ze moeten het echt leren een graasmasker, dat is even tijd aan besteden.
Ik heb een aantal weken voordat ze hier de wei op gingen geoefend ‘s avonds eventjes aan de hand.
Snoepje en gras door het gat geven bij het om doen en even helpen het gras vinden door het gat,
Dan raken ze niet gefrustreerd en gaat het daarna op de wei probleemloos.
Dan wordt het gewoon een soort slow feeder op de wei.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:55

Nouvel schreef:
Ik heb een aantal weken voordat ze hier de wei op gingen geoefend ‘s avonds eventjes aan de hand.
Snoepje en gras door het gat geven bij het om doen en even helpen het gras vinden door het gat,

Tenzij je een fjord hebt...die hoeven dat niet te leren :D

Ik ga mijne toch maar laten testen...al zal het alleen maar zijn om de twijfel weg te nemen.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 20:09

Cowgirl schreef:
Nouvel schreef:

Tenzij je een fjord hebt...die hoeven dat niet te leren :D

Ik ga mijne toch maar laten testen...al zal het alleen maar zijn om de twijfel weg te nemen.

Sterkte cowgirl! Ik hoop voor je op t beste!

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 21:01

Vandaag eindelijk uitslag! Geen pssm1. Nu ben ik aangesloten bij pssm forum op fb en die zeggen: testen op pssm2! Da zegt dat t niet nodig is nu, omdat m’n paard ontzettend is opgeknapt van de verhuizing; paddock paradise met onbeperkt arm hooi... ik ga eerst proberen langzaam training op te pakken en te hopen dat ze gewoon gevoelig is voor suikers... als het niet lukt, zal ik alsnog testen op pssm2 en verder.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:38

Fijn dat het geen Pssm1 is. Tinkers zijn bijna allemaal gevoelig voor suikers. De ene wat meer dan de andere. Veel plezier op de nieuwe stalling. Klinkt in elk geval heel goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:59

Fijn dat je weet dat het in ieder geval geen PSSM1 is!
Ik heb toen gelijk allebei laten testen in 1x omdat ik zekerheid wilde hebben op allebei.

Nu je paard verbetert op de omstandigheden zou je het inderdaad eerst even aan kunnen kijken.
Als je blijft twijfelen zou ik verder testen.