Merrie te vaak hengstig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:11

anjali schreef:
bigone schreef:
Haal er een dierenarts bij om uit te sluiten dat er iets aan de hand is en heeft ze dit altijd gehad? Je kunt , heel ouderwets, ook nog de knikkermethode toepassen . Zal voor de merrie ook niet prettig zijn om om de tien dagen hengstig te zijn.

Ik zou geen knikkers of zo in je merrie stoppen!!Ik heb ooit gelezen dat Arabieren in de woestijn stenen in de baarmoeder van hun kamelen zouden doen om te voorkomen dat ze tijdens lange karavaantochten drachtig zouden worden. Maar dat zal dat toch ook geen invloed op de hengstigheid hebben maar alleen innesteling van een embryo voorkomen.Niet doen,en stel dat je nog eens met haar wil fokken,of haar verkopen?Krijg je die knikker er dan weer uit??Ze kan er wel ziek van worden.

Als je niet weet waar je het over hebt, hou dan je mond.

Mits goed toegepast kan een knikker een passende oplossing zijn. Of dat in het geval van TS ook zo is, kan een dierenarts beter beoordelen dan een Bokker......

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:23

Sizzle schreef:
Iedere merrie staat gemiddeld om de 21 dagen hengstig. Hoezo is dat niet fijn voor ze?
Daarnaast is Regumate ontzettend duur, dat geld zou ik liever in een beter passende stalling investeren.

Nee, een merrie staat niet OM de 21 dagen hengstig. De totale cyclus duurt gemiddeld 21 dagen. Dat betekent dus dat een merrie OM de twee weken hengst.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:25

hoogendroog schreef:
Sizzle schreef:
Iedere merrie staat gemiddeld om de 21 dagen hengstig. Hoezo is dat niet fijn voor ze?
Daarnaast is Regumate ontzettend duur, dat geld zou ik liever in een beter passende stalling investeren.

Nee, een merrie staat niet OM de 21 dagen hengstig. De totale cyclus duurt gemiddeld 21 dagen. Dat betekent dus dat een merrie OM de twee weken hengst.

Als je alles gelezen had, dan had je dit niet hoeven posten ;)

Citaat:
Een hengstigheid duurt 5-7 dagen, een cyclus tussen 18-24 dagen dus in een korte cyclus kan een paard dus na het eind van de hengstigheid 11 dagen later weer hengstig staan zonder dat dit abnormaal is.

TS, groot gelijk dat je er voor de zekerheid even naar laat kijken en niets overhaast doet.

anjali

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:53

@Ikke: Als je denkt dat ik geen gelijk heb,lees dan op Google maar eens het artikel op Veearts.nl: Lastige hengstige merrie. Daar staat door deskundigen precies beschreven wat ik hier al zei.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:06

Sizzle, als je alles had gelezen, had je mijn reactie aan het begin van dit topic ook gelezen. Jij schrijft dat de een merrie om de 21 dagen hengst. Bokt heeft het toch al zo moeilijk om te begrijpen hoe de cyclus van een merrie verloopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:29

Prima.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 01:30

anjali schreef:
@Ikke: Als je denkt dat ik geen gelijk heb,lees dan op Google maar eens het artikel op Veearts.nl: Lastige hengstige merrie. Daar staat door deskundigen precies beschreven wat ik hier al zei.

Je moet ook niet uitgaan van 1 artikel of een aantal deskundigen als je ze verder niet kent. Iedereen kan wat schrijven, maar er zijn heel veel paarden en elke situatie is anders en elk dier is anders. Geen enkele veearts heeft ze allemaal gezien.

Dit gaat niet om de hengstigheid zelf, maar vooral om de problemen op deze plek daardoor.

Je moet altijd iets lichamelijks uitsluiten, maar daarna gewoon laten wennen aan elkaar. Mijn merrie is nu 3e dag hengstig. Als ze klaar is en ik zet haar in een nieuwe groep met nieuwe ruinen, is ze 100% zeker gelijk weer hengstig en zal het weer 3x heel heftig zijn.
Door haar elke keer uit de groep te halen, zou dat alleen maar langer duren.

Dat is geen studie, dat is kijken naar paarden, jaar in, jaar uit en dan vooral kijken wat ze onderling doen. Mensenw eten en zien lang niet alles.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 16:13

Update: dierenarts is geweest.
Ze heeft haar eerst opgevoelden daarna een echo gemaakt. Maar alles ziet er normaal uit ze is gewoon gezond vanbinnen en buiten. Maar nu heb ik opties gekregen van de DA die zijn 1. Nog wat andere supplementen proberen 2. Regumate en dan eerst kleiste maat flacon voor 18 dagen proberen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:19

Nou dat is in iedergeval goed nieuws dan :)
Wat je kiest is aan jou, ik zou voor optie 3 gaan, maar jij bent degene die er dagelijks mee te maken hebt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:00

Optie 3 verhuizen of optie 4 merries bij elkaar zetten op een eigen stuk.

Dan hoef je geen medicijnen te gebruiken die je paard niet nodig heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:42

chevellaenik schreef:
Update: dierenarts is geweest.
Ze heeft haar eerst opgevoelden daarna een echo gemaakt. Maar alles ziet er normaal uit ze is gewoon gezond vanbinnen en buiten. Maar nu heb ik opties gekregen van de DA die zijn 1. Nog wat andere supplementen proberen 2. Regumate en dan eerst kleiste maat flacon voor 18 dagen proberen.

Ik zou in ieder geval je stalgenoten de rekening presenteren van de supplementen. ZIJ zijn degenen die een probleem maken.....

Gezien ze dat niet zullen doen, zou ik ook voor optie drie kiezen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 20:53

Ik vind t wel makkelijk om de andere stalgenoten de schuld te geven, maar stel je nou eens voor dat je daar al 10 jaar staat en nog nooit iets mee hebt gemaakt. Dan komt er een nieuwe merrie in de wei, die vervolgens alles op stelten zet. Want TS kan wel geen last hebben van het gedrag van haar paard, maar de andere paarden kunnen ook veranderen van gedrag. En vergis je ook niet in het risico voor die paarden wanneer TS dr paard wel ineens af zou slaan etc. En de stalhouder krijgt vervolgens ook iedereen op zn dak.

Ik zeg niet wie goed of fout zit, maar ik wil alleen zeggen dat ik alle 3 de partijen wel snap.
TS wil gewoon een fijne stalling, net zoals de andere pensionklanten en de stalhouder dat willen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:34

Rambogirl schreef:
Ik vind t wel makkelijk om de andere stalgenoten de schuld te geven, maar stel je nou eens voor dat je daar al 10 jaar staat en nog nooit iets mee hebt gemaakt. Dan komt er een nieuwe merrie in de wei, die vervolgens alles op stelten zet. Want TS kan wel geen last hebben van het gedrag van haar paard, maar de andere paarden kunnen ook veranderen van gedrag. En vergis je ook niet in het risico voor die paarden wanneer TS dr paard wel ineens af zou slaan etc. En de stalhouder krijgt vervolgens ook iedereen op zn dak.

Ik zeg niet wie goed of fout zit, maar ik wil alleen zeggen dat ik alle 3 de partijen wel snap.
TS wil gewoon een fijne stalling, net zoals de andere pensionklanten en de stalhouder dat willen.

Dit idd.
Alsof je nou supplementen voor een ander zijn paard moet betalen omdat die de boel op stelten zet :? Ben benieuwd wie van de bokkers dat zou doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:41

Ik zou gewoon zelf gaan en iets zoeken wat bij mijn paard past. Om die reden ga ik sowieso niet snel voor een stal waar maar 1 groep is. Ik heb liever een plek waar meerdere opties zijn, te vaak meegemaakt dat door nieuwkomers een bepaalde combinatie ineens niet meer werkte dan ben ik altijd weer blij dat er flexibele opties zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:38

Ik zou never supplementen betalen, omdat ik dat geen oplossing vindt.

Als ik ergens zou staan, zouden de omstandigheden goed zijn en hoop ik dat de staleigenaar voldoende kennis heeft om een nieuw paard juist te introduceren en het ook tijd te geven.

Dit is gewoon de groep onrustig maken, erin, eruit.........

Het is ene risico, maar dat is het altijd. Ik begrijp heel goed dat een stal eigenaar zich verantwoordleijk voelt. Maar als je bewust bezig bent en in staat bent een stal te runnen, moeten gewoon de omstandigheden zo zijn dat een nieuw paard goed te introduceren is en de stal dit ook correct doet.

Op stallen waar pension klanten de boel gaan runnen, oproeren etc, gaat het vaak niet goed. Je bent baas over je eigen paard, maar staat ergens omdat je vertrouwen moet kunnen hebben in de staleigenaar. Die moet hierin een beleid stellen en dan is het of het 1 of het ander.

Dus Langer ernaast en dan altijd samen of groepen splitsen of je wegsturen, omdat het niet gaat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:10

Ja maar jullie doen alsof het zo simpel is om maar te verhuizen.
In mijn omgeving bvb ken ik exact 1 volpension stal die aan de eis van gemengde groepen van min. 8u pd buiten winter en zomer zou voldoen. En 1 stal waarover ik twijfel, maar waar ik sowieso niet zou staan. En die eerste stal heb ikwel gestaan, maar zijn ook veel dingen die wel anders mochten en was de merriegroep zeer onstabiel. Dus zo evident is het echt niet. (En ja ik zit al 4 jaar in de fb groepen waarin alle stalling aangeboden wordt en was 2j geleden zelf op zoek dus ben echt wel vrij bekend met het aanbod).

Als je nu op een goede stal staat, dan zou medicatie echt wel mijn eerste keuze zijn. Er is immers geen garantie dat het op een andere stal wel goed zou gaan. En lukt het niet, dan kan je toch beslissen te vertrekken. Andersom is moeilijker.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 00:58

Poekkie schreef:
In mijn omgeving bvb ken ik exact 1 volpension stal die aan de eis van gemengde groepen van min. 8u pd buiten winter en zomer zou voldoen. En 1 stal waarover ik twijfel, maar waar ik sowieso niet zou staan. En die eerste stal heb ikwel gestaan, maar zijn ook veel dingen die wel anders mochten en was de merriegroep zeer onstabiel. Dus zo evident is het echt niet. (En ja ik zit al 4 jaar in de fb groepen waarin alle stalling aangeboden wordt en was 2j geleden zelf op zoek dus ben echt wel vrij bekend met het aanbod).

Als je nu op een goede stal staat, dan zou medicatie echt wel mijn eerste keuze zijn. Er is immers geen garantie dat het op een andere stal wel goed zou gaan. En lukt het niet, dan kan je toch beslissen te vertrekken. Andersom is moeilijker.

Er is een heel groot gebrek aan goede stallen.

Maar feitelijk is dat toch te gek voor woorden?? Dan moeten paarden er maar onder lijden dat er niet beter is.........

Ja, dan krijg je weer die standaard reacties als; zo snel lijdt een paard niet of lijden valt wel mee etc etc etc. Maar het is wel lijden, want een paard hoort echt met andere paarden te lopen. En dan hebben we het even niet over alle andere eerste behoeften

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:19

Sizzle schreef:
Ik zou gewoon zelf gaan en iets zoeken wat bij mijn paard past. Om die reden ga ik sowieso niet snel voor een stal waar maar 1 groep is. Ik heb liever een plek waar meerdere opties zijn, te vaak meegemaakt dat door nieuwkomers een bepaalde combinatie ineens niet meer werkte dan ben ik altijd weer blij dat er flexibele opties zijn.

Ik sluit mij hierbij aan.
Als een geschikte pensionstal dan wat lastig wordt

Dan zou ik een oproepje op facebook groepen zetten ,op marktplaats.Dat je een merrie groepje zoekt. Zo kom je wel eens terrecht bij een particulier of kleinschalige stal.
En zo in ieder geval wat proberen voor je paardje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:05

Poekkie schreef:

TS gaf aan dat er in de buurt nog een andere stal is.

En op een andere stal waar ze de merries en ruinen in verschillende groepen laten staan heb je dit probleem in ieder geval niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:26

Het is niet gegarandeerd, dat de merrie in een merriegroep dit gedrag niet vertoont. Ik zou het zelf wel als eerste proberen, wellicht zwakt het toch wat af. Verder vind ik het niet abnormaal om, als het gedrag dan niet minder wordt, hier medicatie voor te geven. Ze zit zichzelf er mee in de weg. Als het een hengst zou je hem ook laten castreren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:37

Tessebes schreef:
Het is niet gegarandeerd, dat de merrie in een merriegroep dit gedrag niet vertoont. Ik zou het zelf wel als eerste proberen, wellicht zwakt het toch wat af. Verder vind ik het niet abnormaal om, als het gedrag dan niet minder wordt, hier medicatie voor te geven. Ze zit zichzelf er mee in de weg. Als het een hengst zou je hem ook laten castreren.

Je kunt gedrag ook stimuleren en dat is precies wat er lijkt te gebeuren door de handelwijze van de stalhouder.

Met gestrekt been erin dan: blijkbaar is de stalhouder niet intelligent genoeg om te weten dat hengstig worden een verdedigings- en acceptatiemechanisme van merries is!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:02

Ik kan heel goed begrijpen, dat de stalhouder kiest voor de veiligheid van de andere paarden. Hengstige merries kunnen behoorlijk agressief opdringerig zijn. Een stalhouder bepaalt het beleid, als je het zelf wil bepalen, moet je een eigen stal beginnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:12

Tessebes schreef:

Mijn merrie is echt behoorlijk hengstig en dat zwakt echt af als ze stabieler worden in een groep.

Haar moeder was ook nog steeds heftig hengstig. Maar ze reageren vooral op nieuwe ruinen. Nu is dat gesetteld en zijn moeder en dochter ook heel oke samen.

Door het uit elkaar halen en weer bij elkaar hou je dit in stand. Dat is het probleem.

En ja!! Dat is een risico met paarden van anderen. Dat is ook een probleem.

Zelfde als waar stallen paarden alleen overdag buiten hebben. dan is het naar buiten; vorm maar een kudde. En weer uit elkaar......Dat elke dag opnieuw.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:11

@Superpony: Paarden hebben een goed geheugen en na een nacht op stal kennen ze elkaar echt nog wel de volgende dag.Ik vind dit juist ook fijner omdat ze dan individueel te voeren zijn,medicijnen te geven etc.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:53

anjali schreef:
@Superpony: Paarden hebben een goed geheugen en na een nacht op stal kennen ze elkaar echt nog wel de volgende dag.

Dat lijkt ook.

Mijn paard staat s’Nachts op stal en overdag op de wei en het is een heerlijke rustig groep waar ze in staat.

Zijn juist blij om elkaar de volgende dag weer te zien.