Dikke kroonranden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:37

Jet schreef:
Dat klinkt goed hoor. Toch zou het mooi zijn als ze kunnen achterhalen waarom er zoveel pus gevormd wordt, maar goed dat is dan maar iets voor als de AB niet werkt!

Precies! Ik maak iedere dag foto’s van haar neus. In de ochtend en avond. Ook na inspanning, zo kan ik het hopelijk goed in de gaten houden.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:46

Jet schreef:
Dat klinkt goed hoor. Toch zou het mooi zijn als ze kunnen achterhalen waarom er zoveel pus gevormd wordt, maar goed dat is dan maar iets voor als de AB niet werkt!

Om hier eventueel een antwoord op te krijgen is er bloed afgenomen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:45

Goed dat je naar de kliniek geweest bent !
Gelukkig dus geen hoefkanker.

Benieuwd hoe die voorhoofdsholte ontsteking evolueert met de antibiotica. Hopelijk doet het wat !

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:06

Madelief_wk schreef:
Jet schreef:
Mooi dat je zo doorgepakt hebt! Als zij al niet van dat syndroom gehoord hebben, is het niet gek dat wij het ook niet kennen ;) . Wel fijn dat het geen hoef-/straalkanker is, dat is ook een vreselijk iets.
En voor wat betreft die voorhoofdsholteontsteking, hebben ze heel goed naar het gebit gekeken en zijn ze met zo'n cameraatje via de neus gaan kijken? Soms krijg je dat als er een gebroken kies achterin zit die over het hoofd gezien is door een "gewone' paardentandarts, soms is er iets anders naars aan de hand waardoor er zoveel pus gevormd wordt. Hebben ze niet voorgesteld om die holte te spoelen?
Hopelijk slaat de prednison aan en wordt het minder en verdwijnt het uiteindelijk.

De dierenarts zei dat hij verder niks aan de kiezen zag. Ze hebben voorgesteld te spoelen als de antibiotica echt niet aanslaat. We proberen het dus eerst met de antibiotica als dat niet lukt gaan ze een gaatje in haar schedel maken en inderdaad de ontsteking weghalen.

Ik zou me toch eerder druk maken om de hoeven. Als dat niet te herstellen is dan is zo'n dure operatie van een gaatje in de schedel ook zonde van het geld. Maar misschien loop ik nu op de zaken vooruit....

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:13

De dierenarts zei dat hij verder niks aan de kiezen zag. Ze hebben voorgesteld te spoelen als de antibiotica echt niet aanslaat. We proberen het dus eerst met de antibiotica als dat niet lukt gaan ze een gaatje in haar schedel maken en inderdaad de ontsteking weghalen.[/quote]
Ik zou me toch eerder druk maken om de hoeven. Als dat niet te herstellen is dan is zo'n dure operatie van een gaatje in de schedel ook zonde van het geld. Maar misschien loop ik nu op de zaken vooruit....[/quote]

Ik maak me druk om beide dingen. Ik moet wachten op de uitslag van het bloed voordat ik iets kan doen. Nogmaals het komt van binnen uit en is dus alleen vanaf binnen te genezen ik kan er vanalles opsmeren maar dat heeft geen zin. Morgen krijg ik de uitslag en bellen we dus nog even met de dierenarts die gaat ons vertellen hoe we de hoeven moeten gaan verbeteren en verzorgen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:18

Humpiedumpie schreef:
Misschien zou je Jos de Mol eens foto’s kunnen sturen. Hij zit regio gelderland. En heeft veel ervaring met “probleemhoeven”. Hij is een natural balance smid.

Dat zou ik iedereen afraden uit persoonlijke ervaring -O-

ruitje

Re: Dikke kroonranden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:24

Hoe is je paard qua gewicht? Valt hij ook af?

Wat gaan ze testen in het bloed?

Ik ben geen DA, maar ik heb een paard gehad wat steeds ziek was, niet aankwam en huid en hoornproblemen had. Die bleek een auto-imuunziekte te hebben.

Ik denk dat het goed is te bedenken dat het 2 verschillende dingen kunnen zijn, maar het ook kan dat het symptomen zijn van 1 ding :)

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:31

ruitje schreef:

Ik ben geen DA, maar ik heb een paard gehad wat steeds ziek was, niet aankwam en huid en hoornproblemen had. Die bleek een auto-imuunziekte te hebben.

Ik denk dat het goed is te bedenken dat het 2 verschillende dingen kunnen zijn, maar het ook kan dat het symptomen zijn van 1 ding :)

Ik weet niet precies wat ze willen testen. Ze willen kijken of er 1 gezamenlijk oorzaak is of niet. Qua gewicht is ze juist het “dikste” wat ze ooit geweest is. Verder is ze kerngezond en ziet ze er super uit. Veel appeltjes op haar vacht!

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:55

Madelief, ze gaan in ieder geval kijken naar ontstekingwaardes in het bloed en ze gaan kijken naar de rode en witte bloedlichaampjes in het bloed

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 17:02

BETUWE schreef:
Madelief, ze gaan in ieder geval kijken naar ontstekingwaardes in het bloed en ze gaan kijken naar de rode en witte bloedlichaampjes in het bloed

Ja, dat wist ik nog hahaha maar kwam er even niet uit.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:05

ruitje schreef:

Hoe is het met jouw paard verlopen qua ziekte

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:00

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 18:02

ruitje schreef:
[ITP] Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

[ [url=m/CnB4SY.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T9HQPI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn merrie is helaas ingeslapen. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat jouw paard dit heeft hoor! Maar meer dat het goed is om ook te blijven denken aan 1 oorzaak voor verschillende vage klachten :)

Jeetje wat sneu! In het bloedonderzoek gaan ze ook kijken of er 1 oorzaak kan zijn. We dachten zelf eigenlijk ook dat het misschien bij 1 oorzaak zou liggen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:06

janderegelaa schreef:
Ik zou me toch eerder druk maken om de hoeven. Als dat niet te herstellen is dan is zo'n dure operatie van een gaatje in de schedel ook zonde van het geld. Maar misschien loop ik nu op de zaken vooruit....

Zo hard zou ik niet van stapel lopen. Coronitis is de algemene term van ontsteking van de kroonranden. Het wordt vaak gezien bij hoefkanker, maar zeker niet altijd. Er is inderdaad nog niet veel over geweten, en het word soms gezien in samenhang met vasculitis, pemphigus en andere aandoeningen van de huid enzo, maar dan zijn er vaak nog andere letsels.

Wie weet is het goed mogelijk dat een chronische ontsteking ergens anders, wel invloed heeft op die kroonranden (zoals die sinusitis?). Persoonlijk vind ik de voeten er ook niet geweldig uitzien, en valt er daar ook nog wel winst te behalen. Sinusitis, al dan niet door een tand, is vaak wel goed te behandelen ook als de tand getrokken moet worden. Qua budget zal het volledig van de eigenaar afhangen, maar ik zou ze nog niet zo snel laten inslapen ivm die kroonranden of de sinusitis.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 18:09

GaelleS schreef:
janderegelaa schreef:

Zo hard zou ik niet van stapel lopen. Coronitis is de algemene term van ontsteking van de kroonranden. Het wordt vaak gezien bij hoefkanker, maar zeker niet altijd. Er is inderdaad nog niet veel over geweten, en het word soms gezien in samenhang met vasculitis, pemphigus en andere aandoeningen van de huid enzo, maar dan zijn er vaak nog andere letsels.

Wie weet is het goed mogelijk dat een chronische ontsteking ergens anders, wel invloed heeft op die kroonranden (zoals die sinusitis?). Persoonlijk vind ik de voeten er ook niet geweldig uitzien, en valt er daar ook nog wel winst te behalen. Sinusitis, al dan niet door een tand, is vaak wel goed te behandelen ook als de tand getrokken moet worden. Qua budget zal het volledig van de eigenaar afhangen, maar ik zou ze nog niet zo snel laten inslapen ivm die kroonranden of de sinusitis.

Inslapen is op dit moment zeker niet de bedoeling. Ze is hartstikke blij. We zijn nog niet klaar met proberen en uitzoeken. We kijken nog naar de uitslag die we maamdag krijgen!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:33

Ik hoop dat het goede uitslag was.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:39

Uitslag van het bloedonderzoek: ontstekingswaardes te hoog (logisch natuurlijk). Witte bloedcellen binnen de marge maar aan de lage kant dit kan na de ontsteking weer omhoog gaan. Ook de rode bloedcellen waren te laag. Verder niks gehoord over een mogelijke oorzaak. We gaan nu twee weken verder met de antibiotica voor haar ontsteking en komen dan terug voor een nieuwe röntgenfoto en bloedafname. We beginnen nog niet met de prednison/corticose omdat we nu willen dat ze haar immuunsysteem en afweer beter houd en beter gaat worden voordat we daarmee gaan beginnen. We gaan dus vitamines bijvoeren (voornamelijk vitamine b12 is belangrijk) en iets van biotine voor de ondersteuning van de hoeven. Hij belt ons daar nog over terug voor een goed supplement hiervan. Helaas moeten we dus weer met prednison aan de slag maar dan in korte kuurtjes zoals ik al eerder zei. Met haar ontsteking gaat het al de goede kant op. Ze heeft weinig snot/pus meer en het stinkt ook niet echt meer! Dat gaat dus zeker wel de goede kant op!

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 20:51

Wat fijn dat de ontsteking minder lijkt. Hopelijk gaat het met de hoeven ook snel beter.

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 21:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi hoi,
Een tijdje geleden startte ik dit topic en ik wil jullie graag laten zien hoe het ervoor staat! De bovenste foto is steeds van vandaag en de onderste van ongeveer ander halve maand geleden. Ik weet dat haar hoeven nog niet zo zijn als ze horen te zijn, maar om de vergelijking zo te zien vind ik toch wel heel erg fijn. Ik vind het daarom ook zeker verbeterd! Haar voorhoofdsholteontsteking is nog niet terug gekomen en we zijn gestopt met de antibiotica. Met de prednison zitten we nu in week 3 en deze vrijdag begint de tussen pauze van 2 weken. Ik ben in ieder geval al enorm blij met deze vooruitgang en nogmaals er moet zeker nog veel gebeuren en veranderen, maar ik wilde deze foto’s toch nog graag delen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:30

ja wat fijn dat je dat doet!
ziet er echt al zoveel beter uit. :j

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:20

Wat een positieve ontwikkeling zeg. Ben je nu ook van smid veranderd?
Zo ja, wie doet het nu?

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 22:20

tjiftjaf schreef:
Wat een positieve ontwikkeling zeg. Ben je nu ook van smid veranderd?
Zo ja, wie doet het nu?

Nope nog steeds dezelfde smid!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:46

Leuk dat je volgfoto's plaatst !
Ziet er toch al een stuk beter uit op die paar weken !

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:03

Hoe komt het nu dat de hoeven er toch beter uit zien? Anders bekappen of toch medicijnen?

Madelief_wk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 15:06

tjiftjaf schreef:
Hoe komt het nu dat de hoeven er toch beter uit zien? Anders bekappen of toch medicijnen?

Aan het bekappen is niks veranderd. Het is niet iets wat een smid kan oplossen. Het is gewoon belangrijk dat haar hoeven goed bijgehouden worden. Verder moet ze inderdaad op medicijnen. We zijn toch weer terug op de prednison. Voorheen moest ze volop op de prednison en dat langere tijd aanhouden. Dit bleek niet echt meer te helpen dus we hebben nu besloten steeds periodes van 3 weken te doen. Eerste week 4, tweede week 3 en laatste week 2 pillen per dag. Na deze drie weken nemen we een rust periode van 2 weken zodat het iets terug kan vallen ok het vervolgens weer te verbeteren. Wanneer het steeds beter wordt kunnen we beide periodes en dosering aanpassen☺️