Marlou heeft een ongeluk gehad

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 00:54

Ik ben altijd wel voor braces tov verband en/of gips.
Braces geven meer vrijheid in bewegen en kun je ook fixeren n (geen beweging).
Het is hygiënischer en makkelijker te verwijderen en om te doen. Bovendien veel sterker dan verband of gips. Verband zakt gauw en gips is stijf en de vraag is hoe sterk het is.

Bij eigenwijze mensen ben ik voor gips.. Want dan kunnen ze het niet zelf af doen :P maar braces hebben wel echt voordelen.

Ik duim zo hard dat ze hier goed doorheen komt! Heel veel sterkte gewenst met haar.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:50

Wij hebben er ook ene gehad met een doorgesnede pees wel een lager fractuur en niet drachtig. Die was juist weer goed met zijn drukverband. Zonder hing zijn hoef te bengelen, met verband leek zijn verwonding mee te vallen. Het heeft wel eindeloos geduurd en nooit meer 100%Goed gekomen. Maar paardje was 26 dus dat maakte niet uit. Dit is echt en rot situatie sterkte er mee.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:04

Oh wat een heftige situatie. En wat ontzettend lastig om hier beslissingen/keuzes in te maken. Heel veel sterkte en wijsheid voor jou en je paardje.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 08:07

beatje schreef:
Wij hebben er ook ene gehad met een doorgesnede pees wel een lager fractuur en niet drachtig. Die was juist weer goed met zijn drukverband. Zonder hing zijn hoef te bengelen, met verband leek zijn verwonding mee te vallen. Het heeft wel eindeloos geduurd en nooit meer 100%Goed gekomen. Maar paardje was 26 dus dat maakte niet uit. Dit is echt en rot situatie sterkte er mee.

Super hoop dat dat voor mijn merrie ook opgaat maar t zal een lang process zijn.
Mijn indruk vh ondersteunende verband zie ik niet. Gaan het vandaag nog keer doen.

Afbeelding

Ben nu aan t kijken naar verschillende transportbeschermers.
Mocht iemand ervaring hebben met deze.

Afbeelding

Afbeelding

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 08:20

Jeetje TS wat balen dit zeg!
Er zijn al goede tips gegeven.
Ik wilde alleen even een positief verhaal toevoegen; jaren geleden haalde ik mijn kruising Haflinger ook zo ongeveer zo uit de wei. Haar hele pees was door en de hele wei lag vol bloed.
Zij stond overigens gewoon hooi te eten.
Mijn paard is wel geopereerd en na lang revalideren is het goed gekomen. Ze is er Z2 dressuur mee geworden en is nu met actief pensioen. Er zit een lelijk litteken op haar been en ze gebruikt hem iets anders dan andere paarden, maar ze heeft er absoluut geen pijn aan en is een vrolijk paard.
Ik heb geleerd destijds van de dierenarts dat als er zenuwen zijn beschadigd, de pijn daar niet te voelen is. Dus krijg je dingen zoals dat schrapen, het ziet er naar uit, maar zij zal daar weinig van voelen. Daarnaast zal ze ongetwijfeld wel veel pijn hebben aan de wonden.
Heel veel sterkte en ik hoop dat het goed afloopt!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:08

Wat betreft die transportbeschermers met magneten: Bij menselijke zwangere vrouwen wordt magneettherapie afgeraden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:53

Zouden de hydez compressiekousen niet iets kunnen betekenen?Die doen ook maatwerk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:15

Ik zou eerder een brace met scharnieren kiezen dan een transportbeschermer.
Een brace op maat heeft als voordeel dat het been de gewenste beweging kan maken zonder dat de ongewenste bewegingen schade kunnen geven én het been wordt niet slap.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:25

Duhelo schreef:
Zouden de hydez compressiekousen niet iets kunnen betekenen?Die doen ook maatwerk.

Ik wilde idd net typen, heb je al eens naar Hidez Benelux gekeken? Zij laten ook vaak enorme wonden en de geneesprocessen daarvan zien waarbij ze de kousen en Honingzalf inzetten

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 14:12

Hannanas schreef:
Ik zou eerder een brace met scharnieren kiezen dan een transportbeschermer.
Een brace op maat heeft als voordeel dat het been de gewenste beweging kan maken zonder dat de ongewenste bewegingen schade kunnen geven én het been wordt niet slap.

Ja dat zou voor later tijdstip beter zijn. Voor nu dacht ik Is een transportbeschermer misschien ter overbrugging vanwege de wonden en de klapvoet een idee.
En natuurlijk niet 24 uur maar bv overdag omdat ze dan wakkerder is dan snachts en bewegelijker

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 15:00

Ik heb een compressie sok van Hidez voor achter helaas, anders had je het wel mogen uitproberen.

Maar vaak kunnen ze je wel helpen en een mailtje stuurt! Ze denken graag met je mee.

Heel veel sterkte met het herstel en met het veulentje straks!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:45

Zou de hoefsmid niet iets kunnen.

Ik heb ooit eens iets gezien waarbij er ook een soort klapvoet was en dat werd met een ijzer en een elastiek behandeld. Zodat het paard wel gewoon zijn voet neer kon zetten.

Het is alleen erg vaag blijven hangen dat ik dat niet meer weet terug te zoeken. Ik weet alleen dat er een snavel ijzertje werd gebruikt en het zou goed kunnen dat het om een veulen ging.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:19

Duhelo schreef:

Hier dacht ik ook over na.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 20:30

Cowgirl schreef:

Ik heb ooit eens iets gezien waarbij er ook een soort klapvoet was en dat werd met een ijzer en een elastiek behandeld. Zodat het paard wel gewoon zijn voet neer kon zetten.

Het is alleen erg vaag blijven hangen dat ik dat niet meer weet terug te zoeken. Ik weet alleen dat er een snavel ijzertje werd gebruikt en het zou goed kunnen dat het om een veulen ging.

Was ook een idee waarmee we gespeeld hebben. En met de smid doorgesproken hebben. Maar dan komt ze ongelijk te staan wat ook niet bevorderlijk is.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 20:33

Afbeelding
Afbeelding

Dit is wat ik nu heb met prop onderin de kootholte dat ze niet zo naar achterzakt en de voorkant zit ook vast getapt dat ze niet kan klapperen. Voor vanavond afgedaan want warmte is ook niet goed voor de pezen. Zucht. .morgen vroeg voor werk Ga ik t omdoen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:29

jackyline schreef:
Cowgirl schreef:

Was ook een idee waarmee we gespeeld hebben. En met de smid doorgesproken hebben. Maar dan komt ze ongelijk te staan wat ook niet bevorderlijk is.

Hoe bedoel je ongelijk? Ik ga er toch van uit dat ze dan aan beide voeten beslag krijgt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:38

Bij mensen met een klaptvoet kan de pees de voet/teen niet meer heffen en beurt je teen dus niet op met lopen waardoor je struikelt. Dit wordt opgelost met een enkel-voet-orthese (EVO).

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:40

In alle eerlijkheid en respect voor je, maar ik zo t veulen gaan koppelen aan pleegmoeder en daarna een definitief advies van dierenarts gaan vragen, en als de pezen volledig door zijn om afscheid te nemen van de merrie.

Ik ben wel heel benieuwd naar het verder verloop hiervan en bewonder al je inzet. Hoop dat de schade uiteindelijk mee zal vallen.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 00:13

Wat doe je je best ts!! dikke knuffel voor jou hoor, in deze moeilijke tijd. :(:) Hoop op een goeie afloop

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 06:45

nikysa90 schreef:
Wat doe je je best ts!! dikke knuffel voor jou hoor, in deze moeilijke tijd. :(:) Hoop op een goeie afloop

Ik heb gelukkig een super bijrijder.
Ze kent Marlou al vanaf dat ze jaar of 2 is.
Zij helpt veel mee. Doet de ochtend shift als ik naar werk ben of niet weg kan helpt zij de dierenarts.
Ze heeft zelf ook paar jaar dierengeneeskunde gedaan. Dat helpt.
Brainstormen werkverdeling en daarmee druk verdeling.
Marlou is eigenlijk bijna haar paard.
Ze deed er al alles mee vooral cross was favoriet.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jackyline op 12-04-20 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 07:05

Wat fijn dat jullie in ieder geval samen de zorg kunnen dragen. Dat geeft wel iets ruimte. Blijft een enorm lastige blessure!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 08:06

Ah wat een zorgen heb je dan meteen na zo’n stom ongeluk. Ik wens je paard veel beterschap en jij veel sterkte.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 12:02

Prachtige foti's van Marlou met haar verzorgster. Ook voor de verzorger veel sterkte! Fijn dat jullie het samen zo op kunnen pakken :) ik hoop dat je paard goed kan opknapprn van deze enge blessure...

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:08

Wat vervelend zeg... Hoe gaat het vandaag met der?

Zakt ze ook bij het lopen door haar kogel?
We hadden laatst op de Uni in Utrecht een paardje en die had zijn pees door had (wel achter) en deze hebben ze een speciaal ijzer gegeven waar ze een fietsband aan vast konden maken tegen het doorzakken. Dit klinkt nu heel gek maar het is een speciale constructie die ook echt hielp. Dat paard stond ook eerst in vierlaags verband en uiteindelijk twee, om maar stevigheid te geven.

Heel veel sterkte in ieder geval. Ik ga voor jullie duimen!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 20:32

lauret schreef:
Wat vervelend zeg... Hoe gaat het vandaag met der?

Zakt ze ook bij het lopen door haar kogel?
We hadden laatst op de Uni in Utrecht een paardje en die had zijn pees door had (wel achter) en deze hebben ze een speciaal ijzer gegeven waar ze een fietsband aan vast konden maken tegen het doorzakken. Dit klinkt nu heel gek maar het is een speciale constructie die ook echt hielp. Dat paard stond ook eerst in vierlaags verband en uiteindelijk twee, om maar stevigheid te geven.

Heel veel sterkte in ieder geval. Ik ga voor jullie duimen!

Ook een goeie.
Ga ik kijken of we daar wat mee kunnen.