[volg]Zo bizar.... Straalkanker...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 10:53

raket schreef:
Et zit kopersulfaat in. Ik koop het bij mijn Belgische dierenarts. Mijn smid kende het niet.
Was wel heel fijn. Ze zijn een aantal keer samen de verbandwissel komen doen, zodat ze op dezelfde lijn zaten.

Ik gebruik ivm brokkelhoeven op advies van mijn smid deze. Zit ook kopersulfaat in.
https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ml_1172084

TheWelsh

Re: Zo bizar.... Straalkanker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 11:03

Smeer je dat op de zool of aan de buitenzijde? Of stel ik nu een vreemde vraag?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 11:32

Welkoop groene smurrie gebruiken we hier ook tegen straalrot en schimmel plekker op bv witte lijn gebied.
Gewoon met het kwastje goed inwrijven in de straal groeve en naar achter tussen de hoefballen.

Maar ik weet dus niet in hoeverre je hiermee straal kanker kunt bestrijden..., lijkt me stug .
zou daar heel voorzichtig mee zijn, weet uit ervaring alleen dat het werkzaam is bij straalrot in beginnende fase.

Maar zou in jou geval ook niet zomaar wat gaan gebruiken, maar je da advies en materiaal opvolgen.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 12:29

Tussen de hoefballen en in de straalgroeve zit sowieso nog slecht weefsel dus daar durf ik het niet in te smeren. De prednison doet zijn werk van binnenuit goed.

Ik heb vertrouwen in mijn arts. Ik zie nu na 6 weken al veel verbetering. En zij heeft veel onderzoek gedaan dus ik vertrouw erop dat ze me verteld wanneer iets niet in orde is in het proces, net als in de vorm van zijn hoef.
De straalkanker heeft zijn hoef uit vorm gezet. (iets wat bij mijn andere paard ook duidelijk te zien was) maar ik heb er vertrouwen in dat hij straks weer op 4 mooie gezonde hoeven loopt!

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 14:28

Allereerst sterkte met je paard, TS, het is niet niks. Zo te zien heb je er ook veel voor over om het goed te krijgen.

Maar waar ik wel een beetje van schrik is dat het iedere keer weer weggesneden wordt totdat het net aan gaat bloeden. Mijn paard is net hersteld van straalkanker, wat in feite geen kanker is maar een hardnekkige infectie die zorgt voor over reactief weefselgroei (even grofweg gezegd). Wanneer het gaat bloeden neemt de kans dat je infectie verspreid namelijk enorm toe! Bij mijn paard is het weefsel weggesneden op de kliniek en is hij twee weken daar behandeld. Hij had verband aan zijn hoef, zodat er geen vuil in kon komen en het optimaal behandeld kon worden met antibiotica. Daarna is hij naar huis gekomen en heb ik alleen nog maar hoeven behandelen met hoof and solehardner. Het is een flinke kostenpost geweest (en een heftige ingreep), maar wel met als gevolg dat hij nu weer vier gezonde voeten heeft. Het enige vervelende is dat hij een flinke dreun heeft gehad van de prednisolon.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 14:53

Ik heb het niet helemaal duidelijk verwoord denk ik (ben ik niet heel sterk in) Het is niet de bedoeling dat het bloed. Maar in het begin bloedde het nogal snel, dus wanneer ik nog maar een druppeltje bloed zie stop ik op die plek.

Hopelijk is het zo duidelijker. :)

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:59

Aha, dat verklaart wat inderdaad!

Ik ben benieuwd naar de vorderingen, ik duim met je mee.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 23:56

Dank je wel!
Fijn te lezen dat de hoeven van jouw paard weer mooi gezond zijn.

Mag ik vragen wat je voor nare werking had van de prednison?
Ik merk dat Warrior vooral een groezeligere vacht heeft en moeilijker verhaard. Ook had hij minder eetlust leek het wel en viel hij wat af. Maar dat kan ook komen omdat hij nu op stal staat en dus geen eten meer hoeft te delen.
Inmiddels heb ik het idee dat hij niet meer afvalt en beter eet.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:42

Jeetje wat spannend, hopelijk blijft het zo de goede kant uit gaan.

Het lijkt me wel goed voor het herstel en om terug een gezonde hoef te vormen als ie toch regelmatig bekapt wordt.
Veel succes nog!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:33

Fijn dat alles zo goed gaat en hij voor uit gaat!
Is het geen optie om hem in de kliniek te laten behandelen? Ik heb zelf op dit moment mijn paard in de kliniek voor straalkanker en hij wordt elke dag behandeld met een laser en speciaal tinctuur. Ik merk de vooruitgang sinds dag 1 en de plekken zijn bijna zo goed als hard allemaal!

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:01

TheWelsh schreef:
Dank je wel!
Fijn te lezen dat de hoeven van jouw paard weer mooi gezond zijn.

Mag ik vragen wat je voor nare werking had van de prednison?
Ik merk dat Warrior vooral een groezeligere vacht heeft en moeilijker verhaard. Ook had hij minder eetlust leek het wel en viel hij wat af. Maar dat kan ook komen omdat hij nu op stal staat en dus geen eten meer hoeft te delen.
Inmiddels heb ik het idee dat hij niet meer afvalt en beter eet.

Hij is inderdaad behoorlijk afgevallen. Maar ook hier weet ik niet zeker of dat door de prednisolon komt. Het kan ook de stress zijn geweest van het staan op de kliniek (zonder vriendjes en vrije beweging). Wel heb ik het idee dat de kwaliteit van zijn hoeven iets is aangedaan erdoor (verbinding witte lijn met de rest van de hoef). Verharen doet hij als de beste, daar merk ik niet echt verschil in.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:39

Stilletjes meegelezen in het topic.

Hoe gaat het nu met Warrior? :(:)

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 00:54

Lief dat je er vraagt. Ik zie nu dat ik ook wat eerdere berichten heb gemist.Sorry!

Het gaat best goed met Warrior. Inmiddels is hij bekapt. De hoef is wel bewust nog iets langer gehouden dan de andere hoeven, zodat hij niet op de straal kan staan.
Helaas wel een plekje terug, waar het de laatste controle weg was. Maar dat komt goed, heb er vertrouwen in!

Vanaf woensdag (als het weer het toe laat) mag hij overdag op de stenen paddock. Met hooinetten. Daar is het ook makkelijk droog te houden, mits het niet heel hard gaat regenen. En kan hij lekker rondscharrelen. Voorlopig zal hij snachts nog binnen staan.
Laatst bijgewerkt door TheWelsh op 24-03-20 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 00:55

Morgen reageer ik even op de eerdere berichten!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 00:57

Kiki1995 schreef:
Fijn dat alles zo goed gaat en hij voor uit gaat!
Is het geen optie om hem in de kliniek te laten behandelen? Ik heb zelf op dit moment mijn paard in de kliniek voor straalkanker en hij wordt elke dag behandeld met een laser en speciaal tinctuur. Ik merk de vooruitgang sinds dag 1 en de plekken zijn bijna zo goed als hard allemaal!

Mijn excuses, ik had je bericht op een of andere manier gemist.

Hoe lang staat jou paard nu in de kliniek dan? En is de behandeling niet pijnlijk?
Ik kan dit gewoon zelf thuis doen en dat leek me fijner voor hem dan in zijn uppie in de kliniek. Ik moest het wel even onder de knie krijgen, maar gelukkig kan ik met vragen altijd hulp krijgen.

Door de prednison krijgt zijn lijf wel een knauw, maar ik merk dat hij verder wel gewoon goed in zijn vel zit zonder stress.

Beterschap en succes voor jouw paard en jou!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 01:06

Sasqiua schreef:
Hij is inderdaad behoorlijk afgevallen. Maar ook hier weet ik niet zeker of dat door de prednisolon komt. Het kan ook de stress zijn geweest van het staan op de kliniek (zonder vriendjes en vrije beweging). Wel heb ik het idee dat de kwaliteit van zijn hoeven iets is aangedaan erdoor (verbinding witte lijn met de rest van de hoef). Verharen doet hij als de beste, daar merk ik niet echt verschil in.

Warrior verhaard inmiddels ook als een tierelier. Hij heeft een ontzettend dikke wintervacht , terwijl het dit jaar nog niet eens zo dik was als anders. Elke dag haal ik er flink wat af nu.

Ik merk wel dat zijn spieren weg zijn. Vooral zijn kont en flank zijn flink ingevallen. Dat blijkt wel van de prednisolon te zijn en natuurlijk het niet bewegen.

Inmiddels ben ik begonnen met longeren, maar dat snapt hij nog niet helemaal. Hij doet zijn best maar lijkt het erg moeilijk te vinden.

Voordat hij ziek werd was de osteopaat al langs geweest omdat hij erg linksgebogen leek. Zijn bekken bleek daar vast te zitten.
Ik merk nu dat hij een aparte manier van op rust staan heeft met dat been. En hij is weer zo stijf als een hark. Dus binnenkort de osteopaat maar weer eens laten komen (zodra dat weer veilig is)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:18

Stijf in het lijf kan ook van een blessure of probleem komen, kan het niet door de straalkanker komen? Dat hij daardoor die kant van het lichaam niet durft belasten bijvoorbeeld?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:33

Wat erg dat je 2de tinker dit ook heeft. Wat verschrikkelijk, ik hoop dat hij er helemaal boven op komt

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:33

Rizette schreef:
Stijf in het lijf kan ook van een blessure of probleem komen, kan het niet door de straalkanker komen? Dat hij daardoor die kant van het lichaam niet durft belasten bijvoorbeeld?

Dat zou misschien er wel mee te maken kunnen hebben maar het is niet aan dezelfde kant als dat de straalkanker zit.
Het been van de straalkanker schoot wel af en toe op slot (knie). Nu iets anders bekapt en het lijkt over te zijn. Dit kan wel een gevolg zijn van de straalkanker. Eerder ook nooit gehad.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 13:33

OleJon schreef:
Wat erg dat je 2de tinker dit ook heeft. Wat verschrikkelijk, ik hoop dat hij er helemaal boven op komt

Dank je wel! Ik heb er vertrouwen in.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:34

TheWelsh schreef:
Lief dat je er vraagt. Ik zie nu dat ik ook wat eerdere berichten heb gemist.Sorry!

Het gaat best goed met Warrior. Inmiddels is hij bekapt. De hoef is wel bewust nog iets langer gehouden dan de andere hoeven, zodat hij niet op de straal kan staan.
Helaas wel een plekje terug, waar het de laatste controle weg was. Maar dat komt goed, heb er vertrouwen in!

Vanaf woensdag (als het weer het toe laat) mag hij overdag op de stenen paddock. Met hooinetten. Daar is het ook makkelijk droog te houden, mits het niet heel hard gaat regenen. En kan hij lekker rondscharrelen. Voorlopig zal hij snachts nog binnen staan.

Wat fijn dat het na omstandigheden goed gaat met Warrior. Ik ga duimen dat het terug komende plekje snel weer weg is. :(:)

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 20:04

Dank je wel.De straal is nog lang niet waar ie zijn moet maar ik ben zeer tevreden hoor. Het is allemaal wit nu. Het moet dezelfde kleur krijgen als het gezonde hoorn.

Warrior staat naar zijn zin op de paddock. Dat bleek vanavond ook wel, toen ik hem zijn halster aan wilde doen zodat ik hem even buiten vast kon zetten om zijn straal te doen.Hij dacht blijkbaar dat hij naar binnen moest want zoef weg was ie... _O-

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:55

TheWelsh schreef:
Mijn excuses, ik had je bericht op een of andere manier gemist.

Hoe lang staat jou paard nu in de kliniek dan? En is de behandeling niet pijnlijk?
Ik kan dit gewoon zelf thuis doen en dat leek me fijner voor hem dan in zijn uppie in de kliniek. Ik moest het wel even onder de knie krijgen, maar gelukkig kan ik met vragen altijd hulp krijgen.

Door de prednison krijgt zijn lijf wel een knauw, maar ik merk dat hij verder wel gewoon goed in zijn vel zit zonder stress.

Beterschap en succes voor jouw paard en jou!

Is niet erg hoor! Kan gebeuren c:

Hij heeft zo'n 3 weken in de kliniek gestaan (is sinds vorig week woensdag weer thuis!). De behandeling leek totaal niet pijnlijk voor hem, hij is geen een keer gesedeerd en gaf geen kick tijdens het laseren. Ik vind het zelf wegsnijden dus erg eng en zou dat nooit zelf aandurven.

Heb vandaag wel gemerkt dat het weer slechter lijkt te gaan, dus morgen maar weer de DA raadplegen om te kijken of hij langs kan komen.

Jij ook succes met jouw paard! :D

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 17:10

Fijn dat hij het laseren niet als pijnlijk heeft ervaren. Het snijden is niet net zoals sommige dierenartsen doen, diep wegsnijden, want dat is ontzettend pijnlijk. Ik snij steeds een heel dun laagje weg.Dat is ook niet pijnlijk. Warrior is hoogstens nog wat ongeduldig soms. Maar over het algemeen erg braaf.

Ik hoop dat het morgen meevalt bij de dierenarts. Ik zal duimen +:)+

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 11:50

Even een update voor diegene die het interessant vinden...

Vandaag is na lange tijd de paarden arts weer geweest. Warrior staat op 2 prednison pillen per dag en het ging heel goed. Maar vorige week vond ik het wel erg zacht aan het begin van zijn straal. Gister bloedde het ook en ik had er een hard hoofd in.

De arts was heel tevreden juist! Ik was alleen een beetje te fanatiek geweest waardoor ik dicht bij het leven zat op die zachte plek. Oei! 8)7 Ik voelde me echt even dom!

Maar goed daar kom ik niet meer aan nu, alleen nog hoofharderner erop. Verder de hoef in vorm gaan brengen en alle scheuren etc langzaam weg werken.
Ook mag hij nu naar één pil per dag!
Als het zo goed blijft gaan dan komt de arts pas over twee maanden weer controleren.
Me = happy!