Ineens kale voeten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 21:09

Inmiddels zijn we 10 weken verder en beide pony’s hebben weer redelijk wat haar op hun pootjes.
Maar nu was vandaag de smid er weer en nu kaarten ze aan dat mn merrie een steentje in haar witte lijn had gehad waarop ik antwoorden dat ze dat vorige keer ook zei.
Ze ging verder kijken en ze blijkt dus aan 1 voetje een schimmel in haar witte lijn te hebben.
Toen zn mn ruin ging bekappen bleek hij het aan 3 hoeven te hebben.
Ik denk dus toch dat het een schimmel is (geweest) waardoor de voetjes zo kaal zijn geworden.
Wat ik wel nog steeds gek vind is dat die voeten zo van de ene op de andere dag na de vorst zo kaal zijn geworden.
En ben benieuwd of die andere pony met kale voetjes het ook heeft maar die heeft een andere smid.

Vandaag gestart met een behandeling voor de hoefschimmel dus neem voor de zekerheid toch ook de voetjes mee.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:12

Oh ben nu ook wel benieuwd of die andere pony het heeft.

regtur

Re: Ineens kale voeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:37

Het komt als ze langdurig in de modder staan. Is een lelijk gezicht, maar er groeit zo weer nieuw haar terug. Als het echt heel erg wordt, kunnen ze wel mok krijgen, of ontsteking.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 00:54

Ja kan zeker hoor want het is een ontzettend natte winter geweest en ze moeten als ze naar binnen willen eerst door modder of over de water greppeltjes(dat doet mn ruin altijd)

Ik hoorde net van een ander stal genootje dat de pony van de 3de stal genoot ook een hoefschimmel heeft maar ik heb haar er helemaal niet over gehoord dus even afwachten of het echt zo is.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:12

Mijn paard heeft dit een paar weken terug ook gehad (1 kleurige appaloosa). Smit zei dat het mok was en heb het ook zo behandeld. Sloeg ook even naar binnen waardoor er vocht rond de kogels kwam maar na een reinigingskuur en geen modder meer zijn haar benen weer behaard en "droog". Haar zoon in dezelfde kudde had gewone mok plekjes, geen kale voeten. Had het ook nog nooit gezien.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 16:45

Natascha schreef:
Mijn paard heeft dit een paar weken terug ook gehad (1 kleurige appaloosa). Smit zei dat het mok was en heb het ook zo behandeld. Sloeg ook even naar binnen waardoor er vocht rond de kogels kwam maar na een reinigingskuur en geen modder meer zijn haar benen weer behaard en "droog". Haar zoon in dezelfde kudde had gewone mok plekjes, geen kale voeten. Had het ook nog nooit gezien.

Mok is ook een gedachte geweest indd maar omdat ze nu die schimmel in hun hoef hebben gok ik dat het toch iets van schimmel is geweest.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:48

de schimmel zit toch in de witte lijn? Ik zou niet weten hoe benen daar kaal van kunnen worden

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:36

Ja klopt in de witte lijn.
Wat ik begreep van de hoefsmid is dat schimmel ook in de modder ect kan zitten door het natte weer dus waarom zou het niet in de witte lijn en op voeten kunnen zitten dan?geen verwijt overigens echt puur interesse ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:48

geen idee, heb het echt nog nooit gehoord in die tig jaar dat ik paarden heb

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:51

Nee ik heb ook al zolang paarden en dit was ook echt dat ik dacht ‘wat is dit nu weer’ >;)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 14:16

Inmiddels een jaar later en sinds een week weer kale voeten bij 1 van mijn pony’s.(voor de rest nog niemand)
Het weiland is dit jaar bizar nat dus Ik vermoed dat het toch echt daar aan ligt.
Ze hebben de gelegenheid om binnen droog te gaan staan maar ze staan gewoon veel liever buiten.

Ik houd het weer goed in de gaten en zodra ik ook maar even denk dat ze er last van krijgt of dat het open gaat dan laat ik de veearts komen.
Blijf t gek vinden dat ze dit nooit eerder heeft gehad en nu dus 2 jaar achter elkaar de dezelfde periode.

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:28

echt heel apart, heb het nog nooit gezien. MIsschien als je het op een internationaal forum/facebookgroep zet met dierenartsen dat iemand het herkent?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:46

Bijzonder dit
En je paarden staan 24/7 buiten ?
Zou ze dan toch minimaal snachts droog proberen weg te zetten.
Bizar als haar uitvalt door de natte bodem. Zou t voor mij een teken zijn de beestjes paar uur de kans te geven op te drogen

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:10

Enkele jaren terug was ik op zoek naar een "gezelschapspaardje" voor mijn dravertje. Ik ging kijken bij iemand die haar paarden in een natuurgebied lopen had, een beekvallei. Al die paarden (9 paarden op 2 hectaren) waren, net als bij uw paardje), kaal tot aan... de knieën.
Het paard waar ik een oogje op liet vallen voldeed niet, maar ik had ze toen bijna allemaal gekocht om ze daar weg te halen...
Bij haar was het door de modder, gaf een soort van ontstekingsreactie op de huid... die paarden konden ook totaal niet uit die modder weg, zelfs de schuilstallen waren héél erg.
(is gemeld achteraf).

Ik denk dus ook dat het echt een reactie is ... Mijn hoefsmid herkende het vanop de foto's en gaf het een naam, maar dat ben ik nu vergeten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:25

Rainrot kan ook op de benen voorkomen. Het doet mij er wel iets aan denken. Alhoewel je het voornamelijk op de rug ziet.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:45

Wat apart zeg! Echt nog nooit gezien. Weet je veearts wat het is? (Sorry als ik daar overheen heb gelezen)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 17:53

IngridM schreef:
Wat apart zeg! Echt nog nooit gezien. Weet je veearts wat het is? (Sorry als ik daar overheen heb gelezen)

De veearts die ik toen had wist t niet maar heb mn fijne paardenarts weer gevonden (werkt nu bij de raaphorst) dus wellicht dat zij het wel weet of een idee heeft.
Dus zodra ik twijfel dat ze er last van krijgt ga ik haar direct inschakelen.

raket schreef:
Rainrot kan ook op de benen voorkomen. Het doet mij er wel iets aan denken. Alhoewel je het voornamelijk op de rug ziet.

Rainrot ken ik indd wel van vroeger maar ik kan het me herinneren als korsten/harde plekjes op de rug dit lijkt anders maar ik sluit niets uit.

Zinzi_jewel schreef:
Bijzonder dit
En je paarden staan 24/7 buiten ?
Zou ze dan toch minimaal snachts droog proberen weg te zetten.
Bizar als haar uitvalt door de natte bodem. Zou t voor mij een teken zijn de beestjes paar uur de kans te geven op te drogen

Klopt ze staan 24/7 buiten met schuilstallen.
Helaas is opsluiten geen optie omdat mn pony extreem nerveus wordt en niet opgesloten kan staan dan gaat hij heel erg weven.
Dat is ook de keus geweest om ze 5 jaar geleden te verhuizen naar hier en sinds dien heb ik een super relaxt en tevreden pony’tje.

Ze hebben 3,5 ha land en een deel staan plassen en het hogere deel is droog maar het lijkt erop dat ze liever in de natte zooi langs de greppels grazen want ze verkiezen zelfs dat dan het onbeperkt hooi wat ze hebben.
Dan hebben we een deel bij de schuilstallen waar tegels liggen en waar geen tegels liggen helaas modder.
We willen van de zomer het tegel gedeelte gaan uitbreiden als dat mag.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 22:44

Ik ziet er een beetje uit als een immuungemedieerde huidaandoening. Is het helemaal weggeweest of is het altijd een beetje zichtbaar geweest? Bijvoorbeeld wat gezwollen of schilferig?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 23:28

Tessebes schreef:
Ik ziet er een beetje uit als een immuungemedieerde huidaandoening. Is het helemaal weggeweest of is het altijd een beetje zichtbaar geweest? Bijvoorbeeld wat gezwollen of schilferig?

Het is echt helemaal weggeweest.
Die andere heeft ook tot nu toe nog nergens last van en vorig jaar hadden ze t beide en de shet van een ander die het had ook nog niet.
Viel ons toen wel op dat het allemaal witte voetjes waren.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 01:03

Is er niet met gif gespoten op het land? Of sterk bewerkt met mest? Misschien zit er iets in de grond dat de benen irriteert als deze langdurig nat zijn?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 04:08

Misschien is de weerstand van je pony minder en daarom gevoeliger?

Geef je een vitamine brok?

Had je de vorige keer een schimmel crème gekregen?
En zag je snel verschil?
Misschien kan je die al bestellen en weer proberen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 07:52

Ik heb dit wel eerder gezien bij een haflinger met witte voetjes. Die stond ook 24/7 buiten en stond veel in de modder. Ze zijn hem toch 's nachts op stal gaan zetten en later 's nachts opgesloten in de schuilstal. Dat vond hij niet leuk maar nadat de voeten kaal waren kwamen er ook allemaal kleine korstjes op de voeten dus om erger te voorkomen moest hij toch een aantal uur droog staan elke dag.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 08:33

Xyris schreef:
Is er niet met gif gespoten op het land? Of sterk bewerkt met mest? Misschien zit er iets in de grond dat de benen irriteert als deze langdurig nat zijn?

Nee niet gespoten of bemest.

Linnie050 schreef:
Misschien is de weerstand van je pony minder en daarom gevoeliger?

Geef je een vitamine brok?

Had je de vorige keer een schimmel crème gekregen?
En zag je snel verschil?
Misschien kan je die al bestellen en weer proberen.

Ze krijgen indd vitamine brok.
Veearts wist het toen niet en later had ze schimmel in haar hoef en dat is behandeld maar toen zat er al weer haar op de voetjes.
Dus voor de voetjes zelf toen niets gehad.

Dee_Es schreef:
Ik heb dit wel eerder gezien bij een haflinger met witte voetjes. Die stond ook 24/7 buiten en stond veel in de modder. Ze zijn hem toch 's nachts op stal gaan zetten en later 's nachts opgesloten in de schuilstal. Dat vond hij niet leuk maar nadat de voeten kaal waren kwamen er ook allemaal kleine korstjes op de voeten dus om erger te voorkomen moest hij toch een aantal uur droog staan elke dag.

Zoals ik al zei opsluiten is geen optie dan zal ze verkocht moeten worden en dat stel ik liever zo lang mogelijk uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 08:37

Ik heb dit ook vaker gezien, komt echt door de nattigheid/modder.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 09:33

Kan je de ergste natte stukken/ blubber niet "afsluiten" met wat prikpaaltjes?