Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:26

Vandaag toevallig met de DA over gehad aangezien mijn paard met koliek stond. Die heeft opgevoeld en direct van de bron mest gehaald :') die in de handschoen en inderdaad water erin. Er zaten een paar korreltjes in dat was helemaal prima. DA zei dat er onderin een klein laagje mag komen maar als het echt 1 cm werd dan is het wel zorgelijk.
Ik doe mijn mestonderzoek ook bij worm&co enbdaar kijken ze ook naar zand in de mest.
Ik doe gewoon psylliumzaad kuurtje van pagony.

meiske1577

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:34

Ik voer het zaad ook droog. Wist niet dat de vezels vergelijkbaar zijn met lijnzaad als het nat wordt. Wellicht toch weer eens vezels geven dan, om af te wisselen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:37

Let overigens op niet te vaak er kuur geven!! Krijg je weer luie darmen van

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:45

StalNollie schreef:
Let overigens op niet te vaak er kuur geven!! Krijg je weer luie darmen van

Dat wordt inderdaad altijd geroepen, niet langer dan 7dagen achter elkaar en dan weer drie weken niet omdat het anders geen effect zou hebben. Ik heb gelukkig anders mogen ervaren, onze pony heeft drie maanden lang op een hoge dosering gestaan om het zand eruit te krijgen, en reken maar dat er echt al die tijd flink wat zand los bleef komen :j
Iedere maand een kuurtje van 7 dagen voorkwam bij haar geen zandkoliek helaas.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:02

Ik heb bij mijn paard ook een kuur Equi psyllium plus gegeven 7 dagen lang omdat hij met buikkramp stond en ik een beetje zand in zijn mest heb gevonden. Zijn krampen zijn een stuk minder geworden maar nog niet helemaal weg. Nu wil ik nog een keer een zand kuurtje geven. (hij word ondertussen ook nog verder onderzocht)

Ik vraag mij nu alleen af of je zon kuur ook met je slobber kunt mengen i.p.v. met brokjes?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 09:12

Volgens mij wel hoor. Door de slobber roeren en meteen geven :j Niet te lang wachten, dan wordt het een plakkerige pudding.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:21

Oh dat zou super zijn dan kan ik morgen gelijk weer beginnen met brokjes moet ik zoveel voeren en dat is ook weer niet goed.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:28

Ik geef de vezels ook via een slobber: ik maak de slobber aan met flink wat meer water als anders en voeg de Psyllium op het laatste moment toe, roer het er doorheen en geef het direct. Hij eet dat prima :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:30

Ik roer het ook het ook altijd door de slobber, tenminste de vlozaad vezels.
Ik ben persoonlijk wel bang voor een verstopping. Vezels kunnen tot wel 20x hun eigen gewicht aan vocht opnemen.
Maar ze eet het ook zonder problemen door de slobber heen. Gewoon alles in 1x in de bak, heet water erop en klaar. Laat het afkoelen en eventueel nog wat water erbij als het beton is :D

IceQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:51

Weet iemand al hoeveel vlozaad je nou het beste kan geven per 100 kg lichaamsgewicht?

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:58

In okt 2014 is mijn paard geopereerd nadat ze voor de 4de keer koliek had in 3 maand tijd.
De 3 voorgaande keren steeds de kliniek erbij gehad en werd er ook een mest zand test gedaan met een handschoen. Maar er was eigenlijk geen zand te zien bij die testen.
De 4de keer koliek was zo erg dat we haar naar de kliniek hebben gebracht.
S’avonds kregen we telefoon dat het slechter ging en dat een operatie de laatste optie was.
Ze is toen geopereerd en er kwam heel veel zand uit.
Achteraf gehoord dat ze de chirurg nooit zoveel hebben horen vloeken.

Ze heeft ruim 2 weken op de kliniek gestaan voordat ze goed genoeg was om naar huis te komen.

De kliniek raadde toen ook aan om kuren vlozaad van pit-pit te geven. 100 gram per dag en 10 dagen.

Na de verplichte boxrust mocht ze weer naar buiten.
En daar ging haar neus het zand in.
Hebben haar er meteen weer afgehaald.

Gelukkig heeft ze samen met onze shet een inloopstal met een stukje verharding.
Dat hebben we toen afgezet zodat ze alleen op het zand kon als wij er waren en haar in de gaten konden houden.
Uiteindelijk hebben we besloten om een groot deel van de paddock te bestraten en haar niet meer op het zand te laten.

Ik durf het niet meer.

Ook na het losgooien in de bak gaat ze gelijk mee terug.
Voorheen liet ik ze wel eens een tijdje staan zodat ik rustig kon uitmesten enz.

Het resterende deel van de paddock is nu begroeid met gras waar ze zo af en toe even op mogen.
De shet is namelijk gevoelig voor hoefbevangenheid.

We zijn nu ruim 5 jaar verder en ze doet het goed. Nooit weer last gehad van koliek.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:09

Ik heb zelf meestal de vlozaad zaadjes van pit pit. Deze zijn van goede kwaliteit en bevallen mij prima. Echter er zijn zo veel meningen en zo veel verhalen.. gezien de hoeveelheid water die het opneemt durf ik het niet droog te geven. Bang voor verstopping. Ik giet er kokend water op en laat het even afkoelen. Dan is het een dikke snotpap. Met een beetje muesli en wat olie erdoor vindt mijn merrie dit een feestmaal. Ze vliegt je bijna aan met d’r kop in de bak voordat je de voerbak haalt ;) vraag me alleen af welk effect dit heeft op de uiteindelijke werking.

Als je het overgiet met water dan wordt het een zelfde snotterige massa als lijnzaad. Onze voer”boer” zegt dat lijnzaad voor zand op deze manier ook prima z’n werk doet.

Probeer overal via hoor en wederhoor de beste manier te ontdekken maar iedereen vindt iets anders.

Test wel regelmatig op zand maar vind eigenlijk nooit zand in de mest. Alleen veel (hooi) vezels. Ze staan overdag de hele dag in een kort afgegraasd weiland waar ze in de ochtend ruwvoer vanaf de grond eten. Mijn paard is geen lomperd dus het valt wel mee hoeveel zand ze daarmee binnen krijgt. Alleen de rest van de dag grazen ze toch waardoor ze zand binnen krijgen doordat ze plantje met wortel en al opeten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:12

Dit is een topic waar ik buikpijn van krijg. Niet omdat het een slecht topic zou zijn, integendeel zelfs, maar het idee zo angstaanjagend is.

Vandaag een keer bij de dierenarts "des graines de psyllium" besteld. Dit is voor de 1ste keer, want normaal bestel ik altijd de Sandclear.
Chico kwam van een zeer droge wei af uit Zuid Frankrijk en ik heb zelf gezien hoe die zanderige wei, kaal gegeten werd als het ging om nog wat plukjes gras, door hem en alle andere paarden. Daarnaast had hij onbeperkt hooi.
Ik was als de dood zo bang dat hij toen hij hier op echt gras kwam dat klets nat was, een zandkoliek zou krijgen. Dus gelijk begonnen met een Sandclear kuur en dit na 4 weken herhaald. Vandaag heb ik dus in overleg met de dierenartsassistente 3 kg besteld voor 2 paarden want ik moet elke dag 100 gram geven. Morgen kan ik waarschijnlijk beginnen.

Chico heb ik ook 2,5 maand geleden de equest pramox gegeven want ze zijn hier niet zo strikt met ontwormen dus ik wilde het gelijk goed aanpakken. Zodra het hier gevroren heeft krijgen beide paarden weer de zelfde wormenkuur en dan zitten beiden weer op het normale schema. Want zoals ik in een ander topic las door Geerke, wormen en zandkoliek gaan ook vaak hand in hand.

Wij geven hooi erbij op het gras, omdat ze anders teveel diaree krijgen want er is nog wel degelijk gras, maar ook om te voorkomen dat ze te veel zand naar binnen krijgen. Ik geef net zoveel hooi waarvan altijd een laagje over is gebleven de andere dag.

We zullen zien wat het allemaal doet. Het blijft gewoon een heel trikkie iets en een naar onderwerp.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:25

Ik heb de dames gisteren ook maar weer aan een kuurtje gezet, de psyllium husk ultra fine van paardnatuurlijk.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:16

Heftig, wat een verhaal. Jij geeft geen onderhoudskuur meer?

jenne schreef:
In okt 2014 is mijn paard geopereerd nadat ze voor de 4de keer koliek had in 3 maand tijd.
De 3 voorgaande keren steeds de kliniek erbij gehad en werd er ook een mest zand test gedaan met een handschoen. Maar er was eigenlijk geen zand te zien bij die testen.
De 4de keer koliek was zo erg dat we haar naar de kliniek hebben gebracht.
S’avonds kregen we telefoon dat het slechter ging en dat een operatie de laatste optie was.
Ze is toen geopereerd en er kwam heel veel zand uit.
Achteraf gehoord dat ze de chirurg nooit zoveel hebben horen vloeken.

Ze heeft ruim 2 weken op de kliniek gestaan voordat ze goed genoeg was om naar huis te komen.

De kliniek raadde toen ook aan om kuren vlozaad van pit-pit te geven. 100 gram per dag en 10 dagen.

Na de verplichte boxrust mocht ze weer naar buiten.
En daar ging haar neus het zand in.
Hebben haar er meteen weer afgehaald.

Gelukkig heeft ze samen met onze shet een inloopstal met een stukje verharding.
Dat hebben we toen afgezet zodat ze alleen op het zand kon als wij er waren en haar in de gaten konden houden.
Uiteindelijk hebben we besloten om een groot deel van de paddock te bestraten en haar niet meer op het zand te laten.

Ik durf het niet meer.

Ook na het losgooien in de bak gaat ze gelijk mee terug.
Voorheen liet ik ze wel eens een tijdje staan zodat ik rustig kon uitmesten enz.

Het resterende deel van de paddock is nu begroeid met gras waar ze zo af en toe even op mogen.
De shet is namelijk gevoelig voor hoefbevangenheid.

We zijn nu ruim 5 jaar verder en ze doet het goed. Nooit weer last gehad van koliek.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:33

Slmt9 schreef:
Heftig, wat een verhaal. Jij geeft geen onderhoudskuur meer?

jenne schreef:
Knip, anders werd het zo’n enorme quote :')

Ik geef ze nog wel eens een kuurtje, maar niet meer elke maand. Meestal eens in de 3 maand.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:37

StalNollie schreef:
ellepel schreef:
er zit anders soms ook genoeg zand in hooi.zeker in verpakt hooi heb ik het idee
wij voeren uit bakken op de grond en soms ligt er echt best veel zand op de bodem :j
enige korte gras hier komt van de track rondom de weide.
ik heb namelijk tussen december en april de weilanden gewoon dicht...even rust

Dan heb je slechte kwaliteit gemaaid gras, wellicht te kort gemaaid. Hier geen zand

Zand in hooi heeft niet altijd te maken met slechte kwaliteit hooi. Als er in het hooiland flink molshopen hebben gezeten ten tijde van het hooien dan bestaat er grote kans dat er extra zand in het hooi is terecht gekomen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:38

Henny dan is het dus een slecht onderhoud van het land
Een boer die goed is met zijn land en er tijd insteekt vangt de mollen. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:54

Wat goed dat je dit topic opent! Ik las daar ook en zag al weer veel paniek en ook onzin voorbij komen, maar je mag geen discussie aan gaan.

Ik heb nu niet alles gelezen, maar een tijd geleden gelezen over epsomzout, dus die heb ik een paar keer naast de psyllium gegeven tijdens de kuur.

Ik wissel de zaad, vlozaad en husk af. Toen onze shet verdacht werd van koliek en zand dan een optie zou zijn, raadde de veearts een flinke hoeveelheid psyllium aan, dus veel meer dan standaard geadviseerd wordt.

Wij hebben ze 24/7 buiten met onbeperkt hooi in netten en bakken. Dat ze opeten wat ernaast ligt kan je niet geheel voorkomen. Hooguit 2x daags weghalen, maar wat ze vertrappen eten ze al niet meer op hier.

Er werd daar een opmerking gemaakt over op stal zetten..........Maar ook in hooi en verpakt ruwvoer zit heel veel zand. Zand stapelt zich op, dus wat je paard dan zomers in de wei binnen krijgt en met het ruwvoer kan al veel zijn als je nooit wat preventief doet.

Goed ruwvoer, dus goede structuur schijnt als veel zand mee naar buiten te nemen. Veel vrije beweging is daarbij ook van essentieel belang, omdat je dan goede darmbeweging krijgt.

Waarom het ene paard het wel krijgt en het andere niet, hangt imo van meer af. Onze veearts raadde toen ook veel olie voeren aan, dus dan zou het logisch zijn als paarden al regelmatig veel olie krijgen, zij minder snel zandkoliek krijgen.

Ik zie op de stallen waar ik kwam juist meer dat paarden zandkoliek krijgen als ze 's winters enkele uurtjes op een postzegel staan, vaak alleen en zonder eten en drinken.

Het ergste geval dat ik heb meegemaakt kreeg ook juist zandkoliek ( met de dood tot gevolg ) toen het moest bewegen. Kreeg te weinig ruwvoer, stond enkele uurtjes alleen in een kleine zandpaddock en met rijden kwamen de darmen op gang en begonnen de problemen. Daarna heel heftig ook.

Ik vind echt dat er te makkelijk wordt gedacht dat je er met 1 commercieel zand weg kuurtje wel vanaf bent of het kan voorkomen. Ik las daar ook al gelijk; ik ga maar even geven van meerdere, terwijl dat dus zoals je ook leest bij de TS daar, niet afdoende werkt gewoon.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:55

kiki1976 schreef:
Benita schreef:
Interessant topic. Ik geef onze paarden ook elke één tot twee maanden een zandkuur. Ik geef dan psyllium en extra magnesium. Magnesium geef ik er bij n.a.v. het volgende nieuwsbericht:

[VN] Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Ik heb de paarden kliniek waar we altijd komen om advies gevraagd.
* Hoeveel vlozaad l
* Frequentie van de kuren
* Advies om extra magnesium eraan toe te voegen. (link erbij gedaan naar het onderzoek).
Wanneer ik er meer van weet laat ik het hier weten.

Voor mijn idee een niet echt bevredigend antwoord gekregen voor mijn gevoel.
Ja ze geven aan dat zand altijd in golven eruit komt en dat een zandtest niet altijd betrouwbaar is. Maar goed dat is iets wat we al wisten ;-)
Daarnaast geven ze aan dat hoe we het nu aanpakken ( iedere 6-8 weken een kuur van een week met 75 gram vlozaadvezels) voldoende zou moeten zijn.

Wel zien ze ook een flinke toename in zandkolieken. Maar bij een groot deel (wat hun zien) zijn er toch wel oorzaken te achterhalen. Zand eten, op de grond voeren, korte weide (droge en natte periode geeft meer risico) en het niet even altijd secuur geven van een zandkuur (tot zelfs nooit).

Het onderzoek van extra magnesium voeren was ze niet bekend dus daar wilde ze verder geen uitspraken over doen.

Superpony, bewegen is ook zeer zeker belangrijk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:59

Ik vind de test met de handschoen ook vreselijk onbetrouwbaar. Als het in mn handschoen zit, komt het er dus uit........Elk paard heeft wel wat zand in de darmen, dat kan je niet voorkomen.
Ik maak me veel meer zorgen om het zand in de darmen wat er niet uitkomt. Als het niet in je handschoen komt, kan er alsnog veel in de darmen zitten wat niet mee komt naar buiten. Dat mensen dan durven te zeggen ( wat ik vaak hoor ) hij heeft geen zand, vind ik best eng.

En artsen weten gewoon te weinig. Alleen psyllium of geef maar hoge dosis werkt niet altijd. Dat is om te voorkomen misschien goed als je het met regelmaat doet. Maar zodra er teveel zand binnen komt, moet er meer gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:46

Ik had de vorige keer deze gekocht.

Afbeelding
Is op basis van psylliumvezels. Ben hem nu aan mijn jonkie aan het geven, omdat hij al naar de trainer vertrokken zal zijn tegen de tijd dat mijn bestelling van pitpit toe komt. Vanmorgen nog even gechecked of er naast psyllium nog iets anders in zet, blijkt dat er kruiden en dextrose toegevoegd is aan het product. Begin nu eigenlijk wel aan de werkzaamheid te twijfelen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:55

SVRL, de toevoegingen doen niks af aan de werkzaamheid van de vezels, misschien zorgen ze er wel voor dat de vezels makkelijker worden gegeten? Het lijkt me een prima kuurtje voor nu en straks kan je de goedkopere vezels gaan voeren als je paard weer terug is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:15

Volgens de producent is het 95% psyllium, dus dat lijkt me prima.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:26

Kaitlyn schreef:
Ik vind het wel heel eng, dat ondanks controleren (en zeer minimaal iets vinden), en een kuur “better safe than sorry” het dus toch geen zin heeft gehad.
Ze heeft 7 dagen, 200 gram vlozaad per dag gehad.
Ik denk dat ik nooit meer helemaal gerust kan worden als ze weer op de paddock staat, zelfs met kapje...

Maar zou dat niet juist het "gevaar" zijn. Dat je er eens een keertje als je eraan denkt een kuur inpropt en denkt dat je dan wel safe zit. Ik ook hoor, dus met de 'je' spreek ik niet alleen jou aan. :o
Terwijl als je logisch nadenkt: als een paard doorheen het jaar (en in de winter wat meer) constant zand binnen krijgt, het natuurlijk niet opgelost raakt met 1 kuurtje van een weekje.

Nu ja, onder de lijn denk ik dat het krijgen van zandkoliek ook een kwestie is van dikke pech. Als het allemaal zo gemakkelijk te voorkomen was, hadden minder paarden er last van.