Ik doe mijn mestonderzoek ook bij worm&co enbdaar kijken ze ook naar zand in de mest.
Ik doe gewoon psylliumzaad kuurtje van pagony.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
StalNollie schreef:Let overigens op niet te vaak er kuur geven!! Krijg je weer luie darmen van
jenne schreef:In okt 2014 is mijn paard geopereerd nadat ze voor de 4de keer koliek had in 3 maand tijd.
De 3 voorgaande keren steeds de kliniek erbij gehad en werd er ook een mest zand test gedaan met een handschoen. Maar er was eigenlijk geen zand te zien bij die testen.
De 4de keer koliek was zo erg dat we haar naar de kliniek hebben gebracht.
S’avonds kregen we telefoon dat het slechter ging en dat een operatie de laatste optie was.
Ze is toen geopereerd en er kwam heel veel zand uit.
Achteraf gehoord dat ze de chirurg nooit zoveel hebben horen vloeken.
Ze heeft ruim 2 weken op de kliniek gestaan voordat ze goed genoeg was om naar huis te komen.
De kliniek raadde toen ook aan om kuren vlozaad van pit-pit te geven. 100 gram per dag en 10 dagen.
Na de verplichte boxrust mocht ze weer naar buiten.
En daar ging haar neus het zand in.
Hebben haar er meteen weer afgehaald.
Gelukkig heeft ze samen met onze shet een inloopstal met een stukje verharding.
Dat hebben we toen afgezet zodat ze alleen op het zand kon als wij er waren en haar in de gaten konden houden.
Uiteindelijk hebben we besloten om een groot deel van de paddock te bestraten en haar niet meer op het zand te laten.
Ik durf het niet meer.
Ook na het losgooien in de bak gaat ze gelijk mee terug.
Voorheen liet ik ze wel eens een tijdje staan zodat ik rustig kon uitmesten enz.
Het resterende deel van de paddock is nu begroeid met gras waar ze zo af en toe even op mogen.
De shet is namelijk gevoelig voor hoefbevangenheid.
We zijn nu ruim 5 jaar verder en ze doet het goed. Nooit weer last gehad van koliek.
StalNollie schreef:ellepel schreef:er zit anders soms ook genoeg zand in hooi.zeker in verpakt hooi heb ik het idee
wij voeren uit bakken op de grond en soms ligt er echt best veel zand op de bodem![]()
enige korte gras hier komt van de track rondom de weide.
ik heb namelijk tussen december en april de weilanden gewoon dicht...even rust
Dan heb je slechte kwaliteit gemaaid gras, wellicht te kort gemaaid. Hier geen zand
kiki1976 schreef:Benita schreef:Interessant topic. Ik geef onze paarden ook elke één tot twee maanden een zandkuur. Ik geef dan psyllium en extra magnesium. Magnesium geef ik er bij n.a.v. het volgende nieuwsbericht:
[VN] Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden
Ik heb de paarden kliniek waar we altijd komen om advies gevraagd.
* Hoeveel vlozaad l
* Frequentie van de kuren
* Advies om extra magnesium eraan toe te voegen. (link erbij gedaan naar het onderzoek).
Wanneer ik er meer van weet laat ik het hier weten.
Kaitlyn schreef:Ik vind het wel heel eng, dat ondanks controleren (en zeer minimaal iets vinden), en een kuur “better safe than sorry” het dus toch geen zin heeft gehad.
Ze heeft 7 dagen, 200 gram vlozaad per dag gehad.
Ik denk dat ik nooit meer helemaal gerust kan worden als ze weer op de paddock staat, zelfs met kapje...