Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 21:43

Arabesk schreef:
Onze IJslander liep in het IJsselmeer, volgens de tracker _O-

Zwemles :D

IngridM

Re: Interessant: meten hoeveel pony loopt in PP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 21:45

Maar... zou er een andere manier zijn om dit goed te kunnen meten?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:03

Woensdag ben ik vrij, zal dan mijn sporthorloge aan de pony uitlenen en jullie de uitkomsten laten weten.
Met gps aan gaat de batterij waarschijnlijk 6-7 uur mee. Pony is heel oud, ik overweeg duivelsklauw te gaan geven en zo heb ik gelijk een mooie objectieve nulmeting als het dan wel blijkt te werken.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:14

In dit artikel geven ze ook aan dat een gps tracker zoals een sporthorloge (denk ik) geschikt is voor het meten van beweging in paddock paradise.
https://www.google.com/urlsa=t&source=w ... %2520(2010)%2520Monitoring%2520distance%2520travelled%2520by%2520horses%2520using%2520GPS%2520tracking%2520collars.pdf&ved=2ahUKEwi0z6Lcr3mAhXLLlAKHZr0DFMQFjAYegQIBxAB&usg=AOvVaw3WLc-XYulTRGCpyBfDtoAZ

(Geen leesbare zin, lange dag, alsjebegrijptwatikbedoel)
Ik krijg die URL nu ook niet handig klikbaar..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:41

kaatje89 schreef:
Het is dus nog niet zo eenvoudig om echt een goede tracker te vinden. Jammer want het leek me wel heel interessant.

Is er hier ook iemand die ervaring heeft met die Orscana sensor? Die je in je deken bevestigd eigenlijk om te zien of hij het te warm of te koud heeft, maar begreep dat daar ook een functie op zit dat je kunt zien hoe actief je paard is? Maar volgens mij geeft die niet precies aan waar die langs is gelopen?

Ik heb de Orscana sensor. Je kan er inderdaad mee zien of je paard ligt, rustig of actief is. Maar niet waar hij is geweest. Je krijgt een grafiek met percentages te zien. Ik weet ook niet hoe de sensor de data daarvoor verzameld.

Ik heb 'm gekocht voor de temperatuur onder de deken en dat deel is iig wetenschappelijk gevalideerd.

Edit: de sensor schijnt richtingsgevoel te hebben en daardoor de activiteit aan te kunnen geven.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 16:28

Ladyson schreef:
kaatje89 schreef:
Het is dus nog niet zo eenvoudig om echt een goede tracker te vinden. Jammer want het leek me wel heel interessant.

Is er hier ook iemand die ervaring heeft met die Orscana sensor? Die je in je deken bevestigd eigenlijk om te zien of hij het te warm of te koud heeft, maar begreep dat daar ook een functie op zit dat je kunt zien hoe actief je paard is? Maar volgens mij geeft die niet precies aan waar die langs is gelopen?

Ik heb de Orscana sensor. Je kan er inderdaad mee zien of je paard ligt, rustig of actief is. Maar niet waar hij is geweest. Je krijgt een grafiek met percentages te zien. Ik weet ook niet hoe de sensor de data daarvoor verzameld.

Ik heb 'm gekocht voor de temperatuur onder de deken en dat deel is iig wetenschappelijk gevalideerd.

Edit: de sensor schijnt richtingsgevoel te hebben en daardoor de activiteit aan te kunnen geven.

Oke toch jammer dat ze dat ook niet meteen erin hebben gestopt dat je wel kan zien waar die is geweest. Het lijkt me alsnog best een interessant ding.

Ben benieuwd of er nog mensen zijn met andere trackers die wel meer kloppen? :o

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 20:05

Ben ik ook benieuwd naar Kaatje:D

Het bedrijf heeft me een bericht terug gestuurd en een test op mijn app gezet, die kan ik van de week draaien (of het apparaat wel goed is überhaupt).

Dat eerst maar eens proberen. De batterij is sinds gisteren op dus geen idee of er nog zulke uitschieters zijn. Morgen gelijk verwisselen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:08

Ik meen dat arabesk ook ooit had gemeten......

Het hangt natuurlijk wel van meer dingen af. Wij wonen hier nog kort en ik had eerst het pad gemaakt. Daarna in een hoek een hooibak, maar liepen ze maar 1 kant het pad op en neer. Nu ook aan de andere kant nu 2 hooi plekken en ze bewegen al stukken meer. Maar is in ontwikkeling, dus hopelijk blijft het meer worden.

En zo een kinder tracker? Zouden die niet nauwkeuriger zijn??

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:10

Alles wat op GPS gaat, is (te) onnauwkeurig denk ik. GPS werkt prima op iets langere afstanden en bij bijvoorbeeld een hardlooprondje in de vrije natuur, maar ik kan uit ervaring vertellen dat dan nog de metingen van 2 GPS-apparaten bij exact hetzelfde rondje zomaar een paar 100 m kunnen schelen. In de stad werkt GPS ook veel minder goed en onder bomen en dergelijke ook. Een soort activity tracker die paslengte en activiteit (joh) meet, is denk ik het nauwkeurigst of misschien met gebruikmaking van 3G/4G maar of die voor weinig te koop is, met het abonnement erbij??

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 13:15

Ik vind bij tractive als je bij geschiedenis kijkt het inderdaad niet zo nauwkeurig. Je hebt van tractive de app Dog walk. Die zet ik weleens aan met wandelen of om te kijken hoeveel mijn hond op stal loopt en dan klopt de gelopen route met hier en daar een kleine afwijking wel.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 15:45

Ik had tractive benaderd met de gekke uitschieters. Zij hebben een test op mijn app gezet die ik gisteren uitgevoerd heb. Resultaat wacht ook nog op.

Het gaat mij niet eens zozeer om waar hij is geweest maar puur de gelopen meters. Volgens de app loopt hij zo'n 12 km per 24 uur. Nou was het maar zo'n feest, dat kan echt niet :D

Ladonna75; paar 100 meters verschil vind ik erg flink hoor! Blijkbaar in veel apparaten zo. Jammer.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:05

Is het een idee om de tracker bij een andere pony in de pp aan het halster te hangen om te vergelijken?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 21:11

Ja ga ik inderdaad doen :-) Zat ik mee van de week te bedenken.
Afgelopen 24 uur zou hij 11,48 km gelopen hebben. Vraag me af waarom hij niet prachtig slank is :D :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:01

Ik kwam je topic tegen, en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het afgelopen is :D
Heb je de test uitslag van de fabrikant gehoord?

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:12

Net ook je topic doorgelezen. Heel interessant eigenlijk! Ben wel benieuwd of het verholpen is nu, jammer anders dat het zo slecht werkt...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 17:05

Oh sorry had ik geen update meer gegeven....... Maar apparaat werkte naar behoren. Conclusie was dus dat het hiervoor niet geschikt is. Jammer, had het echt graag willen weten!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:12

Nou lekker dan.

Maar ze hadden toch online staan hoe groot de afwijking zou zijn?
Die hele avondwandeling is dan toch sowieso veel en veel te groor qua afwijking?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:21

Maar 1 verklaring: de pony is toen daadwerkelijk op stap geweest. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:33

Dan moet je er 24uur op gaan zitten en je telefoon aan houden :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 19:03

gerlindie schreef:
Nou lekker dan.

Maar ze hadden toch online staan hoe groot de afwijking zou zijn?
Die hele avondwandeling is dan toch sowieso veel en veel te groor qua afwijking?

Ja daar hadden ze geen verklaring voor......

Het is denk ik achteraf meer bedoeld om 'live ' te gebruiken. Dan is het bereik veel beter maar dat kan maar een X aantal minuten op je batterij.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 19:04

Gini schreef:
Maar 1 verklaring: de pony is toen daadwerkelijk op stap geweest. :D

Wel fijn dat hij het hek ook weer achter zich dicht heeft gedaan en stroom er weer opgezet had :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:32

Arabesk schreef:
Als een paard in een PP staat krijgen ze heel vaak onbeperkt ruwvoer, dat is teveel eten en toch nog te weinig beweging, met als gevolg dat er op dit moment meer paarden doodgaan een IR en HB dan door de ooit zo verfoeide hoefijzers. Ik kom heel heel veel paarden met overgewicht tegen omdat mensen denken dat het sprookje echt is; onbeperkt ruwvoer en een PP.

Dus als je paard onbeperkt voer krijgt, is 3- 5 km niet genoeg, in het wild beweegt een paard 20 - 60 km per etmaal en is het aanbod véél schraler. Een slowfeeder beweegt niet helaas, dus de motivatie om te gaan bewegen is minimaal. Ze gaan niet zomaar uit zichzelf over de track wandelen.

Of je moet minder voeren of meer rijden.

Ik ben het niet met je eens.
Ik heb mijn paard nu 3 jaar op diverse pensions gehad waar hij altijd op paddocks stond en in de zomer beperkt op gras en snachts op stal. Hij kreeg op al die pensions 3-4x per dag veen bergje ruwvoer en 1x per dag wat vitaminebrok. Hele dagen stond hij stil in een hoekje te staan. Zodra er eten in zicht was vrat ie je vingers erbij op omdat anders de anderen het opaten en zodra ik hem savonds nog wat extra gaf at ie alsnog mijn vingers op. Hij had gewoon honger, want veel kreeg hij niet helaas.
Inmiddels staat hij een kleine maand op een klein pp met onbeperkt ruwvoer.. Ik voer 3 plakjes hooi (van een klein baaltje) per dag. En dan nog laat hij liggen. Ik heb 7 cameras hangen over bijna d ehele track en snachts gaat zijn bioritme gewoon door zoals overdag. Ook ligt hij vaak ergens op de track in het zand. Hij gaat wel zelf aan de wandel. Af en toe even terug om wat te drinken en dan weer naar zn vriendje aan de andere kant en weer wat gras eten langs de track. Overigens komt paard nu 3-4 uur per dag op de weide.
Ik durf te garanderen dat hij veel meer loopt dan op het postzegel paddockje op eerdere stallen EN hij eet stukken minder omdat er gewoon altijd eten is en hij niet hoeft te schranzen omdat het anders opgegeten wordt.

Edit:zie nu dat dit topic al best oud is haha

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:53

Prairy schreef:
MarliesR Heeft dat in haar topic staan, bij een pensionpony hebben ze er eens een in de staart gehangen. Die 'stond' schijnbaar ook weleens in huis volgens de gps :+

_O- _O- _O-

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:57

Hahaha ik moet vreselijk lachen om alle verhalen om die uitstapjes.

Maar inderdaad, beetje zuur van de centjes zeg!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:01

zeker interessant, wij zijn een pp aan creëren en mijn collega/vriendin gaat voor haar opleiding STOAS Wageningen een opzet maken van zo'n meetinstrument in pp om te gaan gebruiken als input voor je (endurance) training. ik lees even met jullie mee en als wij ideeën hebben houden wij jullie ook wel op de hoogte.