Kissing spines jong paard, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:25

Cuvee schreef:
CalipsoLover schreef:
Normaal gesproken krijg je ze zelf ook ter beschikking, foto's worden niet meer geprint, gaat allemaal digitaal en dan worden de foto's ook naar jou doorgemaild samen met het verslag. Heb het zojuist ook nog even van die van mij bekeken en mijn paard heeft 1x Kissing Spines en op 3 wervels Sclerose (begin van KS) maar ook nog een matige tot ernstige spondylose op verschillende wervels. Misschien dat als die van jou op 8 wervels sclerose heeft ipv kissing spines? Dan kan ik me voorstellen dat die met een Tildren wel geholpen kan worden. Of is het al echte KS? Dan zou ik er nu ook niet meer op rijden.

Acht wervels gaven kissing spines waardoor de wervels elkaar raken. Het proces van vergroeien is pijnlijk, maar wanneer het volledig is vergroeid is er geen pijn meer

Maar zie je ook in dat je paard na het eventuele vergroeien beperkingen heeft in zijn beweging en het dragen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:38

Cuvee schreef:
CalipsoLover schreef:
Normaal gesproken krijg je ze zelf ook ter beschikking, foto's worden niet meer geprint, gaat allemaal digitaal en dan worden de foto's ook naar jou doorgemaild samen met het verslag. Heb het zojuist ook nog even van die van mij bekeken en mijn paard heeft 1x Kissing Spines en op 3 wervels Sclerose (begin van KS) maar ook nog een matige tot ernstige spondylose op verschillende wervels. Misschien dat als die van jou op 8 wervels sclerose heeft ipv kissing spines? Dan kan ik me voorstellen dat die met een Tildren wel geholpen kan worden. Of is het al echte KS? Dan zou ik er nu ook niet meer op rijden.

Acht wervels gaven kissing spines waardoor de wervels elkaar raken. Het proces van vergroeien is pijnlijk, maar wanneer het volledig is vergroeid is er geen pijn meer

Maar is de mobiliteit ook weg en hangen je spieren er ook niet echt lekker bij. Het groeit niet in de gewenste vorm vast en plep daar een ruiter bij dan geeft dat extra druk op andere delen van het lijf. En dat kan ook pijn geven. Mensen met zo’n lijf worden afgekeurd voor veel werkzaamheden en hebben ladingen pijnstillers.

BigOne

Re: Kissing spines jong paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:43

Je vraagt advies maar klimt er weer op? En nu kom je met de opmerking, als het vastgegroeid is heeft hij er geen pijn meer aan?? Ik weet niet wat nu van het topic te denken, geen foto's , paard loopt weer fantastisch, je lijkt wel een andere bokker, die reageert precies zo, eerst drama en dan weer niets aan de hand en hij loopt weer geweldig, nou succes er mee.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:44

Ik hoop zo dat dit een relaccount is. Waarom denk je dat hij gevaarlijk werd onder het zadel?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:46

Ik ga mee met de voorgangers die je adviseren om het paard niet (meer) te gebruiken en er ook niet aan te gaan sleutelen. Je kunt het eventueel nog als weidemaatje houden of toch nu al de moeilijk beslissing nemen. Als de vraag was "Wat zou jij doen?", dan zou mijn antwoord zijn dat ik er zelf niet mee zou gaan dokteren en een van de eerdere twee opties overwegen: weidemaatje of vroegtijdig inslapen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:47

Ik ken iemand die een paard met ks had. Deze heeft haar zo kunnen trainen dat de ks niet meer zichtbaar is. Zelfs de dierenarts stond toen echt met open mond. Ik zal haar dit topic even door sturen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:51

maj0 schreef:
Ik ken iemand die een paard met ks had. Deze heeft haar zo kunnen trainen dat de ks niet meer zichtbaar is. Zelfs de dierenarts stond toen echt met open mond. Ik zal haar dit topic even door sturen

Dit is mogelijk, een enkele ks , daar kun je door gerichte training de ruimte tussen de wervels wijder maken. Het overgrote deel van de paarden met deze aandoening lukt het niet, en acht wervels, extra botgroei? Vergeet het maar, recreatie heel misschien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:55

Paard heeft aan 8 wervels kissing spines en je klimt er gewoon weer op?
Mag ik dat enorm egoistisch en onverantwoord vinden? Het gaat om het welzijn van je paard.
Hij werd gevaarlijk onder het zadel ivm pijn en dan gewoon weer gaan belasten....Why???
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-12-19 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:56

Cayenne schreef:
Paard heeft aan 8 wervels kissing spines en je klimt er gewoon weer op?
Mag ik dat enorm egoistisch en onverantwoord vinden? Het gaat om het welzijn van je paard.

Ik snap het ook oprecht niet. Uit liefde naar je paard kan het iig niet zijn.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:57

Ik heb ooit foto’s gezien van autopsie van een paard met ernstige ks en vergroeiingen en de wervels bleven in elkaar door groeien en dwars door naastgelegen doornuitsteeksels. Dat deed en doet wel degelijk zeer!
Het vastgroeien vd wervels betekent dus zeker niet automatisch dat de pijnklachten verdwijnen!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:10

Alwéér een rel account?! >;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:25

Het lijkt mij dat je met 8 KS of vergroeide wervels niet pijnvrij kunt functioneren hoe naar dat voor jou en het paard ook is...

Ik zou goed nagaan wat de mogelijkheden zijn maar ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om ‘m in te laten slapen hoe moeilijk dat ook is. Maar dit om te voorkomen dat hij de rest van zijn leven met pijn door moet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 11:29

Lijkt idd zo dat iemand er dikke lol in heeft om elke keer een vraag over ks te stellen en er zijn nooit foto’s en na een paar pagina’s loopt het dier de sterren weer van de hemel. Tja, ik vermoed wanneer iemand handig is met internet zij wel meerdere accounts kan maken en zo de boel flink voor de gek kan houden. Kan alleen maar denken dat er dan een flinke steek los zit en niet in de rug. Het is nu wachten op weer een nieuwe gebruiker met een ks paard.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:27

Ik zou nog heel even wachten totdat alle wervels goed vergroeid zijn, dan kan je er gerust weer opklimmen.
Ik zouwel wachten omdat je aangeeft dat het paard gevaarlijk wordt onder het zadel, of anders een bodyprotector en een cap op (geen al te duren omdat je hem na een val wel moet vervangen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:31

Misschien de modjes wat meer modderen op IP adressen.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 12:43

maj0 schreef:

Komt dit vaker voor bij kissing spines of is dit gewoon toeval?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:48

Ik heb een merrie met een zeer lichte vorm van kissing spines ter hoogte van 2 wervels, die 2 wervels stonden naar elkaar toe, en er was al ene beetje schade. Dit paard is met mesotherapie en zeer gericht trainen na 2 jaar terug beter geworden en nu 2 jaar later nog steeds goed. Maar eens vergroeid? Ik weet niet of je die zonder operatie nog goed gaat krijgen hoor.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:51

Zelfs als die 8 wervels eenmaal vastgroeien zal het proces zelf niet over zijn.

Dan zitten de eerste 8 vast, en zit er op 9,10 en 11 botaangroei zonder dat het vast zit.

Hoe pijnlijk ook, zo'n jong dier met zon ernstige mate van KS is niét meer geschikt om serieus mee te rijden onder het zadel.

Echt, sneu voor TS, maar het is Wat het is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:52

Cuvee schreef:
maj0 schreef:

Komt dit vaker voor bij kissing spines of is dit gewoon toeval?

Laat je geen hoop aanpraten. Het komt voor, maar is zeldzaam en aangezien de mate waarin jouw paard ks heeft, kun je er vanuit gaan dat het nooit meer goed komt.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 13:51

Seltje schreef:
Ik heb een merrie met een zeer lichte vorm van kissing spines ter hoogte van 2 wervels, die 2 wervels stonden naar elkaar toe, en er was al ene beetje schade. Dit paard is met mesotherapie en zeer gericht trainen na 2 jaar terug beter geworden en nu 2 jaar later nog steeds goed. Maar eens vergroeid? Ik weet niet of je die zonder operatie nog goed gaat krijgen hoor.

Is dat eenmalig of moet je dat herhalen?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:25

Jessix schreef:
AnnoNiemand schreef:
Bekijk de filmpjes eens van felinehoi op youtube. Zij heeft een jong paard met kissing spines (en ook nog eens een slechte knie). Ze heeft veel geld gepompt in onderzoek en nu in revalidatie. Het zou nu beter gaan met het paard?

Eerlijk gezegd zou ik zelf geen geld pompen in zo'n bodemloze put. Maar vind dit wel een interessante case om zo nu en dan te volgen.

Nou beter gaan met het paard... Het loopt in een iets betere houding met zijn hals en rug. Meer dan aqua training in een heel klein laagje water en oefening in de stal doen ze nog niet.

Positieve in dit verhaal is nu dat hij er inderdaad niet slechter van is geworden. Maar of dat nog een sportpaard moet worden? Ik ben zelf rugpatient en nu weet ik heus wel, een paard is geen mens en zijn pijnbeleving zou anders kunnen zijn, maar we hebben wel dezelfde opbouw in botten, spieren en zenuwen... Ik vraag me af of zo'n dier ooit echt pijnvrij is. En inderdaad niet ontzettend moet compenseren om die rug en in zijn geval ook nog zijn knieën te moeten ontzien.

Daarom zeg ik ook dat ik zelf nooit geld zou pompen in zo'n bodemloze put. Ik vind het niet eerlijk naar een paard met KS om hier nog iets van te verwachten. Paard van haar had het volgens mij ook nog eens aan tien wervels. Voor dit geld had ze ook een ander paard kunnen kopen. Het dier is ook nog niet eens leuk qua karakter. Valt haar aan in de stal. Maar goed, ieder moet doen wat hij zelf wil natuurlijk.

Maar anyway, ik zou een KS'er niet meer gaan belasten, trainen of uberhaupt laten 'revalideren', TS.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:47

Ach indien het is zoals TS beschrijft en lekker door blijft rijden, dan is het wachten op een fall out.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 27-12-19 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:04

Cuvee schreef:
Seltje schreef:

Is dat eenmalig of moet je dat herhalen?

Er is niets eenmaligs wat gaat helpen.
Denk aan intensief 1 a 3 x per week, 24/7 pijnstilling etc. Geen dag vrij voor jou, iedere dag aanpassen aan de weersomstandigheden ivm geen kou op de rug, speciaal eten, solarium, massages etc. Zie het als een zwaar gehandicapt mens met pijn. Wij mensen gaan dan aan de morfine en thc olie, om nog een beetje een pijnvrij uurtje per dag te hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:05

TS, je reageert alleen op wat in je straatje past of wat je wilt horen, maar ik hoop toch dat je het welzijn van je paard voorop gaat stellen ipv dat je alleen maar aan rijden denkt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:26

TS zit nog in de ontkenningsfase en hoopt op een toverstaf. Daarom wordt er niet rationeel nagedacht. Feit dat hij/zij er gewoon weer op gaat zitten zegt eigenlijk al genoeg.
Ik denk dat ik maar ontstip. Een keer komt TS er wel achter dat er toch niet zoveel onzin werd verteld hier in het topic.