kissing spines+nek artritis en verrekt Si gewricht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:49

Ik ga me niet mengen in de discussie over keuren.
Wel heb ik ervaring met deze klachten. Enige verschil was dat mijn 15-jarige merrie artrose in één SI gewricht erbij had. De dierenarts zei tegen mij dat ze met inspuiten nog een paar jaar als grasmaaier kon dienen, dat het niet eerlijk was om op een paard met kissing spines te gaan zitten. Aangezien een artrosepaard er ook niet beter van wordt als het stilstaat, heb ik haar in laten slapen.
De vraag voor jou is nu: is het nog paardwaardig om dit dier vol te spuiten zodat het de ongemakken in z’n lijf niet meer voelt zodat jij er nog mee kan gaan rijden...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:53

Ts: Alle voorgaande discussies over wel of niet terug brengen en of je hem wel of niet had moeten kopen vind ik van zwaar ondergeschikt belang tov wat ik verder lees...

Je beseft wel dat je een paard dat heel erg stuk is wil gaan in spuiten om te zorgen dat ie niet voelt dat ie heel erg stuk is. Zodat jij hem kan gaan belasten. Tot het punt dat alle spuiten van de wereld niet meer helpen tegen de pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:00

Even een andere ingang maar het resultaat is hetzelfde.
Mensen met eczeem krijgen cortison voorgeschreven en dat maskeert de aandoening maar gaat er niet van over.
Wat ik van de hele gang van zaken vind omtrent dit paard ga ik maar niet schrijven.

Tiffyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 17:04

Hij is bij de aankoop goedgekeurd dus ik ben niet naïef geweest, dit had de beste kunnen overkomen. Voordat ik hem kocht hebben verschillende mensen het verkoop filmpje bekeken en zeiden tegen mij dat ik hem met een gerust hart kon kopen. De osteopaat gaat hem binnenkort kraken en de rug botten rechtzetten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:04

Tiffyy schreef:
Het is teleurstellend om te horen dat mijn soulmate als kapot wordt bestempeld terwijl hij nog een heel leven voorzich heeft waarin hij kan herstellen.

Hou jezelf nu niet langer voor de gek. Dit paard heeft geen heel leven voor zich om te herstellen, hij heeft een (kort) leven voor zich met inspuitingen als symptoombestrijding - tot de symptomen niet meer te maskeren zijn. Hij kán niet meer herstellen.

En een osteopaat kan geen botten rechtzetten of 'kraken'. Heb je enig idee hoeveel kracht daar voor nodig zou zijn om dat te doen als het al zou kunnen?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-12-19 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:05

Tiffyy schreef:
Hij is bij de aankoop goedgekeurd dus ik ben niet naïef geweest, dit had de beste kunnen overkomen. Voordat ik hem kocht hebben verschillende mensen het verkoop filmpje bekeken en zeiden tegen mij dat ik hem met een gerust hart kon kopen. De osteopaat gaat hem binnenkort kraken en de rug botten rechtzetten.

En was jij erbij toen hij op de foto's kwam?

Over kraken van een paard met deze aandoening zeg ik maar even niets... :x

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:06

Suzanne F. schreef:
Dan ben je goed opgelicht door de veearts. En het feit dat hij je de injecties aanraadt zegt ook al genoeg. Van mij had hij een schadeclaim gekregen en dat paard ging terug. Maar goed, ze gokken vaak op mensen zoals jij. Die zijn er meteen verliefd op en stoppen er nog meer geld in.

Ligt eraan veearts krijgt nu meteen de schuld . Maar er staat nergens dat hij toen klinisch of ook röntgenologisch gekeurd is . Het verhaal is beetjes onduidelijk. Bij röntgenologisch onderzoek wordt er niet standaard rug foto’s gemaakt daar moet je naar vragen en apart voor betalen .
Wat ik begrijp zijn er bij keuring Geen rugfoto’s gemaakt maar naderhand pas .
Ts zou zelf toch onderzoek naar werking corticosteroïden doen. Wat de dierenarts je verteld heeft of hoe jij het begrepen hebt klopt niet helemaal .
Cortisone gaan de ontsteking en zwelling tegen wat dus tijdelijk minder pijn geeft. Maar wordt de onderliggende oorzaak niet aangepakt komt de pijn weer terug als de cortisone zijn uitgewerkt na een aantal weken. Kissing spinning kan niet genezen alleen door betere training en zeker een goed passend niet te lang zadel minder klachten geven .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:08

Ibbel schreef:
Tiffyy schreef:
Het is teleurstellend om te horen dat mijn soulmate als kapot wordt bestempeld terwijl hij nog een heel leven voorzich heeft waarin hij kan herstellen.

Hou jezelf nu niet langer voor de gek. Dit paard heeft geen heel leven voor zich om te herstellen, hij heeft een (kort) leven voor zich met inspuitingen als symptoombestrijding - tot de symptomen niet meer te maskeren zijn. Hij kán niet meer herstellen.

En een osteopaat kan geen botten rechtzetten of 'kraken'. Heb je enig idee hoeveel kracht daar voor nodig zou zijn om dat te doen als het al zou kunnen?

Dit dus... En wat je jezelf wijs maakt zou me bitter weinig kunnen schelen als er geen paard onder zou lijden, maar in dit geval is dat wel zo. Dus doe je ogen open. Dit dier is stuk. Die wordt niet meer beter. Die hersteld niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:08

Tiffyy schreef:

Is hij op jouw aankoop foto’s goedgekeurd? Inclusief hals en rug?

maessie

Re: kissing spines+nek artritis en verrekt Si gewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:20

Een verkoopfilmpje bekijken is heel wat anders dan een deskundige recente röntgenfotos laten beoordelen voor aankoop. Zoals ik het lees is hij bij aankoop enkel klinisch gekeurd.
Ts mocht je echt hogere ambities hebben, dan zou ik je toch aanraden met de verkoper het gesprek aan te gaan, dan heb je misschien nog de mogelijkheid iets van geld terug te zien voor een gezonde geschikte leermeester óf behandeling voor je paard. (Als ik je verhaal zo lees zou dit dan behandeling voor pijnvrij grasmaaien zijn) als je écht gek met je paard bent, dan doe je wat het beste voor hém is, hoe zuur het nu ook is voor jouw ambities/plannen en geinvesteerde geld.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:29

TS, ik denk dat het misschien verstandig is als je even uitgebreid alles op een rijtje zet met chronologie en eventueel een fotootje kan trekken van de keuringsrapporten en wanneer je dit paard gekocht hebt. Je verhaal is een beetje onduidelijk en er zit hier al een bepaalde emotionele band met je paard dus dat maakt het natuurlijk lastig. Wat ik er van maak is dat hij enkel klinisch gekeurd is, en niet RX. Mag ik vragen hoeveel je betaalt hebt voor dit paard?

Bokkers zijn soms hard met hun woorden, maar het is wel de waarheid. Je hebt iets gekocht waar je hoogstwaarschijnlijk niks meer mee kunt. Ik zou in jou geval het paard dus terug brengen, hoe moeilijk dat ook is. Dit gaat je veel geld kosten en je gaat er nog weinig plezier uit kunnen halen.

Ik denk dat ik dit nog veel tegen andere mensen hier op bokt ga mogen zeggen, en ik kan me voorstellen dat de meeste die het verhaal kennen het al kotsbeu zijn maar ik ben helaas ook ervaringsdeskundige. Ik heb een paard met KS en spondyloses. Voor alle duidelijkheid, KS en artritis zijn onomkeerbaar, dat kan enkel slechter worden en nooit beter. Hier de beslissing gemaakt om geen brol in mijn paard te spuiten, als je echt van je beest houdt doe je dat niet in mijn ogen. Want als jij je paard gaat inspuiten kan je hem verder belasten en zoals ik zei, die dingen worden alleen erger en niet beter. Je paard wordt dus gewoon verdoofd zodat jij nog op hem kan rijden en hij geen pijn voelt. Nee, dan hou je niet van je paard in mijn ogen. Dus dat wou ik niet. Mijn paard is intussen op vervroegd pensioen en doet het heel goed als weidepaard, mag er hooguit nog een stapwandeling mee maken. Maar we moeten realistisch blijven, de dag dat wij merken dat hij echt pijn heeft en niet meer kan genieten van zijn luie leventje laten we hem gaan. En dat is ook het lastige met die dingen want dat kan je niet voorspellen. Dat kan plotseling heel snel gaan, of pas binnen 2 jaar.

Ik heb mij te pletter gezocht naar oplossingen die wel ethisch waren TS, ik kwam uiteindelijk ook uit bij een privébedrijf in Gent die stamceltherapie gebruiken om artrose te genezen. Dat medicijn is nog niet lang op de markt, sinds mei ongeveer. Ik heb contact opgenomen met dit bedrijf en de spuiten worden via een dierenarts verdeelt. Toevallig is de uitvinder van dit medicijn een goede vriend van mijn dierenarts. We hebben dit dus besproken met mijn dierenarts maar zij raadde het af, zo 1 spuit kost 1000-1500 euro. Mijn paard zou er zeker 4-5 nodig hebben gehad en gezien hij al 15 was op dat moment koop je voor dat geld beter een nieuw paard.
Ik ben er dus ook niet mee verder gegaan, maar hier heb je een linkje naar hun website:
https://www.gst.be

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:35

Stamcelbehandeling (als het al werkt, daar zijn de meningen zéér over verdeeld) geneest KS ook niet.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:55

Ibbel schreef:
Stamcelbehandeling (als het al werkt, daar zijn de meningen zéér over verdeeld) geneest KS ook niet.

Nee inderdaad, het gaat de omliggende artrose wel "oplossen" zeg maar maar de ligging van de wervels natuurlijk niet. Het kan wel helpen in een bepaalde mate. En inderdaad, dat is deels waarom ik het ook niet gedaan heb, bij sommige paarden slaagt het niet aan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:57

Stamceltherapie? Ik zou hier wel eens een succesverhaal van willen horen. Want ik heb wel wanhopige paardeneigenaren gezien die dit lieten toepassen. Maar resultaten zag ik nooit in de zin van dat ze weer vrolijk rondreden op hun paard. Ik kom zelf nog uit een tijd dat zoiets niet bestond. Paard kreupel? paard op rust net zo lang totdat hij weer rad is.Maar ik ben geen DA helaas en ik wil graag bijleren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 17:57

Tja, verdiep je even in de aandoeningen van het paard en dan zal je hopelijk inzien dat hetgeen je paard mankeert niet zal verbeteren en de injecties alleen maa lapmiddelen zijn. Zet de emoties aan de kant en alle andere bekende zaken op een rijtje . Je hebt er blijkbaar genoeg voor betaald en dan kun je zeggen, hij gaat niet de handel in maar het gegeven dat de foto’s niet aanwezig waren en hij daar later blijkbaar niet goed op was betekend voor mij dat je wel beduveld bent. Dat je geen afscheid wil nemen betekend niet dat je ze niet aansprakelijk kunt stellen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:04

Ik zeg het, ik heb het ook niet gedaan en aangezien die specifieke medicatie nog geen 6 maanden beschikbaar zijn zou ik het ook niet weten. Mijn DA raadde het af, en ik heb daar naar geluisterd. Maar gewoon laten inspuiten met cortisone en allerlei brol, nee, dat is echt geen oplossing. Zoals bigone zegt, je kan wel proberen om je geld terug te krijgen als je het paard zo nodig wil houden of toch een of andere compensatie. Heb je het paard particulier gekocht?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:14

Zijn dergelijke stoffen wel terug te vinden in het bloed?Bij een keuring wordt wel eens bloed afgenomen om te kijken of het paard op dat moment gedrogeerd was. Maar ik meen dat dat voornamelijk over kalmerende middelen gaat?Als die dus met cortisonen of weet ik wat behandeld zou zijn en je kunt dat niet testen,dan is het wel een ernstige vorm van misleiding.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:18

Ik denk wel dat ze dat kunnen zien, maar vind het ook niet terug op internet.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:32

Dat je het beste met je paard voor heb kan ik enkel toejuichen. Wat het beste voor je paard is daar kan je achter komen door opzoekingswerk.

Over de aankoop ik denk dat je echt niet genoeg onderzoekingsplicht hebt gedaan.
Of je doet een klinische keuring en dat is een moment opname.
En dan weet je nog niet veel meer.
Of je laat het paard onafhankelijk keuren met foto's alvorens de aankoop gesloten word.
Foto's verloren is het slechtste excuus dat men kon geven. Daar had ik nooit ingetrapt.

Ik heb mijn 4,5 j paard in februari moeten laten inslapen vanwege ataxie . Op 2 j klinisch gekeurd nooit wat van gemerkt. Echter als je nu het laatste half jaar terug denkt. Steek ik mijn handen niet in het vuur dat het er niet gezeten heeft. Ik heb gekozen voor mijn paard. Ondanks dat hij blij was. Kon hij helemaal in paniek slagen wanneer hij moeite had met zijn coördinatie.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:40

Wil ook nog even terug komen op het osteopaat verhaal , mijn osteopaat wist wat mijn merrie mankeerde , heeft haar toen het nog redelijk ging behandeld maar die wilde haar absoluut niet meer behandelen toen de artrose in de hals erger werd , ze was bang voor ataxie na de behandeling van de ks rug en halsartrose .. haar letterlijke woorden waren “ je weet wel wat je te doen staat, maar je bent er nog niet klaar voor “
TS , je paard is stuk , kapot en dit gaat alleen maar erger worden , geloof me alsjeblieft ..
Als je zoveel van je soulmate houd , waarom dan je ogen zo dicht en totaal niet willen zien wat er aan de hand is met het paard ? Waarom zo door duwen en alles aangrijpen om er toch op te kunnen zitten . Ik hoop dat je voor het paard toch tot het besef komt dat dit egoïsme is .. je paard is er zeker niet mee gebaat en kan me niet voorstellen dat dit is wat je wil ..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:40

kitobeer schreef:
Over de aankoop ik denk dat je echt niet genoeg onderzoekingsplicht hebt gedaan.

Er is een klinische keuring gedaan, dat is al meer dan nodig is. Vragen stellen is al voldoende: is het paard gezond, welk niveau was z'n laatste wedstrijd, wanneer was dat, wat was het resultaat, heeft hij stalonderdeugden. Dat soort vragen. Daarop móet nl een eerlijk antwoord komen. Dus als jij vragen stelt, is dat voldoende. Zélfs een klinische keuring is niet verplicht, laat staan foto's.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:44

N4N4 schreef:
Wil ook nog even terug komen op het osteopaat verhaal , mijn osteopaat wist wat mijn merrie mankeerde , heeft haar toen het nog redelijk ging behandeld maar die wilde haar absoluut niet meer behandelen toen de artrose in de hals erger werd , ze was bang voor ataxie na de behandeling van de ks rug en halsartrose .. haar letterlijke woorden waren “ je weet wel wat je te doen staat, maar je bent er nog niet klaar voor “
TS , je paard is stuk , kapot en dit gaat alleen maar erger worden , geloof me alsjeblieft ..
Als je zoveel van je soulmate houd , waarom dan je ogen zo dicht en totaal niet willen zien wat er aan de hand is met het paard ? Waarom zo door duwen en alles aangrijpen om er toch op te kunnen zitten . Ik hoop dat je voor het paard toch tot het besef komt dat dit egoïsme is .. je paard is er zeker niet mee gebaat en kan me niet voorstellen dat dit is wat je wil ..

Dit dus. Zulke paarden zijn niet gemaakt om op te rijden. Of je laat ze inslapen, of je geeft ze een leuk pensioen voor zolang dat gaat en ALS het nog gaat.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:47

Mm ik ken wel een verhaal waar je ook echt niet blij van wordt; net aangekocht 7 jarig paard M dressuur, wat tijdens proefrijden prima loopt. Klinisch en RX laten keuren, maar echter na een paar maand wordt het paard bloedlink met rijden. Blijkt ook KS te hebben... Paard was dus voor de verkoop ingespoten en de rug neem je niet standaard mee bij RX keuring. Wat doen de eigenaren? Laten hem weer inspuiten en verkopen hem! Echt ongelooflijk ziek.

Los van het feit dat je je verantwoordelijk voelt TS, wat heel Nobel is, snap dat het echt @€# aanvoelt om in deze situatie te belanden. Maar ik vind wel dat je een verantwoordelijkheid hebt om de verkopende partij, die hoogstwaarschijnlijk wel van de problemen af wist, tot orde te roepen. Dit soort oplichtingen bestaan doordat ze helaas werken...

Voor verder medisch advies zou ik een goede kliniek raadplegen die veel ervaring heeft met dergelijk letsel en hen de vraag stellen wat mogelijk is en wat het paard in de toekomst nog kan.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:50

Het is voor veel bokkers lastig om te lezen blijkt.
Ts heeft een stuk paard en is, naar waarschijnlijkheid, opgelicht door ofwel verkopende partij ofwel dierenarts.
TS wil het paard niet laten inslapen, niet terugbrengen naar de verkoper en is er heilig van overtuigd dat ze de problemen kan oplossen door de juiste behandeling.
Dat dit niet zo werkt kan men 88 keer gaan herhalen.
Evenals het feit dat het paard terug moet, geslacht moet worden etc.
Men vraagt zelfs om de keuringsrapporten, betaalde prijs en foto's online te zetten.
Dit is a) niet waar ts om vroeg en b) totaal irrelevant.
Ik snap werkelijk waar niet waar alle (snerende) opmerkingen naar haar/hem vandaan komen.
Ts haar paard. Ts haar verantwoordelijkheid.
Helaas leren sommige mensen sneller van ondervinden ipv advies.

@ts, is het een idee dat je, je eens goed gaat inlezen in deze problematiek en evt een 2e dierenarts om zijn/haar mening vraagt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 18:52

Een heel leven waarin hij 'kan herstellen'???
Hij gaat niet herstellen. Hij is kapot. Je kunt het misschien rekken door inspuiten en goed rijden, maar hij zal langzaamaan alleen maar slechter en slechter worden.
Ik hoop dat je (voor je paard!!!) straks realistisch kunt zijn en kunt inzien dat dit paard jouw doel niet kan dienen.
Ik zou het vreselijk oneerlijk en verdrietig vinden als je stug door zou blijven trainen omdat jij dat wil en je het paard daarvoor hebt gekocht.