Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:03

Bij mijn paard was de lendenwervel ook verdikt/verhoogd, heel duidelijk voelbaar en zichtbaar dat hing ook samen met de nieren. Artsen gaven er 0 aandacht aan, zeiden dat was niks. Nou en of dat iets was, nu het beter gaat met de nieren/stofwisseling is de wervel niet meer te zien! Rara he!?

Voel je dat bij jou paard ook? Is iets om in het oog te houden, gewoon een tip.

Kirania

Re: Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 18:12

Nu zeg je daar iets... bedoel je dit?
Afbeelding
Hier zie je dat ze boven haar lendenen precies een heuveltje heeft (dit was in de zomer, ze had haar symptomen toen ook heel erg). Heb toen de osteo laten komen en de DA, maar die vonden niets, alleen dat ze vast zat boven de ribben.

En oh ik doelde enkel op het feit dat in de bloedresultaten niets te zien was behalve de lever, dat van de urine moet ik natuurlijk nog terugkrijgen. Je kan wel eens gelijk hebben met dat bloed!

Dat gruis heb ik toevallig ook gezien toen ik de rest van de bak urine wegsmeet... Dat grijzig restje bleef achter, maar ik schreef het toe aan vuil in de bak.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:18

Er is idd een verdikking op de nierstreek/lendenen te zien maar dat kan ook vet zijn. Als je met je vingers over de ruggewervel strijkt en je voelt in die streek 1 wervel heel duidelijk dan houd het maar in de gaten.
Mocht de urine afwijkend bevonden worden kan ik je voorzien van tips.
Ik ben 1000den euro's lichter, een klapper vol met allerhande uitslagen en niks konden ze vinden. Ik heb het zelf moeten oplossen, was echt heel moeilijk maar de finisch is in zicht.

Ben al 7 jaar aan het dokteren maar ik geef niet op!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 18:40

Echt vet voel ik eigenlijk enkel aan haar onderbuik, de rest voelt niet kwabberig aan oid (heb haar ondertussen ook zeven jaar en heb haar ook oprecht met obesitas gezien, nu is het precies of het alleen richting haar buik gaat). Haar achterhand voelt heel "benig" en ongevuld. Ik kan zo haar heup vastnemen als ik wil. Je voelt daar inderdaad echt de wervel.

Wat een super uithoudingsvermogen! Wij zijn ondertussen vier jaar bezig. Ik ben ook al een paar duizenden euro's lichter... zelfs de kliniek bood geen uitsluitsel.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:30

Dat 'dakje' op de lendenen heeft mijn ruin ook af en toe, bij hem is het volledig toe te schrijven aan zijn blinde of dikke darm. Als die over de zeik is (bij de start van het weideseizoen, hoe langzaam we ook opbouwen; bij het eten van iets te veel lekkere blaadjes, etc), heeft ie ook dat 'dakje'.

Edit: ook nog wel aardig om even te vertellen hoe ik dat bij hem oplos :')
We zijn redelijk vaste klant bij Den Hoek (minimaal elk half jaar voor controle) en vanuit daar hebben we diverse middelen uitgeprobeerd. Hij reageerde op alle middelen eigenlijk wel positief op enig moment in z'n leven tot nu toe, maar het grootste succes so far is Dodson & Horrell Yea-Sacc.
Verder hebben we vaak Microcomp in verschillende varianten (er is een vloeibare, een vloeibare die ook '3x' in z'n naam heeft, en een variant in poedervorm), die doet eigenlijk ook altijd wel wat.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 19:46

Die yea sacc heb ik bekeken, maar nu met brexit is dat blijkbaar niet leverbaar... toch niet hier... :(
Microcomp ken ik niet, daar kijk ik naar!

Fijn om te weten dat dat ook niet meteen een ramp dient te zijn, dat rare dakje :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:02

Ik bestel de Yea-Sacc altijd bij Rene Wielens. Maar ik heb die (en alle andere darm-middelen die ik mijn ruin geef of heb gegeven) allemaal laten uittesten bij Den Hoek.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:42

Toch is het een reaktie op iets, schuldig of onschuldig het zijn seintjes dat er iets gaande is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 10:10

Als er nu niets uit komt zou ik ook contact zoeken met Den Hoek, of met Annika ten Napel. Heel naar als je niet de vinger erop kan leggen wat er mis is...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 11:52

Funnyhorses, dat zeker! Genoeg om me 24/7 zorgen te maken over alles. Maar als ik bij elk dingetje ga denken 'oh, terminale kanker' is dat echt geen leven :')

Hilary, dan kijk ik of ze hem daar in stock hebben!

Miran, wie is Annika ten Napel? Den Hoek is vrees ik veel te ver voor me, daar ik van midden België ben. Zeker met corona :n

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:48

Annika ten Napel is een dierenarts die voor Den Hoek gewerkt heeft, nu voor zichzelf. Ik weet alleen niet of ze ook in België komt. Maar vragen kan altijd, en ms heeft Den Hoek ook wel advies als je belt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:33

Kirania schreef:
Funnyhorses, dat zeker! Genoeg om me 24/7 zorgen te maken over alles. Maar als ik bij elk dingetje ga denken 'oh, terminale kanker' is dat echt geen leven

Gelijk heb je!!! Zo denk ik er ook over hoor, echt waar ik weet wel hoe jij je voelt :(:)

Ik heb me zelfs een hobby erbij genomen, ben aan het tuinieren/kweken geslagen alleen al om rust in mn hoofd te krijgen want ervan wakker liggen deed ik ook.

Wanneer krijg je de uitslag van de urine?
Misschien kunnen we het naast de mijne leggen om te zien of er overeenkomsten zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:33

Ohh en uiteraard nog de beste wensen voor iedereen, op naar een super goed 2021!!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:23

Dat herken ik, ik zit in de blokperiode nu, maar ipv te kunnen werken met de pony's ben ik nu bezig met haken :') De plantjes hier zijn spontaan ten dode opgeschreven vrees ik, de katten verslinden die.

Ze zeiden dat ik hem maandag of dinsdag zou hebben! Klinkt goed :j

Gelukkig nieuwjaar!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:35

Oja breien heb ik ook ff gedaan hahaha gewoon een rechte lap hahaha puur om af te kunnen schakelen. Erg he!?

Nog even afwachten dus, altijd spannend zoiets pfff, ik ben benieuwd.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:57

Is je paard op zowel PSSM 1 als PSSM 2 getest?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 00:26

Ik ook! Ik ben momenteel een mega boho zak aan het haken _O-

DenB, ja, maar ze heeft geen enkele variant. Ook getest voor Lyme, Cushings, Lepto, enzovoort enzoverder. Ook in verschillende seizoenen :')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:38

Hier ook een mega waslijst aan testen (en rekeningen) niks kwam daar uit. Ik ken mn paard letterlijk van binnen en buiten nu.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:40

Kirania schreef:
Ik ook! Ik ben momenteel een mega boho zak aan het haken _O-

Hilarisch _O- _O- _O-

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:42

TS als ik jouw verhaal zo lees denk ik niet dat er 1 oorzaak is. Mogelijk heeft ze ooit een infectie gehad of wat giftigs gegeten en zijn daar, mogelijk in combinatie met b.v. verhuisstress, door een niet optimale voedingssamenstelling de huidige problemen door ontstaan. Je zegt ergens dat de urine zo stinkt, een oorzaak van de stank kan zijn dat je voer te veel moeilijk verteerbare eiwitten bevat en tekorten/scheve verhoudingen van mineralen. In mijn ervaring wordt het eiwit-mineralenprobleem voornamelijk veroorzaakt door verkeerde of te weinig bemesting van het gras/hooiland.
Supplementen hiervoor geven heeft alleen zin wanneer je de mineraalwaarden van je gras/hooi kent, het supplement moet je daar op aanpassen.

Een andere bron voor problemen kan grondwater zijn, in sommige streken bevat grondwater erg veel ijzer. Krijgt ze nu grondwater?

De dikke buik kan ook nog worden veroorzaakt door een uit de hand gelopen schimmelpopulatie in de darmen.

Zou je nog iets willen proberen zou mijn eerste keus zijn om geweekte bietenpulp en wat luzerne of opti-form van Mijten te gaan voeren in plaats van de standaard brok en een gedeelte van het hooi. De gastro+ kun je dan blijven voeren voor de benodigde vitamines.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 01:01

@Irmaz met het laatste ben ik het niet helemaal eens. Een overschot aan calcium in de voeding kan heel raar uitpakken ookal zie je dat niet meteen terug in het bloedbeeld. Als de nieren en dan met name de nierfilters niet goed werken kun je ook dat soort symptomen krijgen. Mijn paard is daar zo'n voorbeeld van.

Ze heeft lange tijd bloed geplast echt heel vies. Steeds werd gezegd zwaar spierbevangen maar dat was ze niet, wel lichte verzuring in het bloed te zien maar ze liep verder echt goed niks geen stijfheid. Tot ik me bedacht om haar bijvoeding hoger in de fosfor te zetten en zie daar weg bloed piesen, weg klachten en rare symptomen. Ging nu echt maandenlang goed en laatst dacht ik ach geef maar een handje luzerne bij dr eten zodat ze wat meer kauwd en prompt weer bloed piesen! Ondanks nieronderzoeken, blaasscopieën, bloed en urine onderzoeken konden ze niks afwijkends vinden.
Dus calciumrijke voeding zoals pulp en luzerne kan een heuse ramp zijn voor paarden met gevoelige nieren.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 10:24

Funnyhorses, helemaal _/-\o_ letterlijk al DNA testen laten doen.

Irmaz, moest het zo 'simpel' zijn was het al tijden opgelost :n Ik heb alle producten die jij aanraadt geprobeerd, tot ik meer over voeding leerde en nu al jaren bij voeding zit zonder soja, melasse en andere rommel. De optiform was echt plakkerig soms en de hele grove structuur kan de darm net teveel prikkelen. Gastro+ is een leuk productje, maar daar werd ze helemaal niet happy van. Bietenpulp heb ik lang met veel geweld moeten geven, daar ze bietenpulp háát. Het deed uiteindelijk ook niets. Ze is daarbij in die vier jaar ook al vaker (langzaam!) Veranderd van voer. Ik krijg haar nu op natuurlijkere voeding alvast gelukkig ronder, maar het krampen is nooit vertrokken. Het is iets lichter geworden op digestive EQ, maar ja. Die leveren niet meer :(

Hier is pure Luzerne ook meestal geen hit. Vooral mijn shet wordt daar stijf van.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:58

En ik lette altijd heeeeel goed erop dat de voeding in balans was, tig hooianalyses en daarop alles afgestemd zodat zowiezi ca-fos-mag in balans waren en 0 resultaat.
In het bloed niks te zien maar de symptomen waren afschuwelijk.
Toen op zwarte haver overgegaan, begonnen met 250gr per dag en dat opgebouwd naar 2x per dag 250gr en ze knapte ziender ogen op.
Ik ben gestopt met dure analyses ik weet nu dat ze een storing heeft in de calciumregulatie dat zal ook nooit meer over gaan denk ik. Maar met de juiste voeding lukt het aardig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:34

Kirania schreef:
Voor de rest staat ze op 2x p/d havens gastro en havens normale brok (daar ben ik de naam even van kwijt). Ze krijgt bij elke maaltijd 80 ML ewalia nier-und lebersaft. :j

:?
ik zie nu dat dit een jaar geleden was, blijkbaar nu niet meer?
Je leest mijn bericht maar half en haalt er alleen makkelijkste uit ....
succes met je pony.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 13:52

Nee. Ik zeg dat ik ze al geprobeerd heb, vorig jaar dus :j en de rest ook getest. Ik ga geen heel jaar een voeding testen als paardlief er geen snik op verandert na drie maanden. Dat pompen is op geen enkel voer volledig vertrokken, en dát is het probleem :)

Oh en voor ik het vergeet: tekorten en vitaminetekorten en allerhande zaken zijn al heel vaak aangehaald geweest. Onderzocht in het bloed, onderzocht dmv trial and error.

Grondwater krijgt ze, maar dat is getest geweest en bevat geen hoge concentratie aan ijzer. Dat grondwater krijgt ze overigens pas sinds vorig jaar, niet vier jaar - hoe lang ze al ziek is en pompt.