Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yeentll

Re: Nog meer paarden die revalideren? Verzamel je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 19:02

Wij hebben inmiddels groen licht om weer op te bouwen onder het zadel. Ze heeft na de stamceltherapie geen stap kreupel meer gelopen en zijn heel voorzichtig. Omdat ze nu alleen maar op de volte mag aan de longe draaft, mogen we nu naar 10-15min draf per dag onder het zadel. Dit alles doen we met een streepje tranquigel zodat ze niet helemaal uit dr plaat gaat. Ze is ook zo blij om weer te mogen lopen, fijn om te zien! In februari gaan we weer nieuwe foto’s maken en dan zou er een kans zijn dat ze weer goedgekeurd wordt voor de sport, maar dan met een 2tje op het hoefgewricht ipv de 1 die ze had.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:22

Ik kom hier ook even een vraag stellen. Pony heeft een peeskneuzing gehad en we zijn nu weer rustig aan het opbouwen. Heb voor mijzelf een schema gemaakt met aantal minuten stap en draf. We bouwen op buitenrit op, en mevrouw is behoorlijk energiek waardoor ik niet steeds op m'n telefoon oid wil kijken voor het aantal minuten. Misschien heeft iemand een tip hoe de tijd handig bij te houden? Ik dacht zelf aan een hardloopapp die mij zegt wanneer rennen en wandelen, maar kan nog niet echt iets vinden wat handig lijkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 21:46

Ik heb een app’je die je kunt instellen met een tijd voor actief en een tijd voor pauze, het is een fitnessapp.
Ik zet ‘m op 2,5 minuut actief en 2,5 minuut pauze, met een bepaald aantal herhalingen. Dan stap ik tot het eerste piepsignaal, verander dan van hand tot het volgende piepsignaal, draaf dan aan tot het volgende piepsignaal etc.
SIT heet de app en als ik een ruim half uur wil rijden, stel ik ‘m zo in:
Afbeelding

Er zijn vast appjes die spannendere schema’s kunnen maken en meer kunnen dan alleen piepjes geven, maar voor mij werkt het zo wel.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:16

Klinkt als waar ik naar opzoek ben, bedankt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:58

nienke_layla schreef:
Wat een verhalen allemaal! Ik mag dan niet klagen, al blijft elke blessure natuurlijk vervelend voor het paard.

Blij dat ik dit topic vond, mijn 15 jarige merrie heeft anderhalf jaar geleden een tussenpees blessure. Volgens dierenarts kan ik met haar helaas de sport niet meer in tenzij ik een operatie liet doen. Maar 60% kans dat het beter werd en ook de kans dat het juist slechter werd. De keuze was voor mij dus snel gemaakt. Mevrouw heeft nu een soort van deeltijd pensioen.

Ik ben echter wel bij steeds meer dierenartsen geweest als stagiaire bij paardenbedrijven. Nu heb ik wel al een aantal dingen voorbij zien komen waardoor ik denk dat het toch misschien wel goed kan komen tot zekere hoogte. Ze heeft immers nooit kreupel gelopen en pijn vertoond, ze had alleen een dik been. Heb ook weinig informatie mee gekregen, geen schema's of iets dergelijks.

Sinds kort ben ik haar actiever aan het longeren, ze gaf duidelijk aan dat ze zich begon te vervelen. Ik heb al een paar keer op haar gereden, alles is maar max 20 minuten met maar een paar rondjes draf. Nu heeft ze heel wat spier verloren en heb ik besloten om nog weer even te wachten voordat ik het rijden verder oppak.

Heeft er iemand ook ervaringen/tips omtrent koelen, speciale producten (drukverband beschermers/therapie beschermers), bepaalde supplementen etc?

Tussenpeesblessures zijn meestal niet zo ernstig als blessures aan de andere pezen. Ik vraag me af wat er hier zo ernstig is dat het nooit meer goed zou komen?
Ik zou een second opinion doen en eventueel opbouwen met een stap/ peesblessure schema. (circa 6 wkn stappen rechtuit, steeds iets verder uitbouwen) maar alleen gaan belasten als het gat dicht is. Qua koelen, groene leem ben ik fan van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 10:00

yeentll schreef:
Wij hebben inmiddels groen licht om weer op te bouwen onder het zadel. Ze heeft na de stamceltherapie geen stap kreupel meer gelopen en zijn heel voorzichtig. Omdat ze nu alleen maar op de volte mag aan de longe draaft, mogen we nu naar 10-15min draf per dag onder het zadel. Dit alles doen we met een streepje tranquigel zodat ze niet helemaal uit dr plaat gaat. Ze is ook zo blij om weer te mogen lopen, fijn om te zien! In februari gaan we weer nieuwe foto’s maken en dan zou er een kans zijn dat ze weer goedgekeurd wordt voor de sport, maar dan met een 2tje op het hoefgewricht ipv de 1 die ze had.

Dat zou super zijn! wat een fijn nieuws.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:50

Yentl, fijn dat jullie weer op kunnen bouwen. Goedgekeurd met een twee zou helemaal mooi zijn.

Onze oudste welke met een tussen peesblessure staat heeft vandaag haar eerste schockwave gehad.
Verder komt de prele en tendi protec een deze dagen binnen.
17 januari volgende schockwave.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:24

Ja, ik kon wel janken toen ze het zei. Dus als je een jong paard hebt met een lichte klasse van artrose zal ik zeer zeker die stamceltherapie aanraden. Ik denk dat het met een ouder paard en bijvoorbeeld klasse 3/4 een ander verhaal zal zijn.

nienke_layla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:45

Elisa2 schreef:
nienke_layla schreef:
Wat een verhalen allemaal! Ik mag dan niet klagen, al blijft elke blessure natuurlijk vervelend voor het paard.

Blij dat ik dit topic vond, mijn 15 jarige merrie heeft anderhalf jaar geleden een tussenpees blessure. Volgens dierenarts kan ik met haar helaas de sport niet meer in tenzij ik een operatie liet doen. Maar 60% kans dat het beter werd en ook de kans dat het juist slechter werd. De keuze was voor mij dus snel gemaakt. Mevrouw heeft nu een soort van deeltijd pensioen.

Ik ben echter wel bij steeds meer dierenartsen geweest als stagiaire bij paardenbedrijven. Nu heb ik wel al een aantal dingen voorbij zien komen waardoor ik denk dat het toch misschien wel goed kan komen tot zekere hoogte. Ze heeft immers nooit kreupel gelopen en pijn vertoond, ze had alleen een dik been. Heb ook weinig informatie mee gekregen, geen schema's of iets dergelijks.

Sinds kort ben ik haar actiever aan het longeren, ze gaf duidelijk aan dat ze zich begon te vervelen. Ik heb al een paar keer op haar gereden, alles is maar max 20 minuten met maar een paar rondjes draf. Nu heeft ze heel wat spier verloren en heb ik besloten om nog weer even te wachten voordat ik het rijden verder oppak.

Heeft er iemand ook ervaringen/tips omtrent koelen, speciale producten (drukverband beschermers/therapie beschermers), bepaalde supplementen etc?

Tussenpeesblessures zijn meestal niet zo ernstig als blessures aan de andere pezen. Ik vraag me af wat er hier zo ernstig is dat het nooit meer goed zou komen?
Ik zou een second opinion doen en eventueel opbouwen met een stap/ peesblessure schema. (circa 6 wkn stappen rechtuit, steeds iets verder uitbouwen) maar alleen gaan belasten als het gat dicht is. Qua koelen, groene leem ben ik fan van.

Ze hadden het over een gekarteld randje wat ze via een operatie konden afknippen om het weer recht te maken. Maar omdat ze een pees moeten doorknippen (dacht ik) kon het zijn dat het juist slechter werd.
Ik ga inderdaad wel voor een second opinion van de zomer. een maand geleden hadden we echter ineens koliek aanvallen dus dat heeft me ook alweer bijna 1000 gekost. Moeten weer even sparen.. :')

Zo'n begin schema heb ik al gedaan, ik mocht namelijk wel beginnen om recreatief te rijden. Nu longeer ik 2/3x in de week wat ze goed oppakt.

Ik heb laatst voor het eerst groene leem gebruikt, ze had een tik tegen haar spronggewricht gehad en was behoorlijk opgezwollen. Binnen 2 dagen was er niks meer van te zien. Dus gelijk ook op het peesje gesmeerd. Die was ook gelijk een stuk dunner. (ze heeft ook iets stalbenen)

Hilary schreef:
Ik heb een app’je die je kunt instellen met een tijd voor actief en een tijd voor pauze, het is een fitnessapp.
Ik zet ‘m op 2,5 minuut actief en 2,5 minuut pauze, met een bepaald aantal herhalingen. Dan stap ik tot het eerste piepsignaal, verander dan van hand tot het volgende piepsignaal, draaf dan aan tot het volgende piepsignaal etc.
SIT heet de app en als ik een ruim half uur wil rijden, stel ik ‘m zo in:
[ [url=m/WAsmey.png]Afbeelding[/url] ]

Er zijn vast appjes die spannendere schema’s kunnen maken en meer kunnen dan alleen piepjes geven, maar voor mij werkt het zo wel.

Wat handig! Ik ga hem ook even opzoeken. Ik zet nu m'n timer aan, maar telkens weer uit m’n zak halen en weer aanzetten is niet heel makkelijk.

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:21

Hoi
Ik schop het hier weer even omhoog. Hoe is het nu met de paardjes die revalideren?
Ik ben ook bezig, vanaf november heeft mijn paard een peesblessure aan de tussenpees. Helaas zo'n 1,5 week geleden liep ze weer kreupel. We waren al in de opbouw met draven. Nu weer terug.
Ze staat op orthopedisch beslag ook.

Zijn er hier mensen die alleen supplementen gebruikt hebben? Ben heel benieuwd naar ervaringen en een goed supplement die zowel tijdens de revalidatie als daarna ter ondersteuning kan helpen. Nu krijgt mijn paard elke dag een schepje MSM poeder.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:41

Hoi, ik ben nu ongeveer 2 jaar bezig met mijn ene bijrijdpaard.

Eindelijk na 2 jaar (!) wandelen en fietsen draaft ze weer zoals het hoort. Ze had eerst een scheef SI gewricht door vastliggen in de stal. Ze liep toen RA kreupel.

Toen ik er na een half jaar weer op mocht kreeg ze een andere veel ernstiger blessure aan haar linkerheup door een uitglijder in de wei. LA heel erg kreupel...

Nu 1,5 jaar verder met in het begin max 10 min stappen en uitbouwen tot heuvels wandelen en later aan de fiets draven, loopt ze goed *\o/*

Ik kan het nog amper geloven, ik ben al zolang bezig!

Als ondersteuning gaf ik in het begin traumeel druppels. Ze is ook een paar x ingespoten met een hoge dosis traumeel.

Nu krijgt ze cortaflex om haar gewrichten en banden soepel te houden :j

Ymediem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:51

@eekhoornerik, jeetje wat lang zeg!
Super fijn om te horen dat het nu goed gaat!

Hier heb ik helaas al 5 blessures gehad, allemaal pezen. Ook iid eentje gehad van 2 jaar revalideren. Telkens komt het weer goed en dan na een jaar of 2 gebeurt er weer iets. En dan rijden we alleen nog recreatief. Heb ook echt van alles aan middeltjes gebruikt :+