Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nienke_layla schreef:Wat een verhalen allemaal! Ik mag dan niet klagen, al blijft elke blessure natuurlijk vervelend voor het paard.
Blij dat ik dit topic vond, mijn 15 jarige merrie heeft anderhalf jaar geleden een tussenpees blessure. Volgens dierenarts kan ik met haar helaas de sport niet meer in tenzij ik een operatie liet doen. Maar 60% kans dat het beter werd en ook de kans dat het juist slechter werd. De keuze was voor mij dus snel gemaakt. Mevrouw heeft nu een soort van deeltijd pensioen.
Ik ben echter wel bij steeds meer dierenartsen geweest als stagiaire bij paardenbedrijven. Nu heb ik wel al een aantal dingen voorbij zien komen waardoor ik denk dat het toch misschien wel goed kan komen tot zekere hoogte. Ze heeft immers nooit kreupel gelopen en pijn vertoond, ze had alleen een dik been. Heb ook weinig informatie mee gekregen, geen schema's of iets dergelijks.
Sinds kort ben ik haar actiever aan het longeren, ze gaf duidelijk aan dat ze zich begon te vervelen. Ik heb al een paar keer op haar gereden, alles is maar max 20 minuten met maar een paar rondjes draf. Nu heeft ze heel wat spier verloren en heb ik besloten om nog weer even te wachten voordat ik het rijden verder oppak.
Heeft er iemand ook ervaringen/tips omtrent koelen, speciale producten (drukverband beschermers/therapie beschermers), bepaalde supplementen etc?
yeentll schreef:Wij hebben inmiddels groen licht om weer op te bouwen onder het zadel. Ze heeft na de stamceltherapie geen stap kreupel meer gelopen en zijn heel voorzichtig. Omdat ze nu alleen maar op de volte mag aan de longe draaft, mogen we nu naar 10-15min draf per dag onder het zadel. Dit alles doen we met een streepje tranquigel zodat ze niet helemaal uit dr plaat gaat. Ze is ook zo blij om weer te mogen lopen, fijn om te zien! In februari gaan we weer nieuwe foto’s maken en dan zou er een kans zijn dat ze weer goedgekeurd wordt voor de sport, maar dan met een 2tje op het hoefgewricht ipv de 1 die ze had.
Elisa2 schreef:nienke_layla schreef:Wat een verhalen allemaal! Ik mag dan niet klagen, al blijft elke blessure natuurlijk vervelend voor het paard.
Blij dat ik dit topic vond, mijn 15 jarige merrie heeft anderhalf jaar geleden een tussenpees blessure. Volgens dierenarts kan ik met haar helaas de sport niet meer in tenzij ik een operatie liet doen. Maar 60% kans dat het beter werd en ook de kans dat het juist slechter werd. De keuze was voor mij dus snel gemaakt. Mevrouw heeft nu een soort van deeltijd pensioen.
Ik ben echter wel bij steeds meer dierenartsen geweest als stagiaire bij paardenbedrijven. Nu heb ik wel al een aantal dingen voorbij zien komen waardoor ik denk dat het toch misschien wel goed kan komen tot zekere hoogte. Ze heeft immers nooit kreupel gelopen en pijn vertoond, ze had alleen een dik been. Heb ook weinig informatie mee gekregen, geen schema's of iets dergelijks.
Sinds kort ben ik haar actiever aan het longeren, ze gaf duidelijk aan dat ze zich begon te vervelen. Ik heb al een paar keer op haar gereden, alles is maar max 20 minuten met maar een paar rondjes draf. Nu heeft ze heel wat spier verloren en heb ik besloten om nog weer even te wachten voordat ik het rijden verder oppak.
Heeft er iemand ook ervaringen/tips omtrent koelen, speciale producten (drukverband beschermers/therapie beschermers), bepaalde supplementen etc?
Tussenpeesblessures zijn meestal niet zo ernstig als blessures aan de andere pezen. Ik vraag me af wat er hier zo ernstig is dat het nooit meer goed zou komen?
Ik zou een second opinion doen en eventueel opbouwen met een stap/ peesblessure schema. (circa 6 wkn stappen rechtuit, steeds iets verder uitbouwen) maar alleen gaan belasten als het gat dicht is. Qua koelen, groene leem ben ik fan van.
Hilary schreef:Ik heb een app’je die je kunt instellen met een tijd voor actief en een tijd voor pauze, het is een fitnessapp.
Ik zet ‘m op 2,5 minuut actief en 2,5 minuut pauze, met een bepaald aantal herhalingen. Dan stap ik tot het eerste piepsignaal, verander dan van hand tot het volgende piepsignaal, draaf dan aan tot het volgende piepsignaal etc.
SIT heet de app en als ik een ruim half uur wil rijden, stel ik ‘m zo in:
[ [url=m/WAsmey.png]Afbeelding[/url] ]
Er zijn vast appjes die spannendere schema’s kunnen maken en meer kunnen dan alleen piepjes geven, maar voor mij werkt het zo wel.