Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anjali schreef:Dat zelf vijlen is niet zo gemakkelijk.Ik heb eens een vijl gekocht om inderdaad het zelf wat bij te houden. Nou had die pony wel heel harde hoeven denk ik, want ik kreeg er haast niets af. Binnen de kortste keren had ik erge pijn in mijn rug en heel veel respect voor het werk van een smid!
anjali schreef:Dat zelf vijlen is niet zo gemakkelijk.Ik heb eens een vijl gekocht om inderdaad het zelf wat bij te houden. Nou had die pony wel heel harde hoeven denk ik, want ik kreeg er haast niets af. Binnen de kortste keren had ik erge pijn in mijn rug en heel veel respect voor het werk van een smid!
nuscaniels schreef:Zolang iedereen hier alleen maar kan beoordelen over hoe de staat van de hoef was n.a.v een paar foto's en niet de hoeven in het echt heeft gezien lijken mij al die opmerkingen over wel of geen ijzers nutteloos.
Het is echt niet zo dat door nu ijzers te plaatsen alles helemaal verkeerd gaat.
Laat je niet gek maken ts, kijk goed hoe je pony het nu doet. Maak voor jezelf foto's van de hoeven om bij te kunnen houden hoe deze zich ontwikkelen. Soms is een ijzer inderdaad even nodig en kunnen ze daarna probleemloos met goed bekappen blootvoets verder.
Zolang wij als mensen een paard niet kunnen houden zoals in het wild zal je af en toe zo een oplossing als ijzers nodig hebben.
senna21 schreef:Jammer dat sommige mensen het weer nodig vinden om hun mening op te dringen aan anderen, en daarmee het topic van één persoon te verzieken.
De discussie is al honderd keer gevoerd.
Open je eigen topic. Redt de wereld, begin bij jezelf.
senna21 schreef:Jammer dat sommige mensen het weer nodig vinden om hun mening op te dringen aan anderen, en daarmee het topic van één persoon te verzieken.
De discussie is al honderd keer gevoerd.
Open je eigen topic. Redt de wereld, begin bij jezelf.
madoliefje schreef:ik heb me wel degelijk verdiept in de paardenhoef, sterker nog ben er gister avond heel de avond / nacht mee bezig geweest.
maar, mijn pony liep na het vijlen, er is namelijk niks afgeknipt, alleen gevijld, dus al zo dusdanig gevoellig en slecht, dat ik toen samen met de hoefsmid besloten heb toch ijzers te proberen.
ik snap dat iedereen het anders had gedaan, maar ik heb naar gevoel gehandeld en hij liep gelijk beduidend beter.
het is zeker niet de planning om hem voor altijd op ijzers te houden.
vind het jammer dat er nu op deze manier gereageerd wordt, ik ben vanaf het begin af aan open geweest en heb dus ook heel veel reseach gedaan.
janderegelaa schreef:madoliefje schreef:ik heb me wel degelijk verdiept in de paardenhoef, sterker nog ben er gister avond heel de avond / nacht mee bezig geweest.
maar, mijn pony liep na het vijlen, er is namelijk niks afgeknipt, alleen gevijld, dus al zo dusdanig gevoellig en slecht, dat ik toen samen met de hoefsmid besloten heb toch ijzers te proberen.
ik snap dat iedereen het anders had gedaan, maar ik heb naar gevoel gehandeld en hij liep gelijk beduidend beter.
het is zeker niet de planning om hem voor altijd op ijzers te houden.
vind het jammer dat er nu op deze manier gereageerd wordt, ik ben vanaf het begin af aan open geweest en heb dus ook heel veel reseach gedaan.
Laat je niet gek maken door die koekwausen met zelf bekappen. Er is maar een handjevol die dat goed kan en meest van de tijd ga je gewoon huilen als je de hoeven ziet die ze mishandeld hebben. Zij zijn echt in staat om van een goede voet een probleemvoet te maken dus van een probleemvoet een goede voet maken is dan helemaal onbegonnen werk.
Jij bent een prima weg ingeslagen. Soms moeten ze gewoon (tijdelijk) een ijzertje. Niets mis mee.
VanHuisUit schreef:Je doet het hartstikke goed hoor petje af. Het is niet niets om een andere hoefsmid erbij te vragen en meid neem van mij aan van een goede hoefsmid en een goed ijzer is een hoef nooit slechter geworden. Let wel een GOED ijzer en een GOEDE smid. En zo te horen heb je daar alles voor gedaan.
Het zag er echt niet goed uit.
Denk na een week of 8 ijzertje er onder weg. Boel weer wat bijvijlen. Helemaal toppie wordt het dan. En kan het ijzertje er niet onderweg laat je het er gewoon onder. Ik ben geen voor of tegenstander van beslaan, bekijk het gewoon per dier.
En het is jouw paard. Mochten meer paarden wensen dat ze zo'n baas hadden. Trek je er niets van aan is net zoiets als bitloos, boomloos, ijzerloos, die discussies of de manier waarop daar soms over gepraat wordt werkelijk.
Dus top hoor!
janderegelaa schreef:ook op het zelf bijvijlen heb ik me ingelezen, ik durf dit gewoon niet aan. dit heb ik ook bij de smid aangegeven en hij zij dat er idd maar weinig zijn
Laat je niet gek maken door die koekwausen met zelf bekappen. Er is maar een handjevol die dat goed kan en meest van de tijd ga je gewoon huilen als je de hoeven ziet die ze mishandeld hebben. Zij zijn echt in staat om van een goede voet een probleemvoet te maken dus van een probleemvoet een goede voet maken is dan helemaal onbegonnen werk.
Jij bent een prima weg ingeslagen. Soms moeten ze gewoon (tijdelijk) een ijzertje. Niets mis mee.