Paard Bromt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:07

Suzanne F. schreef:
Dus jouw paard heeft tegen jou gezegd dat hij meeroken niet erg vindt?

Meeroken.. Stallen hebben ventilatie, en geef toe; welke schuur/weide tocht er nou niet? Juist, allemaal, omdat ze OPEN zijn, wat betekent dat je in de buitenlucht rookt waar niemand meerookt.
Nogmaals; wat heeft roken met gezondheid van het paard te maken? Bijna 90% van de rook wait er toch wel langs, beetje gezond verstand kan idd geen kwaad.

(Wil hier nogmaals geen Rel-Offtopic van maken, maar t moet wel ff gezegd worden)

marleen_usar schreef:
Er zijn dingen die kan je zelf weg krijgen met een huis tuin en keuken middel maar hoesten is echt serieus. Een fles Ventipulmin is zo,n 40 euro of meer en dan de voorijkosten er bij, dat zijn vaak geen leuke dingen. Maar een onschuldig kuchje kan echt iets ergs worden.

Thx, zal er naar kijken!

karuna
Drukke kabouter

Re: Paard Bromt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:12

Mijn longen zijn niet de beste en als er iemand in de buitenlucht rookt en er dwarrelt wat mijn kant op. Dan reageren mijn longen daar accuut op.

Let wel op een klein strookje gras is zo op en dan zal hooi ook nodig zijn weer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:23

Ik vind roken in de stal echt een no go voor de veiligheid nog lis van de gezondheid van je paard. Dat vind ik ook niet fair

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:31

Hier zei je toch wat anders.. _O- _O-

Onderwerp: roken te paard

Carol_Beer schreef:
Dorine schreef:

Sorry maar hier ben ik toch niet mee eens.
Iemand die op een paard zit en rookt, kan hier het paard mee bezeren, of gevaarlijke situaties meemaken zoals wanneer het paard schrikt dat diegene dan maar 1 hand aan de teugel heeft.

Wat het imago betreft:
Men bedoelt hier dat het paard op zo'n moment extra risico loopt omdat de ruiter zo nodig moet roken. |o Dat imago van die ruiter zakt dan toch als een baksteen?
Om nog maar niet te spreken van andere mensen die met jou mee roken wanneer jij een cigaret opsteekt, en daardoor ook meer kans hebben op kanker... :(

Ik weet heel goed waar ik over spreek want ik heb kanker (uitzaaiingen borstkanker) in mijn longen. Sindsdien ben ik gevoelig voor rook en voel meteen aan mijn ademhaling of er in een ruimte gerookt wordt of niet. :

Iedereen wil zo graag dat zijn paard gezond is, goed verzorgd wordt en uitstekend hooi krijgt dat niet stoffig is! :j
Dan ga je toch geen rook in zijn omgeving blazen? :n _-:(

Kijk, dit noem ik nou eens een goede uitleg en een duidelijke mening! :j

Zelf rook ik niet (zou ik ook nooooit doen -:)) maar heb ook wel eens in spanje een man op zijn paard
bij zijn kinderen gewoon doodleuk een sjekkie te roken.
Dan denk ik gewoon van: Mensen mogen helemaal zelf weten of ze de longen uit hun lijf roken, maar wie zegt dat een paard dat leuk vind??

Maarja er blijven toch altijd mensen met zaagsel in hun hoofd en zonder besef over anderen bestaan dus waarom zou ik al die mensen moeten proberen te overtuigen bepaalde dingen niet te doen terwijl ze dat besef toch niet hebben?! :j

Kijk ben ik ook niet helemaal heilig hoor, want zomers zit ik ook gewoon, als ik een buitenrit aan het maken ben een ijsje te eten op mijn paard. Mijn vader vind dat erg onrespectvol tegenover je paard toe, maarja het is en blijft mijn paard :j .Dus als ijsjes al onrespect vol eruit ziet ken je nagaan hoe sigaretten er uit zien....

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:38

Shaggy09 schreef:
Kijk, dit noem ik nou eens een goede uitleg en een duidelijke mening! :j

Zelf rook ik niet (zou ik ook nooooit doen -:)) maar heb ook wel eens in spanje een man op zijn paard
bij zijn kinderen gewoon doodleuk een sjekkie te roken.
Dan denk ik gewoon van: Mensen mogen helemaal zelf weten of ze de longen uit hun lijf roken, maar wie zegt dat een paard dat leuk vind??

Maarja er blijven toch altijd mensen met zaagsel in hun hoofd en zonder besef over anderen bestaan dus waarom zou ik al die mensen moeten proberen te overtuigen bepaalde dingen niet te doen terwijl ze dat besef toch niet hebben?! :j

Kijk ben ik ook niet helemaal heilig hoor, want zomers zit ik ook gewoon, als ik een buitenrit aan het maken ben een ijsje te eten op mijn paard. Mijn vader vind dat erg onrespectvol tegenover je paard toe, maarja het is en blijft mijn paard :j .Dus als ijsjes al onrespect vol eruit ziet ken je nagaan hoe sigaretten er uit zien....

Achja, dat was
1. Een oud topic
2. de reden dat mensen nu denken dat k troll, omdat ik toen idd in een troll bui zat
3. Tis best te zien dat de reactie HEEEEEEL sarcastisch was
4. Oud irrelevante conversatie is echt COMPLEET off-topic.
Daarnaast voeg je geen ene reet toe aan mijn OP. Dit vind ik meer trollen dan dat ik gewoon een vraag stel over n bepaalde situatie die te wijten is aan de staleigenaar.
Laatst bijgewerkt door Carol_Beer op 04-08-19 19:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:43

Nou je komt nu meer troll over dan toen hoor. :')

Whatever je ook mag zijn, ik snap niet hoe je zo dom kan zijn dat je denkt dat dieren (in dit geval paarden) geen hinder ondervinden aan rook. Paarden hebben ook gewoon longen, net als mensen. En ja, roken in de box is gewoon ontzettend slecht voor dat paard. Ik vind het daarnaast ook enorm ordinair en lelijk eruit zien maar dat terzijde.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:48

Shaggy09 schreef:
Nou je komt nu meer troll over dan toen hoor. :')

Whatever je ook mag zijn, ik snap niet hoe je zo dom kan zijn dat je denkt dat dieren (in dit geval paarden) geen hinder ondervinden aan rook. Paarden hebben ook gewoon longen, net als mensen. En ja, roken in de box is gewoon ontzettend slecht voor dat paard. Ik vind het daarnaast ook enorm ordinair en lelijk eruit zien maar dat terzijde.

Als dit een troll zou zijn zouden de mods er we een slotje op hebben gegooid wat dus niet het geval is. Tevens vind ik dit topic melden nog netter dan een irrelevant (al dan niet zelf toegegeven troll-bericht) te reposten van al heel wat jaar oud. Maar ok, ieder zn manieren :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:57

Naja ik vond dat niet heel irrelevant. Je zegt daar immers compleet het tegenovergestelde van wat je nu zegt. En of je daar sarcastisch bent betwijfel ik.

Maar goed, prima ik zal er niks meer over zeggen. On-topic dan, als ik jou was zou ik het hoesten van je paard wat serieuzer nemen. Je doet er erg makkelijk over terwijl tussen het hoesten en brommen weldegelijk een verband ligt. Sterker nog, als je niet snel hier iets aan doet is de kans groot dat je paard een chronische long/luchtwegen aandoening of ziekte krijgt.

Edit: Grappig, ik zie nu dat je een paar maanden geleden een topic hebt aangemaakt omdat je katten ook last van de luchtwegen hebben, sinds je binnen rookt.

Maar nee het komt echt niet daardoor hoor, roken kan absoluut geen kwaad voor dieren. :+

Echt meid, word eens wakker.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:25

Carol_Beer schreef:
Veearts zal ik vanavond bellen, soms kan dat even niet eerder.

En? Wat zei de veearts?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 20:29

Coentjuh schreef:
Carol_Beer schreef:
Veearts zal ik vanavond bellen, soms kan dat even niet eerder.

En? Wat zei de veearts?

Zoals k later in dit topic al zei, zal ik hem bellen als de situatie niet verbeterd is na de afspraak met de boer/staleigenaar.

Loreke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:04

Wat jammer dat je de tips niet ter harte neemt.
Laat een veearts dit nakijken voor het erger of chronisch is, dan ben je veel verder af.

Waarom een topic openen als je niet open staat voor advies?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:15

Wij kunnen niet in de portemonnee kijken van de ts.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:38

Hoe oud is jouw paard eigenlijk? Wanneer is jouw paard voor het laatst ontwormd en waarmee? Er zijn wormen waarvan de larven/wormen zelf naar o.a. de longen migreren en dan kan een paard gaan hoesten. Dat brommen, doet ze dan haar hoofd wat omlaag als ze dat doet? Doet ze dat alleen als ze beweegt of ook als ze stilstaat? Hoor je het meer als je draaft of juist als je stapt of galoppeert? Heeft jouw paard ooit met ezels gestaan of weet je dat niet?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:45

Moderatoropmerking:
Ik plaats even een opmerking in het topic. De bewoordingen van de topicstarter zijn wat bijzonder te noemen als het gaat over het paard ('beest', 'irritant'), de overige omschrijvingen komen ook wat bijzonder over. Dit maakt dat er meerdere Bokkers zijn die denken dat dit een troll account betreft. Dit is echter wel een account dat al enige jaren op Bokt post, dus wij als moderators zijn nog even in overleg. Op dit moment gaan wij er vanuit dat TS echt het beste met het paard voor heeft enkel alleen wat ongelukkig is in de bewoordingen die gekozen worden om de situatie van het paard te beschrijven.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:50

marleen_usar schreef:

Als je voor dit soort problemen al geen geld {over}hebt dan zou je in mijn ogen geen paard mogen hebben, Het is een feit dat als paarden wat gaan mankeren het vaak een hoop centen kost.

Sorry ts maar je komt bij mij echt over als "wel de lusten maar niet de lasten" Paard staat al op zo te lezen een rotplek omdat jij er zo min mogelijk aan wil uitgeven, En nu is het beestje ziek en kan hij weer de pot op omdat jij er geen geld aan uit wil geven, Dier is van jou afhankelijk, Heeft niet zelf gekozen om van jou te worden, Dat heb jij voor hem beslist! Handel daar dan ook naar en geef het dier de zorg die het verdiend in plaats van hem aan zn lot over te laten en dr geen cent aan uit te willen geven!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:01

angrywolf schreef:
marleen_usar schreef:

Als je voor dit soort problemen al geen geld {over}hebt dan zou je in mijn ogen geen paard mogen hebben, Het is een feit dat als paarden wat gaan mankeren het vaak een hoop centen kost.

Sorry ts maar je komt bij mij echt over als "wel de lusten maar niet de lasten" Paard staat al op zo te lezen een rotplek omdat jij er zo min mogelijk aan wil uitgeven, En nu is het beestje ziek en kan hij weer de pot op omdat jij er geen geld aan uit wil geven, Dier is van jou afhankelijk, Heeft niet zelf gekozen om van jou te worden, Dat heb jij voor hem beslist! Handel daar dan ook naar en geef het dier de zorg die het verdiend in plaats van hem aan zn lot over te laten en dr geen cent aan uit te willen geven!

_/-\o_

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:15

Dat is vaak het grootste probleem, de aanschaf is vaak niet zo veel maar daar na komen de kosten pas echt. En daar denken veel mensen niet bij na, en dan is het dier de dupe. Dan denk je van ach het is maar een kuchje, maar als het erger wordt ben je nog veel meer kwijt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:33

Beste TS,

Je kan de staleigenaar niks verwijten over de situatie van je paard nu. Je hebt zelf ervoor gekozen om je paard hier te stallen. Het enige dat je hem kan verwijten is het belabberde rookbeleid in en om de stallen in het kader van de brandveiligheid.
Ik lees uit je opmerkingen dat je geen geld hebt voor een veearts? Jammer maar je zou je paard er echt mee helpen. Maar ja, het is jouw keuze.

Houd zijn gewicht wel goed in de gaten want paarden eten geen lange grassprieten. Die laten ze staan dus dat grasveldje is binnen notime kaal. En als hij het dan ook zonder hooi moet stellen?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 11:16

Nou, fftjes een update voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn; Hij staat nu al een paar dagen in de paddock die elke dag besproeit wordt (waardoor er sowieso geen stof vanuit de paddock zelf tevoren komt, en het gras ook meteen sneller groeit). Doordat het gras idd sneller op is dan gepland krijgt hij nat kuilvoer bijgevoerd wat hij nog over had van de winter.
De boer had me daarnaast ook nog een soort hoestdrank gegeven, waarvan ik absoluut geen idee was wat voor n substantie t was, maargoed, toch maar gegeven. Na die paar dagen lijkt hij wel sneller en vlotter te ademen wat een goed teken is voor zover ik weet.
Voor de kritische anti-rokers: De boer rookt zelf ook sigaren tijdens het werk, wat ook normaal hier is.
Al met al heb ik het rustiger aan gegdaan met rijden en heb het gevoel dat er veel minder dicht zit in de luchtwegen (stof had miss toendertijd slijm veroorzaakt). Brommen doet hij wel eens voor het gallopperen, maar verder af en toe wat kort.
Positief nieuws dus! :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:23

Weetje Carol_Beer, ik ben helemaal niet anti-roken want ik rook zelf ook.
Maar je weet gewoon duidelijk niet hoe onnozel en stom het is om in de stal van je paard te roken.
Niet alleen vanwege de luchtwegen van je paard, maar ook vanwege het brand gevaar.
En ja, ik heb in je berichten gekeken en met je katten was het precies hetzelfde verhaal. Last van de luchtwegen sinds je binnen rookte.

Ik zou je aanraden (mits je verhaal etc echt is) om wat minder eigenwijs te zijn en wat meer naar het advies van anderen te luisteren. Je opent dit topic en negeert alle tips en adviezen en hebt overal wel een weerwoord op.

Dat je doorgaat met rijden als je paard begint te brommen zegt al genoeg denk ik.
Maar lekker doorgaan zo, dan kun je je paard over een tijdje afschrijven. +:)+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:40

Blijven bijzondere berichten van de TS. Een 'soort hoestdrank' geven zonder dat je enig idee hebt wat het is?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:41

Waarom geef je hoestdrank als je niet weet wat er in zit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:41

Positief ja deels dat het minder is.

maar rijden op een paard met longproblemen en al helemaal sneller dan stap is dommer dan dom. Probeer eens met een rietje in je mond waar je door ademt sneller te gaan dan langzaam stappen. Dan weet je ongeveer wat je je paard aandoet. Dingen geven waarvan je niet weet wat het is, hoe lang het aangebroken is of waarvoor het eerder gebruikt is is niet zo verstandig. Voor hetzelfde geld is hetzwaar over datum, besmet met bacterien van een ander dier of gewoon onbruikbaar geworden

En roken is gewoon dom. Dat de boer sigaren rookt in de stal zegt mij al genoeg. Man boeit het niet hoe dat voor een paard is. Daarnaast is het brandgevaarlijk.

En nee het is niet normaal of de norm maar goddank een hoge uitzondering. Maar echt heel slecht in alle opzichten. De man klinkt eerder als een oude veeboer die paarden is gaan houden ipv vee.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:56

Ongelooflijk dat dit een topic is van al 4 pagina's goede tips en een stront-eigenwijze TS die toch maar doet wat ze zelf denkt wat goed is 8)7 (waarom vraag je dan tips?).

Echt meid... verkoop je paard... koop een stokpaard.
Daar kun je ook van houden en op rijden... en hij kan niet ziek worden. :$

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 12:12

Ik verduidelijkte alleen maar dat ik me wel aan de regels houdt van de boer, iets wat werd ontkent in een andere reactie. Er liggen op diverse locaties brandmelders, wat hij ook om de paar jaar controleert. Als je mag eten in de bus, waarom zou je het niet doen?
Kneem aan dat dat nu duidelijk is, ik volg tevens wel degrelijk tips op. iemand in dit topic (of via pb, weet t ff niet meer) had me een soort hoestdrank aangeraden, wat de boer me vriendelijk had aangeboden. Hij gaf het ook altijd aan zijn paard, dus k wist dat t niet gevaarlijk zou kunnen zijn.
Daarnaast de tip om hem uit die stofbox te halen heb ik ook gebruikt, de paddock geeft ook meteen toegang tot verse luchtdoorstroom.
Verder behandel ik mn paard altijd met respect, en doe ik wat goed voelt :)