Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paard met 3 bemerkingen kopen?

Ja kopen!
147 (31%)
Nee, nooit aan beginnen.
267 (57%)
Anders namelijk...
50 (10%)

Totaal aantal stemmen: 464

gomir

Re: Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:17

En ik denk dat het erg afhankelijk van je referentiekader is wat je 'ellende' noemt. Voor mij valt een klinisch goed op ZZ-licht niveau presterend kwaliteitsvol paard niet direct onder de noemer ellende, mits de prijs niet op het niveau van een volledig rontgenologisch gezond exemplaar ligt.

En wees eerlijk hoeveel procent van de amateurs die een beleerd paard kopen verkoopt zijn paard een aantal jaar later voor meer dan de aanschafprijs. Bij een deel van de mensen gaat het dier nooit meer weg (is aanschafprijs door de wc), een deel verkoopt het dier na een aantal jaar maar dan meestal niet meer op de top van zijn kunnen en een deel verdient misschien een beetje door het netjes opleiden van paarden om ze dan weer te verkopen. Maar dat is echt niet de grootste groep paardenbezitters :+ En als je dan het onderhoud mee gaat tellen heeft het meestal alsnog geld gekost ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:27

Ik zou zelf echt met een veearts die je zelf goed kent de foto's eens goed bestuderen.

Als je hem koopt, is het echt heel belangrijk hoe je hem houdt. Paarden met beenproblemen zijn echt gebaat bij veel vrije beweging en met regelmaat een bekapper of hoefsmid. Eens per 8-10 weken is echt weinig!!

Staat hij nu op ijzers?

In principe had ik vroeger de regel; keuren moet blootvoets.....Teveel paarden die zonder ijzers echt slecht lopen. Dan krijg je 100 smoesjes en met ijzers lopen ze wel goed etc etc. Maar dat is dan symptoombestrijding.

Als je hem nu voor bijv 10.000 euro koopt, is hij over 2 a 3 jaar wanneer hij nog naar het bos kan hooguit 25% waard als recreatie paard. Dan heb je dus de rest geinvesteerd in leren en lol met je knol, maar je bent het wel kwijt.

Wij hebben 4 oudere paarden en 1 heeft oude peesblessures en 2 artrose. Ze lopen dan wel 24/7 vrij rond en helemaal rad, maar zou ze niet rontgen en scannen. Dat kan wel vies tegenvallen.
Ons jongere paard is wel recent op de foto geweest en goed bevonden, maar dat is alleen foto's van de benen. Dan mis je nog de rest zoals pezen etc en de rest van het lijf.

Als een paard langdurig compenseert is de rest van het lijf bekijken ook echt heel belangrijk.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:54

Zo'n paard ging ik al niet eens bekijken.. En misschien maar goed ook want ik kan me voorstellen dat je valt voor een goed opgeleid paard met kwaliteit! Dat zou mij waarschijnlijk ook overkomen.

Kortom: ik zou het niet doen. Wellicht nu een jonger paard kopen om op te leiden, beetje winst maken en dán meer geld uitgeven aan leerpaard wat wel goed is?

Of sowieso een paar jaar wachten totdat de markt weer wat genormaliseerd is :Y) Ik sta versteld van de prijzen die momenteel worden gevraagd voor paarden met bemerkingen..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:06

horsiegek schreef:
Als je alle paarden die hoog in de sport lopen op de foto gaat zetten dan kom je bij >50% dit soort bemerkingen tegen. Dit paard loopt er al zijn hele leven, succesvol, probleemloos mee door. Daarbij is je gevoel goed en wil je dit paard graag hebben. Ik zou me hier niet teveel zorgen om maken en dit paard kopen.

Ik heb niet alles gelezen, maar dit dus. Toevallig van de week deze discussie nog gehad.
Het mooiste zou zijn als je m laat keuren en de foto's zou vergelijken met die van tig jaar terug. Als dan blijkt dat er weinig verandering in zit zou ik het wrs ook wel aandurven. En zo te lezen heb je ook goede begeleiding.
Bloed zou je evt nog kunnen laten controleren idd.
Maar ik ken er meer die met bemerkingen al jaren in de dressuursport lopen zonder een pas kreupel te zijn geweest. En ik ken ze ook die kreupel lopen waarbij ze niks kunnen vinden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 17:12

IrisDH schreef:
Zo'n paard ging ik al niet eens bekijken.. En misschien maar goed ook want ik kan me voorstellen dat je valt voor een goed opgeleid paard met kwaliteit! Dat zou mij waarschijnlijk ook overkomen.

Kortom: ik zou het niet doen. Wellicht nu een jonger paard kopen om op te leiden, beetje winst maken en dán meer geld uitgeven aan leerpaard wat wel goed is?

Of sowieso een paar jaar wachten totdat de markt weer wat genormaliseerd is :Y) Ik sta versteld van de prijzen die momenteel worden gevraagd voor paarden met bemerkingen..

ja de markt is gek! Daarom is het zo lastig om nu iets leuks te kopen ondanks dat mijn budget best ruim is.
Het ding is. ik koop altijd jonge paarden en wil nu graag een leerpaard. Ik wist niet dat ie dit mankeerde toen ik ging kijken. Er stond kleine bemerking op sesasmbeen. Ik moest even slikken toen ik dit zag... Maarja met 2 artsen die mega negatief zijn erover... Dat maakt de keuze zo reuze moeilijk. Het is nog steeds een berg geld.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:16

leonie87 schreef:
IrisDH schreef:

ja de markt is gek! Daarom is het zo lastig om nu iets leuks te kopen ondanks dat mijn budget best ruim is.
Het ding is. ik koop altijd jonge paarden en wil nu graag een leerpaard. Ik wist niet dat ie dit mankeerde toen ik ging kijken. Er stond kleine bemerking op sesasmbeen. Ik moest even slikken toen ik dit zag... Maarja met 2 artsen die mega negatief zijn erover... Dat maakt de keuze zo reuze moeilijk. Het is nog steeds een berg geld.

Heb je al eens een teen in het water gestoken om te kijken of er wat aan de prijs te doen is? Bedoel je dat er 2 artsen een negatief advies hebben gegeven en dus vinden dat je hem moet laten staan?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:18

Als het in de voorbenen het laterale sesambeen is dan maakt het niet uit. Worden ze ook gewoon PROK met een 4.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 17:20

Ik heb de prijs al nog verder omlaag gehaald. Dit is hun absolute max... Ik zou er graag nog iets vanaf zien maar ja dat doen we altijd wel toch?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:21

Moeilijke keuze, inderdaad jammer dat je het niet wist voordat je ging kijken want dat maakte het misschien iets makkelijker.

Ik heb zelf sinds kort een paard aangeschaft en toen ik aan het rondkijken was heb ik ook veel overlegd met een bevriende dierenarts en hamerde er bij mij op dat vooral klinische het belangrijkste is.
maar met 4tjes in het röntgen rapport ik wel beter verder kon kijken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:24

In je openingspost schreef je juist dat de dierenartsen geen problemen verwachten.

Happinez: en dan nog hangt het wel van het bijbehorende paard en de locatie van die 4 af, zoals Jan hierboven ook al zegt is het laterale sesambeetje heel andere koek dan het straalbeen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:25

leonie87 schreef:
Ik heb de prijs al nog verder omlaag gehaald. Dit is hun absolute max... Ik zou er graag nog iets vanaf zien maar ja dat doen we altijd wel toch?

Je kan ook gewoon geld bieden en kijken wat er gebeurt. Dan kan je hem misschien goedkoper krijgen, of ze gunnen hem niet en is je kans verkeken. Maar het is echt aan jou om te beslissen hoeveel geld je aan dit paard wil uitgeven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:27

Ik hecht veel meer waarde aan het feit of een paard gewoon in training staat dan wat er uit komt op röntgenfoto´s. Het is al heel lang bekend dat wat je op de foto ziet totaal niet in relatie hoeft te staan met wat een paard voelt. Een paard kan stokkreupel zijn en okee op foto´s en slecht op foto´s en gewoon presteren.
De manier waarop je een paard huisvest, wat je het voert en hoe je het traint heeft uiteindelijk de meeste invloed op hoe lang het mee zal gaan.

Ik heb begrepen dat de dierenartsen niet het idee hebben dat het invloed heeft op zijn carrière? Waarom twijfel je precies? Wat als je nou niet had geweten van de bemerkingen?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-07-19 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:27

Heb hem denk ik voorbij zien komen jl, vind het een gaaf dier. Vind het nog steeds geen koopje trouwens, misschien wel voor zijn opleidingsniveau, maar het is toch balen als hij over drie maanden kapot is.

Ik denk dat het in dit geval echt afhankelijk is van je financiele plaatje. Zelf wil ik een paard niet duurder kopen dat dat wat ik binnen 1,5 jaar bij elkaar gespaard kan hebben. Mocht er dan iets mis gaan, weet ik dat ik binnen redelijk korte termijn weer een nieuw paard kan kopen. Dit is voor iedereen anders uiteraard.

Ik denk dat ik het in jouw geval wel zou doen, het is wel een kans! Maar dat is nu puur op gevoel :)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:31

De sesambeentjes zijn inderdaad wel een verhaal apart. Het oppervlak moet glad zijn, want daar lopen de pezen langs. Maar je laat de pezen scannen dus dat risico neem je weg. Het hangt van de precieze bemerking en locatie af, maar ik vind een vier op een sesambeentje veel minder spannend dat een vier op een straalbeen bijvoorbeeld.
De chip is vrij eenvoudig, van veel chipjes krijgt een paard nooit last. Is het chipje goed ingekapseld en kan het dus niet gaan zweven, en zit het op een plek waar het geen kwaad kan, dan is een chipje vaak geen probleem. Dat is door de dierenarts goed te beoordelen, zeker als hij de oude foto's er naast kan houden.

Ik denk dat ik het wel aan zou durven.
Laatst bijgewerkt door Sanned op 24-07-19 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:31

Ik denk dat je goed moet onthouden (wat je nu zelf ook al aangeeft!) dat het verkopen alleen maar lastiger zal worden, nu merk je al dat mensen er op af haken, dat mensen geld van de prijs af willen hebben. Dat zal dan bij jou ook gaan gebeuren, het paard is dan 3 jaar ouder dus voor velen dan alleen maar een reden om daar over te vallen extra erbij wat het paard al "mankeert".
Als 2 dierenartsen negatief zijn zijn ze dat niet zomaar, zij hebben er niets mee te winnen of een paard wel of niet goed gekeurd wordt, zij krijgen de rekening voor de keuring betaald en daarmee klaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:36

Voor klinisch geld en eigen DA ernaar laten kijken zou het wellicht kunnen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 18:03

leonie87 schreef:
IrisDH schreef:

Sorry er mist een woordje! NIET mega negatief.
1 ziet geen probleem (de arts die de keuring 3 maanden geleden heeft gedaan. Zeer goed bekend staande arts.)
Mijn eigen arts zegt licht verhoogd risico.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 24-07-19 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:09

Als hij deze bemerkingen exact hetzelfde als 3 jarige ook had, en nu in volle belasting gewoon goed loopt, en het paard is helemaal wat je zoekt, dan zou ik het gewoon doen. Je moet er wel zeker van zijn, dat het verhaal helemaal waar is. Dus liever via via dan van een onbekende kopen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:13

Wbt het sesambeen zou ik me hier inlezen en eventueel de röntgen foto's opvragen: [MD] Ervaring met sesamoidose?

Helaas zelf een paard gehad met een 4 op sesambeen. Was al jaren periodes sluimerend kreupel/niet kreupel. Na constatering met röntgen was het helaas snel over.

Verder geen mening, maar weet goed waar je aan begint.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:14

Indien klinische keuring volledig in orde is en er weinig tot geen veranderingen op foto te zien zijn met de allereerste foto's en de laatste foto's en de prijs inderdaad beduidend lager is (en je het verlies eventueel kan pakken) dan zou ik het wel overwegen.
In het beste geval, rij jij er nog 2 a 3 jaar mee en blijft die ook gewoon prima. Als dan op foto ook alles blijft zoals het al was, dan ga je hem misschien zelfs nog vlotter kwijt raken dan dat de huidige eigenaars dat nu hebben. Gewoon omdat hij dan al een pak langer stabiel loopt. Indien hij toch problemen krijgt en begint te sukkelen, ja dan zou ik er rekening mee houden dat je gewoon je verlies moet pakken en het ook mogelijk is dat hij zelfs als recreatiepaard niet meer aan de bak komt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:15

Ik zou het geld in de zak houden en elders gaan kijken.
Problemen van een ander moet je inderdaad niet willen kopen.
Als het dier nu voor een schijntje te koop was zou je het kunnen doen maar je geeft zelf aan dat het alsnog om een berg geld gaat. (Of je moet zelf goed in de slappe was zitten dan zou je de gok kunnen nemen maar dat is niet het geval lees ik.)

Daarbij; Dat een dier dit al "levenslang" heeft maar nooit problemen heeft gegeven is geen garantie. Integendeel; Ik zou het als een groeiend risico zien. Want sport is en blijft een stuk meer belastend voor een dier dan recreatief rijden. En met zwaar trainen er bij, daarbij die bemerkingen in het achterhoofd houdend is het niet de vraag of, maar wanneer ze gaan opspelen naar mijn idee.

Je weet ook niet de hoeveelste koper jij bent natuurlijk. Dat zij nu zeggen hun absolute bodemprijs te hebben gegeven kan best zijn omdat ze wellicht weten dat jij het dier fantastisch vindt?
Misschien hopen ze een koper te vinden die niet zo goed op de hoogte is in paardenland of geen research in zijn verleden doet en er wel de vp voor wil geven.
En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Je topic klinkt alsof je zelf de keus al gemaakt hebt en hier een argument probeert te vinden die de koop goed praat terwijl je rationeel ook weet dat het niet een heel slimme koop is.
Klopt dat?

Emotie en gevoel voor een dier doen veel met een mens.
Koppel dat eens los en kijk er rationeel naar.
Stel jij las dit topic op bokt van een ander; Wat zou je dan adviseren?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:25

Ik hoor hier niemand over wat als hij snel wel wat mankeert door de wissel van stal en je geld zit er in dan. Kan je de kosten dierenarts ook nog dragen om hem bijvoorbeeld op de been te houden tot verkoop plek. Want lees al dat je toch dan nog geld terug wil zien. Of heb je geld genoeg als het erg loopt in te laten slapen en afvoeren of gaat hij naar slachter voor wat geld terug.

Of veel geld bij leggen om toch wat op de been te houden. Want lees nergens dat je een band krijgt met het paard of echt verliefd bent op het paard. Heb je hem al wel gereden.

Of is het puur omdat het prijskaartje leuk is en het voorbij komt toevallig?

Ik zou het alleen doen als de prijs echt gunstig is en je van het dier geniet zonder dat je ambities hebt. Wat hij je dan nog kan geven goed genoeg is voor je. Waar een ander handig zz mee rijdt hoeft voor jou niet te lukken ondanks super begeleiding.wat als hij ambities niet waar maakt? Zoals nu bij huidige mensen ook is. Hoe lang staat hij al te koop ? En dan staat daar een paard geld te kosten terwijl het niet is wat je ambities waarmaakte.

Zit je krab in geld reken dat z'n paard altijd meer kan kosten daarna. Aanschaf is 1 malig maar onderhoud en spullen in hem goed te houden. Osteopaat misschien enz kost je dubbel in paar jaar.kan je mooi paard voor kopen.spaar dan door naar iets meer. Maar het kopen van een paard hoe gezond ook blijft een risico of het welke kant op goed of slecht gaat. Paard hoeft bij jou niet waar te maken.

En wat als je hem dus daarna niet meer aan de straat stenen kwijt raakt? Wat doe je dan? Hangt je ambities ook.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 24-07-19 18:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:30

Waarom denken aan verkopen? Wat als je een paard gewoon houdt als je het niet meer kunt gebruiken waarvoor je het gekocht hebt of in laat slapen, omdat je een eigenaar bent die van het paard houdt en niet bezig is met het paard als belegging ofzo?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:42

Ik zou ook geen paard kopen als ik dacht hem na 2 of 3 jaar voor mij te hebben laten werken weer door te verkopen. Raak je dan niet aan hem gehecht?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:49

Ik stuur je ff een Pb ;) net een soortgelijk paard gekocht zzl klaar (z2 +9) met meerdere problemen.

Houd wel rekening met extra kosten voor beslag als hij zooltjes moet.