[Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noviceh

Berichten: 4834
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 14:41

fransje23 schreef:
Heb begrepen dat de dierenpolitie wordt ingeschakeld om de hond te beoordelen.
Beter dat de psycholoog wordt ingeschakeld om de eigenaar te beoordelen, wat een idioot! Die hond lijkt een hap uit het paard te hebben genomen? Zo te horen sta je wel sterk, vooral met alle (geschrokken) getuigen. Gelukkig herstelt de wond goed! Knap paardje trouwens Franka! <3

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 18:34

MirandaFuego schreef:
fransje23 schreef:
Gok dat zolang er geen man met een hond in zijn armen een hond, waarvan je weet dat die gaat bijten, gaat dreigen die los te laten ik niet bang ben.
Was geen loslopende hond die op ons af kwam rennen.
Deze hond werd in onze richting gegooid.

Zelf ben ik wel altijd ongerust als er een hond op mijn paard af komt rennen, er zijn er genoeg die aanvallen.
Maar zo extreem als dit zal niet vaak voorkomen denk ik.

Jammer deze uitspraak ondanks dat ik heel veel honden te paard tegen kom heb ik nog nooit meegemaakt dat een hond aan viel

TS wat een paniek moet dat zijn geweest

Dorien66

Berichten: 1664
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:19

ElviraKelan schreef:
MirandaFuego schreef:
Zelf ben ik wel altijd ongerust als er een hond op mijn paard af komt rennen, er zijn er genoeg die aanvallen.
Maar zo extreem als dit zal niet vaak voorkomen denk ik.

Jammer deze uitspraak ondanks dat ik heel veel honden te paard tegen kom heb ik nog nooit meegemaakt dat een hond aan viel

Ik wel. Zeker drie keer. Nou had ik een merrie met een heel groot hart, die kon draaien op een dubbeltje én waanzinnig goed aan de hulpen stond, dus in alle gevallen omgedraaid en in volle vaart op de hond in kwestie afgevlogen. Madam deed daarbij haar oren plat, hoofd naar beneden en mond wijd open. Zag er heel indrukwekkend uit en ik ben zelfs twee keer bedankt door de eigenaren omdat de honden zich rotschrokken en misschien hun lesje wel hadden geleerd daardoor. Gelukkig is het altijd goed afgelopen, voor mijn paard, de honden, die eigenaren en mij.

TS sterkte en beterschap voor je paard!

Monique1963

Berichten: 8779
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:57

Ik lees je topic nu pas, Franka. Gelukkig dat het zo voorspoedig geneest.

Maar wat een akelig gat was dat zeg! Dat is niet gewoon alleen bijten geweest. Dat is ook scheuren. Als een hond dat doet, dan gaat hij in principe ervoor om te doden. Wij hebben een labrador gehad uit het asiel, die was mishandeld geweest. Die heeft ons een aantal keer gebeten. Dan heb je vier gaten, maar dat is heel iets anders dan scheuren. Als een hond uitvalt en bijt, is het iets anders dan een hond die aanvalt om te doden.

Heel heel heel erg dat er zulke mensen bestaan die dit hun honden aanleren. Tarzan attack! Ik hoop dan ook dat er hier tot een veroordeling van de eigenaar wordt overgegaan.

Ik vind dat je superkalm bent gebleven. Ik geloof dat ik, ondanks dat ik op dat moment nog niet geweten had dat mijn paard gewond was, die vent aangevallen zou hebben! Blind van woede zou ik zijn geweest.

Hoop dat je merrie geen singelnijd oid gaat krijgen. Veel goeds gewenst!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:41

Dorien jeetje daar word je niet blij van.
Ik kom wel vaak honden tegen die angstig zijn. Vaak help ik hun eigenaar daar ook wel mee met idd een bedankje als gevolg.
Gelukkig maar 1 keer een agressieve rotweiler gehad. Eigenaar kon hem niet houden aan de riem. Gelukkig bleven de paarden rustig maar doodeng om mee te maken

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-19 23:40

noviceh schreef:
Knap paardje trouwens Franka! <3


Thanks Didi , ze is ook nog eens lief en stoer :j <3

Boosheid is op dat moment niet in mij opgekomen. Sterker nog ik ging gewoon in de praktische modus omdat er gehandeld moet worden op zo een moment. Boosheid maar ook angst etc hebben op zulke momenten geen functie en belemmeren alleen maar.

Over wat er met de hond en de eigenaar gebeurt zal ik berichten als alles duidelijk is. Tot die tijd ga ik er verder niet op in :)

Wond heeft deze warme dag ook weer goed doorstaan. Ziet er mooi droog en rustig uit, vocht er omheen wordt steeds minder en alle hechtingen zitten er nog in. Dierenarts houd ik op de hoogte en die is ook erg tevreden met het verloop. Vooral dat de wond nog zo netjes dicht zit!

Tweemaal daags temperatuur ik Joya voor de zekerheid. Gelukkig geen verhoging of koorts.

Vanmorgen was ik alleen en heb ik de alu-spray op slinkse wijze, terwijl Joya stond te eten, op de wond gespoten. Helaas is ze daardoor nu al mij acties in dat gebied gaan wantrouwen...zelfs een foto nemen lukt nu niet. Waarschijnlijk verwacht ze dan dat ineens die spuitbus te voorschijn komt. >;)

Vanavond alles dus maar laten zitten en lekker gekriebeld op haar favoriete plekken.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 23:49

pfff wat bezielt die eigenaar van de hond om eerste te zeggen dat hij zeker weet dat hij het paard gaat aanvallen en vervolgens de hond loslaat >;)

Je hebt in ieder geval een dapper paard! En hopelijk mag die hondeneigenaar zich verantwoorden!

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:14

Wat fijn dat de genezing zo naar wens verloopt op dit moment.
Heftige gebeurtenis zeg, echt bizar om mee te maken. Heel veel beterschap voor je paard en ik hoop dat ondanks alles jullie band van vertrouwen er sterker uit gaat komen.

capopjekop

Berichten: 30727
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 07:48

Juist goed dat je zo rustig bent gebleven. Boos worden had de situatie alleen maar slechter gemaakt en je moet aan je paard en jullie veiligheid denken. Fijn ook dat de wond goed lijkt te herstellen.

Ik ben ook wel benieuwd naar het waarom. Niet dat er ook maar een enkel excuus is om je hond als wapen te gebruiken, maar zeker als het uit het niks kwam dan hoop ik dat ze die man goed onder de loep nemen. Jammer dat dit soort types de hr honden een nog slechtere naam bezorgen :\

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:58

Wat verschrikkelijk! Gelukkig is het herstel goed.
Wat een ontzettende idioten lopen er toch rond. Hoop echt dat deze man vervolgd wordt en dat de hond wordt ingeslapen.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 22:51

De updates zijn misschien wat saai maar de wond geneest gewoon voorspoedig :)
Tot nu toe gaat het volgens het beste scenario, wond blijft dicht en neen ontsteking *\o/*

Is wel fijn want als ik kijk hoe druk ze nu al is als ik spray op de wond doe zou verder zorg erg lastig worden. Ze wantrouwt mij echt als ik in de buurt kom en even te omzichtig ga kijken.

Verder loopt ze gewoon dag en nacht buiten. Denk dat dit voor het afvoeren van het oedeem wel erg goed heeft gewerkt. Moet wel zeggen dat ze ondanks dat ze nog maar 4 is wel rustig is op het land. Ze maakt zich gewoon niet zo druk :)

Wond vanavond
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:56

Superfijn juist dat de genezing zo voorspoedig verloopt. Dan kunnen jullie dit ook sneller weer achter jullie laten allemaal.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:41

Idd fijn dat de wond goed geneest TS. Zo’n naar verhaal. Hoop dat ze de vent echt goed straffen.

Neon

Berichten: 4974
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:13

Kom maar dan op met saaie updates joh... alleen maar goed :D

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 23:11

Ik weet het hoor: hoe saaier, hoe beter :j

Het is ook weleens leuk als het in een volg-topic gewoon voorspoedig gaat :)

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:32

ElviraKelan schreef:
MirandaFuego schreef:
Zelf ben ik wel altijd ongerust als er een hond op mijn paard af komt rennen, er zijn er genoeg die aanvallen.
Maar zo extreem als dit zal niet vaak voorkomen denk ik.

Jammer deze uitspraak ondanks dat ik heel veel honden te paard tegen kom heb ik nog nooit meegemaakt dat een hond aan viel

TS wat een paniek moet dat zijn geweest


Wat vind je jammer, dat ik wel vaker agressieve honden tegenkom?
Dat vind ik zelf ook heel jammer. :+
Veel honden doen raar tegen paarden, heel veel blaffen en vertonen agressief gedrag, er zijn maar weinig honden die ik tegenkom die zich normaal gedragen.
Veel hondeneigenaren hebben hun honden ook totaal niet onder appèl.
Veel paarden schrikken ook als er een hond op ze af komt rennen, gaat blaffen en veel te dichtbij komt.
Er zijn ook best veel bijtincidenten met paarden dus als jij dat nooit meemaakt mag je van geluk spreken.

Fransje, zeker fijn dat het zo goed gaat!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:43

MirandaFuego schreef:
ElviraKelan schreef:

Jammer deze uitspraak ondanks dat ik heel veel honden te paard tegen kom heb ik nog nooit meegemaakt dat een hond aan viel

TS wat een paniek moet dat zijn geweest


Wat vind je jammer, dat ik wel vaker agressieve honden tegenkom?
Dat vind ik zelf ook heel jammer. :+
Veel honden doen raar tegen paarden, heel veel blaffen en vertonen agressief gedrag, er zijn maar weinig honden die ik tegenkom die zich normaal gedragen.
Veel hondeneigenaren hebben hun honden ook totaal niet onder appèl.
Veel paarden schrikken ook als er een hond op ze af komt rennen, gaat blaffen en veel te dichtbij komt.
Er zijn ook best veel bijtincidenten met paarden dus als jij dat nooit meemaakt mag je van geluk spreken.

Fransje, zeker fijn dat het zo goed gaat!

Ik vind deze uitspraak jammer omdat ik weet dat het ook heel vaak wel goed gaat. En nu alle honden over 1 kam worden geschoren door zo’n opmerking.
Jammer dat jij zo vaak pech hebt schijnbaar.

En nee deze problemen ken ik niet. Ook niet dat de huidige rijpaarden er van schrikken.

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:18

ElviraKelan schreef:
Ik vind deze uitspraak jammer omdat ik weet dat het ook heel vaak wel goed gaat. En nu alle honden over 1 kam worden geschoren door zo’n opmerking.
Jammer dat jij zo vaak pech hebt schijnbaar.

En nee deze problemen ken ik niet. Ook niet dat de huidige rijpaarden er van schrikken.


Nou ik heb geen pech hoor, mijn paarden zijn nog nooit gebeten en gedragen zich ook altijd goed terwijl dat van de honden meestal niet gezegd kan worden.
Maar ik snap echt niet dat jij dat nooit meemaakt want ik maak het best vaak mee en honden die rustig blijven zijn meer uitzondering dan regel.

En volgens mij ken jij deze problemen zelf ook wel. :+

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 22:27

Het was ook bijna te mooi om waar te zijn zo rustig als de wond was.
Gisteravond zag ik al dat de wond sterk aan het veranderen was. Het stukje huid in het midden werd steeds meer een eiland vast gehouden door hechtingen. De wond werd wat onrustig, niet ontstoken maar wel vochtig.

Vanmorgen was het helemaal duidelijk dat er wat moest gebeuren. Dus overleg gehad met de dierenarts, foto gestuurd, en ze vond het beter als ze kwam om de wond schoon te maken.
Vanmiddag is ze geweest en heeft ze de hechtingen verwijderd. Het stukje huid in het midden was afgestorven dus ook dat is weggehaald. Daarna heeft ze het inmiddels bloederige gat schoongemaakt.
De wond zelf is dankzij de hechtingen nu 5 centimeter van de oorspronkelijke 10 cm. Dat stuk heen en we vast gewonnen :j
Wat er nu open is heeft mooi granulatieweefsel en is dus goed aan het herstellen.
Dat herstel kost tijd, veel tijd.

Belangrijkste is nu om vliegen weg te houden bij de wond. Gelukkig werkt het weer wat dat betreft wel mee! Daarnaast goed inpraten met de alu-spray. Heb inmiddels gemerkt dat Joya goed reageert op de praam. Ze laat zich dan goed behandelen en ik denk dat het voor het lichaam minder belastend is dan een verdoving. .
Om vecht en stress in tijdens het insprayen van de wond verder te voorkomen gaat er dus voorlopig een praam om met dat soort dingen. Is uiteindelijk voor ons beide veiliger.

Wond gisteravond, duidelijk niet meer zo rustig

Afbeelding

Schoon en open , vanwege het bloed in spoiler

Spoiler:
Afbeelding


En "het gat" vanavond , weer mooi futuristisch. Foto is van na het rennen en bokken.

Afbeelding

Van de dierenarts mochten Joya, en haar gezelschapsdame, wel weer terug in de kudde op het grote land. Hechtingen zitten er niet meer en de buik beweegt niet dusdanig dat de wond steeds open zou gaan door beweging.
Wat waren alle paarden weer blij dat ze weer compleet waren! Natuurlijk moeder even gerend en gebokt worden maar daarna was de rust snel weer terug.

Normaal komt Joya altijd naar mij toe maar vanavond liet ze mij mooi staan. Ze was natuurlijk bang weer op dat kleine stukje pad te worden gezet :o

De weg naar volledig herstel is nog best lang maar we zitten in ieder geval op de goede weg! Nu gewoon: " immer geradeaus".

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 22:32

Ik heb al veel kilometers gemaakt te paard en ook heel veel niet luisterende loslopende honden meegemaakt. :j Meestal eerder speels dan agressief, en meestal zijn mijn paarden er niet bang van. Paarden zijn op het erf ook drukke en spelende honden gewend dat scheelt misschien ook?
Wat ik altijd probeer te doen is het paard met zijn hoofd naar de hond te draaien. Soms zet ik ook de achtervolging in en dat werkt voor veel honden erg goed.

imaudy
Berichten: 5126
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 02:22

Ik vind het er netjes uitzien hoor. Denk dat het over een maandje bijna weg is.
Is ze nog bang voor honden geworden? Lijkt mij dat je er zelf ook wat onzeker van wordt.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 08:02

Wond geneest ook best voorspoedig, dierenarts was ook erg tevreden.

We zijn afgelopen weekl het erf niet afgeweest maar ik heb nu weer groen licht van de dierenarts om weer wat met haar te gaan wandelen. We zullen zien hoe ze reageert
Op de verschillende honden op stal geeft ze geen reactie, ook niet als ze druk spelend voorbij rennen. .

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:21

MirandaFuego schreef:
ElviraKelan schreef:
Ik vind deze uitspraak jammer omdat ik weet dat het ook heel vaak wel goed gaat. En nu alle honden over 1 kam worden geschoren door zo’n opmerking.
Jammer dat jij zo vaak pech hebt schijnbaar.

En nee deze problemen ken ik niet. Ook niet dat de huidige rijpaarden er van schrikken.


Nou ik heb geen pech hoor, mijn paarden zijn nog nooit gebeten en gedragen zich ook altijd goed terwijl dat van de honden meestal niet gezegd kan worden.
Maar ik snap echt niet dat jij dat nooit meemaakt want ik maak het best vaak mee en honden die rustig blijven zijn meer uitzondering dan regel.

En volgens mij ken jij deze problemen zelf ook wel. :+

Allereerst vind ik het vervelend dat jij mij hier als leugenaar uitmaakt door te beweren dat ik wel beter weet.
Agressie heb ik 1 keer meegemaakt. Tegelijkertijd niet luisteren.

Het echt niet luisteren soms door jonge honden (en ja 1 keer dus door een agressieve hond).! Dan breng je ze terug naar de baas klaar. Ga ik mij niet druk over maken. Jonge honden zijn nl geen machines.
Soms blaffende honden maar die zijn eerder uitzondering dan regel. Bijna altijd is dit omdat de hond dan het paard spannend vind op de rotweiler na dus. Dan help je de eigenaar even om spanning bij de hond te verminderen en je rijd weer lekker door.

Is dat opvoeding?
Nee niet iedere eigenaar komt dagelijks oefenmateriaal tegen.
Is dat agressie?
Nee.
Is dat iets om je druk over te maken?
Nee want je helpt elkaar dan even. En natuurlijk sta ik ieders anders in als de hond een jaar of vijf is.
Is dat vervelend en zo’n opmerking gerecht vaardigt? Nee ook niet.
Net als paarden kunnen honden ook dingen spannend vinden als ze iets (bijna) nog nooit hebben gezien

TS wat vervelend dat de wond even wat minder ging. Ik vind het positief dat ze iig rustig op de honden op het erf reageerde.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 08:40

Misschien is mijn topic niet zo geschikt voorb de discussie over loslopende honden en paarden ;)

Dat de wond wat minder ging lag ook in de lijn der verwachting. Een wond geneest in fases en rond een dag of vijf is het tijd voor de volgende fase. Het stukje huid was te beschadigd en moest "opgeruimd" te samen met de lichaamsvreemde hechtingen. Daar is het lichaam nu even bij geholpen door dit weg te halen.

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:14

De wond is in ieder geval al een stuk kleiner!
Was best diep dus dat kost wat tijd.
Wel fijn dat ze weer bij de kudde staat, hopelijk wil ze straks wel blijven komen met die vervelende behandeling. :(:)
Ik zal verder maar niet meer reageren over de honden. ;)