Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MaartjeWolk schreef:Rambogirl schreef:Het spijt me zeer als ik nu keihard over ga komen. Maar ik heb medelijden met dit paardje gezien je de ernst van de situatie niet eens inziet.
Dat de dierenarts geen tijd heeft vindt ik al helemaal een raar verhaal. Het is niet dat je een afspraak maakt voor de gezelligheid, maar voor een zieke pony.
Sowieso 3 maanden wachten met de dierenarts bij zo'n pony te laten komen.....![]()
NEEM VERANTWOORDELIJKHEID!!!
oke en dit is waarom ik het haat om vragen te stellen op forums..... Boots had heel veel stress toen hij hier net was en was heel angstig. Alle symptomen kwamen overeen met stress en daarom zochten we er niet veel achter. Gewoon veel knuffelen en gerust stellen. Het duurde ook 2 a 3 weken voordat we hem mee konden nemen aan het halster en hem aan konden raken op zijn buik. Door de dikke vacht leek hij eerder wat te dik dan te dun en pas toen we hem mochten aaien merkten hoe mager hij was. Toen we ook nog wormen zagen in zijn poep hebben we meteen mestonderzoek laten doen niet wetende dat er ook een bloedonderzoek gedaan kon worden. bij het mestonderzoek zeiden ze dat er geen wormen te vinden waren en ook geen eitjes. Dat stelde ons gerust en het leek ook steeds beter te gaan met Boots. Pas sinds een week viel het ons op dat hij wel echt heel stijf en langzaam loopt en een knoelharde buik heeft. Daarom besloot ik toch hier te vragen wat dat zou kunnen zijn. Tis ook niet dat hij doodziek is... Hij zit gewoon niet zo lekker in zijn vel. over een paar minuten ga ik de dierenarts bellen en er word heus wat gedaan aan wat hij ook mag hebben. Eigenlijk hebben wij hem juist gered want in die kudde werd hij echt verwaarloosd.
Ik vind het heel aardig dat iedereen probeert te helpen alleen jullie horen alleen een verhaal en zien niet hoe echt echt met hem gaat. Natuurlijk is er iets goed mis maar ik zie ook aan Boots dat hij niet NU hulp nodig heeft en daarom wil ik liever zoeken naar een goede DA waarvan ik zeker weet dat hij Boots juist gaat helpen.
Absolem schreef:Ts is 19. Als papa en mama alles voor haar betalen snap ik dat gekontendraai wel.
Ts nogmaals bel een andere dierenarts met je verhaal van bloedworm. Je hebt geen mega dure hoog aangeschreven dierenarts nodig, maar gewoon een die jou die kuur geeft voor bloedworm. Als is het een konijn met een doctoraat. Als je die kuur maar regelt. Dit kan niet wachten dat zei ik in mijn vorige post ook al! Zodra jouw pony gaat liggen en het volgends jou gaat tonen dat hij niet oké is ben je al te laat! Dan is je pony het al aan het opgeven en dan is de enige persoon die daar schuld aan heeft jij zelf! Niet de dierenarts niet de andere dierenarts niet je ouders oma opoe tante oom nicht overbuurvrouw. Maar jij hebt er schuld aan als die pony sterft omdat jij nu weigert rond te bellen voor een dierenarts die jou wel die kuur wilt geven!
Dus niet meer nadenken. Maar regelen die handel.
amen schreef:Elk paard wat ik koop, ontworm ik. Omdat ik geen wormbesmetting op wei wil. Dus ontwormen en dan 48 uur niet op wei. En dan schoon de wei op. Want anders besmetten ze zichzelf en de andere paarden weer.
Paardenfann4 schreef:Voor een wormbesmetting hoef je niet de beste arts van de wereld te hebben. Doe er gewoon een wormkuur in en over een paar weken weer een met een andere werkzame stof. Dan zal je pony snel opknappen. Als deze DA geen kuur wil geven dan bel je een op die het wel wil geven. Als je aangeeft zelf wormen te zien in de mest dan is het wel erg raar dat een DA jou geen kuur mee geeft. Probeer het zou ik zeggen. Je zal de eerste niet zijn waarvan het paard doodgaat aan wormen.
Je zit hier op een forum met allemaal paardenmensen die jarenlange ervaring hebben met paarden en wormen. De beste kennis vind je dus hier, dus het zou je sieren als je de reacties serieus neemt en actie onderneemt. Je opent dit topic om je pony te helpen neem ik aan? Je krijg hier super goed advies en legt alles naast je neer want er moet eerst een bepaalde arts komen? Als je aan paarden begint is het fijn als je ook wat basis kennis hebt, zeker over ontwormen. Dat is duidelijk niet aanwezig en hier krijg je super goede tips van mensen die de moeite nemen om jou te helpen en vervolgens doe je er niets mee? Jammer voor de pony, ik hoop dat hij het red.
MaartjeWolk schreef:Paardenfann4 schreef:Voor een wormbesmetting hoef je niet de beste arts van de wereld te hebben. Doe er gewoon een wormkuur in en over een paar weken weer een met een andere werkzame stof. Dan zal je pony snel opknappen. Als deze DA geen kuur wil geven dan bel je een op die het wel wil geven. Als je aangeeft zelf wormen te zien in de mest dan is het wel erg raar dat een DA jou geen kuur mee geeft. Probeer het zou ik zeggen. Je zal de eerste niet zijn waarvan het paard doodgaat aan wormen.
Je zit hier op een forum met allemaal paardenmensen die jarenlange ervaring hebben met paarden en wormen. De beste kennis vind je dus hier, dus het zou je sieren als je de reacties serieus neemt en actie onderneemt. Je opent dit topic om je pony te helpen neem ik aan? Je krijg hier super goed advies en legt alles naast je neer want er moet eerst een bepaalde arts komen? Als je aan paarden begint is het fijn als je ook wat basis kennis hebt, zeker over ontwormen. Dat is duidelijk niet aanwezig en hier krijg je super goede tips van mensen die de moeite nemen om jou te helpen en vervolgens doe je er niets mee? Jammer voor de pony, ik hoop dat hij het red.
Doe er niets mee?? nou dankjewel maar ik ben de hele dag bezig voor Boots en maak me harstikke veel zorgen maar een enorme besmetting heeft hij niet want hij staat echt niet de hele dag stil en ik zie hem ook wel eens galopperen en draven door de wei met zijn oortjes naar voren dat is de reden dat ik liever laat wachten om een echt goede DA te laten komen inplaats van nu meteen
Absolem schreef:Ts is 19. Als papa en mama alles voor haar betalen snap ik dat gekontendraai wel.
Ts nogmaals bel een andere dierenarts met je verhaal van bloedworm. Je hebt geen mega dure hoog aangeschreven dierenarts nodig, maar gewoon een die jou die kuur geeft voor bloedworm. Als is het een konijn met een doctoraat. Als je die kuur maar regelt. Dit kan niet wachten dat zei ik in mijn vorige post ook al! Zodra jouw pony gaat liggen en het volgends jou gaat tonen dat hij niet oké is ben je al te laat! Dan is je pony het al aan het opgeven en dan is de enige persoon die daar schuld aan heeft jij zelf! Niet de dierenarts niet de andere dierenarts niet je ouders oma opoe tante oom nicht overbuurvrouw. Maar jij hebt er schuld aan als die pony sterft omdat jij nu weigert rond te bellen voor een dierenarts die jou wel die kuur wilt geven!
Dus niet meer nadenken. Maar regelen die handel.
okdoei schreef:Paardenfann4 schreef:Voor een wormbesmetting hoef je niet de beste arts van de wereld te hebben. Doe er gewoon een wormkuur in en over een paar weken weer een met een andere werkzame stof. Dan zal je pony snel opknappen. Als deze DA geen kuur wil geven dan bel je een op die het wel wil geven. Als je aangeeft zelf wormen te zien in de mest dan is het wel erg raar dat een DA jou geen kuur mee geeft. Probeer het zou ik zeggen. Je zal de eerste niet zijn waarvan het paard doodgaat aan wormen.
Doe er niets mee?? nou dankjewel maar ik ben de hele dag bezig voor Boots en maak me harstikke veel zorgen maar een enorme besmetting heeft hij niet want hij staat echt niet de hele dag stil en ik zie hem ook wel eens galopperen en draven door de wei met zijn oortjes naar voren dat is de reden dat ik liever laat wachten om een echt goede DA te laten komen inplaats van nu meteen
Paardenfann4 schreef:Kan een van je ouders, broers of zussen, oom, tante, vriend, vriendin dan geen kuur halen? Kost amper een tientje, waarom moet er eerst een speciale arts bij komen? Ik twijfel er sterk aan of die ooit komt. Als ik mijn da bel komt ie vandaag of morgen. Maar je onderschat het probleem, op de foto is duidelijk een zieke pony te zien met een wormbesmetting, waarom wil je dat niet aannemen van mensen die er verstand van hebben? Open dan geen topic als je alles wat er gezegd wordt onzin vind. Het is duidelijk dat je niet echt veel kennis van paarden hebt. Maar succes met je gezondheid en met je pony, ik ontstip dit topic.
pol013 schreef:Een 'goede dierenarts' zoeken is heel nobel. Maar voor basic zaken als een ontworming of een inenting heb je normaal gezien gewoon een dieren/veearts nodig. Eentje die op korte termijn je vraag serieus neemt en actie onderneemt.
Dat moet je criteria zijn bij dit soort zaken.
Dat de eerste dierenarts niets in de mest heeft gevonden hoeft niet perse een gebrek te zijn van de dierenarts. Hooguit van hun voorlichting over het nemen van een fatsoenlijk mestmonster. Of gewoon botte pech want ook een goede dierenarts kan een vals negatief vinden.
Als een pony stijf en sloom is van een wormen infectie is wachten niet je beste optie. Dan ben je al een heel eind heen. Zo te horen al minimaal 3 maanden. En dan begint de tijd echt wel een keer te tellen.
Dus al je niet op je fiets kunt springen: bel de kliniek, leg de situatie uit. Stuur desnoods een foto en er zal geen veerarts zijn die je niet a. vandaag nog een wormenkuur laat ophalen. of b. morgen inplant voor een bezoek. Dat bestaat niet!
De dingen die je noemt om te vertellen dat je paard het nog best goed doet vind ik alles behalve overtuigdend!
Paardenfann4 schreef:Fijn dat je ondertussen de ernst van de situatie lijkt in te zien. Die tanden en benen zijn van latere zorg, ik zou eerst zorgen dat je die wormen onder controle krijgt voor het te laat is. Als hij dan opgeknapt is kun je zijn benen tanden laten doen. In deze staat waarin hij nu is gaat vast geen DA hem verdoven voor een gebitsbehandeling. Het is niet boos bedoelt maar je komt over alsof het allemaal niets is en je alles naast je neer legt. Daarom reageren mensen zo. Die proberen alleen maar jou en je pony te helpen.
Paardenfann4 schreef:Volgens mij zijn alle reacties hier goed bedoelt en van belang. Het ligt meer aan je eigen reacties dat je veel tegengas krijgt. Je zegt elke keer dat het niet zo erg is en dat je wil wacht op die speciale DA die blijkbaar geen tijd heeft, terwijl je geen speciale DA nodig hebt voor dit probleem. Enkel een wormkuur die bloedwormen dood. Die kun je doorgaans gewoon ophalen bij een DA als je zegt dat je wormen in de mest hebt gezien. Dan ben je nog geen 10 euro verder en is je pony behandelt.
pien_2010 schreef:Sterkte Maartje.
Voor jou vind ik het heel erg jammer dat in Nederland een dierenarts de wormenkuur moet geven. Vroeger kon je die gewoon zelf overal kopen en geven zoals dat hier ook in Frankrijk nog is.
Als je gaat ontwormen neem dat equest pramox (neemt alles mee ook de eitjes, ook de lintworm) en overleg even met de dierenarts met welke hoeveelheid je kunt ontwormen. Wellicht paar dagen achter elkaar met wat kleinere hoeveelheid. Niet alle ponies kunnen er tegen als er een fikse wormenbesmetting is (iets waar jij waarschijnlijk ook wel aan denkt).
Vervelend dat je zo lang moet wachten. Het vervelende van de rode bloedworm besmetting is dat die krengetjes (larven) zich door de darmwand heen kunnen vreten. Mijn paardje heeft ooit flinke besmetting gehad, maar dat is gelukkig wel weer helemaal goed gekomen.