Tarieven inslapen paard Overijssel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:12

Giolli schreef:
Als het dier zo snel over de pis raakt zou ik trouwens niet opladen en naar de slager, is aan huis schieten geen optie?

Aan huis schieten mag niet meer.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:14

Ibbel schreef:
Giolli schreef:
Als het dier zo snel over de pis raakt zou ik trouwens niet opladen en naar de slager, is aan huis schieten geen optie?

Aan huis schieten mag niet meer.

Ah das jammer! Dacht dat er soms uitzonderingen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:23

Giolli schreef:
Citaat:
Maar een pony in laten slapen zonder lichamelijk onderzoek, op basis van één incident met een onopgevoede pony vind ik persoonlijk nogal voorbarig. Ik snap ook niet waarom de pony nu ineens geen waardig bestaan meer zou hebben? Het is een shetlander, het is een hengst en hij heeft geen opvoeding gehad. Zoals Shanna zegt, dan heb je wel eens te maken met dominantieproblemen of iets dergelijks. Dat heb ik vaak genoeg gezien, genoeg ervaring met shetlanders

Waarom niet inslapen? Wat wil je er mee redden? Paarden zijn dure cavia’s om naar te kijken hoor.

Dat moet je bedenken voor je een dier koopt. Het beestje heeft amper tijd gehad om te wennen aan zijn nieuwe huisje en nieuwe baasje en wordt nu ingeslapen.... Als je geen zin/tijd/whatever hebt om er aandacht en geld in te steken moet je niet aan een dier beginnen.

Maar TS haar keuze staat vast, daar kunnen wij niets aan veranderen. Ik wens je veel succes/sterkte/wijsheid toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-19 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 11:26

Ik snap dat mijn bericht wisselende reacties uitlokt, volkomen logisch.

Uiteindelijk blijft het mijn pony en dus ook mijn keuze. Ik zie hem, ik weet hoe zijn gedrag is/was en ik weet hoe het geëscaleerd is. Ondanks geen opvoeding zeker niet dominant, erg lief en wou altijd knuffelen af en toe wel wat hengsten streken maar goed wat verwacht je dan van een hengst zonder opvoeding

Mijn standaard dierenarts die ik heb voor mijn andere dieren zou met deze reden de optie inslapen echt niet afslaan. Belletje is al gedaan en akkoord is gegeven.

Kennis van mij haar paard is destijds compleet doorgeslagen na flinke onweer, hierdoor heeft zij haar kerngezonde paard in moeten laten slapen. Paard werd gevaar voor zichzelf en voor anderen.

Het zou erg dom zijn dat ik na dit incident waar ik dit keer gelukkig nog goed vanaf ben gekomen, het weer te probeer met gevolgen voor eigen veiligheid en die van hem. Hier moet je ook niet allemaal meer mee willen klooien, maak je hem ook zeker niet blij mee. Normaal voeren en water geven kan na het incident niet meer. Hij wil meteen aanvliegen.

Nogmaals ik snap de diverse reacties, alsnog staat mijn keuze vast. Jullie weten maar een deel van het verhaal dus een oordeel is erg kort door de bocht bij sommigen.

Keuze staat vast, afspraak is gemaakt. En ja ik ga hem missen, want ik ben in de tijd dat ik hem heb zeer gehecht aan hem geraakt, en dat maakt dit alles ook extra moeilijk. Ik weet teminste dat ik hem hier het beste aan doe. Niet elk paard is "te redden"

Slacht doe ik hem niet aan, teveel stress vooraf en bij de slacht zelf. Hij krijgt teminste een paardwaardig einde.

Niet alles heeft een medische oorzaak. Er is ook nog een mentale kant. Waar hoe graag je het ook zou willen echt niet altijd wat aan kan veranderen, hoe veel kennis, diploma's en ervaringen je ook mag hebben. Nogmaals niet alles valt te "redden".

De mensen die mij hierin begrijpen, heel erg bedankt hievoor! Krijg door jullie het gevoel er niet alleen in te staan en niet de enigste te zijn die er zo over denkt.

Bij deze hou ik op met reageren in dit topic, ik heb mijn mening en visie gedeeld en de afspraak is gemaakt. Bij deze houd het op.

Rex_Rolfo

Re: Tarieven inslapen paard Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:09

Ik heb diverse posten doorgelezen en wil TS een hart onder de riem steken. Een moeilijke maar goede beslissing in het belang van het dier zelf (vermijden stress) en voor de veiligheid van de mensen die hem moeten verzorgen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:27

ik ga ook zeker met TS mee en ik had ook dezelfde keuze gemaakt als TS.
Ik heb mijn pony ook naar een andere kliniek gebracht omdat eigen dierenarts het dier niet wilde inslapen maar nog verder onderzoek en behandeling wilde. Ik wilde dat op dat moment niet omdat het een pony met een geschiedenis betrof en ze klinisch echt vreselijk slecht was.
De andere kliniek gaf aan niet zonder meer te euthanaseren maar, in mijn geval, eerst een foto wilde maken. Na het afladen was het voor betreffende dierenarts wel duidelijk en hadden we ook zo door mogen lopen, ik heb toch een foto laten maken, voor mezelf omdat ik het echt zeker wilde weten.

Ik zou in dit geval misschien eerder voor de slager kiezen, ik hoop dat TS een dierenarts treft die mee wil gaan in haar voorstel, dat denk ik wel gezien de afspraak gemaakt is.
Niet alle beestjes zijn te redden en soms is hemelen een betere oplossing dan een nieuw huis zoeken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:59

Wijze en dappere beslissing TS, er zouden meer mensen moeten zijn zoals jij. Veel succes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:10

Ik ken TS in "real life", en ik gok maar zo (sterker nog, dat weet ik zeker) dat zij dit écht écht niet zomaar besluit. Als er iemand ervaring heeft met allerlei paarden is dat TS wel; dit is absoluut geen penny-meisje die even denkt goedkoop een shet te scoren/te "redden"/heropvoeden.

Ze heeft er al haar tijd, energie en moeite ingestoken, en ook echt wel genoeg geld. Hoe zuur is het dan dat je zo'n besluit moet maken, na létterlijk bloed zweet en tranen, op eigenlijk een relatief korte periode.
Ze vroeg mij tevoren naar mijn mening/advies betreffende pony overnemen. Ik ken hele pony niet, maar heb haar eerlijk en objectief geantwoord (wie dit mij ook zou vragen, zal zelfde antwoord krijgen) dat ik het haar zou afraden, een 20 jarige shethengst, weinig tot niets mee gedaan. Puur en alleen al om het feit dat je zo'n dier aan de straatstenen ook niet kwijt raakt, en leeftijd gaat nu ook een rol spelen. Dit was ruim vóór dit hele incident, en er was ook geen aanleiding er toe om te denken dat hij zo'n 'kronkel in de kop' had.
Uiteindelijk heeft zij de keuze gemaakt het wel te doen, dat staat haar uiteraard vrij, en kan ik enkel respect voor hebben. Immers; wie zou dat nog doen? En dan zelf nog een weide regelen, een maatje voor erbij, voer/hooi, hoefsmid etc.
TS had op het moment namelijk zelf geen eigen pony's of eigen/gehuurde wei.

En met een 20 jarige hengst nog 'gut laten we eens een basisonderzoek proberen' (euh... daar zal ook niks uitkomen, behalve dat 't beest nu staatsgevaarlijk is), 'goh laten we hem toch maar ff castreren, kijken of dat werkt', etc. etc.

Met zo'n 20 jarige waar weinig aan gedaan is moet je toch niet gaan leuren.... >;)

Lori schreef:
Het kan wel degelijk met hormonen te maken hebben. Heb hier zelf ooit eentje gehad van de een op de andere dag oren plat in zijn nek en mond open en gericht aanvallen naar een kudde genoot om hem te gaan hebben... was puur hormonaal en na het castreren gedaan. Zeker omdat je schrijft van bijt gedrag, ik heb hier zelf hengsten en geen enkele bijt en moeten ze ook niet proberen.

Je kan trouwens ook reageren door bijvoorbeeld "@, (boktnaam)....." hele tijd quoten hoeft niet.

Je doet ermee wat je wil uiteindelijk het is jou keuze maar laat op zijn minste een basis onderzoek doen dan, dat is het minste dat je voor hem kan doen. Weet je dat ze zelfs agressief uit de hoek kunnen komen door tandpijn alleen? Je schrijft dat je zeker bent dat het geen dingen zijn zoals PPID, wil je dan je glazen bol ook even opzenden want ik zou ook wel willen bij mijn dieren zeker zijn dat ze het een wel hebben en het ander niet zonder de dierenarts ernaar te laten kijken. Dat je geen honderden euro's wil gaan investeren er in kan ik goed begrijpen en naar het dier zelf toe ook maar een basis onderzoek hoeft helemaal zoveel niet te kosten en dan sluit je op zijn minste dingen zoals tandpijn en andere best wel kleine ingrepen uit.

Meningen verschillen en dat is prima, maar vind de toon die jij aanslaat in je berichten in dit topic niet echt vriendelijk.

Wat denk je nou, dat TS dit zomaar even voor de lol besluit? Die is er echt kapot van hoor, geloof mij maar.
Ook ik had deze keuze gemaakt, en inderdaad, een wijs en dapper besluit, hoe moeilijk ook.

Je moet er toch niet aan denken wat er gebeurd als er onverhoopt toch iemand (of zelfs een kind) in/bij de weide komt en wordt aangevallen?
Puur om de reden dat je 'nog even dit wil onderzoeken, nog even dat wil uitsluiten, heeel misschien verbeterd het iets'. Ondanks dat het handeling van de pony is, vergeef je jezelf dat toch nooit, of wel?

Ik heb foto's van TS haar verwondingen gezien, en die zijn echt niet mals.
Hoe e.a. is gegaan is eigenlijk meer een beschrijving van een getrainde waak/politiehond, of een roofdier die zijn prooi bewust en recht op z'n doel af aanvalt met ook de intentie om uit te schakelen.

Ik reageer hier niet enkel en alleen om TS 'te verdedigen', zoals men hier kan zien kan zij zich prima zelf verwoorden en verantwoorden.

Vind het vooral echt donders zuur voor haar dat dit zo moet aflopen, 'ondanks' mijn advies de pony niet over te nemen, dat staat er volledig los van en ik zou ook nooit zeggen "zie je nou wel". Het valt juist te prijzen dat ze met volle inzet aan iets begint waar menig ander (ook ik!) niet aan zou denken te beginnen. Dat was nog voor hij echt dit gedrag begon te vertonen.

Denk dat als TS na dit behoorlijk heftige incident had besloten alsnog verder te gaan, ik haar eigenhandig eens een flinke schop zou geven, onder het mom van "waar ben je verdorie mee bezig, veiligheid voor alles" alvorens de pony haar of een ander nogmaals grijpt.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 29-04-19 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:20

Overigens, behalve dat pony weer verplaatst zou moeten, op trailer, naar slacht (bij al deze handelingen moet hij toch weer in de hand komen.... = enorm risico en stressvol ook voor pony), zijn er toch bepaalde eisen aan slacht.
Een 20 jarige pony van een oude dame waar nooit echt wat mee is gedaan én nooit van het erf af is geweest, heeft lang niet altijd de inmiddels verplichte chip en paspoort... :)* Iets wat wel vereist is om geslacht te worden...

Zou nogal een onnodig en onnozel gedoe zijn pony eerst te laten chippen, paspoort aanvragen, en vervolgens bovenstaande handelingen nog om geslacht te worden...
Heb TS ook aangeboden mee te gaan indien ze voor slacht kiest. Maar ik begrijp haar keuze om dat niet te doen vanwege alle stress en het toch weer in de hand komen (en dan waarschijnlijk ook nog de rompslomp van eerst chippen en paspoort aanvragen).

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:49

Hier mijn d pony in laten slapen voor €147. Het verschilt ook op welke manier ze ingeslapen worden. Let er wel op dat je niet een dodelijke spuit (t61 geloof ik?) laat geven zonder narcose/verdoving want dat is pijnlijk. Roesje en overdosis narcose (euthasol) is dat niet al is daar soms verwarring over. Zou van te voren even vragen welke manier van euthanasie wordt toegepast.

Sterkte met het inslapen! En voel je vooral niet schuldig, pony heeft echt geen besef van tijd. Ik vind het altijd apart om te zien hoeveel mensen eerst alles willen uitdokteren voor aan inslapen gedacht mag worden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:52

Ik vind het een dapper besluit. Fijn dat de dierenarts het wil doen. Ik wens jullie sterkte.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:00

Giolli schreef:
Wijze en dappere beslissing TS, er zouden meer mensen moeten zijn zoals jij. Veel succes.

Inderdaad, dat altijd en eeuwig willen redden van paarden en pony's. Dood is niet erg, dat hoort bij het leven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:06

Sterkte TS, hopelijk lukt het dat de dierenarts erbij kan komen en het dier rustig ingeslapen kan worden zonder iemand te verwonden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:11

In dergelijke gevallen (zonder wat af te doen aan vorige eigenaren, die zullen dit vast ook niet gedacht hebben) gebeurd het toch echt zeer regelmatig ook, vooral met shetten en/of kapotte paarden, dat men zelf geen verantwoordelijkheid kan/wil/durft te nemen, en een dergelijk dier gratis of tegen symbolisch bedrag weg doet, vaak met als gevolg de handel in. Heb je zelf geen moeilijk besluit (dood) te maken, en heb je er ook geen kosten meer aan.
Zo had het ook gekund.

Dit is wel je verantwoordelijkheid nemen, voor jezelf als (helaas nieuwe) eigenaar, voor het welzijn van de pony, maar zeer zeker ook naar anderen/eventuele nieuwe eigenaren of voorbijgangers bij het weiland.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 16:17

Zal later vandaag even op jullie fijne woorden antwoorden.

Browny word morgen om 11:00 uur ingeslapen.

Word vanaf afstand verdoving en spierverslapper toegedient dit kost 80 euro (gezien het vanaf afstand moet) inslapen zelf kost mij 50 euro. Intotaal kom ik dan op 130 euro, worden geen rijkosten en consult gerekend. Afvoer regel ik zelf, volgens de site zou dit 36,31 zijn maar komt nog BTW en dergelijke overheen dus zal hiernaar even moeten informeren.

Hier stond hij nog lekker te genieten van het zoutblok een paar weken geleden:

Afbeelding

Foto van mijn vriend samen met Browny, wat weergeeft dat pony ook erg lief was:

Afbeelding

En zijn humoristische teletubbie hoofd waar je elke keer weer verliefd op word:

Afbeelding

Bij deze ook een foto van de verwonding (foto gemaakt 2 dagen nadat het gebeurde) aan mijn linker bovenarm. Middagje spoedpost, tetanusprik, antibiotica en een lading paracetemol verder.

Afbeelding

Het is goed zo Y;(
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 29-04-19 16:38, in het totaal 10 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:18

doet er toch niet toe wat de afvoer kost? Moet toch gebeuren, dus geen keuze.
sterkte morgen.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 16:22

Kinke schreef:
doet er toch niet toe wat de afvoer kost? Moet toch gebeuren, dus geen keuze.
sterkte morgen.

Nee dat zeker niet maar misschien dat iemand anders hier in de omgeving hier eventueel een keer wat aan heeft (aan mijn topic). Qua kosten gerelateerd dan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 16:32

Goede beslissing ts, mocht je nog meer commentaar krijgen dan nodig ze maar uit om hem uit de wei te halen of zet je hier maar een foto van je arm neer. Ook een shet kan je doodschoppen wanneer hij je naar de grond krijgt. En in dit geval, dier heeft 20 jaar alleen gestaan en kent geen paardenmanieren, dan kun je er voor kiezen om die er nu, terwijl hij aanvalt, in te krijgen door nog harder terug te slaan maar inslapen is veel eerlijker naar dat dier. Misschien lukt het om hem op de paardenmanier en vooral de hengstenmanier, dus hard tegen hard, om hem jou te laten respecteren en dan loopt er een kind de wei in, schattige pony. Dan slaat hij toe en alleen al dat risico mag je nooit lopen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:03

Sterkte TS! Kan me goed voorstellen dat je verliefd werd op dat koppie :(:)

En sterkte met de verwonding! :oo
Laatst bijgewerkt door Esmee_RS op 29-04-19 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:03

Jeetje Ts, wat een beet is dat geweest! Ik ben al flink vast gepakt door mening grotere paardenmonden maar nog nooit zo erg. Je maakt een heel wijs besluit. Het kan goed zijn dat hij in het begin lief was omdat hij nog moest wennen aan de nieuwe situatie. Nu hij zich wat thuis begint te voelen komt het ware karakter naar boven. Als dit zo is dan moet je echt enorm hard jou best doen om dit gedrag na 20 jaar nog om te draaien.

Veel sterkte met het moeilijke, maar eerlijke besluit.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:08

Ik vind je erg dapper, TS. Zo’n beslissing zal jij echt niet zomaar maken. Ik geloof echt dat jij dit voor de Shetlander doet en niet om er makkelijk vanaf te komen. De dood is ook niet erg! Als het op een mooie manier kan, is het toch goed? Dan is het ook genoeg geweest. Nog trekken en slepen met zo’n pony lijkt me echt niet goed.

Sterkte morgen, TS

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:13

Heel veel sterkte morgen
Het is altijd zwaar om afscheid te nemen van een dier. Ongeacht de situatie.
Je hebt een wijze beslissing gemaakt.

Mag ik vragen wat de reden is voor het op afstand verdoven ?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:17

GUSTIxBILL schreef:
Mag ik vragen wat de reden is voor het op afstand verdoven ?

Zie de laatste foto van TS.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:21

Ah, wat ontzettend sneu, hij ziet er zo leuk uit! Maar als het niet meer gaat, gaat het niet. Moeten we dan een pony op die leeftijd nog helemaal door de medische molen halen? Vind ik niet. Pony heeft 20 jaar in zijn eentje geisoleerd gestaan zegt ze, als hij dan na 20 jaar ineens soortgenoten ziet en nog hengst is, snap ik best dat zo een pony compleet kan omslaan. Misschien is er medisch ook wel iets mis, want een vrouwtje van 82 heeft hem vast niet regelmatig naar de tandarts gebracht en dergelijke, maar ik kan ook wel begrijpen dat ze hem laat inslapen. Als hij niet eens meer normaal benaderbaar is omdat er iets is omgeslagen in de pony, moet ze dan nog maanden gaan lopen sleutelen om te kijken of het nog bijtrekt? Ze heeft de pony een kans gegeven en zal hem echt niet zonder logisch na te denken direct in te laten slapen, als ze dacht dat hij ergens last van zou hebben wat (relatief simpel) verholpen kan worden had ze daar vast wel naar laten kijken.

Hopelijk laat hij zich morgen toch nog pakken met wat lekkers erbij zodat hij rustig in narcose gebracht kan worden en het niet op afstand hoeft te gebeuren, succes en sterkte morgen :* :*

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:27

Sterkte TS, ik begrijp je keuze helemaal!