vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:48

Wat triest, sterkte!

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:57

sterkte

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:57

Jeetje Elise, wat heftig. Vast de beste keuze die je kan maken hoor, even nog paard laten zijn zonder pijn ( als de Metacam voldoende werkt) en haar dan laten gaan. Sterkte met deze beslissing, super dat je kiest voor je paard!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:58

Oh wat naar.. sterkte!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:03

Sterkte! Wat moeilijk maar de beste keus voor je paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:24

Wat rot. Sterkte

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:32

Veel sterkte de komende tijd.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:36

Oh verschrikkelijk, dit is echt mijn grootste nachtmerrie met die van mij :n
Veel sterkte TS, neem je tijd. Geniet nog even heel hard van haar. :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:55

Net je hele verhaal gelezen. Wat een triest einde. Zelf al zo'n zware weg gegaan en nu dit.
Heel veel sterkte meid!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:38

Heel veel sterkte.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:14

Helaas, veel sterkte.

Zoals ik het lees, mankeert ze nogal wat en heeft ze heel veel pijn.
Voor haar wel het beste en ze heeft geluk bij jou terecht te komen, nu wordt ze uit haar lijden geholpen.

Erg dat het zo is gegaan en bij vele handelaren is geweest, bah.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 10:06

Hierbij een kort verslag van het bezoek aan de kliniek afgelopen donderdag.

We zijn begonnen met een kreupelheidsonderzoek. Daarmee liet ze ongeveer hetzelfde beeld zien als in de filmpjes in mijn OP, misschien nog net iets erger. De buigproef zeer slecht.
Vervolgens foto's gemaakt van haar rug, hals en voorvoeten.
De KS in de rug was eigenlijk niet verslechterd, dat was stabiel gebleven. Dat viel me eigenlijk mee. Dan in de hals is op bijna iedere wervel artrose te zien. Niet op allemaal, maar op de meeste wervels helaas wel. Waarvan de wervel die dichtstbij overgang schouder-hals zit, het ergst. Artrose zit ook op de atlas.
Voorvoeten ook artrose, niet ernstig, maar zit er wel. Op de keuring een 2 begreep ik. Maar ook een ontsteking te zien op de peesaanhechting. Nu weet ik even niet meer op welke voet eigenlijk.
En dat is dan alleen de artrose wat op de foto is gezet, wie weet waar het nog meer zit.

Elke 'aandoening' op zich is prima mee te leven. Maar alles bij elkaar opgeteld, zorgt voor veel pijn. We hebben het vorig jaar geprobeerd met therapie en andere manier van trainen, maar dat is voor de lange termijn niet haalbaar voor haar. Ze blijft pijn houden en het blijft terugkomen. Gaan we door, dan blijven we in een vicieuze cirkel van pijn.

We hebben nog opties besproken zoals het tildren-infuus en mesotherapie. Maar de dierenarts zei heel eerlijk; Dit doe je dan voor jezelf en niet meer voor haar. Met elke optie blijft ze pijn houden of blijft het terugkomen. Dat is voor haar niet eerlijk. Feitelijk is het enige wat ik dan doe; de kliniek spekken (woorden van de DA).

Ik heb gevraagd, wat hij zou doen als het zijn paard is. Het antwoord was; Sowieso nooit meer rijden en kijken hoe ze het zal doen als weidepaard. Maar dat weet ik wel, dit is geen paard wat geschikt is als weidepaard. Juist dan wordt het erger.

Ze staat nu op metacam. Oh, en ze is zoveel vrolijker. Ze gaat los op de wei, keihard rennen, showen, bokken, halve salto's. Dat heeft ze lang niet meer gedaan, dus dat zegt voor mij genoeg.

Het is écht een klotebeslissing. Ze is mijn vriendinnetje, mijn allesje. Maar ik mag voor haar niet egoïstisch zijn ;(

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:49

Heel erg rotnieuws, sterkte! Maar wel het beste voor je paard om haar te laten gaan. Super dat je je verantwoordelijkheid neemt, zie het als een laatste cadeau aan haar -hoe raar dat ook klinkt ...

Achteraf word ik nog misselijker bij het rijfilmpje van de vorige eigenaar. Bah, waarom nemen mensen de signalen van een paard met pijn en ongemak niet serieus, zeker zulke 'professionals' :r Nee, rij ze er maar goed doorheen. Wordt de CTO nog eens extra samengedrukt - auw. Wat moet dat paard een pijn verdragen hebben.
Als een paard zo moeizaam en stijf beweegt moeten er tien alarmbellen afgaan. Je ziet op jouw longeerfoto's ook heel duidelijk hoezeer ze haar hals probeert te ontlasten door deze volledig statisch te houden.

Nogmaals sterkte, je hebt het goed gedaan ts.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:01

Mijn paard heeft hetzelfde. Ik zie hele goede resultaten met mesotherapie bij ons paard. Ik kan er alles weer mee onder het zadel. Ze heeft helemaal geen pijn meer dankzij de mesotherapie. Wellicht kun je deze therapie nog eens proberen. Mijn paard is ingespoten in het Si-gewricht de rug en hals in twee sessies. Ik heb zelf alles willen proberen met goed resultaat. De kosten vielen mij mee. Details via PB

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:08

maria1990 schreef:
Mijn paard heeft hetzelfde. Ik zie hele goede resultaten met mesotherapie bij ons paard. Ik kan er alles weer mee onder het zadel. Ze heeft helemaal geen pijn meer dankzij de mesotherapie. Wellicht kun je deze therapie nog eens proberen. Mijn paard is ingespoten in het Si-gewricht de rug en hals in twee sessies. Ik heb zelf alles willen proberen met goed resultaat. De kosten vielen mij mee. Details via PB

Bij dit paard heeft de da duidelijk aangegeven dat welke behandeling ook geen pijnvrij resultaat zal geven, ts heeft haar beslissing genomen en het paard word over anderhalve week ingeslapen.
Niet elk paard is te redden, vooral niet wanneer ze op zoveel plekken aandoeningen hebben, jammer genoeg.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:21

Ik deel mijn eigen ervaring en de resultaten liegen er niet om! TS de keuze is uiteraard aan jou maar ik wil dit wel hebben gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:28

maria1990 schreef:

Heeft jouw paard precies hetzelfde als het paard van de TS, of iets wat erop lijkt?
Zei jouw kliniek van tevoren ook dat mesotherapie in jullie geval zinloos zou zijn omdat hij altijd pijn zou blijven houden omdat het teveel en te ernstig was?
Vergelijkingen worden soms erg snel gemaakt, en dat kan erg vervelend overkomen als die vergelijking helemaal niet gelijk is.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:34

Mijn paard heeft hetzelfde als TS haar paard. Ik weet natuurlijk niet of TS haar keuze al gemaakt heeft? Ik zou dit paard niet inslapen als er nog zoveel mogelijk is met goede therapieën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:35

Ik ben wel benieuwd hoe je dat zo zeker weet als de TS hier niet eens de foto's heeft geplaatst van hoeveel botwoekeringen er precies te zien zijn op alle wervels?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 12:35

Maria, als je niks zinnigs hebt toe te voegen aan dit topic, heb ik liever dat je hier vertrekt.

Verder iedereen bedankt voor de reacties.

Askja, ik weet 100% zeker dat ze dit geweten hebben. Achteraf gezien, wilde ze té graag van haar af.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:45

Ik zou nog een keer mijn ervaring delen 8)7 Ik weet zeker dat er nog veel mogelijk is voor jouw paard en waarom vraag je geen second opinion bij een andere kliniek?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:50

Jou paard is op drie punten begreep ik ingespoten.
Dit paard heeft artrose of ks op elke wervel wat ik lees, het hele paard is gewoon stuk.
Ik snap dat als de hele hals vol zit en ook de rug, plus twee voorbenen dat het ergens stopt, en ik snap dat ts geen behoefte heeft aan dit advies.
Ts wil vast niks liever, maar ziet nu haar paard met pijnstillers tot leven komen, iets wat heel veel zegt. :(:)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:01

maria1990 schreef:
Ik zou nog een keer mijn ervaring delen 8)7 Ik weet zeker dat er nog veel mogelijk is voor jouw paard en waarom vraag je geen second opinion bij een andere kliniek?

Omdat het voor het paard niet heel fijn is om met pijn al die ellende nog in te gaan terwijl je weet dat het einde in zicht is. Dood is niet erg, dat gaan we allemaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:04

maria1990 schreef:
Mijn paard heeft hetzelfde als TS haar paard. Ik weet natuurlijk niet of TS haar keuze al gemaakt heeft? Ik zou dit paard niet inslapen als er nog zoveel mogelijk is met goede therapieën.

Maar het is jouw paard niet.

Sterkte TS.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:34

Jij weet echt niet wanneer je moet stoppen, Maria ...
Het is jouw paard niet.
En lees de laatste post van de ts nog eens nauwkeurig. Er is een zorgvuldige afweging gemaakt, en mesotherapie was geen optie meer. Soms gaat het gewoon niet meer. Probeer de ts hierover alsjeblieft geen schuldgevoel aan te praten.