Rugproblemen en de organen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Rugproblemen en de organen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:27

Holle naalden mag alleen door dierenartsen, dry needle/acupunctuur naalden mag ook door fysio. Op zich in een gedegen opleiding leer je.wel goed prikken en ook welke plaatsen. Het is geen rocket science. Is ook nog zoals acupunctuur dat je hele banen moet kennen. Je werkt adhv een aantal spierketens en daar behandel je in. Dry needling prikt iets dieper dan acupunctuur volgens mij maar je blijft binnen een spier. Vordeel van dry needling vind ik de snelle release in de spieren. Echter heb ik het bijna nooit nodig. Weet nog wel toen ik de mijne voor het eerst dry needlde ik nooit eerder zo n ontspannen fijn paard onder me heb gehad. Dat was een wereld van verschil

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:16

Dan laat ik mijn vriend behandelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 02:11

troi schreef:
xyzutu2 schreef:
[

Probleem is alleen dat het daar aan serieuze universiteiten wordt gedoceerd (jarenlange studies)

Zijn wel dezelfde serieuze universiteiten die ook serieus onderwijs geven over de geneeskracht van tijgertestikels en berengal. Omdat het een serieuze uni is gaan we dus dat dan ook maar doen? Ik vind het al met een beroerd argument... En ‘pick and choose’ vind ik niet veel beter. De profs hebben ervoor geleerd die zullen het beter weten toch? Volgens die logicalijn...

Zoals ik in de post daarboven al schreef: áls je al in acupunctuur enz gelooft, dan geloof je in praktijk in de resultaten die in China na jarenlange studie worden behaald maar die in Nederland door huis-tuin-en-keuken-acupuncturisten met een cursus worden uitgevoerd.
Ik geloof niet in acupunctuur, maar vind dat de mensen die daar wel in geloven serieus mogen naar nadenken over waar ze nou eigenlijk in geloven als vrijwel geen enkele Nederlandse (paarden/mensen) acupuncturist de opleiding heeft genoten die in China als noodzakelijk wordt gezien.
Nu heb je in Nederland de situatie dat leken geloven in acupunctuur omdat professionals bepaalde resultaten halen en dus hun dieren door semi-leken laten behandelen, want acupunctuur werkt.
Dat vind bizar, en de beroerdheid van dat argument was alleen maar om aan te halen hoe beroerd en bizar de situatie in Nederland is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:15

xyzutu2 schreef:
troi schreef:

Zijn wel dezelfde serieuze universiteiten die ook serieus onderwijs geven over de geneeskracht van tijgertestikels en berengal. Omdat het een serieuze uni is gaan we dus dat dan ook maar doen? Ik vind het al met een beroerd argument... En ‘pick and choose’ vind ik niet veel beter. De profs hebben ervoor geleerd die zullen het beter weten toch? Volgens die logicalijn...

Zoals ik in de post daarboven al schreef: áls je al in acupunctuur enz gelooft, dan geloof je in praktijk in de resultaten die in China na jarenlange studie worden behaald maar die in Nederland door huis-tuin-en-keuken-acupuncturisten met een cursus worden uitgevoerd.
Ik geloof niet in acupunctuur, maar vind dat de mensen die daar wel in geloven serieus mogen naar nadenken over waar ze nou eigenlijk in geloven als vrijwel geen enkele Nederlandse (paarden/mensen) acupuncturist de opleiding heeft genoten die in China als noodzakelijk wordt gezien.
Nu heb je in Nederland de situatie dat leken geloven in acupunctuur omdat professionals bepaalde resultaten halen en dus hun dieren door semi-leken laten behandelen, want acupunctuur werkt.
Dat vind bizar, en de beroerdheid van dat argument was alleen maar om aan te halen hoe beroerd en bizar de situatie in Nederland is.

Dan zijn we dus grotendeels eens :D

Janine1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:03

InekeN schreef:
Dan laat ik mijn vriend behandelen :D

Mijn vader werd met dry needling aan zijn heup geholpen. Huisarts neigde naar verwijzing voor een nieuwe heup, vond m'n vader zichzelf wat jong voor. Fysio zag dit vaak gebeuren. Pijn aan de heup kon men nergens goed plaatsen. Dry needling is geen pretje om te ondergaan, en zeker na die tijd voelde m'n vader zich als door een trein overreden.
Maar hij heeft nooit meer last gehad van zijn heup.

Het heersende idee is dat als de Fysio de pijn niet weg kan nemen, het niet in de spieren zit. Heel vaak dus wel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:34

xyzutu2 schreef:
Maar hoeveel procent van de Nederlandse acupuncturisten heeft in China die universitaire studie gevolgd?
Ik denk dat je echt gaat schrikken van het aantal, helemaal als je gaat kijken naar 'acupuncturisten' die dieren behandelen voor geld.
Het probleem is dat acupuncturisten in Nederland graag schermen met 'in China worden mensen zelfs verdoofd met acupunctuur tijdens blindedarmoperaties' en dat als bewijs leveren van dat hun diensten werken, alleen niet de verantwoordelijkheid nemen om ook de bijbehorende opleiding te volgen, maar in plaats daarvan gewoon ergens een cursus te volgen.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je met een scherp met zelfs blindedarmontstekingen kunt verhelpen (klopt!) - en dat vervolgens ook als dienst aanbieden, alleen zonder de bijbehorende opleiding gevolgd te hebben...
Ik vind dat oplichterij.

Mijn acupuncturist is weldegelijk in china geweest, geen cursusje van 5 weken dus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:15

Citaat:

...ik geloof in God en niet in wetenschap.

Wel beschouw ik wetenschap als iets zeer kostbaars (heb jarenlang als wetenschapper gewerkt), en geldt acupunctuur voor mij als wetenschap/ een onderdeel van de (ook westerse) medische wetenschap.
(Waarbij de lui met een cursusje van 4 weekenden gelden als een brave ehbo-er. Nuttig, maar geen arts oid.)

Verderkan ik weinig chocolade maken van de eerste alinea :o

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 21:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 01:27

Janneke2 schreef:

In Nederland zijn acupunctuur-aanhangers fan van acupunctuur omdat daar door goed opgeleide Chinese experts geweldige resultaten mee worden behaald. In Nederland zijn echter bijna geen acupuncturisten te vinden die net zo goed zijn opgeleid als die Chinese experts. Ergo...

@ Himyar: de opleider van die cursus is dierenarts en acupuncturist en klinkt als een interessante en goed opgeleide behandelaar. Ik weet alleen niet of ik ook zijn cursisten aan mijn paard zou laten komen. Sowieso is mijn stelregel dat iedere behandelaar die aan mijn paard komt op zijn minst dierenarts moet zijn, want die weet door zijn veterinaire opleiding namelijk ook welke problemen buíten de osteopathie/chiropractie/acupunctuur/noem maar op vallen.
Een vriendin vertelde me dat haar stijf lopende IJslander een osteopaat langs kreeg die inderdaad zag dat ze stijf liep en daarom drie maanden rust en stretchoefeningen aanraadde. Na twee maanden was de pony nog geen greintje verbeterd, is de eigenaresse naar de kliniek gegaan en het eerste wat de dierenartsen zeiden dat dit waarschijnlijk een heel ernstig geval van zou zijn, en op de foto's bleek dat ook zo en is de pony meteen ingeslapen. De eigenaresse vond het vreselijk dat de osteo (geen dierenarts) had bedacht dat het gewoon stijfheid zou zijn die uit de rug zou komen waardoor haar pony dus twee maanden te lang door pijn zo rond heeft gelopen.
Natuurlijk zijn er ook genoeg dierenartsen die stekeblind zijn, maar om dus toch net wat extra veiligheid in te bouwen wil ik gewoon dat ze op z'n minst dierenarts zijn naast alle bijzondere behandelingsskills. Dus degene die die cursus geeft zou ik nog wel langs willen laten komen, maar over de cursisten kan ik dat niet meteen zeggen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 06:24

Een heel ernstig geval van wat zou zijn?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:12

xyzutu2 schreef:
Janneke2 schreef:

In Nederland zijn acupunctuur-aanhangers fan van acupunctuur omdat daar door goed opgeleide Chinese experts geweldige resultaten mee worden behaald. In Nederland zijn echter bijna geen acupuncturisten te vinden die net zo goed zijn opgeleid als die Chinese experts. Ergo...

1) De vorige keer zette je 2 dingen zonder duidelijke verbinding naast elkaar. In dit citaat is mij duidelijk dat je wijst op een tegenstelling: daaro goed opgeleid, hiero niet.
;) "De chocolade kan gemaakt worden"...

2) "Ergo quod erat demonstandum"...?
Je hebt recht op je eigen mening, maar zet dat nou niet neer als ware het een feit.
(Al is het wel zo dat erg veel ""discussies"" snel verzanden in dit soort verwarring: een wetenschap wordt een geloof, een feit een mening, etc etc etc.)
Ik ben in elk geval geen "fan", zij het dat ik acupunctuur ;) in de verste verte niet afwijs.

En mijn "niet afwijzen; ) " heeft niet alleen te maken met wat al sinds mensenheugenis aan de andere kant van de planeet gebeurt, maar heeft ook te maken met fatsoenlijke toepassingen te onzent. Ook aan de universiteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:59

Janneke2 schreef:
1) De vorige keer zette je 2 dingen zonder duidelijke verbinding naast elkaar. In dit citaat is mij duidelijk dat je wijst op een tegenstelling: daaro goed opgeleid, hiero niet.
;) "De chocolade kan gemaakt worden"...

Daarom verduidelijkte ik het denk ik ook? Een andere Bokker legde de connectie wel met mijn post die ervoor stond, jij niet. Geen probleem, er miste inderdaad 1 woord in mijn alinea die het universeel duidelijk had gemaakt, vandaar dat ik het nog een keer voor je herhaalde, maar dan duidelijker, zodat jij er ook "chocolade van kon maken". 8-)

Citaat:
2) "Ergo quod erat demonstandum"...?
Je hebt recht op je eigen mening, maar zet dat nou niet neer als ware het een feit.

Ergo verwijst niet naar quod erat demonstrandum. Quod erat demonstrandum is een losstaande uitdrukking die betekent 'hetgeen wat bewezen moest worden'. Dat wordt ook wel afgekort als QED - omdat er in de uitdrukking geen ergo voor hoort. Ergo is een losstaand woord en betekent 'dus' of 'derhalve'. En dat wordt in die setting gebruikt om de lezer zelf zijn conclusie te laten trekken op basis van het voorgaande. Dus...

Ik heb daarom ook niet het idee dat ik mijn mening presenteer als een feit. Als ik dat had gedaan dan had ik geschreven dat er geen goed opgeleide acupuncturisten in NL zijn en dat niemand dus de resultaten kan behalen die in China worden behaald. Ik schreef dat in Nederland bijna niemand het opleidingsniveau heeft dat in China als normaal wordt beschouwd, terwijl die Nederlandse, minder goed opgeleiden therapeut over het algemeen ook gewoon vast blijft houden aan 'acupunctuur werkt, kijk maar wat voor resultaten er in China mee behaald worden'.
Het kan natuurlijk goed zijn dat het in jouw ogen een feit is dat iedereen in Nederland net zo goed is opgeleid als in China, of dat niemand in Nederland acupuncturistische claims doet op basis van het werk van beter opgeleide anderen, of dat alleen de mensen die net zo goed zijn opgeleid als Chinezen claimen dat hun acupunctuur werkt en dat de rest die gewoon en cursus heeft gedaan nooit de resultaten van anderen gebruikt om te suggereren dat hun acupunctuur dus soortgelijke resultaten zal leveren.
Als dat in jouw ogen feiten zouden zijn, dan ben ik het gewoon 100% niet met je eens, want ik zie dat soort misleidende reclame overal en ik vind dat een kwalijke zaak.

Mijn mening: iemand die een miniopleiding volgt mag niet adverteren met 'wat ik doe werkt want er worden door anderen [die een maxi-opleiding doen] geweldige resultaten mee behaald'. Dat valt onder false advertising en dat is stomweg verboden, omdat je geen reclame mag maken voor eigenschappen die jouw specifieke dienst/product niet kan waarborgen.

Ik ben zeer geinteresseerd in wat sinds mensenheugenis aan de andere kant van de planeet gebeurt en ik wijs acupunctuur ook niet af. Ik laat alleen niemand die zonder veterinaire achtergrond ergens een cursus acupunctuur heeft gevolgd en een set naaldjes heeft gekocht bij mijn paard.
Het zou goed kunnen dat jij vind dat ik daar te stellig in ben en dat je vindt dat ik mijn mening teveel omzet naar een feit, maar ik ben verantwoordelijk voor het welzijn van een paard en daar ga ik geen risico's mee nemen enkel en alleen omdat mensen dingen doen die aan de andere kant met een geheel andere vooropleiding tot geweldige resultaten leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:09

Himyar schreef:

Ben ik het belangrijkste woord vergeten, excuses. 8-) Artrose, in dat geval in voorbenen, verschillende halswervels en rug. Het was zo massaal dat inspuiten geen zin meer had en op pijnstillers leven ging niet lukken qua nieren en gevoeligheid voor hoefbevangenheid.
Een verkeerde diagnose kan natuurlijk altijd gebeuren, ook bij goed opgeleide dierenartsen helaas. Maar ik vind het gewoon echt kwalijk als een niet veterinair opgeleide therapeut (in het geval van dit verhaal een osteo maar je kunt daar ook acupuncturist invullen enz) diagnoses stelt (het komt gewoon uit de rug want die zat vast) en vervolgens behandeladviezen geeft (dus doe twee maand x deze oefeningen en dan maken we een nieuwe afspraak en kijken we of het beter wordt).
Dat kan niet, het mag ook niet, en toch wordt het heel normaal gevonden.
Als je mij een acupuncturist geeft die dierenarts is en uitgebreid is opgeleid in acupunctuur dan ben ik geinteresseerd, maar anders niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 13:25

Ibbel schreef:
Adelaide71 schreef:
En als je de osteopaat van desbetreffende youtuber aan het werk ziet, is het een hoop 'ach knapperd, etc' en een apparaatje paraat en met zekerheid durven zeggen waar de problemen liggen... ja ik vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd.

Sterker nog, een niet-arts mág in NL helemaal geen diagnose stellen. Iemand die dat doet is strafbaar.

...bron?

Er zijn een aantal voorbehouden handelingen (zoals injecties geven) - en je uitgeven voor arts is idd en terecht strafbaar.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 20:18

Oei, dan moet het heel erg zijn geweest!

xyzutu2 schreef:
Himyar schreef:

Ben ik het belangrijkste woord vergeten, excuses. 8-) Artrose, in dat geval in voorbenen, verschillende halswervels en rug. Het was zo massaal dat inspuiten geen zin meer had en op pijnstillers leven ging niet lukken qua nieren en gevoeligheid voor hoefbevangenheid.
Een verkeerde diagnose kan natuurlijk altijd gebeuren, ook bij goed opgeleide dierenartsen helaas. Maar ik vind het gewoon echt kwalijk als een niet veterinair opgeleide therapeut (in het geval van dit verhaal een osteo maar je kunt daar ook acupuncturist invullen enz) diagnoses stelt (het komt gewoon uit de rug want die zat vast) en vervolgens behandeladviezen geeft (dus doe twee maand x deze oefeningen en dan maken we een nieuwe afspraak en kijken we of het beter wordt).
Dat kan niet, het mag ook niet, en toch wordt het heel normaal gevonden.
Als je mij een acupuncturist geeft die dierenarts is en uitgebreid is opgeleid in acupunctuur dan ben ik geinteresseerd, maar anders niet.