Molfre schreef:Wat ik heel graag zou proberen maar waar ik gewoon nergens aan lijk te kunnen komen is heel ouderwets gedroogd gras. Iemand die daar een tip voor heeft?
Mijn 27-jarige PPID-pony met incompleet gebit doet het uitstekend op een dagelijkse maaltijd van Seniores Priores en Grasmix van Hartog. Hij krijgt 4.5 kg (droog gemeten) SP aangevuld met wat scheppen Grasmix, verdeeld over twee voerbeurten. 's Morgens laat hij soms wat staan, dat krijgt hij er dan 's avonds bij en dan gaat het altijd op.
Toen we vorig jaar in augustus geen gras meer op de wei hadden werd mijn paard ook mager. We zijn toen deze winterhoeveelheden gaan voeren en in een maand tijd stond hij er weer super bij. Het kan idd lastig zijn als ze geen hooi meer kunnen eten, maar met deze combi heb ik 'm voor het eerst in een paar jaar weer echt goed de winter door gekregen. Hij krijgt er overigens ook nog 1x per dag een scheut zonnebloemolie bij. Gras lukt nog wel, dus ik hoop vanaf mei weer met de Grasmix te kunnen stoppen tot aan het najaar. SP blijf ik de hele zomer voeren. En idd zal het zoeken blijven. Vooral goed naar je paard blijven kijken.
Molfre schreef:Ik ga me ook nog even verdiepen in de andere opties die hier genoemd worden en ook gehakseld gras is misschien nog wel een optie. Het mag alleen absoluut niet te droog en stengelig zijn (ook al is het kort), want dan laat hij het dus staan... Dit doet hij overigens zijn hele leven al dus dat is niet persé een gebits ding.
Grasmix is heel zacht. Lucerne mocht ik van de DA niet meer voeren, dat prikte in het tandvlees op de plekken waar mijn pony kiezen mist. Maar Grasmix is een uitstekend alternatief. Te droog kan wel een dingetje zijn en als je pony niet graag SP eet, dan wordt mengen ook wat lastiger. Hoewel je veel muesli's ook goed nat kunt maken en als slobberachtige maaltijd kunt geven.
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-03-19 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt