Shet kan niet meer staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:18

Ik vind het nogal onaardig van je dierenarts om zulke uitspraken te doen.
Je hebt goed gehandeld en er is niets om je schuldig over te voelen.
Heel veel sterkte :(:)

Mjelleke

Re: Shet kan niet meer staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:16

Sterkte! Moeilijk hoor dat ze zelf nog wel door wilde, maar je hebt echt het beste voor haar gedaan. Schuldgevoelens horen een beetje bij het rouwproces, maar ze zijn niet terecht.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 17:22

misschien als ik dr had laten staan dat hetwel weer zou gaan.. ik weet ook niet denk steeds wat als..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:35

Met oudere paarden, en zeker als ze al wat op de sukkel zijn, is het eigenlijk simpel. Als ze niet meer recht raken kan je ze terug in de benen helpen, en misschien gaat het dan weer een tijd goed. Maar dan is het niet de vraag OF ze nog eens niet recht raken, maar WANNEER ze opnieuw niet recht raken. Een paard dat niet recht kan heeft op dat moment geen fijne tijd. Jij hebt als eigenaar ook geen rustig moment meer, want iedere keer als je bij je paard komt kan het zijn dat die ligt en niet meer recht kan.
Je hebt ook het risico dat het paard niet meer durft te gaan liggen uit angst om niet meer recht te kunnen, waardoor het paard oververmoeid kan raken of andere delen van zijn lijf gaat overbelasten.

Kortom, allemaal niet leuk. Je hebt je paardje een goede tijd en verzorging gegeven, en je hebt haar verder leed bespaard. Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:46

Heel veel sterkte TS!
Je hebt een goede keuze gemaakt. Er zijn heel veel mensen die hun dieren gewoon aan laten modderen omdat ze geen afscheid kunnen nemen. Nu heb je zelf wel afscheid genomen, hoe moeilijk het ook is. Maar je hebt haar een lijdensweg bespaard! Ze gaf zelf aan dat het niet meer ging en jij hebt naar haar geluisterd. Niet teveel nadenken over ''wat als''. Daar wordt je zelf niet gelukkig van. Denken aan de mooie dingen die je met haar hebt beleefd.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:02

Achteraf.. misschien heb ik wel niet goed genoeg voorzien in haar voer behoefdes enz

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:14

SecretLIN schreef:
Achteraf.. misschien heb ik wel niet goed genoeg voorzien in haar voer behoefdes enz

Mijn opa zei altijd, achteraf kijk je een koe in de kont. Het is gebeurt en diep respect dat je de moed had om niet langer aan te modderen. Natuurlijk leek het alsof ze tegen de euthanasie vocht maar dat zou onze ook doen, die hoeft een da maar te horen of ze is al tien meter verder op. Veel sterkte want je dieren laten gaan is ontzettend moeilijk.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:22

SecretLIN schreef:
mijn da zei ook pony wat geen hooi kan eten en leeft op slobber heeft geen paardwaardig bestaan.. maar kon dr toen nog niet laten inslapen.

Daar heeft ie wel gelijk in. Zoiets wil je niet horen als baasje. Ik heb op Facebook met een vrouw gesproken zij had een pony en ook op leeftijd. De pony liep op 3 benen haar 1 been hing erbij. Kon er niet op staan en al niet op lopen. Zij wilde haar paard niet in laten slapen. Volgens haar had de pony geen pijn. (soort ontkenning). Haar veearts vond haar een dierenbeul.De veearts heeft in het welzijn van de pony weggehaald.En in laten slapen op de kosten van de eigenares

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:24

is ook wel zo maar ze wasnnog maar 21 snap ook niet dat ze zo snel afviel maar liep nog gewoon lekker rond en zo ineens niet meer kon staan. en da gelijk zegt inslapen en dat ik eigenlijk al te lang heb gewacht. kan het allemaal moeilijk plaatsen weet natuurlijk niet hoelang ze er al lag gelukkig in de paddock.
heb zelf geprobeerd voor de dierenarts er was dr omhoog te krijgen maar ze swiebelde ook enorm toen ze op dr kont zat.

he bah spookt de hele dag al door mn hoofd.
Afbeelding
zo vond ik dr smiddags

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:26

pompadour schreef:
SecretLIN schreef:
mijn da zei ook pony wat geen hooi kan eten en leeft op slobber heeft geen paardwaardig bestaan.. maar kon dr toen nog niet laten inslapen.

Daar heeft ie wel gelijk in. Zoiets wil je niet horen als baasje. Ik heb op Facebook met een vrouw gesproken zij had een pony en ook op leeftijd. De pony liep op 3 benen haar 1 been hing erbij. Kon er niet op staan en al niet op lopen. Zij wilde haar paard niet in laten slapen. Volgens haar had de pony geen pijn. (soort ontkenning). Haar veearts vond haar een dierenbeul.De veearts heeft in het welzijn van de pony weggehaald.En in laten slapen op de kosten van de eigenares

moet inderdaad toegeven zijn mijn da dat mensen soms te ver gaan, en inderdaad ik zie dr elke dag vriendin zei al eerder dat ze mn shet maar zielig vond ogen ze is fokmerrie geweest denk ik, liep erg kort achter en stijf.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:26

Ik snap je gevoel maar probeer het jezelf niet kwalijk te nemen. Je hebt (neem ik aan) gedaan wat je kon. Op een gegeven moment zijn ze gewoon op. Sterkte in elk geval :(:)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:33

Afbeelding

misschien meer moeten voeren mja slecht gebit is weinig aan te doen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:48

Ach jee TS, wat een sneu plaatje, ik kan me heel goed voorstellen dat dat door je hoofd blijft spoken.
Onthoudt echter goed dat ook al is dat de mening van de veearts, de veearts heeft je pony niet dagelijks meegemaakt en wat voor het ene dier lijden is, is voor de andere prima te doen. Wat ik daarmee bedoel is dat er ook een hoop van het karakter van het dier zelf af hangt. De ene pony kan hartstikke gelukkig zijn ondanks (soms flinke) ongemakken, terwijl een andere doodongelukkig is met diezelfde ongemakken. Jij kende je pony het beste, en meestal kan de eigenaar een betere inschatting maken.
En wat betreft geen leven meer als ze geen hooi meer kunnen eten.... dan had de 30-jarige kwpn merrie hier op stal al jaren dood moeten zijn. Dier heeft al 5 jaar nauwelijks tanden meer, maar heeft een hartstikke happy oude dag. De 32-jarige welsh merrie idem, en die staat ook nog eens helemaal stijf van de artrose, maar heeft het prima naar haar zin. De dochter van diezelfde welsh merrie is een paar jaar geleden ingeslapen, met mindere klachten dan haar moeder, maar die werd er doodongelukkig van.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:52

Lieve ts, wat een zorgen heb je gehad niet alleen gisteren maar ook in de periode daarvoor. Je hebt alles gedaan wat je kon. Haar dieet aangepast en de beste zorg mogelijk gegeven.
Als eigenaar van zo'n oud beestje moet je kunnen zeggen wanneer het genoeg is geweest.
Neem het jezelf alsjeblieft niet kwalijk, je hebt alles gedaan wat je kon. Soms is het lichaam op, en het blijven vluchtdieren die laten niet snel zien wanneer er wat mis is.

Een beslissing als dit kun je niet te vroeg nemen wel te laat. Een erg dappere beslissing om meer pijn te voorkomen.

Nu is het gemis nog erg groot, maar hopelijk kun je uiteindelijk over een tijdje terug kijken en zeggen dat je alles geprobeerd hebt wat je kon met het aangepaste dieet.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:56

Hoe is je tinker eronder? Sterkte nogmaals

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:31

die lijkt het niet te boeien gaat gewoon door net als anders totaal niet zoekend of wat ook.

nu leek haar de shet nooit te boeien kleine liep wel altijd achter mn tinker aan maar de laatste maanden ook minder, nu ik nadenk stond mn shet best vaak alleen op een plekje of kwam de geit bij haar liggen. had ze s avonds apart een in de bak de ander aan de andere kant zodat de shet rustig kon eten.

baal gewoon dat dierenarts ook niet wou proberen dr rechtop te zetten, denk al wat als.. maar goed hij zou het wel weten zit veeel in de paarden wereld.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:46

SecretLIN schreef:
baal gewoon dat dierenarts ook niet wou proberen dr rechtop te zetten, denk al wat als.. maar goed hij zou het wel weten zit veeel in de paarden wereld.

Als het voor jou helpt in je verwerkingsproces dan zou je nog bij de DA om extra uitleg kunnen vragen. Ik kan me voorstellen dat het op het moment zelf allemaal niet goed te overzien was en dat er nu nog wat vragen over zijn. (Maar het kan ook negatief werken, zo te lezen is je DA niet de subtielste).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 22:56

ja daar heb ik aan gedacht ik ga hem eens mailen

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:20

SecretLIN schreef:
is ook wel zo maar ze wasnnog maar 21 snap ook niet dat ze zo snel afviel maar liep nog gewoon lekker rond en zo ineens niet meer kon staan. en da gelijk zegt inslapen en dat ik eigenlijk al te lang heb gewacht. kan het allemaal moeilijk plaatsen weet natuurlijk niet hoelang ze er al lag gelukkig in de paddock.
heb zelf geprobeerd voor de dierenarts er was dr omhoog te krijgen maar ze swiebelde ook enorm toen ze op dr kont zat.

[ [url=m/GA861h.jpg]Afbeelding[/url] ]
zo vond ik dr smiddags

Meissie, je hoef je niet schuldig te voelen, het is voor haar het beste.
Ze was gewoon op. 21 jaar is een flinke leeftijd. En oudere dieren wordt vaak mager.
Je bent nu aan het rouwen dat is heel normaal.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:23

Mjelleke schreef:
SecretLIN schreef:

Als het voor jou helpt in je verwerkingsproces dan zou je nog bij de DA om extra uitleg kunnen vragen. Ik kan me voorstellen dat het op het moment zelf allemaal niet goed te overzien was en dat er nu nog wat vragen over zijn. (Maar het kan ook negatief werken, zo te lezen is je DA niet de subtielste).

Een dierenarts ziet het gelijk of ze nog wel ken staan. Een paard/pony die lang ligt zijn stervende.
Als je een uur later was geweest dan ze was misschien zelf al gestorven.
Laatst bijgewerkt door pompadour op 21-02-19 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 23:37

moet toch mailen om rust te krijgen lees wat over inslapen bij mn fjorddn kregen zd eerst een narcose middel (was andere da) deze dierenarts gaf gelijk een spuit blauwe vloeistof in een ader wel was ze gelijk weg maar gevoel dat zs er onrust was

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:57

SecretLIN schreef:
moet toch mailen om rust te krijgen lees wat over inslapen bij mn fjorddn kregen zd eerst een narcose middel (was andere da) deze dierenarts gaf gelijk een spuit blauwe vloeistof in een ader wel was ze gelijk weg maar gevoel dat zs er onrust was

Dat ken . Ik heb met mijn flatcoat reu gehad, wij hadden geen keus , we moesten voor zijn belang.
Hij had een gezwel op zijn long, zo groot als een scharrelei. Hij had een groot stik gevaar. En hij zat onder de kanker om het zo te zeggen.
Hij kreeg een andere DA. Daar was hij niet mee vertrouwd. Raakte ook in paniek en daar had ik ook veel moeite mee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 00:58

SecretLIN schreef:
[ [url=m/GA861h.jpg]Afbeelding[/url] ]
zo vond ik dr smiddags

Je topic heb ik vanaf het begin gevolgd. Ik begrijp je piekeren. Maar als ik kijk naar deze foto zie ik een pony die op is. Ik denk dat de dierenarts dat ook zag en dus hebben jullie het enige juiste gedaan. Sterkte meid en hopelijk kun je jouw schuldgevoel loslaten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:43

Ik snap je twijfel enorm goed.
Ik moest in 2008 mijn 1,5 jarige in laten slapen nadat zij een week eerder met spoed geopereerd was.

Een dag voordat ik de dierenarts met spoed liet komen vond ik haar al wat anders dan anders, haar naar binnen gehaald om te poetsen en kijken hoe ze was.
Daar leek ze weer wat meer op zichzelf dus geen dierenarts gebeld.
Misschien als toen de dierenarts was gekomen was ze nog te redden geweest, ik zal het nooit weten.
Maar aangezien er niets te zien was toen zou de dierenarts mij voor gek verklaard hebben (mijn man is de dierenarts die de volgende dag kwam, hebben het er wel eens over gehad maar hij geeft ook aan dat ze dan gedacht zouden hebben dat ik spoken zag).

Oudere paarden die niet meer zelf omhoog komen is helaas 9 van de 10x einde verhaal.
Die ene keer dat ze weer omhoog komen (vaak getakeld door een trekker) is er vaak een of twee weken een hoop gedoe om het paard vervolgens alsnog in te slapen.

Echt, maak jezelf geen verwijten, ik weet hoe moeilijk dat is (3 paarden in laten slapen) maar het is echt niet nodig.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:55

Het spijt me voor je, ik wens je heel veel sterkte!