Paard pompt maar niets lost het op...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Re: Paard pompt maar niets lost het op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 20:48

Als update voor vandaag, ze ademde. Amper nog ingevallen flanken. Een buik waarvan je het vet zag blubberen als ze rondstapte ipv het zielig zag hangen. Ze was terug een rond tonnetje ipv een zielige druppel met haar ruggengraat als afdakje. Ze was snel aan het ademhalen (een beetje buiten adem leek het, maar ik heb geluisterd en alles klonk goed, ze was precies gewoon buiten adem? Ik ga er goed op letten de komende dagen) maar niet abdominaal zoals ze eerst deed. Geen lucht zuigen zodat het tot in haar longen terecht kwam. Geen doffe ogen. Haar hoofd stond hoger, ze leek "wakker", ik mocht aan haar neus komen en haar buik en het losse haar van haar afborstelen met mijn hand zonder een arm te riskeren. Ik ben gewoon zo overdonderd. Ik hoop echt dat dit het is. Ik was in trance toen ik naar mijn auto stapte, en ik ben echt wenend naar een vriendin gereden omdat ik haar al twee jaar niet meer zo gezien heb. Ik ben nog steeds een beetje aan het bibberen en ik durf het niet te hopen, maar dit was gewoon zoveel, ik ben er nog steeds niet goed van, en ik denk dat ik maar vroeg moet gaan slapen. Het voelt een beetje alsof ik zwaar onder de antibiotica sta ofzo.

@Jet, inderdaad! Die staat dus over zes weken terug in mijn agenda :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:01

Dat klinkt goed zeg! Nu duimen dat het vooruit blijft gaan en dat je straks je oude pony weer helemaal terug hebt! Goed om het straks te herhalen hoor!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 10:38

Jet schreef:
Dat klinkt goed zeg! Nu duimen dat het vooruit blijft gaan en dat je straks je oude pony weer helemaal terug hebt! Goed om het straks te herhalen hoor!

Ik hoop het ook! Deze ochtend gaan voeren maar ze stond opeens te hoesten als een gek... Ik word helemaal onnozel van die stomme allergie... :(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:28

Tja, het zou natuurlijk ook een combinatie van verschillende dingen kunnen zijn... Lastig, maar ik zou het nog maar even afwachten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 16:18

Lever en hoesten kan ook met elkaar te maken hebben. Ik had ooit een veulentje wat maar bleef hoesten, kwam omdat de lever het zwaar had gehad met een antibiotica kuur voor een navelbreuk. Ze kreeg livercomp en is toen van het hoesten afgekomen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 12:54

Damen und Herren, hier ben ik weer :+ Ik zal het maar blijven updaten zodat, moesten mensen hetzelfde voorhebben, ze er toch wat wijzer uit kunnen worden. Dan is het volgende paard er hopelijk sneller vanaf :=

Ze pompt eigenlijk totaal niet meer van wat ik kan zien. Hieronder het vimeo linkje, in hetzelfde kanaal staat een vroeger, vrij schrijnend filmpje van haar flanken, van begin deze maand.

https://vimeo.com/319438844

Nu haar zwaar ademhalen + hoesten eigenlijk volledig gestopt is zonder iets speciaals te doen, ben ik benieuwd of er nog iets zal verbeteren. Flanken blijven ingevallen ondanks dikke buik, geen bespiering op achterhand en amper op de schouder en ruggengraat staat nog in een 'dakje'. Iemand op een pssm forum zei wel iets van een bètacaroteen tekort, dus dat wordt inderdaad even kijken of verse wortelen helpen, voor zover ik die nog kan vinden. Ze dacht begot dat het haar verjaardag was ofzo, met haar wortelen _O- Wát een gesmos. Zoveel kwijl heb ik nog nooit gezien. Dus ik heb mijn afstand maar wijselijk gehouden :o

Ze staat nu dus even op handje marstall Vito 's ochtends + 15g spirulina + kilo wortelen (ik dacht even, oh my god dat is veel, maar we houden even vol volgens de tips tot zover in die groep) en hetzelfde 's avonds. 18 kilo hooi p/d in extreme slow feeders :D (ook voor mijn shet die erbij staat, die eet echt zo weinig en die is nog zo dik).

Afbeelding
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 17:04

Wat fijn dat het zo goed gaat TS! Verder heb ik niet echt iets om te helpen mbt de ingevallen flanken etc., maar de tijd zal het leren of dat ook bijtrekt

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 17:15

denisesilver schreef:
Wat fijn dat het zo goed gaat TS! Verder heb ik niet echt iets om te helpen mbt de ingevallen flanken etc., maar de tijd zal het leren of dat ook bijtrekt

Ik ben ook superhappy! *\o/* Bij die op het pssm forum was dat zelfs binnen een paar dagen op wortelen alleen... ik ben skeptisch, maar dan hebben we dat ook wel weer gehad :+ Ze loopt met haar hoofd nog wat te laag naar mijn mening, maar ze is wel druk bezig een boom in het weiland te vermorzelen. Bast van zo'n 5-7 cm minstens die ze er alsof 't niets is afknaagt. Mijn pony heeft die kracht geloof ik niet :=

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:52

Wat fijn om te horen dat het zo veel beter gaat! Hopen dat ze nu ook nog het laatste stukje opknapt en weer helemaal gezond is

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:43

Alles gelezen, vanwege enkele overeenkomsten met mijn eigen paard Bonte Jaopie, die ook kampt(e met een stevige bloedwormenbesmetting. Ook schonkig, spierverlies, ingevallen flken, subbelslag dan weer wel dan weer niet....
Is de conclusie nu dan dat het Leverbot is geweest? En dat deze spectaculaire verbetering aan de Fasinex te wijten is?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:56

Dat is echt top nieuws! :D

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 15:58

Thanks! *\o/* Haar flanken steken echt mijn ogen uit, dus ik probeer ze inmiddels vol te branden met mijn ogen :') Maar tot zover geen gepomp of opgetrokken flank meer! Ze lijkt ook een beetje kracht terug te krijgen, heeft een tak van 20 cm dik waaraan ik mijn slowfeeder hang daar van de boom geknakt :') Na wat ge 'krokjes!' 'Kom ze halen!' heeft ze het ook op een galopje gezet om zo snel mogelijk bij haar eten te raken.

terpentijn schreef:
Alles gelezen, vanwege enkele overeenkomsten met mijn eigen paard Bonte Jaopie, die ook kampt(e met een stevige bloedwormenbesmetting. Ook schonkig, spierverlies, ingevallen flken, subbelslag dan weer wel dan weer niet....
Is de conclusie nu dan dat het Leverbot is geweest? En dat deze spectaculaire verbetering aan de Fasinex te wijten is?

Dat dus :( En op den duur zeggen ze dat het in je hoofd zit, dat ademen. De conclusie is nog niet rond, maar het is wel zo dat na maanden sukkelen ze nu pas gestopt is met haar ademnood, precies een week na de ontworming met Fasinex. Ingevallen flanken zijn dus nog present, maar voor de rest is ze wel al terug een stukje actiever. :j En dat is me niet gelukt in twee jaar sukkelen met duizenden soorten voer, weidegang, paddocks, contact, supplementen,...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:15

En...here we go again. Terug pompen, klein ienemini hoestje (toevallig tien ik er net naast stond) en pompen. Het hooi was niet zo nat als gisteren, dus boosdoener gelokaliseerd. Als ik het natmaak geen gepomp of af en toe gehoest, maar dus wel die flanken. Die lijken echt niet weg te gaan tenzij ze op gras staat. Ik heb echt zoiets van... Moet het echt? -O-
Tijd om eens in mijn aromatherapie pot te gaan neuzen tot ze terug op gras kan...

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:28

Kirania schreef:
En...here we go again. Terug pompen, klein ienemini hoestje (toevallig tien ik er net naast stond) en pompen. Het hooi was niet zo nat als gisteren, dus boosdoener gelokaliseerd. Als ik het natmaak geen gepomp of af en toe gehoest, maar dus wel die flanken. Die lijken echt niet weg te gaan tenzij ze op gras staat. Ik heb echt zoiets van... Moet het echt? -O-
Tijd om eens in mijn aromatherapie pot te gaan neuzen tot ze terug op gras kan...

Ik zou het hooi eerder stomen of stofvrij hooi voorzien aangezien onderzoeken uitwijzen dat met weken het sporen en schimmelgehalte alleen maar vergroot.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 11:17

Ik spuit ze gewoon nat eigenlijk, weken doet absoluut niets voor haar :n Voordroog geeft ook geen verschil. Het enige dat haar flanken opvult is puur gras, niets anders, spijtig genoeg... En nu heb ik dus nog niets.

Ze hoest ook eigenlijk totaal niet als haar hooi nat wordt gemaakt. Geen gepomp. Ik zit er nu naast en ze is net een koekje komen schoppen bij me, maar ze hoest echt enkel als ze op droog hooi staat. Vreemd genoeg pompte ze bij voordroog ook gewoon, en het is niet dat die van slechte kwaliteit was :P

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:29

Zou je het niet eens met Agrobs Wiesencobs kunnen proberen i.p.v. hooi of voordrong. Puur gehakseld gras in cubes die je van tevoren moet weken. Mijn oudje is er destijds enorm van opgeknapt. Die staat nu op Hartog grasmix en doet het daar enorm goed op.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 14:45

blue_sky schreef:
Zou je het niet eens met Agrobs Wiesencobs kunnen proberen i.p.v. hooi of voordrong. Puur gehakseld gras in cubes die je van tevoren moet weken. Mijn oudje is er destijds enorm van opgeknapt. Die staat nu op Hartog grasmix en doet het daar enorm goed op.

Puur wiesencobs dan? Maar aangezien ze per 600 kilo paard ongeveer 12 kilo per dag nodig hebben, gaat daar dan toch al bijna een hele zak per dag in oid? Of werkt dat anders?

Het is dat ze zo'n vreetzak is, alles dat in een emmer/kom/bak komt moet op, hier en nu. Die knabbelt tot ze niet meer kan knabbelen. :')

Vandaag gemerkt dat ze gestopt is met aan de bomen te knagen nu ik meer hooi geef. Ze oogt (nog) rustiger. Pompt niet meer, maar hoest wel, dus daar heeft ze wat pepermunt voor gehad. Lijkt haar enorm te helpen, maar ik was wel bijna mijn flesjes kwijt _O- Als die enthousiast wordt over een geurtje staat ze het niet gewoon in te ademen... Dan zou ze 't met glas en al proberen opeten.

Ter update een foto vanuit de goede hoek, waarop ze er minder fout uit ziet :')

Afbeelding

Aankomen is, laten we zeggen, niet echt een probleem. :')

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:49

Onze D-pony deed een paar dagen met een zak Wiesencobs en kreeg daarnaast een schep muesli per dag. Twee a 3 dagen zou je er wel mee moeten kunnen doen. We voerden wel 4x per dag omdat ze het inderdaad zo lekker vinden dat het sneller opgegeten wordt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 15:54

blue_sky schreef:
Onze D-pony deed een paar dagen met een zak Wiesencobs en kreeg daarnaast een schep muesli per dag. Twee a 3 dagen zou je er wel mee moeten kunnen doen. We voerden wel 4x per dag omdat ze het inderdaad zo lekker vinden dat het sneller opgegeten wordt.

Dat is nu idd net het lastige - ik woon er niet, dus zo vaak kan ik nu eenmaal niet bij mijn paard zijn :n Max. 2 keer, wat ik nu dus ook doe.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 16:33

Helpt hartog compact gras niet? Ik heb er ook een die snel hoest met gewoon hooi maar dat gaat veel beter. Eventueel vochtig maken met wat wiesencobs met veel water. Kan ze langer eten en moet ze echt kauwen

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 20:06

Zeedraakje schreef:
Helpt hartog compact gras niet? Ik heb er ook een die snel hoest met gewoon hooi maar dat gaat veel beter. Eventueel vochtig maken met wat wiesencobs met veel water. Kan ze langer eten en moet ze echt kauwen

Spijtig genoeg niet :n mengen kan ik idd altijd proberen!

Vandaag was een vrij 'goed' dagje, ze krijgt nu zoveel hooi dat ze eigenlijk nog een net of twee heeft met wat in als ik twee nieuwe kom hangen. Ze klaagt daar duidelijk niet over, ze blijft echt eten :') Met zoveel hooi zijn haar flanken heel erg netjes, maar ondanks het hooi nat te maken hoestte ze weer. Daarvoor heeft ze een mix van etherische oliën voor gehad die zij mocht uitkiezen - Mirte, Eucalyptus Radiata, Tea Tree en Ravintsara.

Toen kwam een weidegenootje af die haar paard wat wilde laten grazen (paard waarmee die van mij al vaker hebben samen gestaan, kunnen het erg goed vinden met elkaar) en hij staat ondertussen al eventjes alleen in een paddock (regeling met voer), dus ik dacht... We laten ze even samen op de grote weide ravotten. Zo gezegd, zo gedaan, hebben het daar even tien minuutjes uitgeproest tot ze kapot waren en zijn daarna zo'n 3 cm van elkaar gaan grazen _O- Ik had verwacht dat mijn merrie moeite zou hebben met zoveel sport, maar eigenlijk vrijwel geen gepomp gezien en ze was supersnel terug op adem. Geen gehoest nadien ook niet, dus met wat sport leek het beetje slijm Dat nog vastzat eruit te zijn *\o/*

Vergelijkingsfoto's van haar flanken, op zo'n 2-3 dagen tijd, oudste bovenaan;

Afbeelding

Afbeelding

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:25

Ze ziet er nu toch volgens mij al best goed uit. Jammer dat het hoesten nog niet over is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:32

Gewone grasbrok (gras in brokvorm) is goedkoper dan de specifieke merken.
Wel laten weken voordat je het voert.
En je zou graszaadhooi kunnen overwegen als hij snel aankomt. Dit hooi is minder stoffig, is mijn ervaring.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:41

@Kirania: jouw paard ziet er in elk geval een heel stuk gevulder uit dan mijn Bonte Jaopie.... De diagnose leverbot was die voor zeker gesteld bij jouw paard?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 20:45

senna21 schreef:
Gewone grasbrok (gras in brokvorm) is goedkoper dan de specifieke merken.
Wel laten weken voordat je het voert.
En je zou graszaadhooi kunnen overwegen als hij snel aankomt. Dit hooi is minder stoffig, is mijn ervaring.

Oei, ik weet wel niet precies waar je dat kan vinden dan? Nog nooit gezien in de Aveve of lokale winkels... :( Graszaadhooi ken ik ook niet, dat zoek ik even op!

terpentijn schreef:
@Kirania: jouw paard ziet er in elk geval een heel stuk gevulder uit dan mijn Bonte Jaopie.... De diagnose leverbot was die voor zeker gesteld bij jouw paard?

Heb je een foto? Anders PB! Ik denk graag mee, moest het helpen :(:) Leverbot was niet zeker, maar ze had echt elk symptoom mogelijk gehad, ze was ontwormd voor andere wormen, en pas na de behandeling met Fasinex ziet ze er eindelijk terug als normaal paard uit op zoveel hooi als ze nu krijgt... Voorheen hielp 24/7 hooi niet, en zag ze er zo uit;

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag zo;

Afbeelding

Nog steeds niet wat ik wil, maar op de Digestive EQ hoeven we niet al te lang meer wachten *\o/* Ze hoest ook niet meer sinds haar zotte gedoe in de grote weide. Nog steeds geen gepomp te zien.