Darmproblemen tijdens rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:43

Citaat:
Citaat:

Als je geen constructief antwoord kan geven, heb ik liever dat je je uit dit topic weg houdt.

Wat ik wél jammer vind is dat ik in een oud topic van jou foto’s zie van dezelfde pony, met dezelfde aandoening in mindere vorm, die je met gerichte buik-en rugspieroefeningen wel een stuk beter had kunnen houden. En dan had je het mestprobleem nu ook niet gehad. Want dat komt -waarschijnlijk- omdat de aandoening steeds erger wordt. Ik weet ook niet in hoeverre je dit nog zou kunnen herstellen, ligt ook een beetje aan de vergroeiing. Weet wel dat erop zitten niet bijdraagt.

Constructief genoeg? Succes met het verdere traject!

Ik ga zo meteen temmen.

Ik vind dit ruzie zoeken.

Hoezo:"...had TS het dier beter kunnen houden dmv gerichte oefeningen....?"

Het gaat mij hierbij om het impliciete verwijt in het woord 'beter'.

Inhoudelijk / feitelijk snap ik dat dit dier een gerichte aanpak mbt rug en buik nodig heeft, en ik ga er van uit dat TS met haar team dit aan haar dier gegeven heeft. (Correct rijden kan tot de gerichte aanpak horen.)

Hoe kan spreker toch zo zeker weten dat TS beter haar best had moeten doen en dat het dier er 'dan wel (en nu dus niet)' beter aan toe was geweest....?

MarliesV

Re: Darmproblemen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 14:27

Ach Janneke, laat gaan. Die heeft niet wat beters te doen blijkbaar.

Gelukkig weet ik zelf dat het dier juist een stuk beter is geworden van het trainen. Dat de rug 'vroeger' heel slecht was en met veel rechtrichten, werken aan de hand en de longe en gecontroleerd rijden naar lang en laag is de rug een stuk verbeterd en worden de buikspieren veel beter belast.

Dat het geen dier is om 5x per week zwaar mee te trainen, of een paard wat in de ideale houding kan lopen dat is natuurlijk al lang bekend. Dier is er mee geboren en deze 'aandoening' wordt niet beter, kan niet herstellen.

Dat we er aan doen wat kan en wat binnen de grenzen van de pony liggen, leek mij duidelijk, maar blijkbaar vind meneer de Regelaar het fijn om onrust te stoken ;-)

Voor nu ga ik op het advies van de DA af, dat is nu een week niet rijden en daarna eens kijken of het effect heeft gehad dat ze is ingespoten.

Heb voor mijzelf wel besloten, dat als het inspuiten geen effect heeft, ze omgeschoold gaat worden tot menpony en we alleen af en toe nog een buitenritje gaan maken waarbij we afstijgen als ze moet mesten.
Wordt het erger dan is rijden niet meer aan de orde.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:48

@Marlies volg je gevoel en idd het advies van de DA! Hou je ons op de hoogte? +:)+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 14:56

Nana_x0x schreef:
@Marlies volg je gevoel en idd het advies van de DA! Hou je ons op de hoogte? +:)+

Doe ik, dank je!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:23

Janneke2 schreef:
Hoe kan spreker toch zo zeker weten dat TS beter haar best had moeten doen en dat het dier er 'dan wel (en nu dus niet)' beter aan toe was geweest....?

Als je nou gewoon de rug in het oude topic kijkt en hoe hij nu is dan zie je het verschil.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 15:25

Jan, als je nou die foto's of dat linkje ff hier plaatst dan weet iedereen waar je het over hebt.

Stilstaand beeld is natuurlijk veel meer zeggend dan een DA en osteo die met enige regelmaat het dier zien.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:34

Heeft niets met ruzie zoeken of onrust stoken te maken.

Die rug had zeker minder slecht kunnen wezen, als je de bovenlijn en de buikspieren getraind had en dat had ook prima op buitenrit gekund.
Dan hadden misschien die darmproblemen ook minder geweest.
Maar ik ben geen DA, dus wbt die darmproblemen kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

Maar dat is niet gebeurd dus nu gewoon afwachten wat de DA zegt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:52

Sorry, maar mesten onder het zadel kan je wel of niet accepteren en als je denkt dat je een paard alleen iets kan leren met straffen, zit je er wel erg ver naast.

Jouw paard kan moeilijk onder het zadel/de ruiter mesten. Toch moet ie blijkbaar wel tijdens het rijden mesten. Dat zijn 2 aparte dingen en ik zou beiden oplossen.

En nogmaals, inspuiten helpt alleen als je daarna anders gaat trainen. Het is geen wondermiddel die de rug even in een andere houding brengt.

Mensen zeggen dingen omdat ze om dieren geven en misschien wel weten hoe een paard in elkaar zit.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 15:56

Silly1972, die buikspieren en bovenlijn zijn getraind! Juist dat, daar zijn we al jaren alleen maar mee bezig.

Toen ze 4 was is de afweging geweest, gaan we haar beleren of niet? Gezien de rug.
In overleg met de DA/Osteo (is 1 persoon) en Green Distance besloten dit wel te doen, mits ze veel km ging lopen rechtuit, met aandacht tijdens het rijden voor het trainen van bovenlijn en buikspieren.
Daarnaast aan de hand begonnen om onbelast dit te trainen.
Niet meer rijden dan 3x per week, veel grondwerk/onbelast, telkens weer controle of ze los blijft.

Ik snap niet waar je vandaan haalt dat de rug zeker minder slecht had kunnen wezen van een foto van internet. Daar kan ik met de kop niet bij.

Superpony, hoe wil je in hemelsnaam het mesten onder het zadel af gaan leren? Kurk er in?
En fysiek niet kunnen mesten onder het zadel lopend, hoe wil je dat aanpakken? Waarom mag ze niet stil staan?

Sorry mensen maar ik wordt hier heel gefrustreerd van. Niet handig maar jullie lijken de wijsheid in pacht te hebben boven de DA en dat stoort mij enorm.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:11

Oh okay, jammer dat het niet gewerkt heeft dan.

Wij proberen alleen maar te helpen, jij voelt je gelijk aangevallen.
En hoezo de wijsheid in pacht? Volgens mij verwijzen meerdere naar de DA.
En waarom vraag je het hier op Bokt dan als je vindt dat wij de wijsheid niet in pacht hebben?
Jammer van die frustratie, heb je alleen jezelf mee.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:28

Qua voeding zou je eens contact op kunnen nemen met Horsecomplete. Kun je een heel fijn voedingsadvies krijgen en eventueel een aanvullende kruidenmix.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 16:37

Silly1972 schreef:
Oh okay, jammer dat het niet gewerkt heeft dan.

Wij proberen alleen maar te helpen, jij voelt je gelijk aangevallen.
En hoezo de wijsheid in pacht? Volgens mij verwijzen meerdere naar de DA.
En waarom vraag je het hier op Bokt dan als je vindt dat wij de wijsheid niet in pacht hebben?
Jammer van die frustratie, heb je alleen jezelf mee.

Ik voel mij helemaal niet aangevallen door iedereen, maar blijkbaar is lezen lastig.
We zijn gisteren bij de DA geweest, dat is zelfs het eerste zinnetje in de OP, dat we naar de DA zullen gaan!
Dus als een soort van waarheid melden dat die rug beter kan, zonder dat te onderbouwen, ja daar voel ik mij wel op aangevallen.
Je kan ook vragen wat er aan gedaan is, ipv gelijk conclusies te trekken zonder de situatie te kennen.

Als iemand dan advies geeft wat in mijn ogen totaal tegen datgene ingaat wat de DA gisteren heeft gezegd en dat ook nog meld alsof dat de enigste waarheid is, tja dan frustreert dat.
Niets menselijk is ook mij vreemd.

En omdat ik vind dat niet iedereen op Bokt de wijsheid in pacht heeft, mag ik hier geen vragen stellen.
Kromme beredenering.

Maanlicht, nooit van gehoord, ga er eens induiken.
DA was wel tevreden over de mest en de voeding, maar verder kijken is nooit verkeerd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 17:45

MarliesV schreef:
Jan, als je nou die foto's of dat linkje ff hier plaatst dan weet iedereen waar je het over hebt.

Stilstaand beeld is natuurlijk veel meer zeggend dan een DA en osteo die met enige regelmaat het dier zien.

Dit is 6 jaar geleden. Eigenlijk best wel een acceptabele rug, wel wat week. Hij loopt wel zonder ruggebruik.

Afbeelding

Dit is nu. Met gericht trainen (buik- en rugspieren) had dit ook anders kunnen zijn. Ik was er in deze situatie allang niet meer op gaan zitten. De rug moet bollen om te dragen. Nu zit je in een hangmatje.

No offense verder want ik weet de omstandigheden niet maar ik zou er -als hij dan toch iets moet doen- hooguit licht menwerk mee doen want daar moet zijn rug ook werken.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:03

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel schrok van de foto van dit paard, ik vraag me ook af in hoeverre het nog verstandig is om er op te gaan zitten. Maar gelukkig denkt de TS daar zelf ook over na.

Ik weet niet of je dit had kunnen voorkomen dmv training oid, de rug lijkt mij vergroeid..in ieder geval niet "normaal" en ik kan me heel goed voorstellen dat dit problemen met mesten geeft.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:04

Als ik deze foto aan het begin van het topic had gezien, had ik wel helemaal anders gereageerd.
Verder sluit ik me aan bij Jan.
Hij heeft gelijk.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:42

Wow...een doorgezakte rug als deze is wel even een ander verhaal...... Ik snap nu ook dat de ontlasting wat lastig een weg kan vinden. Die moet namelijk een stukje tegen de zwaartekracht in.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:45

Marlies, doe maar voorzichtig aan met hem, dan hoop ik voor je dat je er nog lang op kan rijden. Als je interesse hebt in die fysio-oefeningen mag je me een pb sturen met je emailadres, dan kan ik ze je mailen.
Ik snap wel dat het een ander probleem is dan dat die van mij had, maar hij/zij zal er zeker aan moeten wennen dat er momenteel geen pijn is in de rug.

Hoe oud was de pony toen je hem/haar voor het eerst zag? Bij ons op stal staat er eentje met zo'n zelfde rug en die wordt ook bereden. Die is inmiddels zo'n 17 jaar uit mijn hoofd gezegd. Van die pony is bekend dat ze op heel jonge leeftijd een ongeluk heeft gehad waarbij haar bekken is beschadigd, waardoor die rug zo is geworden. Die heeft voor zover ik weet geen last met mesten met rijden, maar ik weet ook niet of die meerdere keren mest onderweg hoor. Ze mag wel altijd stilstaan met mesten als ik het goed heb.

Fijn dat je ons op de hoogte wil houden over het verloop, ik hoop voor je dat het goed gaat!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 18:59

Jet, tips zijn altijd welkom. PB wel even.

Ik doe zeker voorzichtig.
Als het probleem blijft dan stop ik ook met rijden en ga mennen.

Heb haar al bij huis staan vanaf 2.5 jaar oud. Zal zodra ik tijd heb de laptop aanslingeren en foto's laten zien van toen ze bij mij kwam.

Dan is er een eerlijke vergelijking met nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:38

janderegelaa schreef:
Janneke2 schreef:

Als je nou gewoon de rug in het oude topic kijkt en hoe hij nu is dan zie je het verschil.

Nonsens.

Gesteld, ik ga speuren naar oude foto's.
Gesteld, ik vind ze.

Okeeej, dan kun je vergelijken.
Volgende kwestie : de evaluatie van het eventuele verschil.

Hoe ter wereld kan iemand puur van het vergelijken van twee foto's zeggen "het had beter kunnen zijn"...?

(Tip van de sluier: ook als mensen keihard werken in de goede richting gaat een lichaam soms achteruit. Bijvoorbeeld door ouderdom.)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:07

Janneke2 schreef:
janderegelaa schreef:

Nonsens.

Gesteld, ik ga speuren naar oude foto's.
Gesteld, ik vind ze.

Okeeej, dan kun je vergelijken.
Volgende kwestie : de evaluatie van het eventuele verschil.

Hoe ter wereld kan iemand puur van het vergelijken van twee foto's zeggen "het had beter kunnen zijn"...?

Nou, in dit geval was dat niet zo moeilijk :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:24

Misschien eens kijken inijn topic van een tijdje terug.
[MD] paard mest lastig tijdens rijden

Mijn paard ging ook heel vaak stil staan tot het mesten lukte. Dat gaat nu super goed. Bij mij was het in het begin en kon wel twintig min duren en een tweede keer was ook aantal pogingen.

Maar ik help hem en zijn maag en darmen wel.
Sinds hij Gastro plus krijgt is het echt drastisch veranderd. Hij mest sneller en makkelijker. Regelmatig zelfs twee keer zonder veel stil te hoeven staan. Ik behandel dat precies zoals jij. Gaat hij mesten prima anders vrij snel of bijna direct toch door laten stappen.

De mijne krijgt daarnaast een keer per dag behoorlijk grote portie olie. Hij krijgt probiotica in de vorm van biergist waardoor hij veeel grotere porties is gaan mesten.
Hij krijgt ook beetje speedibeet.

De mijne mest nu meestal binnen paar rondjes of tien min en bij een tweede keer is het gelukkig ook meestal direct of snel gebeurd.

Edit zie dat Da het met name in de rug zoekt. De mijne mest ook bijna niet of niet tijdens longeren, maar of dat nu alles zegt. Ik zou nog steeds helpen met olie idd maar ook toch eens kijken naar Gastro plus wie weet wat het extra doet. De mijne heeft altijd al mooie maar haast te stevige mest. Mest nu makkelijk onder het zadel en af en toe bij longeren. Mest ziet er zachter uit, grotere ballen en veeel grotere porties.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 09:17

Fargo, fijne post, mooi duidelijk!
De mest is netjes maar iets zachter kan inderdaad helpen voor het passeren, dat is wel ons doel. Want of ik nu wel of niet blijf rijden, mesten moet ze toch!

Ik heb ook meer tips gekregen mbt tot haar voeding, supplementen enz.

Daar ga ik binnenkort maar eens rustig voor zitten om dit allemaal te filteren. Want als ik alles direct op moet volgen dan zijn we een jaar verder en zie ik niet meer wat nu wel of niet helpt ;-)

rsoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 10:53

janderegelaa schreef:
MarliesV schreef:

Dit is 6 jaar geleden. Eigenlijk best wel een acceptabele rug, wel wat week. Hij loopt wel zonder ruggebruik.

[ [url=m/OqJcih.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is nu. Met gericht trainen (buik- en rugspieren) had dit ook anders kunnen zijn. Ik was er in deze situatie allang niet meer op gaan zitten. De rug moet bollen om te dragen. Nu zit je in een hangmatje.

No offense verder want ik weet de omstandigheden niet maar ik zou er -als hij dan toch iets moet doen- hooguit licht menwerk mee doen want daar moet zijn rug ook werken.

[ [url=m/bzkPMi.jpg]Afbeelding[/url] ]

hoe kan jij nu zo zeker zeggen dat dit anders had kunnen zijn?
het beestje is daar nog een veulen. dan kan je echt niet met zekerheid zeggen dat het door training anders was geworden.

TS zegt zelf dat ze gericht heeft getraind. snap niet waarom je nu iemand zo door t slijk wilt halen door foto's van toen te plaatsen en van nu alsof TS zo slecht bezig is geweest.

ze vroeg om advies, die heeft ze uiteindelijk van de DA gehad. dan hoeft ze nu geen verwijten van mensen die denken dat ze de afgelopen jaren fout heeft getraint met dat paard. je was er niet bij dus kunt er niks van zeggen!

TS ik hoop voor je dat alles goed komt en je nog jaren rijplezier hebt!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:06

Ts heeft zelf gevraagd om de link naar de foto te plaatsen waar hij het over had en beestje was toen 6 dus geen veulen.
Maar oké.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 11:06

Rachelle11 schreef:
hoe kan jij nu zo zeker zeggen dat dit anders had kunnen zijn?
het beestje is daar nog een veulen. dan kan je echt niet met zekerheid zeggen dat het door training anders was geworden.

TS zegt zelf dat ze gericht heeft getraind. snap niet waarom je nu iemand zo door t slijk wilt halen door foto's van toen te plaatsen en van nu alsof TS zo slecht bezig is geweest.

ze vroeg om advies, die heeft ze uiteindelijk van de DA gehad. dan hoeft ze nu geen verwijten van mensen die denken dat ze de afgelopen jaren fout heeft getraint met dat paard. je was er niet bij dus kunt er niks van zeggen!

TS ik hoop voor je dat alles goed komt en je nog jaren rijplezier hebt!

12 - 6 = 6
Geen veulen dus...

Ik ben het verder, hoewel Jan het wel erg scherp stelt allemaal, wel met Jan eens...

Helaas zie je het veel te veel, mensen die denken dat ze prima gericht kunnen trainen, maar dit totaal niet doen. Of in het geheel niet kritisch kunnen zijn op hun eigen paard. Natuurlijk is dat moeilijk en niet leuk, maar het is wel van essentieel belang in de training.

Eerlijk is eerlijk, ik zou op zo'n rug echt niet meer gaan rijden en vind de conclusie van de dierenarts logisch, maar erg vriendelijk. Ik het uitgezakte fokmerries gezien die een betere rug hadden maar waar al niet eens meer op gereden wordt. Ga eens voor jezelf na, als je iemand ziet lopen met een enorm holle rug, dan krijg je daar toch ook plaatsvervangend pijn door?

Het enige wat ik nu zou doen is heel fanatiek gaan longeren met bij voorkeur een concord longe (fijne resultaten mee gezien). Waarom deze? Hierbij heb je geen druk op de rug. In tegenstelling tot wanneer je een longeersingel of longeerhulp gebruikt. De rug kan dus optimaal opbollen binnen de mogelijkheden.
Doe dit een week of 6 minimaal 3 keer per week, als je niet van het longeren bent is gewoon lopen met een concord longe ook goed te doen en werkt ook goed.
Maak foto's voor en na en kijk of het verbetert. Zo ja, dan onder begeleiding gaan rijden. Dressuur is er echt voor het paard. Als die van mij constant met z'n hoofd bij onze lieve heer op tafel zou lopen, dan zou hij ook zo'n rug hebben. (Fries met behoorlijk weke rug...)