Ik zal je ook meteen uit de droom helpen; pssm is dominant overerfbaar. Ook bij 1 n/p1 ouder heeft de nakomeling standaard n/p1. Als je veulen negatief is getest is er met de test of bij de test van de merrie iets mis gegaan.
Mijn merrie is 4,5 en ik weet het pas sinds kort. Aanleiding was heel veel vage klachten. Ik heb het geluk dat ze sinds een jaar aan huis staan en het hele management dus zelf in de hand heb. Mijn merrie is zo verschrikkelijk opgeknapt terwijl ze blijkbaar al heel erg symptomatisch was. Volgende week komt de chiropractor langs en hoop ik de singelnijd nog wat weg te kunnen nemen.
Pssm is een rotziekte maar hoeft niet meteen het einde van een paard te betekenen. De kennis is allemaal vrij nieuw en er lopen waarschijnlijk veel paarden rond die worden bestempeld als dieseltjes die in feite gewoon licht symptomatisch zijn en pssm hebben.
Jouw situatie vind ik lastig. De kans dat je geen klik hebt kan goed komen doordat je merrie zich nu niet lekker voelt en geef haar eens ongelijk. Ik vind het ergens wel dat je als eigenaar het verplicht bent aan je paard om op zn minst te proberen haar klachten aan te pakken door goed voerbeleid en management. En nee dat hoeft echt geen intensieve training te zijn. De mijne rijdt ik gemiddeld 1x per week. Natuurlijk wel aangepast rustig en op haar tempo. Als we een langer ritje hebben gedaan doe ik de volgende dag altijd nog een klein staprondje maar meestal is ze dan juist extra fanatiek

Het is nogal wat om af te maken terwijl er ook heel veel pssm1 paarden nog heel wat jaren fijn kunnen functioneren. Net zoiets als een paard met beginnend hko vast afmaken want in de toekomst wordt het alleen maar erger.
Wil je er echt linksom of rechtsom vanaf dan kan je altijd proberen om haar via de pssm fb groep te herplaatsen. Daar zitten de mensen die weten waar ze aan beginnen.