Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:02

Hier ook een pssm1 eigenaar p1/p1.

Ik zal je ook meteen uit de droom helpen; pssm is dominant overerfbaar. Ook bij 1 n/p1 ouder heeft de nakomeling standaard n/p1. Als je veulen negatief is getest is er met de test of bij de test van de merrie iets mis gegaan.

Mijn merrie is 4,5 en ik weet het pas sinds kort. Aanleiding was heel veel vage klachten. Ik heb het geluk dat ze sinds een jaar aan huis staan en het hele management dus zelf in de hand heb. Mijn merrie is zo verschrikkelijk opgeknapt terwijl ze blijkbaar al heel erg symptomatisch was. Volgende week komt de chiropractor langs en hoop ik de singelnijd nog wat weg te kunnen nemen.

Pssm is een rotziekte maar hoeft niet meteen het einde van een paard te betekenen. De kennis is allemaal vrij nieuw en er lopen waarschijnlijk veel paarden rond die worden bestempeld als dieseltjes die in feite gewoon licht symptomatisch zijn en pssm hebben.

Jouw situatie vind ik lastig. De kans dat je geen klik hebt kan goed komen doordat je merrie zich nu niet lekker voelt en geef haar eens ongelijk. Ik vind het ergens wel dat je als eigenaar het verplicht bent aan je paard om op zn minst te proberen haar klachten aan te pakken door goed voerbeleid en management. En nee dat hoeft echt geen intensieve training te zijn. De mijne rijdt ik gemiddeld 1x per week. Natuurlijk wel aangepast rustig en op haar tempo. Als we een langer ritje hebben gedaan doe ik de volgende dag altijd nog een klein staprondje maar meestal is ze dan juist extra fanatiek :')

Het is nogal wat om af te maken terwijl er ook heel veel pssm1 paarden nog heel wat jaren fijn kunnen functioneren. Net zoiets als een paard met beginnend hko vast afmaken want in de toekomst wordt het alleen maar erger.

Wil je er echt linksom of rechtsom vanaf dan kan je altijd proberen om haar via de pssm fb groep te herplaatsen. Daar zitten de mensen die weten waar ze aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:04

Gloa schreef:

Ik zal je ook meteen uit de droom helpen; pssm is dominant overerfbaar. Ook bij 1 n/p1 ouder heeft de nakomeling standaard n/p1. Als je veulen negatief is getest is er met de test of bij de test van de merrie iets mis gegaan.

Dit klopt niet. Bij n/P1 heb je 1 gezond gen (n) en een ziek gen (p1), je hebt 50% kans dat de P1 wordt doorgegeven en 50% dat de n wordt doorgegeven. Alleen bij P1/P1 heb je 100% kans op zieke nakomeling (en afhankelijk van de vader wordt dat dan n/P1 of P1/P1).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:05

Hier een eigenaresse van een PSSM 2 paard, ik zou het een ander nooit aan willen doen om hier mee om te moeten gaan. Dus die van mij gaat alleen in de trailer van de Rendac ooit definitief hier van het erf.
En ook ik heb teveel van die mooie beloftes niet nakomen nieuwe eigenaren gezien bij paarden die niet helemaal tiptop gezond zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:07

Jessica schreef:
Gloa schreef:

Dit klopt niet. Bij n/P1 heb je 1 gezond gen (n) en een ziek gen (p1), je hebt 50% kans dat de P1 wordt doorgegeven en 50% dat de n wordt doorgegeven. Alleen bij P1/P1 heb je 100% ziek. Zie http://pssm.eu/nl/erfelijkheid.html

Mijn excuses dan was ik verkeerd geïnformeerd.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:07

Jolynne schreef:
Ik zou gaan voor slacht of inslapen, maar ik spreek dan ook uit eigen ervaring.

Ik had een paard die ik moest verkopen of inslapen, ik besloot om voor te verkopen te kiezen. Reden waarom? Omdat hij wel nog een goed leven kon lijden door een aangepast voedingsdieet. Helaas is hij de handel in terecht gekomen omdat men dacht er geld op te kunnen verdienen. En nu heb ik dikke spijt en hoop ik hem ooit terug te kunnen vinden (en kopen) om hem een waardig afscheid te kunnen geven.

Hier zou ik ook enorm bang voor zijn. En gelijkertijd wil je het toch een kans geven, omdat met de juiste management er grote kans is dat het paard pijnloos en vrolijk kan leven.. Maar de kans is ook zeer groot dat het in verkeerde handen valt.

Die van mij is ook jong, dan wel ruin dus voor het fokken waardeloos.. Maar echt een paard dat zeker voor mij goud waard is. Enorm braaf etc. Moet er niet aan denken dat ik de keus moet maken tussen verkopen of een eind aan maken, want stel je voor dat.. Die van mij is nu stabiel, dat maakt het nog lastiger denk ik.. Want je ziet het nu niet. Zeker niet als je pssm niet kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:09

Ik ben alles behalve bekend met pssm, helaas wel bekend met het verkopen van een prachtig paardje, mensen die gezworen hebben er goed voor te zorgen, zou enkel en alleen in de recreatie komen.
Meerdere keren plechtig beloofd dat ze niet door verkocht zou worden en ga zo maar door, en dan praat ik over een pony van 17 jaar oud..
Na een maand pats boem weg al het contact, binnen een half jaar doorverkocht voor de dubbele aankoop prijs als fok/sport/leer pony.
Uiteindelijk heb ik haar gevonden en via fb iemand gesproken die toen geïnteresseerd was die te horen kreeg dat de pony toch niet goed genoeg was voor de SPORT en ze o.a daarom de verkoop in ging.
Pony is nooit geschikt geweest voor de sport en ik wou alles op alles zetten om haar ook niet de sport in te krijgen.
Waar heb ik haar terug gevonden? Op een manege/handelstal waar ze favoriet was (geen verrassing), ingezet werd op ponykampen, springles, dressuurles, crossles, buitenritten verhuur etc.
Heb het arme dier nog nooit zo ellendig gezien, mager en zat amper nog leven in.
Ik mocht haar terug kopen maar voor een belachelijke prijs en mijn spaarrekening was leeg toen ik haar verkocht, daarna ben ik ook nog eens verhuisd en had ik dus een keer 500 euro op m'n spaarrekening staan, ik zou sparen om haar terug te halen maar was te laat..
Ook hier is ze binnen een jaar weer door verkocht voor nog eens +- 500 euro bovenop de prijs.
Ik heb nog elke dag spijt en nog regelmatig verdriet over dat ik niet weet waar ze is en ga zo maar door, we zijn 3 jaar verder.

Helaas is dit mijn ervaring, hoewel er natuurlijk ook goede verhalen bestaan hoor/lees ik vaker slechte verhalen. Ik had dit nooit verwacht dat mij het zou gebeuren, maar alles wat ik dus kan en wil adviseren is verkoop het paard niet.
Ik zou toch kijken of je zelf iets kan doen om haar te houden, desnoods bruikleen of zoiets.
Wil je dat echt niet, zou ik persoonlijk eerder gaan voor slacht dan verkoop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-19 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:10

tamary schreef:
Trailervervoer is een grote PSSM trigger. Kans is daarmee groot dat paard weer met pijn de trailer af komt op nieuwe plek. xyzutu2 schetst ook een heel duidelijk beeld hierboven, dit is een groep dieren die het bij de huidige eigenaar redelijk tot zelfs zeer goed kunnen doen, maar tussen verhuizing en andere veranderingen (nieuwe eigenaar kent paard niet en ziet problemen niet zo snel als oude eigenaar) het kaartenhuis geheel instort.

Bij mij is prio 1 ook gezondheid als ik naar een paard zoek, problemen krijg je er toch wel bij. Niet alles past bv in de groep, andere planten en dier ontwikkeld seme, ... dan wil ik echt al niet met een bewezen ziek dier beginnen. Dat is tegenover het paard ook absoluut oneerlijk, aangezien die zeker een hopelijk tijdelijke verergering van de klachten zal ontwikkelen enkel al door de stress van het verhuizen en alles is anders.

Om hier nog even op in te haken, zelfs de kleinste verandering kan al een aanval uitlokken.
Heel gek, maar na een paar keer ondekten wij een patroon in de aanvallen van mijn merrie.
Als ik op vakantie ging, kreeg ze aanvallen. En dan veranderde er niks in het management, want ze had een vaste verzorgster, die mij ook bijna dagelijks hielp als ik niet op vakantie was. Wij gingen dan namelijk samen naar stal. Zij wist dan ook precies hoe het paard gemanaged moest, wat het moest eten, hoe het getraind moest en dergelijken. Maar dus het enige simpele verschil van dat ik een paar dagen niet kwam gaf mijn merrie blijkbaar zoveel stress, dat ze daardoor aanvallen kreeg.
Dit is eerder op de kliniek ook al gebleken met een ECG, maar dat linkten wij toen aan vreemde omgeving.
Mijn merrie was met hartritmestoornissen (ja, het hart is ook een spier... PSSM is een spierziekte... reken maar uit) op de kliniek in Gent en kreeg een 24uurs ECG. De eerste paar uur was ik daar aanwezig (bij/in haar stal) maar iedere keer als ik even uit zicht ging, bijvoorbeeld even naar het toilet, schoot haar hartslag als een razende omhoog, om weer te kalmeren als ik terug kwam.

Maar zo'n kleine verandering als 'baasje is op vakantie/komt een paar dagen niet' kan al een aanval uitlokken.
Ik zeg niet dat het bij ieder paard zo is natuurlijk, maar het KAN dus wel. Een verandering hoeft niet eens groot te zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:12

Niet alles gelezen, maar ik zou voor inslapen kiezen. Ten eerste als je een paard met een eerlijk verhaal verkoopt KAN het goed terecht komen, maar daarna ook weer helemaal niet. Je hebt totaal niet meer in de hand wat er met het paard gebeurt.
Het paard kan symptomen krijgen die min of meer gevaarlijk kunnen zijn voor onervaren mensen, niet wetende mensen etc.

Daarnaast zijn er gewoon heel veel paarden te koop zonder problemen. Dan zou ik elke koper toch echt aanraden daarvoor te gaan. Hoe goed bedoeld vaak ook, voor alle zorgen krijgt een eigenaar toch veel problemen terug en blijft een gezond paard staan.

Zomaar ergens op de wei gooien kan gewoon niet zomaar, dus is imo ook geen optie. Ons pssm verdachte paardje was ook met buien echt vreselijk naar andere paarden. ( die is ingeslapen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:20

Wat interessant, zo'n hartfilmpje bij een PSSM 1 paard!
Bij mijn PSSM 2 paard waren mijn vakanties ook funest: mijn vriend wilde twee weken per jaar op vakantie, maar zelfs een weekendje weg kon al uitlopen op spierbevangenheid. Een nieuwe wei, uitgebloeid lang gras precies volgens het boekje zorgde al voor hoefbevangenheid, een trailerrit van tien minuten betekende spieratrofie, net als regen en wind op de rug, zelfs in de zomer.
Mijn ervaring is dat mensen er vaak te licht naar kijken omdat er (heel logisch) geredeneerd wordt: als ik de gebruiksaanwijzing voor PSSM 1/2 volg, dan gaat het vanaf dan goed. Maar mijn ervaring is dat je die gebruiksaanwijzing elke dag opnieuw bij moet stellen; je blijft in de spieren prikken om de dikte/stijfheid/gevoeligheid die dag te meten, daar pas je weer je training voor die dag op aan, het dekenbeleid, of hij op de wei gaat of in de paddock, misschien toch tijdelijk de vitamine e omhoog - en ga zo maar door. Doordat het ziekteverloop niet statisch/stabiel is maar in aanvallen verloopt zit je met een beetje pech altijd in een aanval, in de herstelfase of in de fase dat het nog net goed gaat, en bij al die fases horen weer een andere belastbaarheid, andere pijnklachten enzovoorts.
Ik heb nog liever een paard met ernstige zomereczeem (heb ik ook al twintig jaar) dan een paard met PSSM - en een zomereczemer hoef ik ook nooit meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:31

Sannanasje: PSSM1 heeft geen invloed op de hartspier, daar is onderzoek naar gedaan. :j Niet in de zin van dat die spier ook aangedaan raakt. Wel kan de pijn van een PSSM aanval leiden tot een verhoogde hartslag agv de pijn. Dikke kans dus dat dat bij jouw paard aan de hand was.

Zie:
Citaat:
PSSM en het hart
Veel eigenaren van paarden met PSSM zijn bang dat de tying-up ook op het hart kan slaan. Uit een recent onderzoek met gezonde paarden en paarden met PSSM (type 1) zijn geen aanwijzingen gekomen dat paarden met PSSM meer hartproblemen hebben. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het verschil in spiervezelsamenstelling tussen de hartspier en skeletspieren. Er zijn namelijk 3 typen spiervezels: 1, 2a en 2x. 1 haalt voornamelijk de energie uit de vetstofwisseling.
De 2a en 2x deels uit de vetstofwisseling, maar voornamelijk uit de glycogeenstofwisseling. De hartspier bestaat met name uit type 1 vezels en is daardoor veel minder gevoelig voor pssm dan de 2a en 2x. Verder gaven de onderzoekers aan dat doordat het hart continu werkt in tegenstelling tot de skeletspieren die ook rustperiodes hebben, het hart minder gevoelig is voor de toename in suikers en daardoor minder gevoelig voor de daarmee samengaande spierproblemen. Wel zijn er gevallen gerapporteerd van accuut hartfalen ten gevolge van massale spierschade.

http://pssm.eu/nl/symptomen-van-pssm.html

Sannanasje

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:34

Jessica, Reddy had sinusaritmie. De hartritmestoornissen zullen dus niet aanwezig zijn bij een directe aanval, maar ik twijfel hard of ik/zij gewoon zoveel pech had dat ze zowel PSSM als een hartritmestoornis had of dat het toch met elkaar te maken heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:36

Ik denk dat eerste. :j Die link is nooit gevonden, anders dan een klap op het hart agv de pijn en het keiharde werken om het lichaam up en running te houden. Wat een pech joh bij Reddy... :n Vond het toen zo hartverscheurend voor jullie. Elk geval van PSSM blijft gewoon ronduit K*T.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:38

Jessica schreef:
Elk geval van PSSM blijft gewoon ronduit K*T.

Precies hoe ik erover denk!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:52

Heel lastig. Ik besloten de laatste eigenaar te zijn voor mijn pssm2 n/p2 paard. Als hij weg moet dan ben ik zijn laatste baasje. Maar.... Ik doe er wel alles aan hem zo lang mogelijk en goed mogelijk te managen.

Maarja, als je geen klik hebt of de financiële situatie laat het niet toe. En het beestje is nog zo jong. Echt moeilijk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 16:54

Ik denk dat Zapata, eigenaresse van de merrie de reacties wel op zal pakken.

Maar voor de duidelijkheid, veulen is getest en negatief getest gelukkig. Veulen is gefokt voordat er getest is, dus er was geen weet van dat het paard het had.

Er is iemand die aangeboden heeft haar erbij te nemen, diegene heeft zelf ook een pssm1 paard. Dus op zich zou dat een hele mooie mogelijkheid zijn, gezien diegene er dus wel al ervaring mee heeft.

Dus we zitten erg in dubio. Ik zou zelf ook niet echt weten wat ik zou doen, alhoewel ik steeds meer naar slacht neig gezien jullie reacties.

Gelukkig is het niet mijn paard en hoef ik de uiteindelijke beslissing niet te maken. Maar ik denk graag mee en vindt het fijn dat iedereen ook mee wil denken. Vriendin trouwens ook, het blijft een lastige keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:56

Pluttersput schreef:
Vriendin trouwens ook, het blijft een lastige keus.
Eigenlijk gewoon een onmenselijk moeilijke keus. Fijn dat je je vriendin zo helpt!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:08

Pluttersput schreef:
Maar voor de duidelijkheid, veulen is getest en negatief getest gelukkig. Veulen is gefokt voordat er getest is, dus er was geen weet van dat het paard het had.

.

?
PSSM1 is toch dominant erfelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:08

foxy80 schreef:
Pluttersput schreef:

.

?
PSSM1 is toch dominant erfelijk?

Ja het is dominant, áls het gen aanwezig is, uit het zich. Maar dominant betekent niet dat het bij n/P1 altijd wordt doorgegeven. Zie:

[naam] schreef:
Gloa schreef:

Dit klopt niet. Bij n/P1 heb je 1 gezond gen (n) en een ziek gen (p1), je hebt 50% kans dat de P1 wordt doorgegeven en 50% dat de n wordt doorgegeven. Alleen bij P1/P1 heb je 100% kans op zieke nakomeling (en afhankelijk van de vader wordt dat dan n/P1 of P1/P1). Zie http://pssm.eu/nl/erfelijkheid.html

n/n = gezond
n/P1 = ziek, 50% kans op doorgeven van de ziekte
P1/P1 = ziek, 100% kans op doorgeven van de ziekte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:11

Pluttersput schreef:
Ik denk dat Zapata, eigenaresse van de merrie de reacties wel op zal pakken.

Er is iemand die aangeboden heeft haar erbij te nemen, diegene heeft zelf ook een pssm1 paard. Dus op zich zou dat een hele mooie mogelijkheid zijn, gezien diegene er dus wel al ervaring mee heeft.

Dus we zitten erg in dubio. Ik zou zelf ook niet echt weten wat ik zou doen, alhoewel ik steeds meer naar slacht neig gezien jullie reacties.

Gelukkig is het niet mijn paard en hoef ik de uiteindelijke beslissing niet te maken. Maar ik denk graag mee en vindt het fijn dat iedereen ook mee wil denken. Vriendin trouwens ook, het blijft een lastige keus.

Op zich een fijn aanbod, maar het is en blijft riskant. Degene die haar nu koopt, ervaring heeft met pssm etc kan haar toch moeten verkopen. Er is echt altijd een kans dat ze dan toch verkeerd terecht komt.
Zeker als zo een paardje in handen komt van mensen zonder ervaring of niet weten wat het paard haar verhaal is, kunnen symptomen ook verkeerd worden ingeschat en dan wordt het een lijdensweg van verkeerd management en verkeerd trainen etc.

Het is onwijs hard en moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:13

Fijn dat via bokt iemand zich heeft gemeld <3

Als zij/hij veel post kan je dat helemaal doorlichten om een beetje een beeld van die persoon te krijgen voor je eigen gemoedsrust. En vergeet de oude advertenties niet ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 17:16

Dat is inderdaad wat ik ook tegen vriendin zei. Iemand kan nooit in de toekomst kijken, en je weet nooit wat er gaat gebeuren.
Als iemand die het goed bedoelt en waar ze het super zou hebben ooit niet meer kan, zit die in hetzelfde pakket als zij nu. En wie weet wat er dan met haar gebeurd. Als je echt de regie in handen wil houden moet je haar laten gaan.. maar het is zon mooi lichtpuntje, en je wil mensen zo graag geloven en het paard een kans geven..

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:25

Ikzelf heb een pony bij iemand gratis in bruikleen staan met goede afspraken omtrent kosten en gebruiksdoel.

Deze pony komt terug als ze problemen zou krijgen met ook een oude blessure.
Tot heden super tevreden en pony loopt buitengewoon.

Ben er erg blij mee dus ik zou dit zeker overwegen

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:25

je moet ook eraan denken dat "het lichtpuntje"van nu zomaar kan veranderen als degene die het paard wil overnemen en er verstand van heeft in de toekomst dat niet meer kan. bijv. omdat je je baan kwijt raakt of ziek wordt of het gewoon financiëel te veel wordt. en dan?
je paard kent geen morgen of volgende week. maar een paard weet wel als hij zich elke dag ellendig voelt omdat de huidige eigenaar hoopt of denkt dat het wel goedkomt als je hem nu aan de juiste mensen verkoopt.
paard gewoon in laten slapen is het meest eerlijke naar het paard toe. en mocht je voor slachten kiezen. ook dan niet meegeven aan iemand maar zelf meegaan. anders loop je nog een groot risico dat hij door de achterdeur weer verkocht wordt !!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 17:29

Dat is dus precies wat ik net zei :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:50

Jillz1 schreef:
Ikzelf heb een pony bij iemand gratis in bruikleen staan met goede afspraken omtrent kosten en gebruiksdoel.

Deze pony komt terug als ze problemen zou krijgen met ook een oude blessure.
Tot heden super tevreden en pony loopt buitengewoon.

Ben er erg blij mee dus ik zou dit zeker overwegen

Dat weet je nooit. Genoeg verhalen waarbij men zich niet meer aan de 'goede afspraken' houdt.