nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 16:47

Ga sowieso nu niet allerlei huis-tuin-en keukenmiddeltjes proberen. Het is nu gewoon wachten op de uitslag van de swab. Net gebeld maar uitslag was er nog niet. Dat wordt dus pas donderdag, ivm de feestdagen. Beetje jammer, maar het is niet anders :-(

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:01

superpony schreef:
HOestsiroop helpt bij een kriebelhoest misschien een beetje, maar het is niet aan te raden als er veel slijm vast zit. Slijm moet juist los komen.

Dan kan je een rinocapsule oplossen in een klein laagje warm water en dit in een emmer doen waar je zn neus inhoud, afgesloten met een handdoek ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:41

superpony schreef:
HOestsiroop helpt bij een kriebelhoest misschien een beetje, maar het is niet aan te raden als er veel slijm vast zit. Slijm moet juist los komen.

Nee hoor dat klopt niet dat is alleen als er in de siroop een middel zit die de hoestprikkel tegen gaat (codeine, noscapine) tymsiroop heeft dit niet werkt verzachtend

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:14

genja schreef:
superpony schreef:

Nee hoor dat klopt niet dat is alleen als er in de siroop een middel zit die de hoestprikkel tegen gaat (codeine, noscapine) tymsiroop heeft dit niet werkt verzachtend

Niet elke hoest heeft dezelfde oorzaak en het is belangrijk om te weten wat voor hoest het is voor je iets geeft.
Tijm kan verzachtend werken, maar heb je niks aan al er slijm vast zit of er een bacteriele infectie is. Dat moet gewoon echt opgelost worden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:24

Geen keelontsteking oid? Heb niet het hele topic gelezen, maar mijn paardje heeft het een aantal keer gehad en daar doet ventipulmin niks tegen. Weken strugglen daarmee en toen een andere DA haar voor keelontsteking behandelde was het binnen 3 dagen weg. Kon het volgens hem simpelweg testen door iets te knijpen in de keel (klinkt heftig, is het niet :') )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 01:59

JudithGigi schreef:
Geen keelontsteking oid? Heb niet het hele topic gelezen, maar mijn paardje heeft het een aantal keer gehad en daar doet ventipulmin niks tegen. Weken strugglen daarmee en toen een andere DA haar voor keelontsteking behandelde was het binnen 3 dagen weg. Kon het volgens hem simpelweg testen door iets te knijpen in de keel (klinkt heftig, is het niet :') )

Dat is in principe een goede snelle test en doet een veearts als het goed is meteen wel. Als het paard erop reageert, zit het in de keel, zo niet, zit het dieper. Maar ik zou sowieso bij hoest altijd verder kijken.

Veel teveel veeartsen beginnen met diverse medicatie en pas na 2 a 3 weken met een scopie. Is op zich niet erg, maar de medicatie is niet allemaal ''veilig'' voor elk paard. Denk aan maagproblemen etc.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 19:55

Update; net de uitslag van de kliniek gekregen. Geen droes (zoals verwacht) maar wel een bacteriële infectie. Hij krijgt vanaf morgen een ontstekingsremmer (die ook tegen de koorts helpt), antibiotica en nog 7 dagen Ventipulmin.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 20:07

Dus mogelijk wel influenza (geweest)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 21:58

@babootje; influenza is toch een virus, geen bacteriële infectie?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:41

Fijn dat je de uitslag hebt! antibiotica heb je nodig om er doorheen te komen. Hoe is het nu met de pony?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:45

Kan een complicatie zijn bij een influenza-infectie. Ik denk dat Babootje dat bedoelt.
Beterschap voor je pony!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:21

Koekie73 schreef:
@babootje; influenza is toch een virus, geen bacteriële infectie?

Een bacteriële infectie kan optreden als gevolg van influenza.

Symptomen van influenza
De symptomen van influenza zullen bij paarden en pony’s die nog nooit gevaccineerd zijn veel erger zijn dan bij paarden die jaarlijks of tweemaal per jaar worden gevaccineerd. Doorgaans begint de infectie met koorts en een droge hoest en vervolgens ook neusuitvloeiing. De paarden zijn vaak sloom, willen niet meer eten, vertonen soms spierpijn en/of slapte. De meeste klinische symptomen verdwijnen meestal al binnen een week, maar de paarden blijven vaak veel langer hoesten. Ook komen er veelvuldig complicaties voor omdat het virus het slijmvlies van de luchtwegen beschadigt en vervolgens bacteriën een kans zien aan te slaan (secundaire infectie heet dat met een mooi woord). Deze paarden, vaak zijn het veulens, kunnen dan ook een longontsteking ontwikkelen en heel erg ziek zijn.
Daarom worden paarden die langer dan enkele dagen koorts houden zo nodig al direct door de dierenarts met antibiotica behandeld. Antibiotica helpen niet bij een virusinfectie maar wel bij een bacteriële infectie.
Verder gaat volledig herstel van een paard met influenza, ook als er geen complicaties optreden, vaak langzaam. Zeker wanneer de ziekte niet in een vroeg stadium was onderkend en de dieren onvoldoende rust hebben gekregen, kan een volledig herstel wel 3-6 maanden duren. Paarden sterven in de Westerse wereld zelden aan influenza en de daarbij behorende complicaties, toch kan dit incidenteel wel voorkomen vooral bij ongevaccineerde paarden en veulens (meestal van ongevaccineerde merries of onvoldoende biestopname).

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 13:01

Op die manier; ja dat zou zeker kunnen. Al is hij niet doodziek geweest; hij at prima en geen enorm hoge koorts. Pony is nog steeds hetzelfde; hoesten (al is dat wel minder dan toen hij die week Ventipulmin kreeg) verhoging en enorme, groene snottebellen. Hopelijk knap hij nu lekker op. We hebben hem al even niet gereden, week of 3 nu.
Van de DA mag het best; beetje stappen en wat draven onder het zadel, maar het voelt niet goed zolang hij nog niet lekker is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:15

Wij hebben bij onze welshpony het strooisel in de stal een tijd lang vervangen door zand, alleen geweekt hooi gegeven, zoveel mogelijk naar buiten en toen ventipulmin en sputilisin niet effectief genoeg waren gebleken, wat vaporub op haar hals aan de voorkant gesmeerd (niet te dicht bij het hoofd en op een plek waar ze niet bij kon). Die vaporub hielp wel heel goed voor het losmaken van het slijm.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 14:33

Koekie73 schreef:
Op die manier; ja dat zou zeker kunnen. Al is hij niet doodziek geweest; hij at prima en geen enorm hoge koorts. Pony is nog steeds hetzelfde; hoesten (al is dat wel minder dan toen hij die week Ventipulmin kreeg) verhoging en enorme, groene snottebellen. Hopelijk knap hij nu lekker op. We hebben hem al even niet gereden, week of 3 nu.
Van de DA mag het best; beetje stappen en wat draven onder het zadel, maar het voelt niet goed zolang hij nog niet lekker is.

Dat hoeft ook niet, had ik begrepen. Maar het kan ook goed dat het een complicatie is van gewone rhinoverkoudheidsvirus.
Het is wel goed om je pony in beweging te houden hoor. Niet in het zweet. Beweging zorgt er ook voor dat het lichaam de troep los en eruit werkt.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 16:48

Doen we ook hoor, wandelen veel en longeren hem om de dag. Ik denk dat we zondag het zadeltje weer eens opleggen.

De dierenarts denkt dat dit gewoon een gevalletje pech is; vlak voordat hij ziek werd heeft hij zijn 1e basisenting gehad. Omdat wij hem ook nog niet zo lang hebben denk ik dat zijn weerstand gewoon niet optimaal is. Ik moet trouwens wel even kijken hoe het met de 2e enting zit, die moet eigenlijk binnen 92 dagen en hij heeft de eerste 15 oktober gehad. Vraag me af of het anders opnieuw moet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:02

Ja anders moet het opnieuw..ik zou dat even overleggen met de dierenarts. Hopelijk knapt hij nu snel op met de AB.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:06

Ik zou wel probiotica geven ivm de antibiotica.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 13:33

Fotootje van de pony <3

Afbeelding

Afbeelding

Ja ik heb probiotica besteld. Komt goed.
Het is nog een heel gedoe om hem die AB poeder daadwerkelijk op te laten eten. Zelfs door slobber wil hij het niet. Gisteravond met stukjes appel en wortel gegeven. Toen we weggingen had hij het nog net helemaal op. Vanmorgen vroeg was zijn voerbak wel leeg.

Vanmorgen maar was minder slobber en wat gerst er over. Hij lijkt het even lekker te vinden om vervolgens de helft weer te laten liggen :D Draakje. Vanavond ga ik het met appelstroop proberen en anders heb ik nog appelmoes LOL

Stal eigenaar vindt het maar onzin want hij hoort hem nog amper hoesten. Gisteravond met longeren in de binnenbak hoestte hij bij ons echter behoorlijk veel. Dat vind ik dan wel lastig, dan heb ik het gevoel dat ik mezelf bijna moet verdedigen dat ik hem AB geef. Onzin natuurlijk, maar goed... ik heb op de vorige stal een hele nare aanvaring met die betreffende eigenaar gehad toen we vertrokken dus ik ben een beetje voorzichtig geworden.

Morgen gaat het zadeltje weer eens op en gaan dochter en pony lekker een kort stapritje maken. Dochter vindt het wat spannend; vorige pony was altijd behoorlijk fris als ze even niet had gelopen. Dit mannetje is echter veel gelijkmatiger dus ik denk dat het goed is dat ze ook weer even opstapt, evt met longeerlijntje er aan.

Gister hebben we hem voor het eerst zien liggen, in z'n stal. Dochter helemaal gelukkig <3 Lief die 2.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:48

Koekie73 schreef:
Doen we ook hoor, wandelen veel en longeren hem om de dag. Ik denk dat we zondag het zadeltje weer eens opleggen.

De dierenarts denkt dat dit gewoon een gevalletje pech is; vlak voordat hij ziek werd heeft hij zijn 1e basisenting gehad. Omdat wij hem ook nog niet zo lang hebben denk ik dat zijn weerstand gewoon niet optimaal is. Ik moet trouwens wel even kijken hoe het met de 2e enting zit, die moet eigenlijk binnen 92 dagen en hij heeft de eerste 15 oktober gehad. Vraag me af of het anders opnieuw moet?

Ik zou niet enten als hij nog ziek is en ja alles moet opnieuw al de termijn voorbij is.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 13:50

Ik zou niet enten als hij nog ziek is en ja alles moet opnieuw al de termijn voorbij is.[/quote]

Nee dat ga ik sowieso niet doen. Sterker nog; ik wacht ook nog liever heel even als hij weer beter lijkt. Even zorgen dat we zijn weerstand opkrikken. Ik ben bang dat hij anders een 'tik' krijgt van de enting. Dan maar opnieuw.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:54

Koekie, mijn ruin vreet alles tot er medicijnen in zitten. Hij heeft laatst een paar dagen op bute gestaan en at het niet. Hij is ir, dus ga geen suikers geven. Ik meng de poeder met water en zuig het op met een spuit en spuit het direct in de mond. Dan weet ik zeker dat hij het binnen heeft en niks binnen krijgt wat hij niet mag hebben. Werkt goed en efficient.

Niks van een stal eigenaar aantrekken. Hij verhuurt iets en levert een dienst, maar heeft er verder niks mee te maken, tenzij jij je paard ziek laat staan. Als je zo iemand een vinger geeft, pakken ze je hele hand en willen straks alles beslissen. Doen ze vaak ook bij nieuwe klanten.
Hij mag blij zijn dat je er alles aan doet om een beestje beter te krijgen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 14:07

@superpony raakt zo'n spuit dan niet verstopt? Die wormenspuiten neemt hij ook met gemak dus ik denk dat ik dat wel goed kan proberen. Dan weet ik inderdaad zeker dat hij in ieder geval de AB binnenkrijgt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:16

Koekie73 schreef:
@superpony raakt zo'n spuit dan niet verstopt? Die wormenspuiten neemt hij ook met gemak dus ik denk dat ik dat wel goed kan proberen. Dan weet ik inderdaad zeker dat hij in ieder geval de AB binnenkrijgt.

Ik heb verschillende spuiten en pak voor zoiets de grootste. Ik meng het goed in een bekertje. Niet teveel water, maar net genoeg om het nat te maken. Dan zuig ik het compleet op. Gaat echt prima en ik vind het fijn om zeker te weten dat alles erin zit.
Je kan altijd nog daarna iets lekkers geven. Die link leggen ze dan ook wel. Als het niet gaat, maak je je spuitgat iets wijder, maar moet lukken hoor.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 12:27

Dat wordt vanavond een spuit met wat appelmoes. Hij eet het niet meer in slobber of muesli. Ook niet met appelstroop. De stukjes wortel en appel plukt hij er gewoon uit. Banaan lust hij niet.... blijkbaar.

Anyway; we zijn van de fase continu veel groen snot en hoesten naar de fase alleen bij inspanning veel wít snot en hoesten. Lijkt mij dat de AB aanslaat