Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:18

Het is zuur maar paarden kosten veel geld daar moet je ook rekening mee houden.Beter iemand die oplettend is dan iemand die je paard gewoon laat staan.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:18

Maar, degenen die het voor lief zouden nemen, als je nu een ongelukkige lompe Leo hebt die 4x per maand een schaapje oploopt en 4x per maand belt er iemand zonder overleg en je hebt dus bijna 800 euro extra per maand omdat ze zo goed op je paard letten?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:20

Heb je al contact gehad met de desbetreffende dierenarts?

Ik zou het zeker ook niet voor lief nemen, €194,- is geen klein bedrag, zeker niet voor hetgeen waarvoor is uitgerukt! Ik zou (persoonlijk) diegene die gebeld heeft met de kop tegen de muur slaan. Of de DA bellen voor haar paard en even laten onderzoeken. :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:21

Er zijn wel meer mensen die bij één druppel bloed gillend de da bellen. Misschien is ts er wel eentje met nuchter paardenverstand die eerst eens kijkt, afspoelt en dan besluit of er iets aan gedaan moet worden wat ze zelf niet kan. En die collega stalgenoot niet, die belt dus meteen.

xSogno

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:24

Ik zou eens met je stalhouder praten kijken of hij hierin kan bemiddelen. Uiteindelijk is je paard wel behandeld en ik heb liever te goed oplettende stal genoten dan andersom. Het is niet netjes dat jij niet gebeld bent, maar misschien kunnen jullie allebei de helft betalen?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:29

Ook niet onbelangrijk, als je niet betaalt kan een dierenarts een vlg keer weigeren om te komen. En terecht zou ik zeggen. Dat een da peneceline tegen de pijn geeft geloof ik niet. Zal wel peneceline én iets tegen de pijn zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:31

Prrrr schreef:
Degene die belt is de opdrachtgever. Daar gaat de rekening ook heen. Die rekening kan naar jou als die opdrachtgever uit zaakwaarneming heeft gehandeld: handelen als dat voor het behoud van het goed (ja ja, paarden zijn voor de wet dieren, maar hebben verder dezelfde status als spullen) noodzakelijk is. Daar kan je in dit geval zwaar over twisten. Ook dat je pas gebeld bent toen de dierenarts er al naast stond is dan bijvoorbeeld raar - goede zaakwaarneming was geweest om je eerder te informeren zodat je je eigen maatregelen had kunnen treffen.

Niet betalen en de zaak bij de dierenarts laten. Zij kunnen niet bewijzen dat jij de opdrachtgever was. Of wel betalen, het gaat over nog geen 200 euro en een juridisch probleem ervan maken is waarschijnlijk duurder.

Dit dus. Al denk ik dat TS minder fel had gereageerd als de rekening meer in verhouding was geweest met de behandeling. Ik zou ook zeker niet blij zijn met zo'n dikke rekening voor zoiets kleins. Zeker als ik ook meteen had gezegd NIET behandelen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:35

Er zit nogal wat verschil tussen een stalgenoot die met spoed een DA laat komen omdat jouw paard met een schaafwondje op stal staat of een stalgenoot die een paard in paniek met z'n been ergens vast in de stal vindt en waar achteraf na DA controle blijkt dat een schaafwondje de enige schade is.
In het 1e geval zou ik duidelijk in gesprek gaan met het stalgenootje over wanneer een DA te bellen of niet, in het 2e geval zou ik een bos bloemen halen voor je stalgenootje.
In beide gevallen zelf de DA rekening betalen, dat sowieso...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:35

Ik zou ook niet zomaar betalen. Ik kan mij voorstellen dat het er akelig voor je stalgenoot heeft uitgezien toen het paard met zijn been vast zat, maar alleen een schaafwond klinkt zeker niet als spoed of iets ernstigs. Ik vind het te gek dat jij hier nu voor moet betalen. Tuurlijk betaal je wanneer je paard ziek of gewond is, maar de hobby is al duur genoeg om ook nog te moeten gaan betalen wanneer het niet nodig is en iemand anders deze beslissing neemt. Als de stalhouder deze overweging had gemaakt en je dit in het contract had geregeld vind ik het anders, maar het klinkt zeker niet alsof dit geval had kunnen wachten tot jij gebeld was, dat had een ervaren paarden iemand moeten zien. Vind het niet kloppen van een dierenarts dat deze een dier is gaan behandelen zonder toestemming eigenaar, het zou wat zijn als mijn buurman mijn paard wat te mager vind en een dierenarts inschakelt zeg maar (ze hebben hier allemaal eerder overgewicht, maar om maar iets te noemen), dit zou niet zomaar moeten kunnen zonder toestemming. Het is heel iets anders in geval van echte spoed, dan mag het hele dorp voor mijn paard bellen, maar dit voelt niet terecht. Ik zou rechtsbijstand vragen en in ieder geval de dierenarts in kwestie bellen hoe dit zit zonder jouw toestemming.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:50

Maar waar is de staleigenaar in dit verhaal?
Was die gewoon thuis? neem aan dat die op het erf woont.

Het is ook een vreemde actie dat de stalgenoot meteen de DA belt ipv jouw, het moet jouw eigen beslissing zijn om een DA te laten komen.

En heeft het paard nu wel of geen medicijnen gehad?

Zou zeker de rechtsbijstand inschakelen, om te kijken hoeveel recht je hebt in deze zaak.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:54

MarijeR schreef:
Er zit nogal wat verschil tussen een stalgenoot die met spoed een DA laat komen omdat jouw paard met een schaafwondje op stal staat of een stalgenoot die een paard in paniek met z'n been ergens vast in de stal vindt en waar achteraf na DA controle blijkt dat een schaafwondje de enige schade is.
In het 1e geval zou ik duidelijk in gesprek gaan met het stalgenootje over wanneer een DA te bellen of niet, in het 2e geval zou ik een bos bloemen halen voor je stalgenootje.

Maar voor een paard wat vast zit met zijn been meteen een DA bellen?
Bij ons op stal proberen wij eerst samen het paard los te maken de schade te bekijken en indien nodig de VA in te schakelen.

Als een paard vast ligt benader je toch eerst de staleigenaar en niet een DA? Of je moet al zien dat het dier zo vreselijk gewond is of een slagaderlijke bloeding heeft, noem maar wat, dan is wat anders.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:03

MarijeR schreef:

Precies dit!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:11

Tja, weet je TS, je reageert nu zo omdat het achteraf meeviel met je paard. Maar dat weet je dus omdat er een DA bij is geweest. Ik snap dat je het achteraf niet goed vindt dat er een DA is gebeld. Maar ik vind het wel goed en meedenkend van een stalgenoot om actie te nemen. Je paard zat vast met z'n been. Dat had anders af kunnen lopen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:14

peach2001 schreef:
Maar, degenen die het voor lief zouden nemen, als je nu een ongelukkige lompe Leo hebt die 4x per maand een schaafje oploopt en 4x per maand belt er iemand zonder overleg en je hebt dus bijna 800 euro extra per maand omdat ze zo goed op je paard letten?

ik quote mezelf nog maar even, want hoe zouden jullie in dat geval reageren? het nog steeds voor lief nemen?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:15

Persoonlijk vind ik dat diegene die de dierenarts geregeld heeft goed heeft gehandeld. Zij vond dat op dat moment blijkbaar nodig en dat mag je nooit in twijfel trekken.
Dat je het niet eens bent met het bedrag dan moet je vragen hoe de rekening is opgesteld. En ja die moet je gewoon zelf betalen imo.
Of het nou wel of niet de goede dierenarts is dat haalt niet uit in dit geval.
Ik snap best dat je baalt van het bedrag maar als diegene die belde nou net wel je paard zou hebben gered zou je er heel anders over denken neem ik aan

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:17

Dat ben ik niet met je eens Chevax. Spoed is nog steeds iets anders, ts had zelf deze beslissing kunnen en moeten nemen. Vastzitten kan allerlei schade aanrichten, maar wanneer er alleen een schaafplek te zien is, kan het wachten tot de eigenaar zelf beslist. Ken genoeg mensen die met een kreupelheid maanden modderen voor ze er een dierenarts bij halen en mensen die bij de eerste pas al willen dat iemand kijkt. Ieder zijn eigen beslissing, hoe vervelend soms wanneer een eigenaar wat laks is, maar dan nog is het wel de beslissing van de eigenaar. Bij echt spoed anders, van vastzitten schrik je, maar zonder echte enorme schade hoort de eigenaar vind ik toch zelf te kunnen beslissen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:17

peach2001 schreef:
peach2001 schreef:
Maar, degenen die het voor lief zouden nemen, als je nu een ongelukkige lompe Leo hebt die 4x per maand een schaafje oploopt en 4x per maand belt er iemand zonder overleg en je hebt dus bijna 800 euro extra per maand omdat ze zo goed op je paard letten?

ik quote mezelf nog maar even, want hoe zouden jullie in dat geval reageren? het nog steeds voor lief nemen?

Dat is toch helemaal niet aan de orde hier, dus wat heeft het voor zin om het in het extreme te trekken?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:19

Maar hebben jullie dan allemaal van die onbetrouwbare stalgenoten die gewoon om jou te pesten de dierenarts zouden bellen??? Ik ken alleen maar stalgenoten die oprecht begaan zijn met mijn paard. En ja, dan kan het een keer zo uitpakken dat het achteraf niet nodig was, maar soms lopen dingen zo.

We krijgen hier maar 1 kant van het verhaal te horen, ik ben erg benieuwd naar de andere kant eerlijk gezegd.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:22

MightyMike schreef:
Dat ben ik niet met je eens Chevax. Spoed is nog steeds iets anders, ts had zelf deze beslissing kunnen en moeten nemen. Vastzitten kan allerlei schade aanrichten, maar wanneer er alleen een schaafplek te zien is, kan het wachten tot de eigenaar zelf beslist. Ken genoeg mensen die met een kreupelheid maanden modderen voor ze er een dierenarts bij halen en mensen die bij de eerste pas al willen dat iemand kijkt. Ieder zijn eigen beslissing, hoe vervelend soms wanneer een eigenaar wat laks is, maar dan nog is het wel de beslissing van de eigenaar. Bij echt spoed anders, van vastzitten schrik je, maar zonder echte enorme schade hoort de eigenaar vind ik toch zelf te kunnen beslissen.

Ik heb ook eens een pony gehad die vastzat. Niks te zien maar ze liep moeilijk. Toch de DA gebeld: er was een klein stukje materiaal via de huid in het gewricht gekomen. Paard week in de kliniek gestaan.
Nu is dat extreem en zullen de meeste schaafwonden idd niet meer zijn dan dat. Maar dat weet je dus pas achteraf. Een paard kost geld en een DA al helemaal. Ik zou voor €194,- niet teveel drama maken en gewoon betalen.
Ik vind dat de DA wel vaak de banketstaaf is op Bokt. We hebben ze allemaal nodig,maar negen van de tien keer vinden mensen het achteraf te duur. Elk verhaal heeft twee kanten en je schildert de DA nu af als onkundig, want penicilline etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:23

Toverbal schreef:
MarijeR schreef:

Bij ons op stal proberen wij eerst samen het paard los te maken de schade te bekijken en indien nodig de VA in te schakelen.

Als een paard vast ligt benader je toch eerst de staleigenaar en niet een DA? Of je moet al zien dat het dier zo vreselijk gewond is of een slagaderlijke bloeding heeft, noem maar wat, dan is wat anders.

Precies mijn reactie, ik vind het ook een vaag verhaal en een beetje onduidelijk over wat er nou precies gebeurd is.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:25

Toverbal schreef:
MarijeR schreef:

Bij "een paard wat met een been vast zit", denk ik aan een been tussen de tralies vast o.i.d.? Niet aan gewoon vastliggen.
Als ik mijn eigen paard met een been tussen de tralies zou aantreffen, zou ik ook de DA laten komen. En heel blij zijn als ie dan alleen een schaafwondje zou hebben.
Heb er ook wel eens een gezien die niet eens zichtbaar een schaafwondje had maar wel de hele kogel aan gort van binnen.

En was de stalgenoot alleen op stal met een paard in paniek? Moest de DA helpen het paard los te maken of stond het gewoon hooi te eten met een schaafwondje toen de stalgenoot op stal kwam? Er zijn nog vele opties daar tussenin...
Zonder het volledige verhaal te weten kan je er moeilijk over oordelen lijkt mij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:25

peach2001 schreef:
peach2001 schreef:

1e keer zou ik betalen, blij dat iemand oplette, erna toch duidelijk afspraken maken met de stalhouder die duidelijke regels maakt hierover zodat dit geen 2e keer voorkomt
Altijd eerst stalhouder inlichten die op zijn beurt weer de eigenaar belt. Bij spoed en geen gehoor, terugkomen op de afspraak die met betreffende klant is gemaakt wel of geen toestemming bij ziekte/ verwonding om de da op eigen inzicht te bellen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:26

Maar TS, overweeg je nu echt om de DA-rekening niet te betalen?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:29

Vind het moeilijk oordelen want was er niet bij.
Had jij je telefoon aan voordat ze de dierenarts belde?
Ik zou blij zijn als Mn stal genoot mijn paard in nood vindt en een dierenarts belt.
Maar zou dan minimaal zelf ook op de hoogte gesteld willen worden en niet achteraf inderdaad. Niet eens vanwege het geld, gewoon vanwege het principe.
Daarin snap ik je wel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:30

luffwinny schreef:
Ik snap beide kanten. Als je op een stal bent en er zit een paard vast en je ziet ook nog bloed en er is niemand in de buurt dan snap ik dat je de dierenarts belt, diegene was waarschijnlijk ook ik paniek. Dat het achteraf meevalt en er een rekening komt is minder leuk maar ik zou ook blij zijn dat iemand gelijk actie onderneemt en de rekening voor lief nemen.

Nee joh!

Trek het paard uit de stal zet het op de wasplaats spuit het af. Tijdens het afspuiten bel je de stalhouder/eigenaar en gaat in overleg!!