Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:50

Ik voer biks en endurix (sportmusli) en zit er aan te denken om voor mijn 5 jarige over te gaan op alleen maar endurix en de biks weg te laten.
Als een paard geen arbeid hoeft te doen voer ik een handje basisbrok en wat vitamine en mineralen poeder.
Naar mate ze aan het werk gaan, kijk ik wat ik verander en of het nodig is.
Ik weet niet altijd gelijk wat ik moet voeren, ik verander en probeer. Je moet voeren met je ogen. Wat zie je? Wat moet je aanvullen? Of juist niet..

Het is lastig. Maar ik vind het heel leuk om me ermee bezig te houden

CharmingS

Re: Wat voer jij je jonge paard & waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:27

Mijn Quarter horse van 7 krijgt per dag:
1 kg care 4 life van pavo
4 scheppen luzerne
2 schepjes fenegriek poeder aangezien hij nog wel eens een vervelende hoest heeft (niet meer gehad sinds hij op zijn nieuwe stal staat)
4 schepjes opkikker (omdat hij last heeft van gevoelige darmen)

Nu word hij 3 keer in de week gereden, als we weer wedstrijden gaan rijden in 2019 word hij 6 keer per week gereden. Dan krijgt hij:
2 kg westernmix van cavallor
4 scheppen luzerne
2 schepjes fenegriek
en de opkikker krijgt hij alleen als hij veel last heeft van zijn darmen.

Op het moment is de luzerne gemixt met lijnzaadolie dus dat geef ik hem nu niet extra bij.
Wel heb ik weer nieuwe flessen omega 3,6 en 9 olie besteld dus dat krijgt hij binnenkort erbij.
Ook heeft hij onbeperkt ruwvoer in zijn stal en staat hij 6 tot 8 uur per dag op de wei.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:11

Hoihoi! Ik ben voor mijn jonge paard op zoek naar wat advies. Het gaat om een fjorden hengst van 20maanden.

Hij krijgt nu opfokbrok van Havens. Maar dit vind hij volgens mij niet lekker. Hij krijgt s ochtends bij het buiten zetten een halve schep, en s avonds met binnen zetten weer.

S avonds pakt hij meestal 2 hapjes en gaat dan aan zn hooi. Uiteindelijk eet hij het over de nacht wel op. Maar ook s ochtends eet hij maar een paar hapjes en dan gaat hij de wei op. Maar we willen eigenlijk wel graag dat hij 2 porties krachtvoer per dag eet.

Verder eet hij goed, tandarts komt voor de zekerheid wel in januari. Maar hier verwachten we geen gekkigheden.

Dus we denken dat hij het simpelweg niet lekker vind. Nu zat ik te denken om bijvoorbeeld muesli bij te gaan voeren. Dus half muesli half opfokbrok, om het smakelijker te maken. Zou dit wat zijn? En zo ja, iemand suggesties welke muesli geschikt is voor een kieskeurig jonkie?

Zo nee, iemand andere suggesties?

Bedankt!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:17

Mijn 3,5 jarige Tinker krijgt hooi, 2-3 voerscheppen lucerne en 0,25 kg Vitalbix muesli per dag. Ze wordt 1-2 keer per week gereden (BB niveau) of gelongeerd. En komt verder iedere dag buiten (paddock) op 3-4 uur op de wei met mijn andere Tinker en. 2 Shetten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:28

Renee_S schreef:
Hoihoi! Ik ben voor mijn jonge paard op zoek naar wat advies. Het gaat om een fjorden hengst van 20maanden.

Hij krijgt nu opfokbrok van Havens. Maar dit vind hij volgens mij niet lekker. Hij krijgt s ochtends bij het buiten zetten een halve schep, en s avonds met binnen zetten weer.

S avonds pakt hij meestal 2 hapjes en gaat dan aan zn hooi. Uiteindelijk eet hij het over de nacht wel op. Maar ook s ochtends eet hij maar een paar hapjes en dan gaat hij de wei op. Maar we willen eigenlijk wel graag dat hij 2 porties krachtvoer per dag eet.

Verder eet hij goed, tandarts komt voor de zekerheid wel in januari. Maar hier verwachten we geen gekkigheden.

Dus we denken dat hij het simpelweg niet lekker vind. Nu zat ik te denken om bijvoorbeeld muesli bij te gaan voeren. Dus half muesli half opfokbrok, om het smakelijker te maken. Zou dit wat zijn? En zo ja, iemand suggesties welke muesli geschikt is voor een kieskeurig jonkie?

Zo nee, iemand andere suggesties?

Bedankt!

Heb je Vitalbix Breed & Grow al geprobeerd? Daar zit alles in wat ze nodig hebben in de groei en mijn kieskeurige paarden zijn dol op de B&G

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:32

Mijn jonkie van 4 krijgt 4x per dag hooi, en 2x per dag een bakje met daarin 0.5 kilo biks (basisbrok havens) 0.25 kilo muesli (pavo natures best) en een halve schep lucerne.
Ik rij haar 3 á 4 keer per week :)