Moeilijke keuze, advies gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:43

KletsKoekje schreef:
Ik heb equitom gesproken over second opinion en zij raden aan stamceltheraphie of PRP in combinatie met tildren. Prognose is alsnog niet hoog maar hij vind het het proberen waard als ik nog iets wil.
Grrr ik vind het zo ontzettend moeilijk!
Ene kant besef ik heel goed dat er een hele waslijst is, hij nog jong is, problemen voor de toekomst maar aan de andere kant als ik hem zo zie en hoe 'Goed' hij is denk ik ik moet het proberen ik kan hem zo niet in laten slapen. Maar dan denk ik weer aan het verslag van de MRI en het revalideren en de prognose dan zakt de moed me weer in de schoenen.
Als het nou alleen bijv de buigpees zou zijn zou ik meteen de stamceltherapie proberen. Maar het is en,en,en...

Is er iemand die veel ervaring heeft met deze aandoeningen en benamingen en advies kan geven nav het verslag inzien?

Is dit het enige wat ze aanraden? en is dit alleen maar voor de pees?
Wat denken zij van het straalbeen en is daar wat aan te doen? want zolang dat kapot blijft heb je ook niks aan een pees die eventueel weer "heel" word lijkt me.

Ik zou graag een opbouwend advies willen zien, hoe zij denken dat ze hem weer zo goed mogelijk kunnen krijgen en daarbij de problemen stap voor stap aanpakken vanaf de bron tot aan alles wat er "bij" is gekomen zeg maar.

KletsKoekje

Re: Moeilijke keuze, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 10:17

Dit is het enige inderdaad wat zij zeggen. De straalbeen is niet zo zeer kapot, daar zit een vergroeiing aan, die is niet operabel en niets aan te doen. De tildren is voor het hoefgewricht meen ik uit mijn hoofd om de degeneratie te stagneren uit mijn hoofd? (Heb het wel opgeschreven)
De tildren herhalen ze meestal een keer of 3 hiervoor.
De prognose is niet hoog is het enige wat ik hoor, ze hebben het over eventueel recreatie. Niet alles is aan te pakken/behandelen. Ze verwachten daarom ook klinische problemen in de toekomst (niet te zeggen of dat over 1 of 8 jaar is) en moet tegen die tijd dan worden bekeken. En zijn leeftijd zit niet mee wat dat betreft.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 11:03

Als ik je verhaal zo lees zou ik er erg hard over nadenken wat je precies nog wilt met dit paard:
Neem je genoegen met een dure grasmaaier en evt nog een recreatief (stap)ritje of ben je daar te fanatiek voor?
En voor hoelang kan je nog recreatief met dit paard rijden? Een aantal zaken zijn verklevingen, overvulde schede, schade aan de straalbeentjes (wat voor degeneratie? dat heb je namelijk ook in verschillende varianten), dat komt namelijk gewoon neer op HKO.
Mijn vorige had op 7 jarige leeftijd beide voeten klasse 4 straalbeen en degeneratie straalbeentjes die niet inspuitbaar oid waren, daarbij hoge overhoef. Begon ook met af en aan kreupel, en na een jaar rust, revalidatie en behandelingen zo slecht dat ie toch echt binnen 2 weken ingeslapen is. Zelfs als grasmaaier kon die niet meer door...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 12:07

KletsKoekje schreef:
Dit is het enige inderdaad wat zij zeggen. De straalbeen is niet zo zeer kapot, daar zit een vergroeiing aan, die is niet operabel en niets aan te doen. De tildren is voor het hoefgewricht meen ik uit mijn hoofd om de degeneratie te stagneren uit mijn hoofd? (Heb het wel opgeschreven)
De tildren herhalen ze meestal een keer of 3 hiervoor.
De prognose is niet hoog is het enige wat ik hoor, ze hebben het over eventueel recreatie. Niet alles is aan te pakken/behandelen. Ze verwachten daarom ook klinische problemen in de toekomst (niet te zeggen of dat over 1 of 8 jaar is) en moet tegen die tijd dan worden bekeken. En zijn leeftijd zit niet mee wat dat betreft.

Tildren kan inderdaad ook niet onbeperkt gegeven worden, ik ga verder met Esther mee wbt het straalbeen.

Als je hem de kans wilt geven om nog een aantal jaartjes eventueel recreatief mee te kunnen, dan zou je het kunnen proberen.
Maar de klinische problemen lijken mij inderdaad heel reeel..het is en blijft rekken denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:31

Ts, praktische vraag, heb je het paard verzekerd voor de sport? Zo ja dan toch serieus nadenken om afscheid te nemen. Ik kan zeker niet in je portemonnee kijken maar er is eigenlijk geen kans op zoveel herstel dat je het paard kunt gebruiken waar je hem voor gekocht hebt. Dus kun je alle toekomstige kosten beter in een nieuw paard investeren. Klinkt hard maar is wel zo verstandig .

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 15:05

Snap helemaal wat je zegt hoor bijna. Het is het emotionele wat er bij komt kijken bij mij maar snap heel goed dat jij er zo nuchter naar kijkt en kan me ook enigzins vinden in wat je zegt. Heb hem helaas niet verzekerd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:13

Als ik heel eerlijk ben weet ik uit ervaring dat als je gaat beginnen aan zoiets dat het eind zoek is. Ze geven een slechte prognose. Uit ervaring weet ik dat de kans zeer groot is dat je dadelijk een hoop ellende, lege bankrekening en een niet bruikbaar paard verder bent. Ik zou goed overleggen en nadenken of je niet beter afscheid kan nemen (verkopen of weggeven of zoiets) en je geld gebruiken voor een nieuw paard. Tenzij je financieel rijkelijk bedeelt bent....

Makkelijk gezegd dat weet ik maar de kansen zien er niet goed uit. Ik zelf ga niet meer met zoiets dokteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:27

KletsKoekje schreef:
Snap helemaal wat je zegt hoor bijna. Het is het emotionele wat er bij komt kijken bij mij maar snap heel goed dat jij er zo nuchter naar kijkt en kan me ook enigzins vinden in wat je zegt. Heb hem helaas niet verzekerd.

Tja, ik kan zo nuchter zijn omdat ik jou en je paard niet ken. Wil je nog een ander paard voor de sport aanschaffen?? En kun je twee paarden betalen tja, dan hoef je niet meteen te kiezen. Maar zo niet dan heel hard, elke euro die je nu nog in dit ongetwijfeld lieve dier stopt een euro minder voor de opvolger. En zeker snap ik de emoties , zou waarschijnlijk ook zo reageren wanneer het mijn eigen betreft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:02

Sterkte, als de prognose slecht is en je wilt graag verder in de sport zou ik er niet te veel in investeren.

Ik had bij mijn paard een collateraalband blessure die niet goed herstelde. Uiteindelijk MRI laten doen (ook onder behandeling bij Wolvega) en daar kwam niets anders uit dan de vorige onderzoeken behalve nog een extra fragmentje die op de foto's niet te zien was. Ook advies stamceltherapie gehad maar kreeg geen prognose. Bij sommige paarden hielp het, bij anderen deed het niets. Toen paard gewoon rust gegeven op paddock en klein stukje wei en er uit halen als ze onrustig werd. Toen ik na een jaar de moed wat had opgegeven weer heen gegaan voor controle en eventueel blijven voor stamceltherapie maar de dierenarts vond haar zo verbeterd dat hij zei dat hij mij wel geld uit mijn zak kon kloppen met de stamceltherapie, maar dat we haar eerst ook wel het voordeel van de twijfel konden geven en kijken of ze aan het werk kon met revalidatieschema en of ze dan zelf verder zou herstellen.

Dat revalideren heeft nog heel wat gedoe opgeleverd want na 2 jaar stil staan weer aan het werk vond haar lijf niet zo fijn, zelfs nog een keer alles op de foto laten zetten inclusief rug en controle echo,chiropractor/dry-needling, ander zadel, en ze krijgt vitamine E plus selenium bij, en inmiddels zijn we een half jaar verder en wordt ze weer 3/5x per week 30-45 minuten dressuurmatig getraind in stap/draf en galop inclusief oefeningen M1 niveau. Ze moet nog sterker en rechter worden en ik moet echt regelmatig rijden anders valt ze gelijk flink terug in hoe ze loopt, maar we hebben het gered zonder dure en voor het paard ingrijpende stamcelbehandeling.

Mijn situatie is anders dan de jouwe, maar ik zou kritisch proberen te zijn of je zoveel geld wilt investeren met zo'n onzekere prognose. Ik heb het paard wel volledig verzekerd voor de sport en ziektekosten dus kreeg een deel van de behandel- en MRI kosten terug. Maar anders had ik dat niet gedaan.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:32

Lieve TS, ik wil jou echt niet kwetsen maar als ik het zo lees, heb ik het gevoel dat je ergens blind wil zijn voor de diagnose en prognose.

En ik begrijp het hoor, ik heb een gelijkaardige situatie meegemaakt. Emotioneel is dit heel hard.

Ik wil je gewoon vragen om bij jezelf na te gaan of het verdriet en de emotie jou tegenhoudt of het rationeel denken is?

Heel veel sterkte!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:03

Wat een lastige situatie zeg...
Als het mijn paard betrof had ik hem in laten slapen. Dat dit paard vroeg of laat (meer) problemen gaat krijgen en veel geld gaat kosten kun je vrij zeker van zijn. Deze problemen op deze jonge leeftijd beloven niet veel goeds. Als je er het geld voor heb en je heb verder geen doel met het paard kun je het proberen.. en heel belangrijk, je moet echt achter je keus staan.

Ik sta er wat inslapen betreft ook wel vrij nuchter in, een paard beseft niet hoe oud hij wordt. Het is heel moeilijk om een paard dat 'goed' lijkt in te laten slapen. Maar waarom wachten tot het echt slecht gaat met veel pijn? Heb helaas ook deze afweging moeten maken afgelopen voorjaar en het is echt klote. Vergeet ook niet dat een paard minder pijn toont dan ze daardwerkelijk hebben. Op het moment dat mijn paard licht onregelmatig begon te lopen was de pees al niet meer te redden. Hij moet veel meer pijn gehad hebben dan ik kon zien, dat kon niet anders.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:07

Wow Joyce wat fijn dat het zo goed gaat met je paard!

Laijbadji nee hoor ik ben alleen opzoek naar meer duidelijkheid en geen vage antwoorden zodat ik een goede keus kan maken vol van mijn eigen overtuiging.

Ik heb nog meer second opinions/adviezen opgevraagd en
Ik heb vandaag een heel fijn gesprek gehad met een arts die heel open en eerlijk was en veel duidelijkheid gaf. Hier was ik naar opzoek.

Ik heb besloten geen behandeling te starten, besloten adv de 2 second opinions vandaag en vooral door het gesprek die ik deze middag heb gehad met de laatste die ik sprak.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:13

KletsKoekje schreef:

Laijbadji nee hoor ik ben alleen opzoek naar meer duidelijkheid en geen vage antwoorden zodat ik een goede keus kan maken vol van mijn eigen overtuiging.

Ik heb vandaag een heel fijn gesprek gehad met een arts die heel open en eerlijk was en veel duidelijkheid gaf. Hier was ik naar opzoek.

Ik heb besloten geen behandeling te starten, besloten adv de 2 second opinions vandaag en vooral door het gesprek die ik deze middag heb gehad met de laatste die ik sprak.

Bedankt dat je mijn post niet slecht opnam. Was zeker ook niet slecht bedoeld.

Heel veel sterkte. Xxxx

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 20:17

Oh nee hoor laibaji ik ben alleen maar blij met meningen en adviezen.
Ik ben heel reëel dat het er niet goed uit ziet maar kon niet goed een keus maken doordat ik geen duidelijkheid antwoorden kreeg. Die heb ik nu wel en nu een wel overwogen keus kunnen maken hoe moeilijk die ook is. Kans op genezing is er niet.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:23

KletsKoekje schreef:
Ik ben heel reëel dat het er niet goed uit ziet maar kon niet goed een keus maken doordat ik geen duidelijkheid antwoorden kreeg. Die heb ik nu wel en nu een wel overwogen keus kunnen maken hoe moeilijk die ook is. Kans op genezing is er niet.

Ik vind het echt heel jammer voor jou. Heb het zelf ook mee gemaakt en ik begrijp hoe moeilijk het is. Balen meid!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:56

sterkte...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:00

KletsKoekje schreef:

Heel verdrietig. Sterkte!

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:31

Sterkte!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:53

Elke keer dat ik er op stap of longeer ben ik bang dat het weer mis gaat. Maar tegelijkertijd had ik niet meer durven hopen dat ik haar überhaupt nog op deze manier zou kunnen rijden en trainen en dat er wellicht ook nog een wedstrijdcarrière in zit voor ons. Ik stond op het punt een seconde opinion te vragen en haar af te laten keuren voor de sport/ verzekering omdathet allemaal niet meer op leek te knappen. Pluk nu de dag, maar wel voorzichtig

Jij heel veel Sterkte!

Ik heb bij mijn vorige merrie de keuze gemaakt haar in te laten slapen toen ze meerdere weken acuut veel pijn had, zelfs met pijnstillers, na 5 jaar chronische blessures waarbij ze nooit meer echt goed is geweest. Ik vond het een rotsbeslissing maar ze had zo'n pijn, en beter worden betekende nog minder in de wei, nog meer op dieet en dan nog steeds chronisch pijn. Daar was het paard niet gelukkiger van geworden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 23:24

Pdf heftig nieuws heb je gekregen.

Vorig jaar zat ik in jou schuitje. Mag ik eerlijk zijn. Mijn paard kan nog omdat niet benen maar rug betreffende in de wei. En daar loopt hij met vrienden thuis zolang het eerlijk is.

Maar ik zou bepaalde behandelingen die ik heb laten doen nu niet opnieuw laten doen. Mijn paard gaat me nooit meer kunnen geven wat hij vroeger kon geven. Jouw paard is nog jonger maar als je dat geld er in gaat doen gaat hij je dan geven wat je graag wil? Of is het meer pijn wat minder maken voor zo lang het gaat en ze niet weten wat uitkomst is. Ik kreeg 35%kans terug in zadel. En ja ik zou erop kunnen. Maar mijn paard is zo niet soepel meer dat het niet verder gaat dan stap door bos. Mijn ego op zij gezet en hem rust gegund. Hij is zoveel rustiger en gelukkiger nu.

Tildrend heb ik ook laten doen werkt vaak tijdelijk en jaar later zou je weer moeten doen. Compensatie waar ontsteking vandaan komt enz moet dan opgeheven zijn. Maar vaak gaan ze weer anders belasten en komt er weer ander probleem uit. En blijf je in molen. Na behandeling na operatie als fysio enz komt er ook bij. Dus verdubbel je bedrag maar snel. Want als je molen in gaat stop je ook niet makkelijk meer. Maar krijg je dan paard terug waarvoor je het gekocht had? Of kan je leven met feit dat het niet wordt wat je graag zou doen. En het geld misschien verspild. Van het geld wat in mijn paard is gegaan had ik een super goed paard kunnen kopen wat nog wel kan presteren. Ik heb het met liefde voor hem gedaan maar eigenlijk is hij er niet beter op geworden. En spijt nee maar opnieuw z'n keuze had ik anders gekozen. Of eerder als weimaatje zonder behandeling. Heb in de kliniek ook paarden zien gaan daar die al 3 jaar in uit gaan. Puur omdat wij willen blijven rijden. Maar een heel klein percentage zie ik terug naar het geplande doel komen. Meeste stranden als nog. Of worden nog ingeruild nieuw paard.

Luister goed wat dierenartsen zeggen. Vraag goed door of jou verwachting van alles wel gehaald kan worden. Voor dierenarts leuk verdienen om te blijven gaan. Maar jou budget niet. Pas daarvoor op.

Wens je heel veel kracht, wijsheid in jou keuzes. Jij mag ze maken voor belang van jou paard. Luister naar gevoel jou en paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:26

KletsKoekje schreef:

Wat fijn dat je eindelijk de duidelijkheid hebt gekregen van een arts die je zocht, mag ik vragen wat hij/ zij gezegd heeft?