Gescheurde hoef, mening gevraagd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Re: Gescheurde hoef, mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 14:13

Klopt dat je inderdaad de lamellen ziet zitten. Daarom bloede het ook extreem. Hoefwand is echt losgescheurd, dus geen normale scheur. Andere hoeven zijn ook bekapt. Zij heeft altijd last gehad van oppervlakkige scheuren. Tijd terug heeft een andere hoefsmid deze verder open gemaakt op zoek naar schimmels als oorzaak. Deze heeft hij niet kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:21

Welke omgeving zit je TS?
Ik heb met mijn paard diverse smeden en klinieken gehad, sommige werken enkel op de kliniek, anderen komen ook aan huis. Met stukken hoef missen heb ik ook ervaring (helaas), het hoeft niet het einde te betekenen, maar vergt wel veel (kundige) verzorging en geduld!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:26

Zijn de andere hoeven nu ook beter bekapt? Want die zijn veel te lang. Toen ik mijn paard kocht had hij ook achterstallig onderhoud en was langere tijd niet bekapt. Stukken hoefwand waren afgeknapt maar na goed bekappen heeft hij gewoon uitstekende hoeven.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:32

Wat vindt de dierenarts ervan?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:43

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:50

Dit is mi ook wat hier is gebeurd.
De ( te lange) steunsels hebben de hoefwand naar buiten gedrukt en in combi met te lange hoefwand ( flare ) is de hoefwand los geraakt en gescheurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:57

Heb je ook foto’s van de andere hoeven? Zijn die door dezelfde smid bekapt als die het ijzer heeft gezet?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-18 18:47

De smid heeft de andere hoeven ook direct gekapt. Ik heb hier geen foto;s van gemaakt. De dierenarts vind het een verstandige keus dat ik het paard op ijzers heb laten zetten en vind het er goed uit zien.
Ik vind het verloop zelf tot nu toe ook gunstig. Ben blij dat het paard er op dit moment weinig pijn aan ondervind. Herstel zal inderdaad tijden gaan duren. Gelukkig heb ik geen haast.
Ik zit in Beilen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:17

Hoe gaat het nu?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 17:07

Het gaat heel goed. Na 2 weken op ijzers geen kreupelheid meer te ontdekken. Zelfs niet op de oneffen grond. Wel zit er een verdikking waar de hoef groeit. Ik vermoed dat daar een mooie ring in de hoef komt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:11

quickie schreef:
Het gaat heel goed. Na 2 weken op ijzers geen kreupelheid meer te ontdekken. Zelfs niet op de oneffen grond. Wel zit er een verdikking waar de hoef groeit. Ik vermoed dat daar een mooie ring in de hoef komt.

Vergeet niet dan een ijzer “maskeert”.
Hij haalt de gevoeligheid weg maar niet het probleem.
Mag ik vragen wat je bedoeld met een “mooie ring”?
Een verdikking in het hoorn is nl. niet goed.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-18 22:07

Vaak als er iets in de omgeving gebeurt is zoals verandering voer etc krijg je een ring in het hoorn van de hoef (ik weet dat dit niet top is). Deze krijgt zij vermoedelijk ook. Ik snap dat het ijzer maskeert, maar liever dat ze nu pijnloos is dan haar hele lichaam verkeerd gaat gebruiken met alle gevolgen van dien. Onder het stuk dat afgebroken is zit geen ijzer. losse en/of ongelijke ondergrond geeft daar nu dus wel druk en gelukkig zonder pijnklachten. Het afgebroken deel van de hoef heeft toch tijd nodig om te gaan herstellen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:03

quickie schreef:
Vaak als er iets in de omgeving gebeurt is zoals verandering voer etc krijg je een ring in het hoorn van de hoef (ik weet dat dit niet top is). Deze krijgt zij vermoedelijk ook. Ik snap dat het ijzer maskeert, maar liever dat ze nu pijnloos is dan haar hele lichaam verkeerd gaat gebruiken met alle gevolgen van dien. Onder het stuk dat afgebroken is zit geen ijzer. losse en/of ongelijke ondergrond geeft daar nu dus wel druk en gelukkig zonder pijnklachten. Het afgebroken deel van de hoef heeft toch tijd nodig om te gaan herstellen.

Dat kan idd, maar dan heb je het op 4 hoeven.
Omdat jij het omschreef als “ een mooie ring” dacht ik dat jij het als goede ontwikkeling beschouwd.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 21:14

Nee dat was sarcastisch bedoelt ;) Nadeel van een geschreven bericht. Ik verwacht dat deze ring ontstaat door de schade die deze hoef heeft geleden. Mooi is het niet, maar ik ben blij dat ze geen pijn heeft. Die ring groeit er met een jaartje wel weer uit.