Paard onder de teken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:34

Ik weet helaas geen goed middel tegen teken. Wel kan ik je vertellen hoe de ziekte van lyme bij een paard eruit ziet. Helaas heb ik dat meegemaakt, en dat was echt geen pretje.

Merrie in kwestie kreeg koortspieken over 2 weken heen, vervolgens in een half jaar tijd ruim 150 / 200 kilo afgevallen. ze bleef maar afvallen terwijl ze wel gewoon goed at, ze begon te struikelen over haar eigen benen en haar vacht werd dof en maakte niet goed meer aan.

Het is werkelijk waar 1 a 1,5 jaar een dot ellende geweest waarvan ik meerdere keren op het punt heb gestaan om haar in te laten slapen. Het is dat ze zelf zoveel energie had.

En het lastige? geen behandeling voor lyme te krijgen. Ze konden haar alleen naar de kliniek brengen om antibiotica toe te blijven dienen maar daar was het bij haar al te laat voor omdat je er helaas vaak pas laat achter komt, en dit dus geen nut meer had.

wonder boven wonder is ze er uiteindelijk bovenop gekomen en is ze sinds afgelopen winter weer volledig op gewicht. voor haar heeft geholpen om zeer goed te letten op wat ze eet en heb ik voer veel zelf samen moeten stellen, zodat haar immuunsysteem geboost werd en ze de lyme zelf kon verwerken.

Sindsdien ben ik enorm voorzichtig met teken, maar als een teek op een lastige plek zit, laat ik hem liever zitten en wacht tot hij eraf valt dan dat ik toch probeer en het verkeerd doet. Plekken waar het lukt haal ik ze direct weg, en het plekje ontsmet ik gelijk ( geen idee of dit uberhaupt nut heeft)

Zo erg als bij jou paard, heb ik trouwens vaker gezien, ons oude fjord van 30 had dit ook, hij heeft echter nooit hier wat aan gemankeerd. Op de ene plek zitten ze veel meer dan op de andere. Bij ons heeft het geholpen om het land een keer goed kort te maken. Daarna nauwlijks last van gehad.

Ps: meeste paarden met lyme vallen niet zoveel af als mijn merrie, mijn merrie had ook nog problemen met haar hoeven waardoor het afvallen door lyme versterkt werd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:43

Schapen zijn tekenmagneten, sommige plekken worden ze daarom juist voor de bestrijding ingezet met elke 4 weken behandelen met iets als tecktonic (blauwe spul), butox, etc. 10ml dan als ik de instructies goed onthouden heb, even etiket lezen dus. En behandel alles daar mee wat op die weide graast. Agressief spul, maar als het zo'n plaag is, dan moet je wat en niks doen of enkel wat met geursprays werken is niet genoeg. Controleer ook jezelf goed, want vrijwel zeker dat ze ook slokje mens wel lusten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:53

Je zou bijna denken dat er een nest ofzo in de buurt zit.

Sen_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 21:53

Wat een heftig verhaal over je paard! Gelukkig is ze er boven op gekomen maar wat een vervelende situaties heeft ze hiervoor moeten doorstaan..
Ik ben zelf ook bang dat mijn paard het krijgt, ook omdat mijn buurman zelf de ziekte van Lyme heeft opgelopen en dit is voor een mens een verschrikkelijk proces.

Ze krijgt niet echt speciaal voer alleen Podo Grow, ons eiwit arme natuurgras en hooi.

Nu weet ik in ieder geval een beetje hoe het proces kan verlopen bij de ziekte van Lyme! Ik maak me bij mijn paard vooral zorgen om dat plosteling hoesten sinds ze die teken heeft.. Ze is de laatste dagen ook wel een beetje trager dan normaal maar kan ook met haar hengstigheid/hormonen te maken hebben

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:54

Ik gebruik zelf voor mijn paard de ultra shield! Helpt erg goed!!

Sen_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 21:54

tamary schreef:
Schapen zijn tekenmagneten, sommige plekken worden ze daarom juist voor de bestrijding ingezet met elke 4 weken behandelen met iets als tecktonic (blauwe spul), butox, etc. 10ml dan als ik de instructies goed onthouden heb, even etiket lezen dus. En behandel alles daar mee wat op die weide graast. Agressief spul, maar als het zo'n plaag is, dan moet je wat en niks doen of enkel wat met geursprays werken is niet genoeg. Controleer ook jezelf goed, want vrijwel zeker dat ze ook slokje mens wel lusten.

Meerdere adviseerden me ook dat spul ja! Misschien dat ik dat dan maar voor mijn schapen ga halen.. ik heb zelf dagelijks ook wel 5 a 10 teken

Sen_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 21:55

2a54z6e45r6r schreef:
Ik gebruik zelf voor mijn paard de ultra shield! Helpt erg goed!!

Die staat op de boodschappenlijst :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:57

Nou hopen dat een van die middeltjes helpt, want dit is wel heel erg! :wow:
Netjes en vliegenmaskers gaan je niet helpen, teken kruipen daar gewoon onder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:58

Tea tree olie schijnt ook goed te werken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:00

Sen_char schreef:
ik heb zelf dagelijks ook wel 5 a 10 teken

Vastzittende :wow: ?!

Zou je je (kleding) dan niet beter dagelijks insprayen met Deet?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:01

Bij mijn paard heb ik alleen problemen tijdens bosritten en dat heb ik met lavendelolie onder controle gekregen. Maar als je hele wei zo onder zit zul je voor agressievere middelen moeten gaan vrees ik. Maar voor jezelf is het misschien wel een goede oplossing. Er is ook een wasmiddel die een geur aan je kleding en eventueel de dekens van je paard geeft. Dat houdt iets van 15 wasbeurten.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:04

Sen_char schreef:
Wat een heftig verhaal over je paard! Gelukkig is ze er boven op gekomen maar wat een vervelende situaties heeft ze hiervoor moeten doorstaan..
Ik ben zelf ook bang dat mijn paard het krijgt, ook omdat mijn buurman zelf de ziekte van Lyme heeft opgelopen en dit is voor een mens een verschrikkelijk proces.

Ze krijgt niet echt speciaal voer alleen Podo Grow, ons eiwit arme natuurgras en hooi.

Nu weet ik in ieder geval een beetje hoe het proces kan verlopen bij de ziekte van Lyme! Ik maak me bij mijn paard vooral zorgen om dat plosteling hoesten sinds ze die teken heeft.. Ze is de laatste dagen ook wel een beetje trager dan normaal maar kan ook met haar hengstigheid/hormonen te maken hebben

ik moest van de DA 2 a 3 x per dag temperaturen over 1 a 2 weken tijd, temperatuurs verschillen is typisch bij lyme, zo was het bijvoorbeeld Maandag O: 37,5 M 36,8 A 37,8
dinsdag O: 38,2 M 37,2 A 36,8

etc etc . de temperatuurs schommelingen is op het begin eigenlijk het enige waar je iets van af kon lezen omdat er toen verder nog niet veel te zien was.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:04

CaPrIoLe`79 schreef:
Bij mijn paard heb ik alleen problemen tijdens bosritten en dat heb ik met lavendelolie onder controle gekregen. Maar als je hele wei zo onder zit zul je voor agressievere middelen moeten gaan vrees ik. Maar voor jezelf is het misschien wel een goede oplossing. Er is ook een wasmiddel die een geur aan je kleding en eventueel de dekens van je paard geeft. Dat houdt iets van 15 wasbeurten.

Dat klinkt interessant, nog nooit van gehoord. Enig idee waar zoiets te koop is?

Sammie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:14

Endure spray, is duur, maar werkt super

Sen_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:32

GDG schreef:
Sen_char schreef:
ik heb zelf dagelijks ook wel 5 a 10 teken

Vastzittende :wow: ?!

Zou je je (kleding) dan niet beter dagelijks insprayen met Deet?

Ja vastzittende meestal. Nouja het is nu vooral met dat warmere weer als ik korte broeken en t shirts aan heb dat ik ze aan lok! :P

Sen_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:36

Als dat hoesten en trage aanhoud zal ik haar binnenkort ook maar 3x per dag gaan meten. Zeker als dat een van de weinige symptomen is waaraan je het merkt in de begin fase!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:39

GDG schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Dat klinkt interessant, nog nooit van gehoord. Enig idee waar zoiets te koop is?

Ik kreeg dat eerst bijna dagelijks in mijn FB-feed. Is een biologisch merk dat meerdere producten voor paarden had. Maar ik ben de naam kwijt nu ik het even niet tegen ben gekomen.

Sen_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:40

Is dit die endure die je bedoeld Sammie456? Want ik zie teek er niet bij staan :o
Afbeelding

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:42

Zijn die schapen niet de oorzaak van die teken verspreiding?
Er zijn speciale tekentangen verkrijgbaar om de teek 1x te verwijderen en blijven er pootjes in de huid vastzitten bij het niet goed verwijderen.Dan is de kans echter nog steeds aanwezig om de ziekte van lyme te krijgen.

Sen_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 22:45

Vorig jaar liepen mijn schaapjes ook bij haar en toen was het helemaal niet zo als nu, het heeft met het warme broeierige weer te maken dat ze zich goed voort kunnen planten, en de sterfte is minder geweest doordat we geen strenge winters meer hebben!

Mijn vader zegt ook altijd dat ik ze er goed uit moet halen met dezelfde rede inderdaad :P

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:47

Die kleintjes zijn de larfjes of nimfen. Die zijn nog in ontwikkeling en dit is het tussenstadium voordat ze volwassen teek worden. Het enige echt werkzame om ze te bestrijden is helaas insecticide. Iets wat je op de hals van het paard kunt doen (butox, tectonikc oid) wat zich verspreid in de huid, en de nimf en teek zal doden zodra hij bijt. Als er nesten met larfjes zitten zijn het er soms honderden in een klein gebiedje want ze lopen niet. Ze klimmen omhoog in gras of struikjes tot ze een gastheer tegenkomen.
https://www.tekenradar.nl/teken/teken
Daarom zitten honden die onder struiken zijn geweest soms ónder de teekjes.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:47

Team_Sublime schreef:
Ik weet helaas geen goed middel tegen teken. Wel kan ik je vertellen hoe de ziekte van lyme bij een paard eruit ziet. Helaas heb ik dat meegemaakt, en dat was echt geen pretje.

Merrie in kwestie kreeg koortspieken over 2 weken heen, vervolgens in een half jaar tijd ruim 150 / 200 kilo afgevallen. ze bleef maar afvallen terwijl ze wel gewoon goed at, ze begon te struikelen over haar eigen benen en haar vacht werd dof en maakte niet goed meer aan.

Het is werkelijk waar 1 a 1,5 jaar een dot ellende geweest waarvan ik meerdere keren op het punt heb gestaan om haar in te laten slapen. Het is dat ze zelf zoveel energie had.

En het lastige? geen behandeling voor lyme te krijgen. Ze konden haar alleen naar de kliniek brengen om antibiotica toe te blijven dienen maar daar was het bij haar al te laat voor omdat je er helaas vaak pas laat achter komt, en dit dus geen nut meer had.

wonder boven wonder is ze er uiteindelijk bovenop gekomen en is ze sinds afgelopen winter weer volledig op gewicht. voor haar heeft geholpen om zeer goed te letten op wat ze eet en heb ik voer veel zelf samen moeten stellen, zodat haar immuunsysteem geboost werd en ze de lyme zelf kon verwerken.

Sindsdien ben ik enorm voorzichtig met teken, maar als een teek op een lastige plek zit, laat ik hem liever zitten en wacht tot hij eraf valt dan dat ik toch probeer en het verkeerd doet. Plekken waar het lukt haal ik ze direct weg, en het plekje ontsmet ik gelijk ( geen idee of dit uberhaupt nut heeft)

Zo erg als bij jou paard, heb ik trouwens vaker gezien, ons oude fjord van 30 had dit ook, hij heeft echter nooit hier wat aan gemankeerd. Op de ene plek zitten ze veel meer dan op de andere. Bij ons heeft het geholpen om het land een keer goed kort te maken. Daarna nauwlijks last van gehad.

Ps: meeste paarden met lyme vallen niet zoveel af als mijn merrie, mijn merrie had ook nog problemen met haar hoeven waardoor het afvallen door lyme versterkt werd.

Klinkt als een naar en langdurig proces. Mag ik vragen hoe het bij paarden eigenlijk gediagnosticeerd wordt? Gaat dat ook op basis van antilichamen?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:50

Die grijze teken heten niet voor niets de schaaps teek

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:58

Sen_char schreef:
Ja vastzittende meestal. Nouja het is nu vooral met dat warmere weer als ik korte broeken en t shirts aan heb dat ik ze aan lok! :P

Euh, dat is dan ook niet zo handig :+ . Als ik ergens moet zijn waar veel teken zitten doe ik altijd lange broek en lange mouwen aan. Vind je het niet verstandiger om jezelf te beschermen?

CaPrIoLe`79 schreef:
GDG schreef:

Ik kreeg dat eerst bijna dagelijks in mijn FB-feed. Is een biologisch merk dat meerdere producten voor paarden had. Maar ik ben de naam kwijt nu ik het even niet tegen ben gekomen.

Zul je net zien :+ .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:59

Floortz schreef:
Die kleintjes zijn de larfjes of nimfen. Die zijn nog in ontwikkeling en dit is het tussenstadium voordat ze volwassen teek worden. Het enige echt werkzame om ze te bestrijden is helaas insecticide. Iets wat je op de hals van het paard kunt doen (butox, tectonikc oid) wat zich verspreid in de huid, en de nimf en teek zal doden zodra hij bijt. Als er nesten met larfjes zitten zijn het er soms honderden in een klein gebiedje want ze lopen niet. Ze klimmen omhoog in gras of struikjes tot ze een gastheer tegenkomen.
https://www.tekenradar.nl/teken/teken
Daarom zitten honden die onder struiken zijn geweest soms ónder de teekjes.

Voordeel is dan wel weer dat ze van die hoge concentraties larven niet ziek worden. Nimfen komen doorgaans niet in deze zeer lokale, zeer hoge dichtheden voor. Wanneer je er daar veel van hebt, dan heb je meestal ook een grote populatie kleine zoogdieren in de omgeving.

@maria1990: lokale namen zeggen vaak bijzonder weinig. Denk bijvoorbeeld maar aan de soort die in de VS 'deer tick' wordt genoemd en daar een voorname gastheer van Borrelia is. Als lymebestrijdingsmethode werden daar lokaal de hertenpopulaties gedecimeerd, maar het probleem verdween niet. Wat bleek? Teken- en besmettingsaantallen hingen vooral samen met de dichtheden knaagdieren waarop zij hun eerste en tweede bloedmaal nuttigen, en nauwelijks met de grotere zoogdieren waarop ze hun laatste maal gebruiken en waaraan ze veelal hun naam te danken hebben.