Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Paard door het prikkeldraad, flinke wond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:08

Waarom doe je er dan geen zilverspray op? Dat is daar voor gemaakt... gewoon dikke laag sprayen, laten drogen en dan nog een laag sprayen. Als je dat 's morgens en 's avonds doet komen er mss wel vliegen op maar ze kunnen tenminste niet op het vlees zitten.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 17:09

Maar kan dat in combinatie met de honingzalf dan? De DA had het er op gedaan toen het net gebeurt was en merkte dat er na een korte tijd ook al vliegen opzaten en je allemaal "gaatjes" zag in de zilverspray.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:24

Ik zou eerst een laagje zalf doen en dan toch echt de spray er over spuiten. Belangrijkste is dat je dus de eerste laag spray effe laat drogen, zodat je daarna met een tweede laag inderdaad die gaatjes kan opvullen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:27

Als het wel afzakt ben je misschien nog verder van huis. Ik zou dit soort dingen niet uitproberen.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:34

Trouwens als je de wond dagelijks schoonspoelt en honingzalf op doet en dan met gaasje en verband verbindt komen er geen vliegen op. Door de honongzalf wordt een wondklimaat gecreeerd waardoor het van binnenuit heelt. Door het verband geef je ook wat druk waardoor de kans op wild vlees kleiner is

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:36

verbandje zou inderdaad de beste optie zijn

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:36

Ach gos arme Faye. Heeft ze er veel last van Floor?
Ik hoop dat je wat hebt aan alle tips en dat het snel geneest. Dikke knuffel!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:40

Ik kan dat helaas alleen beamen, heb er ook eentje met een grote wonde en heb het ook lang open gehouden 'om te genezen' maar ben echt blij dat ik het nu in een verbandje heb zitten. Rotvliegen ook hé!

Hier kun je het zien, in mijn laatste bericht zie je het verschil na 5 dagen verband
[MD] Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:43

Ik heb dit verband gebruikt, schuift niet, uiteraard met gaasje eronder. Kijk bij de action, zijn ze het goedkoopst! Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:45

Ja die heb ik idd ook gebruikt, zitten per 2 in een verpakking: een groot rolletje (foto hierboven) en eentje van half zo hoog. Iets van €1,49 voor de twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:46

Lienboon schreef:
Ik heb dit verband gebruikt, schuift niet, uiteraard met gaasje eronder. Kijk bij de action, zijn ze het goedkoopst! [ [url=m/p0gAb9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moet je wel mee oppassen! Ik gebruik ze vaak bij mijn patiënten en ze durven al wel eens insnoeren, omdat je ze ongemerkt vaak te hard aan trekt. Als je in windelt, steek dan 2 vingers mee in het verband om aansnoeren te voorkomen. Als het verband te hard spant, krijg je oedemen en dat wil je ook niet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:54

Ziet er al vele beter uit TS!!
Wat ook fijn materiaal is om mee te werken is een zelfklevende windel PEHAHAFT of iets in die aard.
en een dikke gewatteerde compres met je honing op

Afbeelding

Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 17:57

Granoek schreef:
Ik kan dat helaas alleen beamen, heb er ook eentje met een grote wonde en heb het ook lang open gehouden 'om te genezen' maar ben echt blij dat ik het nu in een verbandje heb zitten. Rotvliegen ook hé!

Hier kun je het zien, in mijn laatste bericht zie je het verschil na 5 dagen verband
[MD] Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Kijk even naar de laatste foto's in het topic van Granoek. Zo ziet een goed herstellende wond eruit.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 21:12

Als het goed is neemt een vriendin die handige verbandjes mee! :D
Ik ga het topic van Granoek even bekijken. Ik vind zelf dat het bij ons ook de goede kant op gaat :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 21:31

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:39

Ik ken die niet maar bij ons heet het ook blauwspray en die is ook effectief blauw, maar werkt wel zoals anderen hier de zilverspray omschrijven. Dus laagje tegen de vliegen. En wij halen hem ook bij de dierenarts

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 21:40

Ik heb ook al blauwspray (CTC) van de dierenarts maar die dekt echt niet genoeg af helaas. :(
Ik heb je topic trouwens helemaal doorgelezen en ik vind het er mooi uit zien bij je paard!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:42

Ja het gaat nu eindelijk de goede kant op inderdaad! Maar de wonde van onze paarden zijn niet te vergelijken denk ik. De verzorging kan deels misschien gelijkaardig zijn, maar de aard van de wonde is heel anders. Er hangt bij mij geen stuk vel los, er is geen snee geweest ed... Wij moesten de huid soepel en vet houden om te genezen maar bij jou kan het weer anders zijn.

Wat overeenkomt is dat die vliegen er écht écht af moeten blijven, daarom dus hier dat verband.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 21:43

Ik hoop morgen mijn bestelling binnen te krijgen, dan ga ik het ook inpakken inderdaad. Ik hoop dat het dan beter gaat!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:53

Zoooo wat een wonde! Snap zeker dat je geschrokken bent. Gelukkig ziet het er al een stuk beter uit! :j

Qua wondzorg zou ik in eerste instantie niet teveel verschillende dingen erop gaan gooien. Ervaring leert dat dat vaak een averechts effect heeft en de genezing vertraagt. Als je goede ervaringen hebt met de honingzalf: gewoon blijven doen. Tegen de vliegen kan je het inderdaad onder een verbandje stoppen: een Melolin of iets dergelijks op de wonde zelf en daarrond een verbandje. En iedere dag even laten luchten, verzorgen en nieuw verbandje errond. Intensief is het wel, maar ik heb met deze methode al goede resultaten gezien bij gelijkaardige wonden met wild vlees.

Ik las ook in één van je posts dat je met betadine hebt schoonmaakt? Hiermee zou ik stoppen, en gewoon voorzichtig schoonmaken met compresjes en wat (zuurstof)water. Betadine schijnt vrij agressief te zijn voor dit soort wondes :)

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 22:00

Wat een nare wond, balen dat hechtingen op deze pekken altijd lastig zijn.
Toch vind ik het er op de laatste foto's al redelijk uitzien.
Heb je nog overleg gehad over lasertherapie? Daar heb ik mooie resultaten mee gezien, ook voor de 'behandeling' van wild vlees. Dierenkliniek Zwolle/ Zwartewaterland doet dit zeer regelmatig.
Je zou Nienke ook nog voor advies kunnen vragen, die doet vrij veel wondbehandelingen en revalidatie op dit gebied. .

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 22:01

billionache schreef:
Ik las ook in één van je posts dat je met betadine hebt schoonmaakt? Hiermee zou ik stoppen, en gewoon voorzichtig schoonmaken met compresjes en wat (zuurstof)water. Betadine schijnt vrij agressief te zijn voor dit soort wondes :)

Neee ik maak de wond zeker niet met betadine schoon!! Ik heb alleen toen onder de wond haar been schoon gemaakt met betadine omdat er allemaal hard geworden bloed en wondvocht aan haar been vast zat. Dit was ook eenmalig.

Ik heb net bij agradi Vetericyn All Animal Wound & Skin Spray, Aluminium-Spray en de petflex bandages besteld. Hoop dat het snel binnen is!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 22:02

ingaa schreef:
Wat een nare wond, balen dat hechtingen op deze pekken altijd lastig zijn.
Toch vind ik het er op de laatste foto's al redelijk uitzien.
Heb je nog overleg gehad over lasertherapie? Daar heb ik mooie resultaten mee gezien, ook voor de 'behandeling' van wild vlees. Dierenkliniek Zwolle/ Zwartewaterland doet dit zeer regelmatig.
Je zou Nienke ook nog voor advies kunnen vragen, die doet vrij veel wondbehandelingen en revalidatie op dit gebied. .

Hey! Ik wist helemaal niet dat Zwartewaterland dit doet. Zij zijn namelijk hier bij mijn merrie geweest voor deze wond. Lasertherapie schijnt inderdaad goed te werken. Ik zal ze is vragen hierover!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 21:30

De wond nu op dit moment
Afbeelding

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:34

Ik vind het er al super netjes uitzien!!