superpony schreef:Ik ben met mn new forest echt lang bezig geweest. Veeartsen, bekende kliniek, osteopaat etc. Pas na een tijd zag de fysio dat er wel iets fout zat en is bij een echo toch een peesblessure eruit gekomen, maar inmiddels ook botwoekering, dus zeg maar wat er eerst was.
Bij de eerste veearts heeft hij wel lange stalrust gehad en een opbouwschema van een week of 9. Daarna alles nog hetzelfde en die veearts maar zeggen dat ik door moest gaan, hem sterker moest maken.
Toen we achter de peesblessure kwamen, weer stalrust en opbouw met stappen. Ik kon diverse dure behandelingen volgen, maar ze wisten al dat het weinig zou gaan doen, omdat we relatief laat antwoorden hadden gekregen en die botwoekering er zat.
Toen besloten hem 24/7 buiten te zetten met het idee; we zien wel. geneest het niet, was het een mooie laatste tijd. Geneest het wel, kan hij zo mooi oud worden.
Hij is nu 20 en loopt behoorlijk goed. Mooie slanke benen.
Vorig jaar nog kort in de winter 's avonds op stal moeten staan uit nood en toen een vreselijke dip en wel al bijna het inslapen gepland, maar gelukkig een betere plek gevonden en het gaat nog steeds super goed.
Mijn merrie van 25 heeft ook KS en had ook altijd dikke benen. Zij reageert ook wel heftig op lucerne hebben we gemerkt. Ook zij ging met mn ruin samen naar buiten en heeft nooit meer dikke benen. Ze is in het totaal veel beter geworden dan toen ze 20 was en verwaarloosd bij ons kwam. Beweegt enorm goed, heeft veel energie etc.
Ze krijgen alleen hooi, dus geen verpakt ruwvoer. Ook dit maakt echt een wereld van verschil hebben wij gemerkt.
Om me heen heel veel paarden meegemaakt die langdurig stalrust hebben gehad en moesten opbouwen, maar keer op keer terugvallen als er ook maar 1 pasje verkeerd gezet wordt. Ook zie ik vaak terugvallen, omdat mensen een schema volgen en dan ook soms te snel weer teveel mogen doen, ok al lijkt het langzaam te gaan. Ze houden dan teveel vast aan het schema op papier. Heb zelf paarden dan buiten gezet die compleet uit hun plaat gaan op 20m2 en zich eeuwig blijven blesseren. Paarden worden mentaal slechter en ook het lijf gaat nog meer andere problemen krijgen. Mensen zweren bij boxrust en zeggen daarna alles gedaan te hebben, maar het is vaak funest. Ik kan een lange lijst maken met de paarden die dan koliek krijgen, zich kapot trappen etc. Volgestopt met supplementen en de eigenaren vele euro's armer, maar geen beter paard.
Als je zwanger bent, zou ik hem echt lekker een jaar wegzetten. Je kan hem opzoeken en hebt er verder geen omkijken naar. Als het goed gaat en de plek leent zich ervoor, kan je bijrijder je paard gewoon af en toe pakken voor een wandeling.
Ik denk dat je wat stukjes gemist hebt, wat de diagnose betreft (geen peesblessure) en hij is gister geopereerd !!
Van hieruit kunnen we weer opbouwen.
Jaar weg zetten had het ook niet een paard voor geweest daar zal ook zeker verschil in zitten en daarbij leent het land zich hier in de winter ook absoluut niet voor, en zat het toch niet goed binnenin het been. Maar bedankt voor het meedenken
@ jobamara, zeker fijn dat het achter de rug is! Weer een pak spanning van me af want wat blijft het verschrikkelijk om je paard zo achter te laten maaaar alles voor het goede doel.
Jaa stappen krijgen we een heel opbouwend schema voor maar dat zal ik moeten overhandigen aan de revalidatiestal en die zullen hier ongetwijfeld ervaring mee hebben.
Dat soort gekke sprongen en fratsen blijven ook altijd eng! Nou moet ik zeggen dat dan die van mij ook niet zo zuinig op zichzelf is helaas... probleem zit soms meer tussen zn oren!!
Weten jullie of zo een bandje dan gewoon weer aangroeid of hoe werkt dat ?