Diepe buigpees(schede) overvulling komt steeds terug,

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 09:58

jobamara schreef:
Fijn dat het achter loos alarm was.

Revalideren kost tijd, vind 6 weken best kort. Misschien goede stalgenoten of vrienden die een aantal stap keren willen doen, joh komt vast wel goed met wat hulp.
Eerst maar de operatie achter de rug hebben.

6 weken is natuurlijk stap 1, tot die tijd mag hij alleen 2 keer per dag stappen. Daarna word er weer alles bekeken en zal er waarschijnlijk een nieuw 6 weken plan komen.
Jaa het klinkt makkelijker dan het is, als alle paarden lekker naar buiten gaan dan kan hij de tent afbreken (en dat is niet goed) en wandelen met hem is dan best pittig !! En daarbij ben ik dan ergens zelf of net bevallen of aan het bevallen. Het zal wss toch een revalidatie stal worden jammer van de centen maar heel wat minder stress...

Elisa2 schreef:
Oke fijn dat je daar nu echt duidelijkheid over hebt, waarom willen ze een kijkoperatie doen? en zou een jaar rust niets uithalen? {of weet je dat pas na de kijkoperatie?}

Ja ze noemen het een kijkoperatie maar het is gewoon een operatie ! Als dat dunne randje manica flexoria gescheurd of zelfs los is zullen die randjes weggehaald moeten worden want anders blijft er altijd wat zitten wat voor wrijving zorgt.
We moesten het vergelijken met een steentje in een glijbaan dat voel je pas niet meer als je het weghaalt. En als het weer rust (inspuiten) is dan haal je het “steentje” niet weg en zal je altijd zodra je weer langzaam op gaat bouwen wrijving daarvan hebben en dan begint het hele circus weer opnieuw.

Het is lastig uitleggen zonder de foto’s en het plaatje van de manica flexoria, maar het is een ingewikkeld stukje pezenwerk achter het sesambeentje

We zouden het kunnen doen alleen inspuiten en wegzetten maar dan zal je zodra je weer gaat opbouwen op dezelfde problemen stuiten, aangezien dat al 2 keer is gebeurd.

Odysseus

Re: Diepe buigpees(schede) overvulling komt steeds terug,

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:19

Als het alleen een scheur van de manica is dan zou dat wel heel prettig zijn. Dan is de revalidatieperiode aanzienlijk korter dan die van een peesblessure. Ik denk dat een kijkoperatie verstandige keus is, precies om de reden die je zegt. Anders haal je de oorzaak niet weg.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:33

Een verstandige keus zo te lezen, beter nu goed behandelen dan iedere keer opnieuw hoor!
Revalidatie is ook heel lastig, hier het geluk dat ze thuis staan en we 2 shetten hebben die de patient toen gezelschap konden houden als de rest buiten liep. Want op stal rondjes lopen en stress is zeker niet goed.
Heb zelf 7 mnd lopen stappen 2x daags met een jaarling hengst, goed voor de lijn was het zeker. Maar was een zware tijd en snap dat het voor jou nu echt geen optie is.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 19:45

Zeker focussed, dat is duimen ! Verdere schade kunnen ze pas zien bij de operatie.

Jeetje jobamara dat is idd ook een heftige wandel periode ! Dat soort dingen blijven altijd lastig, maar alles voor een goed herstel, daarna hoop ik toch nog heel wat jaren samen plezier te kunnen hebben.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:14

jobamara schreef:
Een verstandige keus zo te lezen, beter nu goed behandelen dan iedere keer opnieuw hoor!

Ik weet niet of het een verstandige keuze is.
Persoonlijk had ik het anders aangepakt, maar goed.
Ik wens er Collendoorn in ieder geval alle succes mee.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 17:48

BigBen schreef:
jobamara schreef:

Ik weet niet of het een verstandige keuze is.
Persoonlijk had ik het anders aangepakt, maar goed.
Ik wens er Collendoorn in ieder geval alle succes mee.

Dankjewel !!

Kan je ook onderbouwen waarom je het zelf anders aangepakt had ? Dus tegen adviezen van de artsen in.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:35

Ben ik ook benieuwd naar Big Ben

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:43

Bij scheurtjes in de buigers ligt succes van een kijkoperatie op 40% tot 60%.
Bij scheurtjes in de manica flexoria op 60% tot 80%.
Succes is niet meer kreupel, en presteren op vorig niveau.

Voor de buigers is dat niet of nauwelijks beter dan de conservatieve aanpak.
Voor de manica flexoria heb ik geen vergelijkende cijfers,
maar waarschijnlijk is de operatie in dat geval wél duidelijk beter.

Probleem is dat er bij een operatie bijna standaard geknipt wordt (75% en meer),
hetzij de manica flexoria, hetzij het annulair ligament, en soms beiden.
Voordeel is dat de overvulling veel sneller verdwijnt, omdat de afsnoering ter hoogte van het annulair ligament of de manica flexoria wordt weggenomen.
Nadeel is dat we er voor het ogenblik geen flauw idee van hebben wat de gevolgen zullen zijn op lange termijn. Het gaat tenslotte wel om ligamenten die je geheel of gedeeltelijk doorknipt, en die ligamenten hebben een rol in het hele ophangingssysteem rondom de kogel.

Je kunt het vergelijken met patella fixatie. Tot 15 jaar terug werd standaard de mediale knieband doorgeknipt. Dat gebeurt nu niet langer, omdat ondertussen bekend is dat het risico op artrose, beschadiging of zelf breken van de knieschijf veel hoger is.

Met dat alles in het achterhoofd had ik voor de conservatieve aanpak gekozen, na infiltreren en een korte maar forse behandeling met nsaid's. Ik sta eigenlijk altijd redelijk terughoudend tegenover operaties aan het bewegingsstelsel, zeker als er geen sprake is van tijdsdruk.
Maar omgekeerd kan ik ook de keuze van TS goed begrijpen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:51

Manica flexoria, is dat de diepst gelegen pees (voorbeen)?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 08:01

Het is een heel klein stukje bij de diepe en oppervlakkige buigpees.

Dankje voor de heldere uitleg bigben, zo kan het idd voor iedereen anders zijn wat het handigste is te doen. Ik heb puur naar de artsen geluisterd en dan klinkt dit voor mij het meest logische.

Gister is hij onder het mes gegaan.
Er was idd een soort plakje van de manica af wat we moesten zien als een soort kaasschaaf plak wat er nog los aan hing, dit hebben ze heel mooi weer glad kunnen maken.
Gelukkig waren alle pezen nog goed !!
Wel hebben ze het bandje moeten loshalen want waar op de foto en echo geen zwelling te zien was, was de ruimte veels te krap over (ik denk) de kogel heen. Maar ze waren erg content met de operatie en als artsen ook blij dat ze het hebben uitgevoerd en geven een goede prognose mee.

Wat natuurlijk altijd afwachten is!! Eerst nu 6 weken revalideren en dan weer bekijken en dan weer door revalideren.

We zijn er nog niet maar de stap is gezet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:33

Dus toch een versnoering van t annulair ligament als ik het zo lees. En ontzettend fijn dat de pezen goed zijn! In de literatuur is te zien dat alleen schade aan de manica een betere prognose geeft. Gunstig dus! Veel succes met de revalidatie periode. Hopelijk gaat alles een beetje voorspoedig.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 11:01

Focussed schreef:
Dus toch een versnoering van t annulair ligament als ik het zo lees. En ontzettend fijn dat de pezen goed zijn! In de literatuur is te zien dat alleen schade aan de manica een betere prognose geeft. Gunstig dus! Veel succes met de revalidatie periode. Hopelijk gaat alles een beetje voorspoedig.

Als dat idd het “bandje” is dan was dat idd ook een puntje, alleen de manica was beter geweest maar hier zagen ze niet gelijk problemen in qua prognose.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:25

Fijn dat het achter de rug is, toch spannend altijd weer.
Suc6 alvast met de revalidatie, lekker opbouwend stappen op vlakke harde bodem neem ik aan.
Enigste wat ik kan inbrengen is de ervaring van een jaarling die door te snelle groei overkoot ging. Heeft een checkligament operatie gehad (is ook een bandje wat wordt doorgehaald) met het opbouwen en aan de hand grazen is hij een keer weggesprongen landde wat rottig en stond direct met 1 been omhoog. Liep daarna weer gewoon oke, verder met stap opbouw gegaan. En na 5 mnd controle liep super, longeercirkel en ook op het hard. Omdat ik toch dat ene been wat wantrouwde omdat er soms wat vocht zat toch een echo gemaakt. Toen bleek de diepst gelegen pees toch wat schade te hebben. De bandjes waren bijna volledig geheeld. Ze zijn toch iets minder stabiel, de bandjes zorgen voor stabiliteit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:53

Ik ben met mn new forest echt lang bezig geweest. Veeartsen, bekende kliniek, osteopaat etc. Pas na een tijd zag de fysio dat er wel iets fout zat en is bij een echo toch een peesblessure eruit gekomen, maar inmiddels ook botwoekering, dus zeg maar wat er eerst was.
Bij de eerste veearts heeft hij wel lange stalrust gehad en een opbouwschema van een week of 9. Daarna alles nog hetzelfde en die veearts maar zeggen dat ik door moest gaan, hem sterker moest maken.

Toen we achter de peesblessure kwamen, weer stalrust en opbouw met stappen. Ik kon diverse dure behandelingen volgen, maar ze wisten al dat het weinig zou gaan doen, omdat we relatief laat antwoorden hadden gekregen en die botwoekering er zat.

Toen besloten hem 24/7 buiten te zetten met het idee; we zien wel. geneest het niet, was het een mooie laatste tijd. Geneest het wel, kan hij zo mooi oud worden.
Hij is nu 20 en loopt behoorlijk goed. Mooie slanke benen.

Vorig jaar nog kort in de winter 's avonds op stal moeten staan uit nood en toen een vreselijke dip en wel al bijna het inslapen gepland, maar gelukkig een betere plek gevonden en het gaat nog steeds super goed.

Mijn merrie van 25 heeft ook KS en had ook altijd dikke benen. Zij reageert ook wel heftig op lucerne hebben we gemerkt. Ook zij ging met mn ruin samen naar buiten en heeft nooit meer dikke benen. Ze is in het totaal veel beter geworden dan toen ze 20 was en verwaarloosd bij ons kwam. Beweegt enorm goed, heeft veel energie etc.

Ze krijgen alleen hooi, dus geen verpakt ruwvoer. Ook dit maakt echt een wereld van verschil hebben wij gemerkt.

Om me heen heel veel paarden meegemaakt die langdurig stalrust hebben gehad en moesten opbouwen, maar keer op keer terugvallen als er ook maar 1 pasje verkeerd gezet wordt. Ook zie ik vaak terugvallen, omdat mensen een schema volgen en dan ook soms te snel weer teveel mogen doen, ok al lijkt het langzaam te gaan. Ze houden dan teveel vast aan het schema op papier. Heb zelf paarden dan buiten gezet die compleet uit hun plaat gaan op 20m2 en zich eeuwig blijven blesseren. Paarden worden mentaal slechter en ook het lijf gaat nog meer andere problemen krijgen. Mensen zweren bij boxrust en zeggen daarna alles gedaan te hebben, maar het is vaak funest. Ik kan een lange lijst maken met de paarden die dan koliek krijgen, zich kapot trappen etc. Volgestopt met supplementen en de eigenaren vele euro's armer, maar geen beter paard.

Als je zwanger bent, zou ik hem echt lekker een jaar wegzetten. Je kan hem opzoeken en hebt er verder geen omkijken naar. Als het goed gaat en de plek leent zich ervoor, kan je bijrijder je paard gewoon af en toe pakken voor een wandeling.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 13:58

superpony schreef:
Ik ben met mn new forest echt lang bezig geweest. Veeartsen, bekende kliniek, osteopaat etc. Pas na een tijd zag de fysio dat er wel iets fout zat en is bij een echo toch een peesblessure eruit gekomen, maar inmiddels ook botwoekering, dus zeg maar wat er eerst was.
Bij de eerste veearts heeft hij wel lange stalrust gehad en een opbouwschema van een week of 9. Daarna alles nog hetzelfde en die veearts maar zeggen dat ik door moest gaan, hem sterker moest maken.

Toen we achter de peesblessure kwamen, weer stalrust en opbouw met stappen. Ik kon diverse dure behandelingen volgen, maar ze wisten al dat het weinig zou gaan doen, omdat we relatief laat antwoorden hadden gekregen en die botwoekering er zat.

Toen besloten hem 24/7 buiten te zetten met het idee; we zien wel. geneest het niet, was het een mooie laatste tijd. Geneest het wel, kan hij zo mooi oud worden.
Hij is nu 20 en loopt behoorlijk goed. Mooie slanke benen.

Vorig jaar nog kort in de winter 's avonds op stal moeten staan uit nood en toen een vreselijke dip en wel al bijna het inslapen gepland, maar gelukkig een betere plek gevonden en het gaat nog steeds super goed.

Mijn merrie van 25 heeft ook KS en had ook altijd dikke benen. Zij reageert ook wel heftig op lucerne hebben we gemerkt. Ook zij ging met mn ruin samen naar buiten en heeft nooit meer dikke benen. Ze is in het totaal veel beter geworden dan toen ze 20 was en verwaarloosd bij ons kwam. Beweegt enorm goed, heeft veel energie etc.

Ze krijgen alleen hooi, dus geen verpakt ruwvoer. Ook dit maakt echt een wereld van verschil hebben wij gemerkt.

Om me heen heel veel paarden meegemaakt die langdurig stalrust hebben gehad en moesten opbouwen, maar keer op keer terugvallen als er ook maar 1 pasje verkeerd gezet wordt. Ook zie ik vaak terugvallen, omdat mensen een schema volgen en dan ook soms te snel weer teveel mogen doen, ok al lijkt het langzaam te gaan. Ze houden dan teveel vast aan het schema op papier. Heb zelf paarden dan buiten gezet die compleet uit hun plaat gaan op 20m2 en zich eeuwig blijven blesseren. Paarden worden mentaal slechter en ook het lijf gaat nog meer andere problemen krijgen. Mensen zweren bij boxrust en zeggen daarna alles gedaan te hebben, maar het is vaak funest. Ik kan een lange lijst maken met de paarden die dan koliek krijgen, zich kapot trappen etc. Volgestopt met supplementen en de eigenaren vele euro's armer, maar geen beter paard.

Als je zwanger bent, zou ik hem echt lekker een jaar wegzetten. Je kan hem opzoeken en hebt er verder geen omkijken naar. Als het goed gaat en de plek leent zich ervoor, kan je bijrijder je paard gewoon af en toe pakken voor een wandeling.

Ik denk dat je wat stukjes gemist hebt, wat de diagnose betreft (geen peesblessure) en hij is gister geopereerd !!
Van hieruit kunnen we weer opbouwen.

Jaar weg zetten had het ook niet een paard voor geweest daar zal ook zeker verschil in zitten en daarbij leent het land zich hier in de winter ook absoluut niet voor, en zat het toch niet goed binnenin het been. Maar bedankt voor het meedenken

@ jobamara, zeker fijn dat het achter de rug is! Weer een pak spanning van me af want wat blijft het verschrikkelijk om je paard zo achter te laten maaaar alles voor het goede doel.
Jaa stappen krijgen we een heel opbouwend schema voor maar dat zal ik moeten overhandigen aan de revalidatiestal en die zullen hier ongetwijfeld ervaring mee hebben.

Dat soort gekke sprongen en fratsen blijven ook altijd eng! Nou moet ik zeggen dat dan die van mij ook niet zo zuinig op zichzelf is helaas... probleem zit soms meer tussen zn oren!!

Weten jullie of zo een bandje dan gewoon weer aangroeid of hoe werkt dat ?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:10

Bij die van mij wel op 1 jarige leeftijd geopereerd en na 5 mnd bijna weer hersteld. Maar dat was net onder en boven de voorknieen.

Gewoon even bellen en vragen hoor!

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 16:23

Voor wie het nog interessant vind...

na 2 keer 6 weken revalideren kan ik Cuba morgen (eindelijk) ophalen want jawel !! We mogen erop stappen :D
We hebben weer een 6 weken opbouw plan

Eerst 2 weken erop stappen 30min
Dan 2 weken 30 min stap en 10 keer een halve minuut draven
Dan nog 2 weken 35min stap en 10 keer 1 minuut draven

En dan weer controle,

Hij heeft ook andere ijzers onder gekregen, en ik heb nagevraagd van het los gehaalde bandje dat groeit uiteindelijk weer aan elkaar maar dat is nu nog niet het geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:55

Even terug gelezen, zeker interessant.

Moet hij nu rustig revalideren zodat dat bandje weer aan elkaar kan groeien? of maakt dat losgehaalde bandje verder niet zoveel uit.

Is hij na de eerste 6 weken revalideren ook weer ter controle geweest? klinkt in ieder geval allemaal als heel fijn nieuws.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 18:58

Elisa2 schreef:
Even terug gelezen, zeker interessant.

Moet hij nu rustig revalideren zodat dat bandje weer aan elkaar kan groeien? of maakt dat losgehaalde bandje verder niet zoveel uit.

Is hij na de eerste 6 weken revalideren ook weer ter controle geweest? klinkt in ieder geval allemaal als heel fijn nieuws.

Nee eigenlijk niet voor het bandje dat kan niet zoveel kwaad zei de arts. Omdat het niet veel uitmaakt met de beenzetting.

Ja na 6 weken hadden we ook controle (klinische keuring) maar dat was toen vooral op de volte echt nog niet best, daarna zijn de ijzers aangepast en waren we nu dus weer 6 weken verder en op de volte echt voor 70% verbeterd.

Dat het na die 6 weken nog niet goed was vonden ze ook niet gek, want mensen met een knie of schouder operatie zijn ook niet na 6 weken al “zuiver”

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:51

Ah oke, dat is ook wel fijn/ belangrijk om te weten.

Dus nu is het verder opbouwen totdat het weer 100% is? heeft hij speciale ijzers?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 14:41

Ja klopt !

En wel speciale ijzers maar niet met siliconen of andere spullen ertussen. Het is een ijzer zonder lipjes voor Zodat hij goed kan afrollen.
En hij is er anders opgezet veel rechter zodat hij niet teveel doorbuigt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 13:23

Mijn paard heeft ook ijzers zonder lippen vóór, ivm afrollen ( in zijn geval door artrose) en hij heeft een rubber wigzool eronder vanwege een peesblessure.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 00:00

TS ik heb met veel interesse je topic doorgelezen. Hoe gaat het nu met je paard? Nog weer op controle geweest?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 22:25

Ik moest even kijken waar ik gebleven was in mijn verhaal.

Nadat we weer onder het zadel mochten opbouwen wat in het begin echt super goed ging (in de zin van braaf) ging dat op een gegeven moment er heftig aan toe in de zin van stijgeren bokken aan de retteketet afschieten enz... mochten we op controle en ik hoopte onwijs op groen licht dat hij in ieder geval weer naar buiten mocht op een klein stukje gras/zand zodat niet alle energie er bij mij uitkwam :+

En goed nieuws !!! Ook daar met het checken ging hij flink uit zn pan maar liep super :D

En vanuit dat punt mocht ik zelf weer uitbouwen, wat ik heel spannend vond, maar tot de dag van vandaag loopt hij super.

Wel is zijn kogel nog altijd dikker, maar ik ben bang dat het zo zal blijven. Het voelt namelijk net als zn andere been qua temperatuur en het is echt vocht wat er in zit.
Nou is dat altijd zijn zwakke punt want daar heeft hij achter ook last van.

Het plan is om in 2019 weer te starten !! Wel is zn karakter op het moment erg pittig :+ dus ik zal het opschuiven naar februari.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 12:23

Wat fijn om te lezen! Dus tijd doet gelukkig zijn werk!